![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Deze voormiddag had ik een afspraak met een klant in een kantoorgebouw in de buurt van het Luxemburgplein in "hartje" Brussel. Daar ik iets té vroeg voor mijn afspraak was en ik wel een lekkere koffie lust besloot ik vooraf nog een koffietje te gaan nuttigen. Gezien de italiaanse koffiemachines een garantie zijn voor een lekkere "esspresso" koos ik dus een "etablissement" uit waar ik van buiten kon zien dat ze een joekel van een koffiemachine op de toog staan hadden.
Dikke misser dus.......... Afin, toen ik "een expresso alstublief" vroeg scheen de ober me te begrijpen.... groot was mijn verwondering toen ik "enkel" een tas expresso voorgeschoteld kreeg..... Toen ik naar de melk en de suiker vroeg verstond de brave ziel mij van géén kanten..... en toen ik hem "un peut de lait et du sucre" vroeg kreeg ik als antwoord "nutroma et sucre au bar......" en...... inderdaad op de hoek van de toog stond een open en afgelopen vieze fles nutroma en een suikerstrooier... dus dronk ik vandaag mijn koffie zwart, zonder suiker..... Bij het weggaan vroeg ik beleefd mijn rekening, en schrok me rot dat ik voor een koffie "zonder bediening"......... un euro - soixante moest betalen !!!! Toen heb ik die "italièn" ne keer uitgelegd dat hij hier misschien wel in zijn onderbroek en op zijn sloeffen toegekomen is maar dat hij nu, omdat hij een koffiebarreke heeft, de mensen (lees vlamingen) niet zomaar bij hun kl**ten kan pakken en dat ik persoonlijk de mening toegedaan was dat "zijne esspresso" maar 50 eurocent waard was en zijn bediening nul, "et qu'il y a aussi-bien des flamins qui parlent français"....... Hij scheen mijn frans héél goed te begrijpen en mijn standpunt ook want hij heeft mijnen halve euro aangepakt zonder commentaar te geven......... enkel de droge opmerking "qu'il n'y a pas de racistes dans ce pays"...... ![]()
![]() |
#2 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Beste,
Brussel is een beetje gekend voor zulke 'zaken' je hebt gewoon het ongeluk gehad er een slechte uit te kiezen. Maar zijn uitspraak is gewoon uit frustratie, u uitspraken waren helemaal niet rascistisch, ik vind dat u volkomen gelijk heeft en wat u gezegd hebt moest gezegd worden, ze kunnen er alleen maar uit leren |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Awel zunne! wat een grote boze stad is Brussel toch! Met al die Vreemden nog wel. Durft gij daar nog op straat? Ik ga rap in mijnen trein en weg uit die vreemdenstad zuh! Ik werk er wel elken dag maar ik ga nooit nergens niet naartoe, heb zelf nog nooit de Grote Plaats bezocht, dat lijkt me maar louche!
Ziede wel, een koffie drinken in Brussel, zelfs dat is gevaarlijk. Door Vreemden slecht behandeld worden en nog geld moeten betalen! Laat ze maar wat rapper lopen, wat peizen ze wel. Voor een Vlaming ! PS: goe gedaan, ge hebt uiteindelijk maar nen halven euro betaald voor uw jateken ![]() Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 22 juli 2004 om 17:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burgemeester
|
![]() Eergisteren avond (20 juli 2004) rond 22u sprak ik met Spaanse kennissen van mijn ouders. Dit in een Hasselts café, genaamd "Brasserie Central" (gelegen vlak tegenover de hoofdingang van het station).
