Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2013, 16:46   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Een voorbeeld waarom ambtenaren beschermd moeten worden tegen de politiek

Het spreekt voor zichzelf.
In de privé denkt een werkgever wel na, want de gevolgen zijn rechtstreeks voor hemzelf.

titel: OCMW zet medewerkster op straat na één ‘foute’ mail
link: http://www.nieuwsblad.be/article/det...tm_campaign=pm

Citaat:
WERVIK - Het OCMW van Wervik heeft de coördinatrice van de buitenschoolse kinderopvang per direct ontslagen. Ze wordt aangewreven een foute mail te hebben verstuurd, waardoor paniek ontstond bij ouders. Maar de medewerkster zelf zegt gewoon een opdracht te hebben uitgevoerd.

Dolores Hosdey (40) werkt sinds maart 2007 als coördinatrice van Sloeber. De OCMW-kinderopvang kampt al enkele jaren met plaatsgebrek, vooral in de deelgemeenten. Daarom is in 2011 een reglement goedgekeurd waarbij ouders verplicht zouden worden om vooraf te reserveren.

De verantwoordelijken beslisten dat het systeem zou ingaan als Wervik goedkeuring van Kind en Gezin had gekregen voor de uitbreiding van het aantal plaatsen.

Op 3 oktober meldt Hosdey dat er 116 kinderen aanwezig zijn in de opvang in Geluwe, waar plek is voor 98 kinderen. Een dag later krijgt ze antwoord van de voorzitter van het OCMW: ‘Dan moet je kinderen weigeren. Dit is niet de eerste keer dat ik dat laat weten. Ik neem die verantwoordelijkheid niet op mij.’

Aangeslagen vraagt Hosdey om een reactie en om advies bij haar diensthoofd, die haar via sms laat weten dat er snel overleg en een beslissing komt. ‘De voorzitter vroeg mij iets wat niet mag: kinderen weigeren. Dan zou men mij verwijten dat ik het huishoudelijk reglement overtreed’, aldus Hosdey.

Mail van diensthoofd

Op maandag 7 oktober krijgt Hosdey een mail van haar diensthoofd: ‘In opdracht van de voorzitter en de secretaris moet het systeem van inschrijvingen ingaan vanaf vandaag’, staat daarin. Telefonisch vraagt Hosdey of ze diezelfde avond kinderen moet weigeren bij overtal. Het antwoord was ja.

Hosdey besluit daarop om de ouders via mail te verwittigen dat er voortaan moet gereserveerd worden, waarna paniek ontstaat bij de ouders. In de pers verklaart de voorzitter van het OCMW dat het om een fout gaat van een OCMW-medewerker en dat de reservering pas ingaat vanaf de herfstvakantie. Gisteren kreeg Hosdey haar ontslagbrief. Ze is per direct ontslagen.

Vorige week werd Hosdey gehoord door de OCMW-raad. Haar raadsman Marc Decramer had de raadsleden gevraagd om een maand later te beslissen, zodat ze het dossier grondig konden nalezen. Maar de beslissing tot ontslag viel vorige week al.

Hosdey benadrukt dat ze niet zelf naar de pers is gestapt en wil graag alle ouders bedanken voor hun begrip en medewerking de afgelopen jaren. Collega's omschrijven haar als een gedreven en nauwgezette medewerkster, die openlijk haar mening durft zeggen over bepaalde beslissingen. Dat erkent ze zelf ook, maar het ontslag verrast haar. De OCMW-voorzitter weigert alle commentaar.

18 kinderen te veel

Hosdey wees haar oversten de afgelopen jaren herhaaldelijk op het plaatsgebrek, en op het bijbehorende tekort aan personeel. Ondertussen testte ze zelf met 20 ouders het reservatiesysteem.

Haar herhaalde vragen om over dit alles samen te zitten met de verantwoordelijken, kregen nooit gehoor.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 16:52   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Die ocmw-voorzitter, van sp.a.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 16:58   #3
giserke
Banneling

Standaard

Naar de arbeidsrechtbank, en klacht neer leggen tegen de voorzitter met een schadeclaim.

Laatst gewijzigd door giserke : 30 oktober 2013 om 16:59.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 16:59   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Naar de arbeidsrechtbank, en klacht neer leggen tegen de voorzitter.
Machtsmisbruik. Typisch sp.a.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 30 oktober 2013, 17:03   #5
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ja hier zien we een typisch geval van "niet rood? Geen brood!"
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 18:13   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Alsof andere partijen, inclusief de NVA, zich daar niet aan zouden durven bezondigen...

