Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2013, 00:34   #1
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard De NMBS...

Gisteren eens getest.
Ik moest gisteren op Brussels airlines zijn en maandag.

Gisteren ben ik met de auto gegaan. Slk230 met een doorsnee verbruik van 11 liter en ben direct in Antwerpen bij terugkomst gaan tanken voor 7 euro + 3.56 euro aan verzekering per dag + 1.4 aan wegentaks = 11.96 euro.
Deze avond heb ik online gekeken naar de goedkoopste formule met de trein. Een 10 ritten kaart van 75 euro, waarmee ik per rit 7.5 euro betaal, dus in het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!!

Kan me eens iemand vertellen waarom ik zou moeten het openbaar vervoer pakken, terwijl deze meer dan het dubbele kost van wat een gasverslinder van een auto kost op dezelfde afstand? Nooit op tijd is en het comfort verre van hetzelfde is?
Wat is die mensen hun value proposition? Wat maakt een massa transport duurder dan een auto???

Laatst gewijzigd door openeye : 21 september 2013 om 00:38.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 00:42   #2
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
Gisteren eens getest.

Gisteren ben ik met de auto gegaan. Slk230 met een doorsnee verbruik van 11 liter en ben direct in Antwerpen bij terugkomst gaan tanken voor 7 euro + 3.56 euro aan verzekering per dag + 1.4 aan wegentaks = 11.96 euro.
Deze avond heb ik online gekeken naar de goedkoopste formule met de trein. Een 10 ritten kaart van 75 euro, waarmee ik per rit 7.5 euro betaal, dus in het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!!

Kan me eens iemand vertellen waarom ik zou moeten het openbaar vervoer pakken, terwijl deze meer dan het dubbele kost van wat een gasverslinder van een auto kost op dezelfde afstand? Nooit op tijd is en het comfort verre van hetzelfde is?
Wat is die mensen hun value proposition? Wat maakt een massa transport duurder dan een auto???
Als ge de aankoop, taksen en het onderhoud van uwen SLK moest bijrekenen, zal je per km wel een ander bedrag uitkomen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 00:56   #3
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Als ge de aankoop, taksen en het onderhoud van uwen SLK moest bijrekenen, zal je per km wel een ander bedrag uitkomen.
Aankoop klopt.
onderhoud doe ik zelf en die wat olie en filterkes zijn echt de moeite niet. Taksen zitten erin.
Maar toch, kan je eens even uitleggen waarom met de trein gaan zo duur is?
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 01:06   #4
giserke
Banneling

Standaard

Zonder uit te rekenen wat de echte kost met de wagen is, kunnen we hier geen uitspraak over doen.
Ik spoor met de trein van Gent naar Brussel in minder dan een uur. Dus van mijn bed thuis tot achter mijn Bureau op het werk.
Nu mag iedereen eens uitleggen hoe je dit met een wagen beter en goedkoper kunt doen.

Want vergeet niet het parkeergeld mee te rekenen in Brussel. +/- 10€ per dag.

Laatst gewijzigd door giserke : 21 september 2013 om 01:11.
Oud 21 september 2013, 05:05   #5
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aankoop klopt.
onderhoud doe ik zelf en die wat olie en filterkes zijn echt de moeite niet. Taksen zitten erin.
Blijkbaar raken je banden het wegdek ook niet? Je airco moet niet bijgevuld en blijkbaar blijven bij jou alle sensoren altijd feilloos werken.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 06:22   #6
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Aankoop klopt.
aankoop 41382 euro of 543,78/ maand. Filters en olie goedkoop ? nog nooit met Mercedes gereden zeker? (spreek van ondervinding : VITO)Als je het zelf doet hoe ga je de boordcomputer resetten? met een paperclip? rijtaksen gratis? 2478 euro/jaar ook vergeten?
Voor een tot 2 personen is de trein een alternatief in zoverre de bestemming (rechtstreeks) te bereiken is en de persoon op geen zeer vroege of late uren moet arriveren/vertrekken
Meer dan 2 of abnormale uren : auto
Oud 21 september 2013, 06:26   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

We pakken een goedkope wagen.
Aankoop €12 000 op 5 jaar =€2400.
15 000 km/jaar = €1500 brandstof
Wegentaks €163 jaar.
Onderhoud €300 jaar
Banden €125 (€ 375 elke 3 jaar)
Allerlei €250
Omnium verzekering €1000 jaar.

Da's dus €2.62 per kilometer.

Zonder fancy trukjes zoals 10 ritten kaart, abonnementen, buzypassen of gratis ambetantenarenvervoer komt de trein op ongeveer €0.4 per kilometer voor een eersteklas ticket.
Maar hierbij zitten wel miljarden subsidie. Laat ons stellen dat het effectief €1 per kilometer zou zijn.

Maar, ik heb een goedkope personenwagen genomen, maar niet de goedkoopste, en goed doorgerekend alswel het aantal kilometers sterk beperkt, welke wagen gaat maar 75 000 km mee? Het kan dus goedkoper. Stel dat het goedkoopste €1.75 per kilometer is. (wagen die 7 jaar meegaat, 150 000 km doet, geen omnium enzoverder)
Maar dat maakt niet uit dat het nu alleen de bestuurder voor woon/werk verkeer is, of dat men met 4 een trip naar Spanje maakt. Want dan veranderd het kostenplaatje substantieel nietwaar.