Op het moment dat de ober merkt dat de desbetreffende mensen geen Nederlands verstaan, vindt hij er niets beter op dan uitspraken te doen als: "Vuil bruine!! Altijd probleme met u!! Hoepel toch op!!". Dan deed hij nog een poging in het Frans, om de Spanjaarden te vertellen dat ze moesten ophoepelen... Jammer, want ze spraken enkel Engels...! Een volgende opmerking die hij maakte luidde: "Als ge hier op bezoek zijt moet ge u op zen minst kunnen behelpen in Frans, Engels of duits!!! Dat zijn de drie wereldtalen, meneer!" Wel even wetende dat de ober in kwestie geen enkele poging heeft gedaan om zijn uitleg in het Engels te doen! Uiteindelijk heeft de ober hun (half volle) glazen van de tafel genomen, en dat dan ook nog op een behoorlijk brutale manier... Ikzelf arriveerde in het café toen het bovenstaande dispuut begon... De ober wist dus niet dat ik hem wél kon verstaan, en ik op mijn beurt kwam uit de lucht gevallen en wist niet wat er aan de hand was... Dat is ook de reden waarom ik niet onmiddelijk heb gereageerd. Toen ik wilde reageren zat de man zodanig vol agressie dat er geen woord was tussen te krijgen... De ironie is echter dat diezelfde Spaanse mensen mij de ochtend voorafgaande aan dit voorval zeiden: "Er zijn veel racisten in dit land!" De mensen waren hier "al" vier (4) dagen, en hadden Antwerpen, Brugge, Leuven en Tongeren bezocht... Het gaat om een koppel en twee kinderen... "Er zijn veel racisten in dit land!" Als ik dit moet horen van TOERISTEN die haar amper VIER dagen zijn!!!??? Weet ook dat ik voorheen nooit met hun heb gepraat, en dus ook niet over die problematiek in België... Zij wisten daar niks van af, dus hun reactie kwam SPONTAAN !! Dit is reeds de tweede keer dat buitenlandse toeristen mij dit zeggen. Van andere mensen hoor ik trouwens gelijkaardige verhalen... Op zulke momenten SCHAAM ik mij!!! En iedereen die een beetje gezond verstand heeft weet dat zoiets ONAANVAARDBAAR is!! En ja hoor, ik schaamde mij dinsdagavond! Dit is niet de mentaliteit waar ik me mee wil associëren!! "Eén ontevreden klant houdt er 11 andere weg", is een gulden regel in de PR... Laten we hopen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Inderdaad beschamend, Tiger.
Vreselijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() tigerpants, je bent niet alleen
doet me denken aan een soortgelijke situatie die ik ook onlangs meemaakte. vermits antwerpen één grote verkeerschaos is geworden, neem ik af en toe het openbaar vervoer... had net mijn kaartje betaalden nam plaats in de bus.....we reden verder , zo'n goede 10 mensen maar aan boord. Stapt een afrikaanse op , maar ze stapte niet vooraan op maar in het midden. bus vertrekt en ze gaat naar voor en wil betalen,spreekt gebrekkig nederlands , maar met een beetje goede wil toch verstaanbaar. chauffeur vliegt uit in een colére ! en GE MOET VOORAAN OPSTAPPEN ALS GE GEEN KAART HEBT !!! EN WAT BROEBELDE GIJ NIJ ? 'k VERSTOAN ER GEEN KL*TEN VAN ! SPREKN ZE ZO IN DE BROESSE ? VOOR TE PROFITEREN ZULDE WEL GENOEG VLOAMS KUNNE KLAPPEN HE, ZWETTE MEDAM ?.... ps; (ben ook in het midden opgestapt ! ![]() De rest van de reizigers ? buiten ééntje allemaal stil.... te geschrokken of liet het hen koud , 'k zou niet wten... Die ene was een jongen van 18 denk ik die het allemaal erg grappig vond.. bekeek hem even met dreigende blik en het grappige was er blijkbaar direkt vanaf. ondertussen was de afrikaanse nog steeds op haar kaartje aan het wachten , de chauffeur was wel bezig.... ik dus naar voor en zeg hem (nog steeds NIET bepaald vriendelijk kijkend ![]() Ja, moear menheer....begon nen hele uitleg die me geen bal interesseerde , onderbrak hem en zegde : kijk ik heb het nummer van uw bus, ik heb het tijdstip en als ik nu op deze bus nog één iemand vindt die samen met mij een klacht wil ondertekenen, en ik vraag ook de gegevens van de afrikaanse...en dat bezorg ik aangetekend mét bericht van ontvangst aan de juridische dienst/klachtenbehandeling van de lijn.... Wat gaat er dan gebeuren denkt ge ?... zuchtend :Joa, menheer, dan hem ik dikke problemen he... nu moet zeggen heb het NIET gedaan. maar mensen zijn dikwijls te laks als ze racisme zien gebeuren. ofwel zijn ze tezeer verschoten, zou ook kunnen. een dame die ook op de bus zat, feliciteerde me nadien... wou eerst zeggen : waarom doe JIJ dan niks? , maar heb het maar gelaten bij : ach , ge moogt zoiets niet laten gebeuren zonder te reageren... wat denken jullie ? de chauffeur er te licht vanaf laten komen ?
