Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2013, 17:05   #1
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard Opleidingsniveau immigranten

In Duitsland heeft een studie uitgewezen dat het opleidingsniveau van immigranten gemiddeld hoger ligt dan bij de Duitsers zelf. Het cliché van de ongeschoolde inwijkeling blijkt niet te kloppen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Morgen
Van alle migranten tussen 15 en 63 jaar die naar Duitsland komen, heeft 43 procent een opleiding gevolgd aan een universiteit of hogeschool. Bij geboren Duitsers is 26 procent hoger opgeleid. Toch leeft er onder Duitsers het gevoel dat het voornamelijk laaggeschoolde migranten zijn die naar hun land komen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...-Duitser.dhtml

het artikel in de Engelse sectie van Der Spiegel:

http://www.spiegel.de/international/...-a-901681.html

Hoe zit dat in België/Vlaanderen? Heeft iemand daar relevante data over?
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2013, 17:16   #2
F.B.
Parlementslid

Standaard

Migranten? De Canadese restaurateur? De Nederlandse Ingenieur? De Britse econoom?
Oud 24 juni 2013, 17:19   #3
F.B.
Parlementslid

Standaard

Of heb je het over de albanese architect die nog nooit van betondekking heeft gehoord, of de Cubaanse leraar engels die vraagt: Did joe pul up goed dis morning?
Oud 24 juni 2013, 17:31   #4
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Lees de artikels.
Oud 24 juni 2013, 17:35   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ongeveer 1 op 10 duitsers is een "immigrant". Ze zijn dan ook met 7230000

43% daarvan is 3109000

De "echte" Duitsers zijn met 7570000

26% hiervan is 19680000

Democratisch gezien zijn de hoog opgeleide Duitsers in de meerderheid.

En verdere bedenkingen. Zijn "alle bewijzen van hogere opleiding" geteld, of alleen de erkende bewijzen? Zoals FB al aanhaalt.
Anders kunnen we het " Another Jack vs Demper" stukje gaan aanhalen.
Oud 24 juni 2013, 17:43   #6
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Migranten? De Canadese restaurateur? De Nederlandse Ingenieur? De Britse econoom?
Inderdaad, het gaat 'm vooral over huwelijksmigranten en 'vluchtelingen'.

En dan moslims, die hebben nauwelijks landen met universiteiten.

Laatst gewijzigd door BonBon : 24 juni 2013 om 17:45.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2013, 17:45   #7
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

De instroom van immigranten van de laatste jaren komt vooral uit verpauperde Europese landen, al dan niet EU-lidstaten. Ook IT'ers uit het Indiase subcontinent vinden steeds beter hun weg naar Duitsland.

Ik heb geen idee in welke mate die diploma's van de inwijkelingen kwaliteitsvol zijn. Uit andere EU-lidstaten zal dat best meevallen, vermoed ik. Bologna-akkoorden en dat soort dingen.
Oud 24 juni 2013, 17:47   #8
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
De instroom van immigranten van de laatste jaren komt vooral uit verpauperde Europese landen, al dan niet EU-lidstaten. Ook IT'ers uit het Indiase subcontinent vinden steeds beter hun weg naar Duitsland.

Ik heb geen idee in welke mate die diploma's van de inwijkelingen kwaliteitsvol zijn. Uit andere EU-lidstaten zal dat best meevallen, vermoed ik. Bologna-akkoorden en dat soort dingen.
Ik heb nog IT werk door een Indiër laten doen (via internet), je moet goed uitleggen en voorbereiden wat je wil maar ik heb goed werk afgeleverd gekregen.

Een vlaming die ik eerder aan het werk had gezet kon er niet veel van en heeft me ronduit bedrogen, tja.

Laatst gewijzigd door BonBon : 24 juni 2013 om 17:49.
Oud 24 juni 2013, 17:51   #9
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
En dan moslims, die hebben nauwelijks landen met universiteiten.
Grapjas.

Citaat:
In 2000, the Islamic Republic gained the 53rd place in the world in terms of highly cited medical articles. With a steady growth, Iran took the 23rd place in 2011.
http://presstv.com/detail/218692.html

Jammer dat het zo'n gore theocratie is. Iran heeft veel potentieel.
Oud 24 juni 2013, 18:12   #10
F.B.
Parlementslid

Standaard

Wat is eigenlijk je punt? Nog meer verreikers..? Nog meer uitkeringen? Toen ik nog vakantiejob deed heb ik zo'n paar van die 'hoogopgeleide' ontmoet...

Huilen met de pet op.
Oud 24 juni 2013, 18:17   #11
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Ik neem geen specifiek standpunt in. In Duitsland veranderen de immigratiestromen blijkbaar. Vroeger waren het vooral ongeschoolde werkkrachten en gelukzoekers, nu blijkt er een enorme toename aan hoger opgeleiden en zogenaamde 'skilled workers' te zijn. Zoals ik al zei in de openingspost, vraag ik me af hoe dat nu zit voor Vlaanderen/België.

Voor rondjes moddergooien tussen poco-wereldburgers en islamofoben zijn er al genoeg draden, me dunkt.
Oud 24 juni 2013, 18:29   #12
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik neem geen specifiek standpunt in. In Duitsland veranderen de immigratiestromen blijkbaar. Vroeger waren het vooral ongeschoolde werkkrachten en gelukzoekers, nu blijkt er een enorme toename aan hoger opgeleiden en zogenaamde 'skilled workers' te zijn. Zoals ik al zei in de openingspost, vraag ik me af hoe dat nu zit voor Vlaanderen/België.

