![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe zou dat nu komen?
Vooral in Antwerpen moet het onderwijs toch een ontzettende verrijking zijn, vermits er meer dan 50% allochtone kinderen zijn, die ongeveer een 140-tal talen spreken. Zalig toch? Bovendien hebben ze de verrijkte culturen die vinden dat een vrouwelijke leerkracht als vuilnis en voegveeg mag gebruikt worden, bespuwd en beledigd. Een nieuwe kijk om de samenleving zullen we maar zeggen. Maar het probleem blijkt dan ook nog te zijn dat ze liever door eigen volk willen worden opgeleid.... alleen? waar zitten de allochtone leerkrachten? Zouden ze door de heer Voorhamme gediscrimineerd worden? geen halal eten krijgen in de school? geen vrijaf met het suikerfeest? niemand weet het..... Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 29 augustus 2012 om 12:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tekort aan leerkrachten in Antwerpen?
Dedju, en ze hebben juist nog maar triomfantelijk aangekondigd dat op 1 september ek ieder kind een school en een klas zal hebben. Dat ze zoiets triomfantelijk moesten aankondigen, terwijl ik als oud manneke nooit anders geweten heb dat hier in Vlaanderen elk kindje naar school kon en moest gaan, is zowat het strafste dat je in een ontwikkeld land kan meemaken. Is er nu nog één levende ziel die vertrouwen heeft in de oude machtspartijen, die al jaren (hoogstens met kortere onderbrekingen in de oppositie) hier de lakens uitdelen ? Amai mijn teelballen. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en dit kwam niet voort uit een gebrek aan kennis knulleke!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() We hebben hier een draad gehad over hoe fijn het is in het onderwijs te staan.
Nu een afraaddraad ? Er bestaat overigens reeds een alternatief "allochtoons" onderwijsnet, waar vanzelfsprekend ook "autochtonen" welkom zijn ! 2 van mijn kinderen "staan" in het onderwijs (middelbaar) : ze doen een prachtjob zonder voortdurende "geweldincidenten" - die zijn er nu allicht meer dan vroeger,maar die waren er 50 jaar geleden ook zelfs in hoogstaande aso scholen. Willen we onze maatschappij min of mer gaaf houden zullen we "allochtonen" van de 4de en 5de generatie toch neen ndegelijke opleiding en degelijke carrièrekansen moeten geven. Het grote probleem is dat er steeds minder ruiumte is voor ongeschoolden, ook voor onze autochtone ongeschoolden.. Dit vergt een grote mentaliteitsverandering bij iedereen.
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dit is dan wel het lager onderwijs. Misschien kunnen ze een paar woorden Nederlands tegen dat ze naar het middelbaar gaan? In welke grootstad geven uw kinderen les? Citaat:
Als je het artikel leest dan SMEKEN ze erom, maar ze WILLEN die opleiding niet, dealen is leuker. Citaat:
Waar je vroeger op je 18de een technische job al goed onder de knie had, en op de laagste trap kon beginnen inclusief opleiding op het werk, moet je nu voor dezelfde kennis tot je 22ste op de schoolbanken zitten, een hele hoop extra informatie meenemen, die je dan in je professioneel leven nooit nodig hebt. Ik heb stage-kinderen gehad die me een hele uitleg over het RAM geheugen van de hen ter beschikking gestelde computer wilden geven, terwijl ze zelfs geen stomme uitnodiging voor een vergadering konden maken.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 29 augustus 2012 om 13:33. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- het praktisch gerichte BSO en in iets minder mate TSO is op zich een goed systeem om het onderscheid te maken met het doorstromingsonderwijs van het ASO (voorbereiding op 'hogere' studies en meer theoretisch gericht), maar het probleem is dat BSO en TSO meestal ondergewaardeerd worden. Komt daarbij dat vooral het BSO als vuilbak gebruikt wordt, namelijk de onderste trede van het watervalsysteem en dat deze beroepsscholen in de praktijk vaak verkapte 'BO-scholen' zijn met een populatie van het zogenaamde 'kantje'. - leerlingen uit diverse culturen, van diverse religieuze afkomst en etnieën die hier terechtkomen in een Vlaams onderwijssysteem, dat noch zij noch hun ouders van haar noch pluimen kennen of begrijpen. En niet-begrijpen veroorzaakt langs beide zijden veel onbegrip t.o.v. elkaar. Het spreekt voor zich dat deze problematiek er in eerste instantie een grootstedelijke is, vooral Antwerpen en Brussel zijn getroffen. Al worden nu ook stilaan meer en meer de Vlaamse centrumsteden 'besmet'. - het beroep van leerkracht spreekt - breed maatschappelijk gezien - niet meer aan en heeft al zijn prestige verloren. Ze zijn de 'pispaal' van de ouders, leerlingen en directie geworden. Zeker voor de leerkrachten in het vroegere 'hoger middelbaar' is deze sociale terugval een groot probleem. Vroeger was het een