Waar het om gaat, is dat het ambtenarenstatuut wel degelijk zijn nut heeft, zoals dit geval onomstotelijk aantoont.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 18:18   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Alsof andere partijen, inclusief de NVA, zich daar niet aan zouden durven bezondigen...

Waar het om gaat, is dat het ambtenarenstatuut wel degelijk zijn nut heeft, zoals dit geval onomstotelijk aantoont.
Dat is juist.
Oud 30 oktober 2013, 18:45   #8
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In de privé denkt een werkgever wel na, want de gevolgen zijn rechtstreeks voor hemzelf.
Nooit van uw leven in de privé gewerkt, neem ik aan?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 18:50   #9
six
Banneling

Standaard

Een overheidsheidsapparaat kan niet werken in een land zonder doodstraf en geheime politie. Zonder dat kabinetsleden en hogere ambtenaren (afdelingsverantwoordelijken, ..., zoals die OCMW-baas) voor hun leven moeten vrezen bij corruptie, graaien of slecht uitvoeren van hun taken zal de overheid steeds een geldverslindende draak zijn.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 19:06   #10
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Een overheidsheidsapparaat kan niet werken in een land zonder doodstraf en geheime politie. Zonder dat kabinetsleden en hogere ambtenaren (afdelingsverantwoordelijken, ..., zoals die OCMW-baas) voor hun leven moeten vrezen bij corruptie, graaien of slecht uitvoeren van hun taken zal de overheid steeds een geldverslindende draak zijn.
Sorry, maar ik zie het verband absoluut niet. Er zijn meerdere landen die de doodstraf nog uitvoeren en een geheime politie hebben - en bij mijn weten werden die nog nooit, nergens, ingezet om corruptie tegen te gaan. Wel om corruptie toe te dekken.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 19:08   #11
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Sorry, maar ik zie het verband absoluut niet. Er zijn meerdere landen die de doodstraf nog uitvoeren en een geheime politie hebben - en bij mijn weten werden die nog nooit, nergens, ingezet om corruptie tegen te gaan. Wel om corruptie toe te dekken.
Het gebeurt inderdaad dat corruptie de controlerende organen verslindt.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 19:29   #12
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht

Onzin, de arbeidsrechtbank zal hier uitspraak over doen.
In de privé moet een medewerker ook tegen machtsmisbruik beschermd worden.
Een statuut dient om willekeur van politici tegen te houden, maar die houden zich daar toch niet mee bezig dus is het ook niet nodig om extra bescherming in te voeren.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 14:40   #13
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Wat is me dat nu weer voor onzin? Werkt het overheidsapparaat dan wèl in die landen waar nog de doodstraf bestaat?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 14:43   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Nooit van uw leven in de privé gewerkt, neem ik aan?
Buiten studentenjobs in de vakantie, neen.
En jij, nog nooit van uw leven in de ambtenarij gewerkt, neem ik aan?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 31 oktober 2013, 14:51   #15
Anna List
Banneling

Standaard

merkwaardige feiten

uitdrukkelijke vragen van betrokkene bewijzen dat ze de bui voelt aankomen ... alles verloopt per mail en per sms (bewijsbaar) ... en dan de ultieme zet vraagt ze alleen per telefoon bevestiging ???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 15:33   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dat is iets volgens mij dat je met een 'rechtbank' of een 'commissie' zou moeten uitvechten, in feite is die mevrouw eringeluisd... dus heeft ze juridisch zelfs het recht op een riante ontslagvergoeding. Zo zou dat gaan in de privé
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 15:49   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

kan ze niet gewoon via NSA een afschrift van haar gesprek vragen ?
Oud 31 oktober 2013, 15:50   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de gebonden stem Bekijk bericht
In de privé zou die madame inderdaad 'schatrijk' worden.
dus de oplossing is niet dat mevrouw een statuut van ambtenaar moet hebben, de oplossing is dat dezelfde regels van privé moeten toegepast worden bij de overheid.
Oud 31 oktober 2013, 16:11   #19
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

Welk statuut moet die vrouw krijgen ;
- het statutaire met de perikwatie, 2,2 keer meer pensioen dan werknemer, opgespaarde ziektedagen, ...
- of het contractuele nl hetzelfde werk maar de beloning is 600.000 Euro lager (verschil in pensioen meegeteld).
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 16:12   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de gebonden stem Bekijk bericht
Als dit in de privé zou gebeuren lag dat bedrijf volledig plat en zou men eventueel zelfs de directie gijzelen.

Waar zitten de vakbonden nu?
Die zitten op den bureau bij de ocmw-voorzitter, koffie te slurpen.

.

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be