Voor rondjes moddergooien tussen poco-wereldburgers en islamofoben zijn er al genoeg draden, me dunkt.
Nogal zinloos lijkt me. Wat ben je trouwens met een ecuadoraans diploma restauratie en conservering of een ethiopisch ingenieurs diploma. En waarom zouden dat geen gelukzoekers kunnen zijn?
Oud 24 juni 2013, 18:39   #13
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogal zinloos lijkt me. Wat ben je trouwens met een ecuadoraans diploma restauratie en conservering of een ethiopisch ingenieurs diploma. En waarom zouden dat geen gelukzoekers kunnen zijn?
Gelukzoekers zijn het hoogstwaarschijnlijk wel, dat is waar. Daar is op zich niks mis mee. Als het gastland er ook wat aan heeft is dat zeker positief. Al zijn er toch wel serieuze nadelen verbonden aan dergelijke brain-drains.

Ik heb geen flauw idee daarvan. Ik weet niet hoe kwaliteitsvol die zijn. Waarom haal je die extremen eruit? Ik heb geen zin om in te gaan op jouw stropoppen.

Het Duitse bedrijfsleven is in ieder geval heel tevreden over de instroom van geschoold werkvolk.
Oud 24 juni 2013, 19:06   #14
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Gelukzoekers zijn het hoogstwaarschijnlijk wel, dat is waar. Daar is op zich niks mis mee. Als het gastland er ook wat aan heeft is dat zeker positief. Al zijn er toch wel serieuze nadelen verbonden aan dergelijke brain-drains.

Ik heb geen flauw idee daarvan. Ik weet niet hoe kwaliteitsvol die zijn. Waarom haal je die extremen eruit? Ik heb geen zin om in te gaan op jouw stropoppen.

Het Duitse bedrijfsleven is in ieder geval heel tevreden over de instroom van geschoold werkvolk.
Hoe weet jij dat dit extremen zijn? Hou jij soms statistieken bij van de gediplomeerde verreikers? Ik zou het graag eens hebben dat ik een normale hoogopgeleide niet-westerling tegen kom. En niet het gros iraniers en indiers die ze bij ons van tijd tot tijd wel eens durven binnensmijten, en het geen week uithouden. Onze baas was daar ook blij mee, maar in hoe verre zegt hij dat uit schuldgevoel?
Oud 24 juni 2013, 19:11   #15
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe weet jij dat dit extremen zijn? Hou jij soms statistieken bij van de gediplomeerde verreikers? Ik zou het graag eens hebben dat ik een normale hoogopgeleide niet-westerling tegen kom. En niet het gros iraniers en indiers die ze bij ons van tijd tot tijd wel eens durven binnensmijten, en het geen week uithouden. Onze baas was daar ook blij mee, maar in hoe verre zegt hij dat uit schuldgevoel?
Je hebt gelijk. Ik was vergeten dat er ware hordes restaurateurs uit Equador en Ethiopische ingenieurs afzakken naar de Bondsrepubliek.
Oud 24 juni 2013, 19:16   #16
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk. Ik was vergeten dat er ware hordes restaurateurs uit Equador en Ethiopische ingenieurs afzakken naar de Bondsrepubliek.
Restaurateurs waarschijnlijk niet, maar ingenieurs wel. Een tijd lang ook ingenieurs uit het midden oosten die een diploma hadden uit een zuid-Amerikaans land.
Oud 24 juni 2013, 19:30   #17
Salah
Banneling

Standaard

De meeste hoog opgeleide allochtonen vertrekken.

Citaat:
Hoger opgeleide Marokkaanse en Turkse jongeren verlaten Nederland wegens het harde politieke klimaat. Hoewel geen sprake is van massale emigratie, noemen deze groepen allochtonen 'een groeiende intolerantie' als reden voor vertrek.

Dat blijkt uit onderzoek van Regioplan in opdracht van CDA-minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken. Ruim tweederde van de emigranten uit Nederland is van allochtone afkomst. De helft van de vertrekkers is tussen de 20 en 45 jaar en heeft een mbo-diploma of hoger op zak.

'Dit is echt heel slecht voor de economie. In 2030 hebben we 300 duizend hoger opgeleiden nodig.' Hij noemt het jammer dat veel hoogopgeleiden het land uit worden gejaagd door 'het symbolische tromgeroffel' van de PVV.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/...-afkomst.dhtml

Laatst gewijzigd door Salah : 24 juni 2013 om 19:31.
Salah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2013, 19:34   #18
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
De meeste hoog opgeleide allochtonen vertrekken.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/...-afkomst.dhtml
?? Het gaat over 'hoogopgeleiden' die naar hier komen. Niet over parasieten die hier hun diploma halen. Gewoon ter info hoor.
Oud 24 juni 2013, 19:35   #19
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

De Surinamers daarentegen klagen niet, blijkbaar.
Oud 24 juni 2013, 19:37   #20
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Grapjas.

http://presstv.com/detail/218692.html

Jammer dat het zo'n gore theocratie is. Iran heeft veel potentieel.
Iran is de beste van de bende, met die verstande dat het veelal theologische en medische studies zijn.

Iran was in de steden erg seculier, quasi westers. Dat potentieel zit er altijd nog wel maar die heeft een lente nodig, liefst een geleidelijke versie zoals de laatste verkiezing een eerste stap kan zijn. Laat ons hopen, het land waar ik het minst van verwachtte zou wel eens een verrassing kunnen vormen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be