eer om met een licentiaatsdiploma in het onderwijs te mogen lesgeven, tegenwoordig worden masters in het onderwijs als kneusjes beschouwd, het zijn diegenen die of te dom zijn om te doctoreren, of niet de ballen aan hun lijf hebben het in de privé waar te maken. Jammer het te moeten zeggen en ik beweer niet dat het een absolute waarheid is, maar die perceptie leeft toch bij de bevolking. Maar al bij al zijn de grote problemen in het onderwijs toch terug te vinden in een grootstedelijke en voornamelijk 'allochtone' context. Je moet echt van staal zijn daar nog je brood mee te willen / kunnen verdienen. Sla er maar eventjes de vacatures op de VDAB site op na, voor het onderwijs bijna allemaal openstaande betrekkingen en interims in BSO of TSO scholen in Antwerpen of Brussel. Een betrekking voor een Latijnse in een elitaire ASO school in een kleine stad of op het platteland zal je zelden tegenkomen. En als er al een plaatsje is, wordt dit postje wel beloofd aan de 'connecties' van de directie of een ingezeten leerkracht. Komt bij heel die onderwijsproblematiek ook nog al die ongepaste wilde vernieuwingsplannen van het Kabinet Smet en ook een hele hoop reglementitis die door de inspecties op 'bevel van Brussel' wordt doorgevoerd. Zeker voor masters raad ik een carrière in het secundair onderwijs af, je komt nauwelijks nog toe aan het doceren van je vakgebied en je wordt 'gedegradeerd' tot een soort van cipier of gendarm en tot een administratieslaaf die alles moet opvolgen wat ze op hunnen bureau in Brussel dicteren, wat de directie wenst of wat een bende pedagoochelaars en overbodige inspecteurs beslissen. En dan zwijg ik nog over de 'beleefde' leerlingen en hun ouders van tegenwoordig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Introductie van gebedsmomenten in het STEDELIJK onderwijs? Waar is de tijd dat het kruisteken uit de klas werd gebannen? En wat moeten de kafferkindjes dan doen? mee poepke omhoog? om mogen die ondertussen straf schrijven?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, ik gaf antwoord op uw vraag:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leerkracht wordt en is dus een vrouwenjob, op maat voor wie schoolgaande kinderen heeft, zoals in het cliché. Dit onderwerp heeft bijgevolg enkel in die zin met allochtonen te maken dat de instroom van allochtone meisjes in het hoger onderwijs beter kan. En als ik al eens naar een proclamatie ga dan stel ik vast dat de allochtone meisjes goed bezig zijn. Neen dus, allochtonen willen niet per sé les van allochtone leerkrachten. Het zou echter wel eens best kunnen dat in de nabije toekomst de autochtone jongens les zullen krijgen van allochtone vrouwelijke leerkrachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus ze proppen kinderen in containers en dan hebben ze weer geen leerkrachten om mee in de container te steken?
Mss kunnen ze de containers weglaten en een reuzegrote openluchtschool maken , er zijn genoeg parken waar hopen zitplaatsen zijn. Voor 't geval het slecht weer is kunnen ze 't sportpaleis nog als klas gebruiken, ene leraar kan dat wel af met de geluidsinstallatie die er hangt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk zijn er scholen tekort.
Natuurlijk zijn er leerkrachten tekort. Zich afvragen waarom is gewoon hypocrisie. We weten wel waarom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
TSO en BSO worden indd zowel door de directie als door sommige leerkrachten ondergewaardeerd. Kijk gewoon maar eens na hoeveel en welke uitstappen men doet met een Latijn-wiskunde klas en met bv een derde middelbaar electriciteit. Ik gaf Frans en geschiedenis aan die beroeps en op een dag zei een leerling tegen mij: 'Waarom zou ik moeite doen, wij zijn toch crapule'. Ik heb een woedende speech afgestoken. En de woede was niet gericht op de leerling. Het onderwijs zit zo in elkaar dat er heel veel aangeleerd wordt. Maar wat er aangeleerd wordt staat niet altijd in het leerprogramma. Er worden m.a.w. heel veel destructieve zaken aangeleerd. Er wordt zelfs alleen al een afkeer aangeleerd tgo een taal door de manier waarop een taal wordt onderricht. Een leerkracht die een afkeer heeft van de Franse taal en Frans moet onderwijzen in het l.o. ... dat is nefast. Ik krijg die lln dan in het eerste middelbaar en ik haal die leerlingen die zo'n leerkracht gehad hebben, er zo uit. Begin dan maar eens het tij te keren. Dat is van nul te herbeginnen. Sommige leerlingen durven geen Frans woord meer uitspreken. Begin dan maar aan een charme-offensief. In een Latijn-wiskunde klas had ik jaren geleden (eind jaren negentig) één of twee allochtonen. In een voorbereidende beroepsklas in Anderlecht had ik een of twee Belgen, met of zonder een psychiatrische problematiek (carroussel: van de ene school