Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2012, 22:10   #1
demonen
Banneling

Standaard Dexia ; U heeft geen gedacht vd gevolgen

Niemand wil over de grootste Europese badbank praten en als er iets gezegd wordt zijn het tipjes vd sluier, veelal mooi verpakt ("de laatste kapitaalsverhoging" dixit Vanackere"). Leugens!
De realiteit is dat Dexia structureel verlieslatend is en het laatste contract afloopt in 2072 en dat alles afhankt vd intrestvoeten. Wat stilaan vaststaat is dat België en Frankrijk dit monster op termijn niet de baas meer zullen zijn.
Lees uit De Tijd :

Het cijfer van het jaar is heel precies 28.947.368.421. Bijna 29 miljard dus. We spreken over het aantal nieuwe aandelen Dexia die uit de kapitaalverhoging van november voortvloeien.

De Belgische en de Franse overheden stoppen de restbank zo vers geld toe. Met lange tanden en pas nadat alle truken van de boekhoudfoor uitgeput waren. 28,95 miljard nieuwe aandelen tegen 19 cent per stuk. Samen goed voor een injectie van 5,5 miljard euro.

Die moeten het zwalpende spookschip Mary Celeste dat Dexia is, een beetje buffer geven bij de navigatie op de woelige wateren van de financiële markten. Het gaat om bevoorrechte aandelen.
Eerlijk: die term is de cynische mop van het jaar. Het is een als zeggen dat de inwoners van Haïti bevoorrechte wereldburgers zijn, vergeleken met de dutsen die in ’s werelds meest gesjeesde staat Somalië het hoofd boven water proberen houden.

Vandaag mogen de ‘gewone’ aandeelhouders op een buitengewone vergadering in het Brusselse Diamant Center formeel groen licht geven aan de kapitaalinjectie. Formeel, zoals het DDR-parlement vroeger een rubberen stempel mocht zetten op de beslissingen die Erich Honecker na samenspraak met de vrienden in Moskou nam.

Het mag dus niet verbazen dat volgens mijn steeds uitstekend geïnformeerde collega Michael Sephiha de kleine beleggers zich niet bepaald in dikke drommen naar de BAV zullen reppen.

Want al zal vandaag de wereld wel nipt overeind blijven - het einde van de wereld zou ook een iets té drastische oplossing van het Dexia-probleem zijn - voor de gewone Dexia-aandeelhouder eindigt iets na 11 uur officieel de tijdrekening.

Met 28,95 miljard extra hongerige mondjes heeft de gewone belegger nog 4 procent van de restbank in handen. Een restbank die voor de aandeelhouders het equivalent is van een blik witte bonen waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is. ‘Maar er zit toch nog waarde in de restbank’, hoor ik vaak mensen zeggen.

Dat klopt, de pakweg 10 miljard euro aan Italiaanse obligaties zijn dankzij Mario Draghi zeker niet waardeloos. Maar, de aandeelhouders staan achter aan in de pik- orde. Naast de aandeelhouders zijn er ook nog de 386,5 miljard (!) euro schulden van de groep en een slordige 605 miljard euro aan uitstaande derivatencontracten.Dexia financierde immers zijn hoogmoedige langetermijngokjes met kortlopende schulden, die continu geherfinancierd moeten worden. Dat grootste hefboomfonds ter wereld afwikkelen met zo weinig mogelijk verliezen - zoals Berlijn met FMS Wertpapiermanagement op uitgekiende manier doet voor de toxische Hypo Real Estate-erfenis, zal een huzarenstukje worden.

Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik als bezorgde Belgische belastingbetaler CEO Karel De Boeck een van de moedigste en belangrijkste mensen in de Belgische financiële sector vind. Die ik dan ook alle succes toewens in 2013.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 22:17   #2
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

En wat stel je voor?
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 22:50   #3
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
En wat stel je voor?
Ik zeg gewoon dat 90% der Belgen niet weet wat boven zijn hoofd hangt.
Oud 23 december 2012, 23:01   #4
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Omdat ze bewust in het gewisse gehouden worden door onze 'staatsmannen'
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 23:37   #5
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand wil over de grootste Europese badbank praten en als er iets gezegd wordt zijn het tipjes vd sluier, veelal mooi verpakt ("de laatste kapitaalsverhoging" dixit Vanackere"). Leugens!
De realiteit is dat Dexia structureel verlieslatend is en het laatste contract afloopt in 2072 en dat alles afhankt vd intrestvoeten. Wat stilaan vaststaat is dat België en Frankrijk dit monster op termijn niet de baas meer zullen zijn.
Lees uit De Tijd :

Het cijfer van het jaar is heel precies 28.947.368.421. Bijna 29 miljard dus. We spreken over het aantal nieuwe aandelen Dexia die uit de kapitaalverhoging van november voortvloeien.

De Belgische en de Franse overheden stoppen de restbank zo vers geld toe. Met lange tanden en pas nadat alle truken van de boekhoudfoor uitgeput waren. 28,95 miljard nieuwe aandelen tegen 19 cent per stuk. Samen goed voor een injectie van 5,5 miljard euro.

Die moeten het zwalpende spookschip Mary Celeste dat Dexia is, een beetje buffer geven bij de navigatie op de woelige wateren van de financiële markten. Het gaat om bevoorrechte aandelen.
Eerlijk: die term is de cynische mop van het jaar. Het is een als zeggen dat de inwoners van Haïti bevoorrechte wereldburgers zijn, vergeleken met de dutsen die in ’s werelds meest gesjeesde staat Somalië het hoofd boven water proberen houden.

Vandaag mogen de ‘gewone’ aandeelhouders op een buitengewone vergadering in het Brusselse Diamant Center formeel groen licht geven aan de kapitaalinjectie. Formeel, zoals het DDR-parlement vroeger een rubberen stempel mocht zetten op de beslissingen die Erich Honecker na samenspraak met de vrienden in Moskou nam.

Het mag dus niet verbazen dat volgens mijn steeds uitstekend geïnformeerde collega Michael Sephiha de kleine beleggers zich niet bepaald in dikke drommen naar de BAV zullen reppen.

Want al zal vandaag de wereld wel nipt overeind blijven - het einde van de wereld zou ook een iets té drastische oplossing van het Dexia-probleem zijn - voor de gewone Dexia-aandeelhouder eindigt iets na 11 uur officieel de tijdrekening.

Met 28,95 miljard extra hongerige mondjes heeft de gewone belegger nog 4 procent van de restbank in handen. Een restbank die voor de aandeelhouders het equivalent is van een blik witte bonen waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is. ‘Maar er zit toch nog waarde in de restbank’, hoor ik vaak mensen zeggen.

Dat klopt, de pakweg 10 miljard euro aan Italiaanse obligaties zijn dankzij Mario Draghi zeker niet waardeloos. Maar, de aandeelhouders staan achter aan in de pik- orde. Naast de aandeelhouders zijn er ook nog de 386,5 miljard (!) euro schulden van de groep en een slordige 605 miljard euro aan uitstaande derivatencontracten.Dexia financierde immers zijn hoogmoedige langetermijngokjes met kortlopende schulden, die continu geherfinancierd moeten worden. Dat grootste hefboomfonds ter wereld afwikkelen met zo weinig mogelijk verliezen - zoals Berlijn met FMS Wertpapiermanagement op uitgekiende manier doet voor de toxische Hypo Real Estate-erfenis, zal een huzarenstukje worden.

Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik als bezorgde Belgische belastingbetaler CEO Karel De Boeck een van de moedigste en belangrijkste mensen in de Belgische financiële sector vind. Die ik dan ook alle succes toewens in 2013.
De 600 miljard derivatencontracten blijft een gok. Het blijft voor de buitenwereld onbekend of deze contracten short of long zijn en met welke hefboom. Om de derivatenmarkt niet te beïnvloeden blijft dit onder water.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 23 december 2012 om 23:54.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 23:52   #6
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
De 600 miljard derivatencontracten blijft een gok. Het blijft voor de buitenwereld onbekend of deze contracten short of long zijn en met welke hefboom. Om de derivatenmarkt niet te beïnvloeden blijft dt onder watger.
Na de nieuwe aandelen heeft de Dexia Group nu 5,5 miljard € kapitaal. De jaarrente op de 386 miljard schuld aan bvb 1,5 % resulteert in het verdampen van het kapitaal en dwingt de nieuwe aandeelhouders tot opnieuw gezamelijk 5-6 miljard kapitaalsverhoging. Elk jaar, voor de volgende 50 jaar, opnieuw zal de Belgische schatkist minimaal 3 miljard in Dexia moeten pompen.

