![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Groen! Enkel sympathisanten van Groen!, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'Groen!' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Zowat een jaar geleden had ik op het forum met ene ferm rechtse pee nl Guderian een dispuut,µwaarin mijn opponent het begrip Groen Rechts (voor mij) lanceerde. Ik probeerde aan hem de zaken te ontlokken waarvoor dit groen rechts dan wel zou staan in tegenstelling tot groen links - maar hij is me het antwoord altijd schuldig gebleven.
Nu heb ik me door een of andere rare hersenkronkel zelf overtuigd om op dit forum te posten (waar wij adepten van het groene gedachtegoed zouden moeten samenzweren om de groene partij aan de macht te bregen). Zelf ben ik eigenlijk eerder een aanhanger van "het suffe groen" - hiermee bedoel ik eigenlijk dat in concreto het al lang kwart over twaalf is en het ecologisch "redden" van de wereld een verloren zaak is. We kunnen nog wat bestralings en chemotherapie toepassen en afwachten hoe lang de patiënt nog in leven te houden is. We besluiten Esperanto te leren om de conversatie gaande te houden , maar de patient spreekt alleen maar afghaans.... Dusss vermits rechts in de mode is (je mag blijven analyseren, je zal het er toch mee moeten doen) waarom dan geen rechts groen ? Als er achter de ijzeren betogingen een stel leutige jongens en meisjes wil ronddrentelen met zwarte leeuwen op groene vlaggen en de sigaren en sigarettenpeuken van de betogers opraapt ben ik al zeer tevreden. Voor mijn part lopen ze zelfs met knokploegen rond om de minder zorgzamle burger op zijn plicht te wijzen zijn huishoudelijk afval netjes gescheiden voor recyclage aan te bieden. & bovendien mogen ze netjes gaan kamperen in bedreigde bossen. Als tegenstanders van de regelneverij zie ik ze niet zitten en nog minder als medestanders van de jachtbaronnen en mestspuiters. Ik zie "Groen rechts" als donkergroene afdeling van de groene fietsers - verlicht ons aub - groen rechts ? & Jules als er iemand van groen rechts zich wil aandienen laat hem binnen aub ...
#2 |
Banneling
|
![]() Groen! zou er inderdaad goed aan doen om ook een uitgesproken rechtervleugel te ontwikkelen, al was het maar omwille van de opportunistische reden om het behalen van de kiesdrempel veilig te stellen dankzij een aantal rechtse stemmen. De rechtse groene vertegenwoordigers moeten dan uiteraard wel de vrijheid krijgen om in het parlement hun gang te gaan, ook op het vlak van het vreemdelingenbeleid. De bekommernis om het behoud van onze natuur en het voeren van een streng migratiebeleid zijn absoluut niet tegenstrijdig.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Aha ik wist dat er minimaal 1 groene rechtse te vinden zou zijn. Een strikt migratiebeleid is (het klinkt wellicht wat eigenaardig) nu niet bepaald een rechtse prioriteit. sociaal democraten van redelijk links allooi doen dat ook oa. in Denemarken. Je zou kunnen stellen dat als we
alle mensen die nu waar er nog wat groenis op aarde de boel aan het vervuilen zijn nu eens naar het reeds voor de natuur verloren Europa zouden brengen, de natuur erbij gebaat is. Ik bedoel als een rechts-groene strategie zou men het verplicht verplaatsen van mensen met natuurbehoudsredenen als een "rechts groen" gegeven kunnen bekijken. Onder rechts-groen zou ik eerder verstaan dat de tijd van een democratisch invoeren van ecologische maatregelen voorbij is - met harde hand streven naar natuurbehoud/natuurlijke diversiteit. Men zou diegenen die om economische redenen hun geboortegrond zouden willen verlaten en bovendien hoog geschoold zijn bv. aan het werk kunnen zetten in te bouwen steden in dun bevolkte woestijngebieden - met de budgetten die men nu op aarde verkwist aan star wars en ander wapengekletter zouden bloeiende ecologische staten in die gebieden kunnen gesticht worden. De palestijnen kunnen prachtige steden krijgen in de Sahara - of moet van donker groen de Sahara een woestijn blijven ? Of is rechts groen van mening dat het leger een belangrijke zaak is en het verminderen van legerbudgetten een verfoeilijk links standpunt ? Als ik een partij-ideoloog zou zijn ik zou zeggen : de problemen zijn gigantisch idereen die mee wil denken aan de ecologisch verantwoorde toekomst is welkom & waarom niet migratie van te dicht bevolkte streken naar plaatsen waar ruimte is voor mens en natuur is een nuttig programmapunt.