naar de andere). En de andere leerlingen zijn allochtonen. Dat is knokken en altijd in positieve zin. Op dat niveau en in die leeftijd zijn ze nog vragende partij. Ze tonen dat niet bewust. Ik bedoel 1ste graad secundair onderwijs. Maar hoe het zit in de tweede en derde graad secndair onderwijs.... ik vrees ervoor dat dat nog constructief kan gebeuren. Zelfs in de eerste graad speel je tijdens sommige lesuren uitsluitend gendarme en komt de leerstof nauwelijks aan bod. Eén of twee ferme saboteurs en je kan je voorbereide les vergeten. Als je een sanctie wilt geven moet die in de agenda staan: dus eerst discussie over de agenda (bij of niet bij). Die agenda krijg je zomaar niet. En als je die krijgt moet je daar iets in schrijven, liefst in het rood. Dat moet je dan opvolgen. Dus ergens noteer je dat die lln een sanctie heeft gekregen. En in mijn tijd kreeg je 50 minuten om WOII uit te leggen. Het is hilarisch. En dan krijg je ook nog een adviseur in je les voor het Engelse vak terwijl die man alleen maar Duits kent, en dat tijdens je middagpauze op een dag met zeven lesuren. En zo is dat continue. Je moet indd gek zijn om in het onderwijs te stappen. Alleen als je politieke conccecties hebt kan je een goed plekje krijgen waar je gevrijwaard blijft van ernstige uitdagingen. Ik stop met zagen. De onderwijs-infrastructuur is niet afgestemd op allochtone jongeren, noch de leerstof. Zit ik te zeveren als leerkracht over het verschil tussen de Dorische, Corinthische en Ionische Griekse zuil? Over aquaducten, heirbanen en de donkere middeleeuwen. Wat die mannekens nodig hebben is een manège met wat onstuimige paarden of 'hoe melk je een koe met de hand' en hoe maak je kaas van de melk.' Die hebben iets concreets nodig dat ze mee naar huis kunnen pakken. Ik ben het in elk geval niet eens met die vrij algemene onderwaardering van TSO en BSO. Ik heb zelf Latijn-Grieks gedaan, maar in TSO en BSO zit een prachtig potentieel van mensen. Ik zie mogelijkheden met die gasten maar niet binnen de vier muren van een klaslokaal waar de kraan drupt en de verwarming niet kan verlaagd worden omdat de sleutel van de radiatoren al jaren zoek is. Soms heb je als leerkracht meer aan de poetsvrouw dan aan de directeur. De job van leerkracht geniet indd geen enkele prestige meer. Behalve in enkele scholen misschien. Laatst gewijzigd door parsprototem : 29 augustus 2012 om 19:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is in Limburg al sinds jaar en dag de normaalste zaak van de wereld geworden.
Waar gaat dat naartoe? Van die kinderen kan men later niet plots vragen dat ze verdraagzaam gaan zijn he? ![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik volbracht zelf mijn lagere schooltijd in een stedelijke school pakweg twee decennia geleden en daar was toen ook al een moslimminderheid in de klassen, maar ik kan me op bosklassen geen bidmatjes of halalvoedsel herinneren, laat staan kleine hoofddoekjes die de meisjes moesten dragen wat ik nu ook in de basisscholen al opmerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- systeem van al dan niet vaste benoemingen. Totaal voorbijgestreefd systeem uit de tijd (letterlijk) van Napoleon. Nergens wordt er zoveel misbruik van gemaakt als in het onderwijs. - perceptie van de eigen leerkrachten op de jongeren die beroeps- of technisch onderwijs volgen: we hebben hier te maken met een zogenaamde self-fullfilling-prophecy: als men lang genoeg tegen die jongeren zegt of laat aanvoelen dat ze sowieso al gepredestineerd krapuul en leeglopers zijn, dan gaat men zich daar ook naar gedragen en ontwikkelen. - de totale wereldvreemdheid van de beleidsmensen, inspecteurs en pedagoochelaars die vanuit Brussel worden gestuurd. Vele van deze mensen denken te weten hoe het moet zonder ooit of nauwelijks voor de klas te hebben gestaan, laat staan in een zogenaamde 'zwarte school'. - de oudheid van vele schoolgebouwen en infrastructuur: men klaagt soms over de toestand van onze gevangenissen en de heuse krotten en bouwvallen daar, maar met sommige schoolgebouwen is het al niet veel beter gesteld. Heb ooit eens in een technische school moeten lesgeven in een krakkemikkelig gebouw van rond 1850 (!!!). Onoverzichtelijke en donkere gangen vol met steile trappen en bouwvallige inhammetjes. Verschillende klaslokalen waren afgesloten wegens hardnekkige ziekmakende schimmels of instortingsgevaar van het dak. Voor heel het leerkrachtenkorps was er welgeteld één aftandse computer aanwezig en je moest bedelen bij het secretariaat om een kopietje te laten maken om aan je leerlingen uit te delen. Dan spreken we nog niet over de totale afwezigheid van beamers, projectieschermen of televisietoestellen. Ook dat is de realiteit nog in het begin van de 21ste eeuw ! |
|
![]() |
![]() |