KRITIEK OP ISRAEL IS TERECHT MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2 Laatst gewijzigd door bruut geweld : 22 juli 2004 om 19:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Het is echt schandalig! In zo'n geval vind ik ook dat je moet tussenkomen en zelfs als die vent al vol agressie zit
![]() Je had ook aan die ober al kunnen zeggen dat de europese wereldtalen engels, frans en spaans zijn en duits daar niet bijbehoord... Ik ga regelmatig met toeristen en ook soms met allochtoner, zij het dan wel meestal diplomaten, op café of restaurant, maar zo iets zou in mijn aanwezigheid niet gebeuren. Citaat:
Wanneer de schijver van deze zinnen: "tja, joden hebben natuurlijk altijd gelijk vermits ze de holocaust hebben overleefd " , “Joden menen altijd meer te mogen omdat ze ooit wat zever hebben meegemaakt waar niemand zich nog voor interesseert” [font=Verdana]dit onderschrift gebruikt[/font][font="] [font=Verdana] MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30"[/font] [/font][font=Verdana]weten we hoe laat het is.[/font] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() tigerpants, je bent niet alleen
doet me denken aan een soortgelijke situatie die ik ook onlangs meemaakte. vermits antwerpen één grote verkeerschaos is geworden, neem ik af en toe het openbaar vervoer... had net mijn kaartje betaalden nam plaats in de bus.....we reden verder , zo'n goede 10 mensen maar aan boord. Stapt een afrikaanse op , maar ze stapte niet vooraan op maar in het midden. bus vertrekt en ze gaat naar voor en wil betalen,spreekt gebrekkig nederlands , maar met een beetje goede wil toch verstaanbaar. chauffeur vliegt uit in een colére ! en GE MOET VOORAAN OPSTAPPEN ALS GE GEEN KAART HEBT !!! EN WAT BROEBELDE GIJ NIJ ? 'k VERSTOAN ER GEEN KL*TEN VAN ! SPREKN ZE ZO IN DE BROESSE ? VOOR TE PROFITEREN ZULDE WEL GENOEG VLOAMS KUNNE KLAPPEN HE, ZWETTE MEDAM ?.... ps; (ben ook in het midden opgestapt ! ![]() De rest van de reizigers ? buiten ééntje allemaal stil.... te geschrokken of liet het hen koud , 'k zou niet wten... Die ene was een jongen van 18 denk ik die het allemaal erg grappig vond.. bekeek hem even met dreigende blik en het grappige was er blijkbaar direkt vanaf. ondertussen was de afrikaanse nog steeds op haar kaartje aan het wachten , de chauffeur was wel bezig.... ik dus naar voor en zeg hem (nog steeds NIET bepaald vriendelijk kijkend ![]() Ja, moear menheer....begon nen hele uitleg die me geen bal interesseerde , onderbrak hem en zegde : kijk ik heb het nummer van uw bus, ik heb het tijdstip en als ik nu op deze bus nog één iemand vindt die samen met mij een klacht wil ondertekenen, en ik vraag ook de gegevens van de afrikaanse...en dat bezorg ik aangetekend mét bericht van ontvangst aan de juridische dienst/klachtenbehandeling van de lijn.... Wat gaat er dan gebeuren denkt ge ?... zuchtend :Joa, menheer, dan hem ik dikke problemen he... nu moet zeggen heb het NIET gedaan. maar mensen zijn dikwijls te laks als ze racisme zien gebeuren. ofwel zijn ze tezeer verschoten, zou ook kunnen. een dame die ook op de bus zat, feliciteerde me nadien... wou eerst zeggen : waarom doe JIJ dan niks? , maar heb het maar gelaten bij : ach , ge moogt zoiets niet laten gebeuren zonder te reageren... wat denken jullie ? de chauffeur er te licht vanaf laten komen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
eten verneukte nie, en zeker nie als get aan mij geeft. (ik ben daar nogal gevoelig voor... ) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk ik versta ook dat niet iedereen nederlands of zelf perfect nederlands spreekt maar nen A.U.B of bedankt zelf in het meest gebrekkige koeterwaals apprecieer ik al, en meestal hangt daar dan ook nog wat fooi aan vast ook, zelf als het ne franstaligen is die beleefd is. maar van die asseholes met nen groten bek, die krijgen evenveel sympathie terug. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