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik dacht dat er ooit iemand in een "algemeen" thread hier op PB eens de grondslagen van "groen rechts" uit de doeken probeerde te doen. In hoofdzaak kwam dat neer op een wel heel verre terugkeer in het verleden, waar dorpen nog dorpen waren en iedereen voornamelijk in zijn eigen levensonderhoud trachtte te voorzien. Ook herinner ik me een wel heel erg bij de haren gesleurde uitleg dat mensen inherent xenofoob zijn, analoog aan witte bloedlichaampjes die lichaamsvreemde moleculen proberen te vernietigen. Het groene etiquet leek me dus eerder een middel om een bepaald niet-zo-fris doel te bewerkstelligen...
Trouwens, tijdens een wandeling deze weekend in de Scheldestad kwam ik voorbij de kunstacademie, alwaar op de elektriciteitscabine met groene verf de woorden "groen rechts" waren aangebracht, vergezeld van een keltisch kruis. Wat betreft vandalisme en het ontsieren van publieke goederen, is hun beleid dus ook al gekend...
#5 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#6 |
Schepen
|
![]() Men zou diegenen die om economische redenen hun geboortegrond zouden willen verlaten en bovendien hoog geschoold zijn bv. aan het werk kunnen zetten in te bouwen steden in dun bevolkte woestijngebieden -
met de budgetten die men nu op aarde verkwist aan star wars en ander wapengekletter zouden bloeiende ecologische staten in die gebieden kunnen gesticht worden. De palestijnen kunnen prachtige steden krijgen in de Sahara - of moet van donker groen de Sahara een woestijn blijven ? Of is rechts groen van mening dat het leger een belangrijke zaak is en het verminderen van legerbudgetten een verfoeilijk links standpunt ? Afgezien van het feit dat u de Palestijnen in de Sahel wil dumpen(u bent Israeli neem ik aan?) maakt u hier een goed punt... Enkele opmerkingen: -kleine dorpen genieten de voorkeur, het "ecologische" van steden ontgaat mij een beetje -Ik ben zeker voorstander van hulp aan huis ipv opvang in ons land van hulpbehoevenden.Al is "ontwikkelingshulp" een nogal euro/usa-centrische term , en lijkt "ontwikkelingshulp" er op gericht derdewereldlanden in de geglobaliseerde "ontwikkelde" wereld in te lijven, wat zeker geen must is, of wel? Begrijp mij niet verkeerd: de woestijn weer "groen" maken is een ander ding dan door overbevolking gedwongen daar mensen dumpen... Eerst de overbevolking,dan de woestijnvorming aanpakken, samen met andere gevolgen van overbevolking Laatst gewijzigd door groen rechts : 17 augustus 2004 om 16:31. |
![]() |
![]() |
#7 |
Schepen
|
![]() Als ik een partij-ideoloog zou zijn ik zou zeggen : de problemen zijn gigantisch idereen die mee wil denken aan de ecologisch verantwoorde toekomst is welkom & waarom niet migratie van te dicht bevolkte streken
naar plaatsen waar ruimte is voor mens en natuur is een nuttig programmapunt. kijk, dat idee "plaats voor mens en natuur" gaat recht tegen de idee "natuur" in...dat ziet u toch wel? punt is dat de overbevolking de grote oorzaak is van alle milieuproblematiek, zeker als we de derde wereld ook nog op westers niveau willen krijgen...lekker veel vervuilen,consumeren, welvaartziektes et etc |
![]() |
![]() |
#8 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Zoals sommige zeggen: groen vanbuiten, rood vanbinnen |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Schepen
|
![]() Ik kan u allen, buiten ons eigen blad dan, de periodiek "gwenved" aanbevelen , mocht u interesse hebben in de hersenkronkels van de rechtse ecoloog Demartelaere
|
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Wel ik kwam voorbij dezelfde academie en zag hetzelfde exponent van een
milieuonvriendelijk vandalisme (maar dit geheel terzijde). Ik heb toch zo'n beetje het basisidee van groen rechts te pakken denk ik. Speciaal waar U zo duidelijk zegt dat er een verschil is tussen mens en natuur en voorrang voor de natuur. Inderdaad : de klassieke voorrang voor religie van rechts valt bij groen rechts helemaal weg - de mens moet stoppen te gaan en zich te vermenigvuldigen, de mensen moet drastisch inkrimpen zodat de steden afgeschaft kunnen worden en we terug in dorpen kunnen gaan leven.. Mijn groen-rechts idee was eerder het omgekeerde : de mensen terug wat meer in steden concentreren zodat er terug vrije ruimte voor de natuur komt ( een drastische afslanking van de bevolking van bv België van 10 naar1 milj.zie ik niet zo dadelijk zitten. Het migrantenvraagstuk schijnt bij groen rechts toch echt hoog te scoren. Als het element "natuur" voorrang heeft op het element "mens" zou dat geen wezenlijk onderdeel mogen kunnen zijn. Wat voor volk er allemaal rondloopt speelt zo geen rol ; als het er maar weinig zijn. Als we trouwens de documentaires over de talibanregering van Afghanistan mogen geloven waren die kerels daar eigenlijk ook met een soort "terug naar de natuur" bezig - het herstellen van een islamietische beschaving zoals die omstreeks het jaar 750 bestond. De Sahara : momenteel voert de algerijnse staat werkelijk een "oorlog" tegen de woestijn - elke jeugdige mannelijke algerijn heeft praktisch de keuze : het leger of de strijd tegen de woestijn. Links of Rechts : ik vind de strijd voor natuurbehoud ondanks alle tegenslagen de moeite waard. Het veroordelen van de enige belangrijke groene partij in de wereld nl. de europese groene alliantie als "groen van buiten, maar rood van binnen" door een fractie jongeren, die het willen opnemen voor het groen gedachtegoed is daarbij een spijtige zaak. Bovendien zou het alleszins nuttig zijn om ook binnen andere culturen (de islam, hindoes, bhoeddisten) de bestaande "groene" componenten te benadrukken, zodat de overheden van ook die staten zich zouden inspanningen getroosten om onze wereld te behouden & behoudsgezind is toch een "rechtse" zaak ?
