![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen onafhankelijk: nog lid van EU? | |||
Natuurlijk! |
![]() ![]() ![]() |
23 | 57,50% |
Maar natuurlijk niet. Zoals Dewinter in 2001 zei: Europa FOERT! |
![]() ![]() ![]() |
6 | 15,00% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Dat hangt van de omstandigheden af... |
![]() ![]() ![]() |
11 | 27,50% |
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zal Vlaanderen dan nog deel uitmaken van de EU of niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom niet, tenzij Dewinter en co tegen dan een fascistische dictatuur hebben geïnstalleerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet het niet, da valt al te bezien wat het intersantst is...
Stel u eens voor, Vlaanderen als bankcentrum midden de EU zonder lid te zijn... Mits goe bekeken en uitgebouwd, kan da wel eens een successtory worden... Het monaco aan de schelde,... ![]() En dan een stevig ICT centrummeke opzetten waar ge onder mom van de vrije meningsuiting alles moogt publiceren wat in de EU zone niet mag... nog eens aan de KASSA trekken... Op vlak van GEN technologie zelfde lieke, ![]() Kortom het schept mogelijkheden natuurlijk, ... Laatst gewijzigd door Herr Flick : 10 april 2006 om 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Los van het feit of een onafhankelijk Vlaanderen al dan niet lid wil zijn van de EU:
Indien België ophoudt te bestaan en Vlaanderen en Wallonië 2 onafhankelijke staten worden, wat gebeurt er dan? Blijven ze beiden automatisch lid van de EU of moeten ze beiden lidmaatschap aanvragen?
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerst moeten die staten nog erkend worden door andere landen. Je mag jezelf zoveel uitroepen tot staat als je wilt maar als niemand dit erkent dan ben je daar vet mee. Ik denk niet dat dit in dit geval problemen zou opleveren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een verenigd europa begot.
Willen we de komende eeuwen nog iets te zeggen hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Uiteraard zou een onafhankelijk Vlaanderen lid blijven van de EU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Da weet ik niet, ik zou eerder opteren voor een strenge dictator, (mezelf bv... ) ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoezo 'we'? Wat hebben wij dan te zeggen binnen de EU. Je bedoelt dan kunnen wij luisteren naar de grote europese landen. Lijkt mij niet echt een vooruitgang. Geef mij dan maar zonder EU, dan kunnen ze tenminste pragmatisch naargelang het issue de kant van de VS, Europa,... kiezen. Lijkt mij verstandiger dan het wagonnetje vasthangen aan de Fransen en Duitsers en hopen dat die NIET meer uit puur eigenbelang zullen handelen zoals nu steevast het geval is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() In feite is dit een non-dicussie.
De bedoeling van een onafhankekijk Vlaanderen is niet om de tijd terug te draaien. Integendeel, de toekomst van Vlaanderen ligt in de eerste plaats in de EU. We staren ons nu blind op Wallonië. Laat ons onze energie niet in Wallonië steken, maar in -de eerste plaats- de EU. Durf als Vlaming de toekomst aan !
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Eu bewijst zich al jaren als een onefficient bureaucratees gedrocht. Een papieren Moloch die alles probeert in regeltjes te gieten voor mensen die uit zulk verschillende hoek komen dat de regels onmogelijk worden als het op menselijk vlak komt.
Probeer maar eens dezelfde regels qua voeding op te leggen voor een Scandinaviër en een Griek. Laatst gewijzigd door maddox : 10 april 2006 om 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Inderdaad, een Europese federatie lijkt mij aanvaardbaarder dan een Belgische federatie. Trouwens wat heeft een klein landje als België of Vlaanderen in de wereldpap te brokken??? Niets ! Daarom kunnen we ons beter verenigen met onze Europese vrienden... Leve Vlaanderen, Leve Europa !
![]() |
![]() |
#16 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Trouwens in de VSA lukt het toch ook en een New Yorker is ook anders dan een Texaan...
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dan gaan alle landen zich vroeg of laat moeten verenigen, zoals dat in de VS gebeurd is. De EU is daarvan het begin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het nog dezelfde EU is als vandaag, met haar ondemocratische instellingen, haar federalistische structuur en haar liberale dogma's dan moet Vlaanderen wegblijven uit die EU. De huidige EU is een even groot gevaar voor de Vlaamse en Waalse welvaart, als de Belgische overheid. Met hun verplichte liberaliseringen altijd...
![]() Als ze daarentegen geëvolueerd zou zijn naar een losse Unie van Europese naties, dan kan Vlaanderen best aansluiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- Het Vlaams parlement roept de onafhankelijkheid uit (liefst na een referendum). - Wallonië en Brussel negeren dit, en doen alsof België nog steeds bestaat, inclusief grondwet, driekleur, volkslied en monarchie. Deze rest van België blijft gewoon lid van de EU, Nato, VN... - Vlaanderen moet zelf het lidmaatschap aanvragen. Dat lukt snel, op voorwaarde dat het onafhankelijkheidsproces democratisch is verlopen (referendum, erkenning minderheden). - Vlaanderen en Rest-België beginnen onderhandelingen over verdeling van de staatschuld en verdeling bezittingen van het voormalige België (ambassadegebouwen), economische steun van Vlaanderen aan Rest-België. - Binnen rest-België onstaan spanningen tussen Brusselaars en Walen over enkele onopgeloste vragen: behoud monarchei, behoud naam België, samen blijven of Wallonië bij Fra en Bsl bij VL? Maar dan zijn we reeds tien - 20 jaar verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Vlaanderen en Wallonië zullen dus geacht lid te blijven omdat de door België gesloten akkoorden door hen moeten gehandhaafd blijven. Dat men achteraf een eigen politieke rol zal spelen doet niet zoveel terzake.
![]() |