natuurlijk moete ook weten, de lijn voert een campagne om zwart rijden, ![]() toen ik gebruik maakte van de bus, moest ik mijn abonnement laten zien, zelfs als kind, ... nu loopt iedereen maar op en af, dat was het eerste wat ik raar vond aan de bus nemen in 't stad. Ge zegt die chaufeur gaf daar nen uitleg, waarin je niet geïntereseerd was, ... ik neem aan dat hij het had over problemen met vreemdelingen, ... ik zal u eerlijk zeggen, ik snap die mensen hun frustratie wel. dit en de stress van 't verkeer erbij, (gisteren stond er in brussel ook weer nen auto op een onmogelijke onveilige plaats geparkeerd, 't de flikken hebben hem dan ies opgeschreven (ipv af te laten slepen, ! ) en daarmee was 't gebeurd den bus stond ondertussen wel geblokeerd... ) Dit neemt natuurlijk nie weg dat hij bij dees madam in fout was. toch ben ik blij dat je geen klacht ingediend hebt, en dat ge hem zo op zijn plaats gezet hebt. Die mens moet ook zijnen boterham verdienen, en da is nie altijd even makkelijk, ik heb het ook zo gelaten voor onze arabische frietenbakker, terwijl ik het adres ken van de directie, of ook gewoon zo een klachten kaartje had kunnen invullen, of de voedselinspectie had kunnen inlichten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Vlamingen die in Brussel werken, er elke dag voor in de file staan maar die NOG NOOIT de Grote Markt hebben bezocht, die bestaan. Ik heb persoonlijk met een paar kennisgemaakt (in veilige kantoorgebouwen zonder Vuil Vreemden weliswaar). Een soort van wereldvreemden die denken dat Brussel (een soort provinciestad in mijn ogen) een woeste gevaarlijke jungle vol met vuil vreemden is en waar men om de haverklap beroofd, verkracht en bestolen wordt... dat soort Vlamingen komt wel in Brussel poen scheppen want men verdient er beter dan pakweg in Ransig of in Zuursel of Bortemorteflort, en vervuilen met hun dikke auto die elke dag dezelfde weg neemt en files aanvult... ![]() ![]() Bij dat soort mensen kan men dus rustig zeggen - wanneer ze racistisch gaan doen over buitenlandse werkers: de pot verwijt de ketel dat-ie zwart ziet! ![]() Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 23 juli 2004 om 10:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar soms worde daar zo moedeloos van dat ge op den duur de moed niet meer hebt om tegen die gasten te reageren, ge voelt u net als Don Quichotte, ge krijgt den indruk dat ge gans in uw ééntje aan t'strijden zijt en gaat enkel nog in etablissementen binnen waar ge zeker zijt van een goei bediening en een vriendelijk woord ! Soms vraag ik mij af waarom ik mij in Brussel de moeite nog troost, als ge op de metro al overvallen geweest zijt, als ge uw zijruiten én achterruit van uwen auto al zien sneuvelen hebt..... en toch nog naar die stad blijven gaan..... ne mens zou d'er weemoedig van worden..... mijn echtgenote die heeft er al voor bedankt die bolt een paar minuten langer met haar autooke en gaat naar Aalst of Dendermonde winkelen........nog géén problemen gehad !
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een aanrader, ! en in de café's ginder zijn ze steeds beleefd, proper, en goei kwaliteit van eten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ongelikte obers, komt ge dat niet overal tegen? Ik weet niet wat daar typisch Belgisch of racistisch aan is. Ik heb er eens ene geweten en die kapte gewoon expres een hele kom ijs over de kleren van mijn grootmoeder (toen 75 jaar oud aub !).
Ik heb er in Spanje ook geweten die u bekeken als een hoop stront omdat ge in gebrekkig Spaans uw bestelling deed (en zijzelf praten natuurlijk geen enkele andere taal). Ik heb er ook geweten die de vriendelijkheid zelve waren. Niets om veralgemenende conclusies over te trekken dus.
![]() |
#19 |
|
![]() Obers, buschauffeurs, postloketbeamten... hun is geen gemakkelijk leven beschoren, want ze zijn zo zichbaar hé?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Aangezien zijn emotionele toestand na uw tussenkomst direct terugsprong, ging het dus veelal over een kortstondige aanval van woede dan over een overtuigde racist die er een hobby van maakt om alle "zwette madammen" op zijn bus uit te kafferen.
![]() |