![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Hier kunt u vlaams-Nationalistische liederen achterlaten die u kent of op het net hebt gevonden.Om te beginnen de Vlaamse Leeuw
Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan ![]() Laatst gewijzigd door Piet Hein : 8 september 2004 om 08:59. |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tip: verzorg uw lay out
![]()
#3 |
|
![]() [size=4]Merck toch hoe sterck[/size]
Merck toch hoe sterck nu in 't werck sich al steld, Die 't allen tijd so ons vrijheit heeft bestreden. Sie hoe hij slaeft, graeft en draeft met geweld, Om ons goet en ons bloet en onse steden. Hoor de Spaensche trommels slaen! Hoor Maraens trompetten! Siet hoe komt hij trecken aen, Bergen te bezetten. Berg op Zoom hout u vroom, Stut de Spaensche scharen; Laat 's Lands boom end' sijn stroom Trouwlijck doen bewaren! 't Moedige, bloedige, woedige swaerd Blonck en het klonck, dat de vonken daeruijt vlogen. Beving en leving, opgeving der aerd, Wonder gedonder nu onder was dan boven; Door al 't mijnen en 't geschut, Dat men daeglijcx hoorde, Menig Spanjaert in sijn hut In sijn bloed versmoorde. Berg op Zoom hout sich vroom, 't Stut de Spaensche scharen; 't Heeft 's Lands boom end' sijn stroom Trouwlijck doen bewaren! Die van Oranjen quam Spanjen aen boord, Om uijt het velt als een helt 't geweld te weeren; Maer also dra Spinola 't heeft gehoord, Trekt hij flux heen op de been met al sijn heeren. Cordua kruijd spoedig voort, Sach daer niet te winnen, Don Velasco liep gestoord: 't Vlas was niet te spinnen Berg op Zoom hout sich vroom, 't Stut de Spaensche scharen; 't Heeft 's Lands boom end' sijn stroom Trouwlijck doen bewaren! http://www.hervormdrijssen.nl/Gebouw...HoeSterckC.WMA
#4 |
|
![]() [size=4]Wien Neerlands Bloed[/size]
Wien Neêrlands bloed in de ad'ren vloeit Wien 't hart klopt fier en vrij Wie voor zijn volk van liefde gloeit Verheff' de zang als wij: Hij roem' met allen, welgezind Den onverbreekb're band Die Neêrland en Oranje bindt Vorstin en vaderland (2x) Bescherm, o God! bewaak den grond Waarop onze adem gaat De plek waar onze wieg op stond Wellicht ons sterfuur slaat Wij smeken van Uw vaderhand Met blijden kinderzin Behoud voor 't lieve vaderland Voor land en koningin (2x) Dring' luid, van uit ons feestgedruis De beê den hemel in: Blijv' met ons oud Oranjehuis Het volk steeds één gezin Vorstin en prins prijze ons gezang En 't klinke aan allen kant: Bewaar het vorst'lijk stamhuis lang En 't lieve vaderland (2x) (de iets modernere versie genomen, oudere versie hier: ) ![]()
#5 |
|
![]() [size=4]Gebed voor het vaderland[/size]
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden Niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit de oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, Schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen; Tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
#6 |
|
![]() [size=4]Groeninge[/size]
Het Vlaamse heir staat immer pal, daar 't winnen of daar 't sterven zal ! Alhier, aldaar aan lange lansen, de leeuwen dansen. De winden schudden met geweld, de zwarte blomme in 't geluw veld; de kwaden zien, benêen de transen de leeuwen dansen ! Met bezemen zo komen z'af, om 't Vlaamse volk af te rans'len, als ijdel kaf dat 't zweerd onweerd is. De leeuwen dansen ! (3 maal) Harop ! Harop, de trompe steekt, de boeien los, de banden breekt. Ten vijand in ! Dat op zijn schansen de leeuwen dansen ! Sta vuist en voet de vane omtrent ! En gij die God noch ere en kent, ruimt bane, eer op uw vege bansen de leeuwen dansen ! (3 maal)
#7 |
|
![]() [size=3]Vlaanderen[/size]
't Zijn weiden als wiegende zeeën, Die groenen langs stroom en rivier, Hier, vredige dorpkens daar steêen, Die rijzen met torens vol zwier, 't Zijn welige velden en wouden, Of vlakten der heide vol rust. O 'k wil in mijn harte behouden Die schoonheid mijn opperste lust. Keerzang Voor Vlaanderen, Vlaanderen, Trille mijn harte vol geestdrift en vuur. Mijn land is het land van de stilte, De vreedzame, brede natuur. 2.'t Zijn beelden en doeken en zangen, Uit al wat een kunstenaar schiep, Straalt gij als met tover omhangen, Zo innig gevoeld en zo diep. Gij spiegelt den aard uwer kinderen, Gij vindt in hun werken u weer. Hoe zou mijne liefde verminderen, U minnen wil ik meer en meer.
#8 |
Minister-President
|
![]() Schoon klaart de dag
Hoog waait de vlag Wie niet dapper is, kan bij ons niet staan Wie niet durven kan, moet tenondergaan Komt straks de harde strijd, wij zijn bereid! Eens komt het uur, Gloeiend als vuur Dat de vijand grimmig voor ons staat En het uur der Dietse zege slaat Komt straks de harde strijd, wij zijn bereid! Trouw tot de dood Dietsland wordt groot Als gij morgen valt en ik blijf alleen Kameraad, ik blijf trouw en ik vecht voor twee Komt straks de harde strijd, wij zijn bereid!
#9 |
Minister-President
|
![]()
#10 |
Gouverneur
|
![]() Stormvogels aan het Dietse strand, geen storm heeft u verdreven.
Strijdend in stormen houdt gij stand, ons leert gij schoon te leven. Zo gaan wij weren met zwaarden goed, de vijand van ons erve. Zannekin zendt u met de groet: wij winnen of wij sterven. Gij volgt ons in het groot geweld. De goede zwaarden blinken. Sterven wij op het Kasselveld, wij zien uw vleugel winken. Brengt onze groet in vlugge vaart, wij hebben vroom gestreden. Roept uwe zonen bij dit zwaard, dat zij het sterker smeden.
#11 |
Gouverneur
|
![]() 1. De machtigste koning van storm en van wind is de arend geweldig en groot.
De vogels zij sidd'ren en vluchten van angst voor zijn snavel en klauwende poot. Als de leeuw verheft, zijn gebrul des nachts dan verschrikt hij de dieren ermee. Ja, wij zijn de heersers der aarde, de koningen van de zee. Tiralala (4 maal), hoi, hoi ! Ja, wij zijn de heersers der aarde, de koningen van de zee. 2. Verschijnt er een schip op de oceaan, ja, dan juichen wij luide en wild. Ons trotse schip als een pijl uit een boog, vliegt terstond door de wateren zilt. De koopman wordt bang en hij siddert van angst, de matrozen verwensen die dag. Daar klimt aan de mast naar omhoge onz' bloedrode zeeroversvlag ! 3. Wij werpen ons op het vijandige schip als een weggeslingerde speer. De kanonnen dreunen, 't geweer knalt rondom, en de enterbijl hakt keer op keer. En reeds zinkt de vlag van de vijand omlaag, overwinningsgeroep klinkt alom. Lang leve de bruisende zee, lang leve de zeeroverij.