Na het betalen van de rente komt nog de aflossing. Deze kapitaalsverhogingen en eventuele aflossingen kan de Belgische staat niet bijschrijven bij de staatsschuld want zij heeft zich geengageerd de staatsschuld van 100 % naar 60 % te brengen tussen 2015 en 2035. Zonder de Arco miljarden, de aflossing van de Dexiaschuld en de vergrijzing moet de begroting jaarlijks minimaal een extra van 10-11 miljard ophoesten. Dit is 1000 € per inwoner per jaar tot 2035.

A la bonheur.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 23 december 2012 om 23:53.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2012, 01:22   #7
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oké. En wat stel je voor als beste / minst slechte oplossing? Of ga je enkel wat kritiek geven terwijl je eigenlijk niet eens zelf een oplossing hebt?
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2012, 01:31   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De 600 miljard derivatencontracten blijft een gok. Het blijft voor de buitenwereld onbekend of deze contracten short of long zijn en met welke hefboom. Om de derivatenmarkt niet te beïnvloeden blijft dit onder water.
Er is zoveel onder water gebleven.

De regeringspartijen willen het Dexia-schandaal afdekken (Rik Van Cauwelaert).

http://www.knack.be/opinie/columns/r...te-Knack-NL-nl

Citaat:
Bovendien kwam de regering van premier Elio Di Rupo tussenbeide. Ze legde de vertegenwoordigers van de regeringspartijen in de bijzondere commissie aan de ketting. Het storingswerk door de regering maakt het onmogelijk om bruikbare conclusies te formuleren. Voor de regeringspartijen, die ook de politiek benoemde toezichthouders afschermen, is het zaak het Dexia-schandaal af te dekken.

Laatst gewijzigd door daiwa : 24 december 2012 om 01:31.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2012, 01:43   #9
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik wist dit ook niet, toch niet in deze onthullende cijfers.
En als je die cijfers in een grotere context plaatst, is dit dan de enige bank die er zo aan toe is? Of zijn er meerdere?

Als die cijfers kloppen, dan zijn al die discussies over begroting, statuten, ambtenaren, zelfstandigen en pensioen vrij irrelevant....
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2012, 08:36   #10
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
En als je die cijfers in een grotere context plaatst, is dit dan de enige bank die er zo aan toe is? Of zijn er meerdere?

Als die cijfers kloppen, dan zijn al die discussies over begroting, statuten, ambtenaren, zelfstandigen en pensioen vrij irrelevant....
Maak u niet ongerust, we verdienen er geld aan, hebben ze ons beloofd.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2012, 08:49   #11
subocaj

Standaard

Citaat:

Om je gerust te stellen, Europa zorgt wel dat het in orde komt, door je nog dieper in de schuld te steken.
Maar troost je, jij mag het helpen betalen.
Oud 24 december 2012, 09:35   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat zijn allemaal leugens !!

Tsjeef Leterme heeft het gezegd: we gaan nog geld verdienen aan Dexia.

Dank u oude machtspartijen die allen in het bestuur van Dexia afgevaardigden hadden, waaronder het Onderlijveke Janssens, en die daar dik geld schepten.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2012, 09:36   #13
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:

De Belgisch staat is gedoemd om de middenklasse 20 % te verarmen. Bij een failliet van de Dexia Group n.l. bij afwezigheid van nieuw kapitaal elk jaar of een ander accident, dan kan men een crash van 1000 miljard verwachten waar ongeveer 600 - 700 miljard passief overblijft en hiervan de helft voor de Belgen. Dit is een verdubbeling van de staatsschuld naar 200 % (780 miljard) van het BBP.