#11 |
Schepen
|
![]() Ik geef u gelijk dat een concentratie in steden de natuur meer ruimte geeft.
Daarom zijn er dan ook twee stappen: 1)geen nieuwe bebouwing buiten de reeds bestaande 2)kleine gemeenschappen met een minimum aan impact op het milieu en een maximum aan zelfstandigheid nu, wat de terug naar "vroeger" idee aangaat, ik denk dat in principe een 'high tech' samenleving ook milieuvriendelijk kan, al zijn er zeker ook groenen en groenrechtsen die een "primitievere" samenleving voorstaan... Wat de milieuvriendelijke component van de islam aangaat..daar mag u mij over inlichten... De mens als "heer en meester" boven al wat leeft is voor alle religies van het boek , of niet? Dit in tegenstelling tot het heidendom dat de mens IN en niet BOVEN de natuur plaatst |
![]() |
![]() |
#12 |
Schepen
|
![]() Als het element "natuur" voorrang heeft op het element "mens" zou dat
geen wezenlijk onderdeel mogen kunnen zijn. Wat voor volk er allemaal rondloopt speelt zo geen rol ; als het er maar weinig zijn Jazeker, maar dat "natuur" aspect houd ook de verscheidenheid van volkeren en culturen in, ik geloof niet in suprematie, wel in het recht van een volk zich te onthouden van de geneugten van globalisme en multicultuur |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() We verwoorden het een beetje verkeerd. Ik denk dat velen met rechts groen ook liberaal groen bedoelen?
#14 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Zoals gezegd ik vertegenwoordig suf groen : ik vind dat alle auto's behalve de rolls royce verboden moeten worden...
Waarmee ik in feite bedoeldat technologie om minder te vervuilen in de huidige situatie een onaanvaardbaar lapmiddel is een zoethoudertje voor het klootjesvolk om het in jaren zestig provo's te zeggen. Ik ken mensen die voor groen! stemmen met 2 auto's - ik heb er geen (bewuste keuze) ---- Onze Verda Dekstro ziet de vervuiling als emanatie van de openbaringsgodsdiensten - het kwaad/de Satan komt van het gebot "Gaat en vermenigvuldigd U !" In tegenstelling tot de natuurgodsdiensten die de homo sapiens sapiens een bescheidenere rol in de natuur laten spelen. Kijk : dat wil ik nu aan de theologen en madrassaleraars zelf overlaten, maar ik dacht dat met name de moslims van de fundamentalistische strekking in hun afwijzing van de "Westerse Amerikaanse" cultuur een zekere ecologische component vertolken. Vanzelfsprekend komt er een hoge mate van verwarring tussen "goddelijk" en "natuurrrecht". Maar ik geloof niet dat er een goddelijke openbaring is die de mens gebiedt de aarde te vernietigen.
#17 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#18 |
Burger
|
![]() waarom moeten al die kleurtje afzonderlijk van elkaar? Tenzij je een bekrompen geest hebt natuurlijk. als de verschillende partijen nu eens zouden op zoek gaan naar de overeenkomsten in hun programmas ipv naar de verschillen er zou heel wat meer gerealiseerd worden denk ik. Dat noemen we namelijk constructief samenwerken.
#19 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Al is de aard van de politiek anders |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Daarom erger ik mij ook dood aan de huidige manier van politiek. Zit je samen in een regering vind je elkaar tof en sympa maar zit je volgend jaar in de opositie is er plots niets meer goed? En dan maar klagen dat de mensen niet met politiek bezig zijn.