Game over. Boeken dicht

De enige uitweg blijft de hoop op een inflatoire erosie van deze schulden. Vijftig (50) jaar inflatie aan 3 - 5 % maken de bedragen terug hanteerbaar. Dit wil zeggen dat de volgende twee generaties zullen verarmen . Dat de bestuurders en politiekers die onze bevolking dit geflikt hebben nog los lopen is de grootste schande van deze tijd. Ik begrijp dat Vanackere slecht slaapt.
Oud 24 december 2012, 09:40   #14
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
De Belgisch staat is gedoemd om de middenklasse 20 % te verarmen.
Ik ben mij daar zeer bewust van en overweeg om in Nederland te gaan werken en wonen en om de Nederlandse nationaliteit aan te vragen.
Oud 24 december 2012, 09:48   #15
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belgisch staat is gedoemd om de middenklasse 20 % te verarmen. Bij een failliet van de Dexia Group n.l. bij afwezigheid van nieuw kapitaal elk jaar of een ander accident, dan kan men een crash van 1000 miljard verwachten waar ongeveer 600 - 700 miljard passief overblijft en hiervan de helft voor de Belgen. Dit is een verdubbeling van de staatsschuld naar 200 % (780 miljard) van het BBP.

Game over. Boeken dicht

De enige uitweg blijft de hoop op een inflatoire erosie van deze schulden. Vijftig (50) jaar inflatie aan 3 - 5 % maken de bedragen terug hanteerbaar. Dit wil zeggen dat de volgende twee generaties zullen verarmen . Dat de bestuurders en politiekers die onze bevolking dit geflikt hebben nog los lopen is de grootste schande van deze tijd. Ik begrijp dat Vanackere slecht slaapt.
Men gaat die problemen oplossen met hyperinflatie . Zaak is uw geld van de bank te halen en te beleggen in grond , huizen , verzamelobjecten enz... Diegenen die dat niet doen , zitten vroeg of laat met de gebakken peren.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2012, 09:48   #16
subocaj

Standaard

Citaat:
Ik ben mij daar zeer bewust van en overweeg om in Nederland te gaan werken en wonen en om de Nederlandse nationaliteit aan te vragen.
Als je dan maar niet uitgewezen word, want daar ben je een allochtoon.
Oud 24 december 2012, 09:48   #17
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Niet zo snel. De dag dat in Nederland de immobubbel klapt en ING met de billen bloot komt dan ben ik liever in Brasilië of Canada als loontrekker of ondernemer. Voor gepensioneerden zijn er andere oplossingen n.l. low profile in een rustige hoek van Europa met een spaarpotje onder de tegel.
Oud 24 december 2012, 09:52   #18
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Men gaat die problemen oplossen met hyperinflatie . Zaak is uw geld van de bank te halen en te beleggen in grond , huizen , verzamelobjecten enz... Diegenen die dat niet doen , zitten vroeg of laat met de gebakken peren.
Uw suggestie klopt. Eerder een gecontrolleerde inflatie. De rente mag niet te snel stijgen bij de huidige en toekomstige staatsschuld.
Oud 24 december 2012, 09:58   #19
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw suggestie klopt. Eerder een gecontrolleerde inflatie. De rente mag niet te snel stijgen bij de huidige en toekomstige staatsschuld.
Ik veronderstel dat u ook geen tienduizenden euro's op de bank laat staan. Ik koop landbouwgrond en als diversifiëring munten uit de Spaanse en Oostenrijkse tijd , verder heb ik nog mijn woonst en mijn zaak. Op de bank heb ik minder dan 20000 euro staan.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2012, 10:12   #20
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Je grond word dan misschien natuurgebied of word misschien onteigend om er een industriepark van te maken of de grondbelasting word vertienvoudigd, want er moet geld zijn voor failliete banken en om over producerende industrieën toch in leven te houden.
En je mag blij zijn dat jij dat allemaal mag bekostigen met minder loon en minder sociale voorzieningen en nog meer belastingen.
Belasting betalen voor de schone lucht die je inademt en dan nog een belasting op de vuile lucht die je uitademt.
Het komt allemaal wel goed.
Ze zijn spitsvondig als het is om hun zakken te vullen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be