Ook blijft het voordeel van de wagen dat men niet gebonden is aan de tijden opgelegd door het openbaar vervoer, noch aan de bagagerestricties. En nog wat van dat ongein.
Oud 21 september 2013, 07:19   #8
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

pff, al die berekeningen die van zaken uitgaan die uzelf goed uitkomen. Ik zal er een schepje bovenop doen.

Ik doe elk weekend 224 km met de trein. Kost me 11 euro. (weekendpas)
Dat komt neer op 0.05 eur/km. Weer zo'n cijfer dat niks zegt en gecherrypicked is.

Ge kunt zeggen wat ge wilt. Ik heb de twee gedaan. Jaren leven zonder auto en jaren met. Die auto is VERSCHRIKKELIJK duur. En het enige comfort dat die levert is mij lui maken.
Tegenwoordig gebruik ik terug het OV. Abonnement voor de lijn voor 237 euro en ik stap een heel jaar op welke bus of tram dan ook. Als ik een zak cement nodig heb van den Brico of een nieuw kaske van IKEA, dan bestel ik een taxi terwijl ik sta aan te schuiven aan de kassa. Kost me 5 of 10 euro maximaal en ik doe er een dikke tip bij voor de last. Als ik er met mijn vrouw op uit wil naar een moeilijke bestemming, dan huur ik een auto voor een dag of weekend.

Ik voel dat verschil serieus in mijnen bruine zenne. En dat is het enige dat telt.

Maar ga u gang, overtuig u van de waanzin van het OV. Da's goed voor de economie, en dan betaal ik minder belastingen.

edit: oh ja, ik ben wel in een randgemeente moeten gaan wonen van't stad. Vooruitplannen heet dat.

En nog oh ja'er. Op mijn reisdoel in't weekend opereert een BELBUS. Die staat op mij te wachten als ik van een trein kom. GRATIS (abonnement hé) TAXI!

Laatst gewijzigd door Travis66 : 21 september 2013 om 07:30.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 07:39   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik u iets vragen? Kunt u mij dringend de naam van de garage doorgeven waar u die auto ophaalde, want ik zou ook graag zo'n wagen hebben die schijnbaar niets kostte bij aankoop. Die blijkbaar ook geen onderhoudskosten heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 07:41   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aankoop klopt.
Duur? Is dat zo? Kunt u ons dan eens aangeven wat uw wagen bij aankoop kostte en op welke termijn u die wilt afschrijven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 07:46   #11
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mag ik u iets vragen? Kunt u mij dringend de naam van de garage doorgeven waar u die auto ophaalde, want ik zou ook graag zo'n wagen hebben die schijnbaar niets kostte bij aankoop. Die blijkbaar ook geen onderhoudskosten heeft.
Daar heeft onze succesvolle zakenma niet aan gedacht....
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 08:08   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondertussen zal de volgende topmanager van de NMBS iemand zijn die er niet om bekend staat dat hij veel krijgsgevangenen neemt....

Er is geen "management" nodig bij de NMBS,maar een revolutie.....

pappen en nathouden is geen optie meer...

Laatst gewijzigd door kelt : 21 september 2013 om 08:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 08:24   #13
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!!
*KNIP*

Niemand betaalt die diablo toeslag, neem gewoon een ticket naar het station een stopplaats verder, en stap "vroeger" af.

Laatst gewijzigd door Akira : 21 september 2013 om 16:53.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 08:44   #14
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gisteren eens getest.

Je neemt wel de duurste trein van het land als voorbeeld, én bovendien niet de goedkoopste formule: een gewoon standaardticket van Antwerpen naar de luchthaven kost 10.40 Euro, Diabolotoeslag inclusief. Da's 20.80 heen en terug.
't Kan zijn dat jij bovendien gratis parkeert bij Brussels Airlines, maar de gewone passagier die naar de luchthaven gaat kan dat niet, die betaalt zich blauw aan de parkeergarages.
Wat het 'op tijd zijn' betreft: de NMBS heeft veel te veel vertragingen, dat klopt, maar meestal gaat het om vertragingen van 5 - 10 minuten, en ook dat is nog steeds in een kleine minderheid van de gevallen, de overgrote meerderheid van de treinen rijden nog steeds gewoon op tijd. Kan jij met je auto de hele dag door tot op 5 minuten nauwkeurig voorspellen wanneer je juist op je bestemming gaat zijn? En is dat altijd 'op tijd'?
Ook comfort is relatief: ja, jouw auto zal wel een comfortabelere zetel hebben, en je zit er niet in omringd door andere mensen. Maar degene die in de trein zit kan als dat nodig is nog wat werken onderweg, kan zijn krantje lezen, rustig iets drinken of eten, enz. Ook dat is comfort.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 08:59   #15
giserke
Banneling

Standaard

Ik zou nooit van mijn leven willen pendelen naar Brussel met mijn wagen.
Oud 21 september 2013, 09:18   #16
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondertussen zal de volgende topmanager van de NMBS iemand zijn die er niet om bekend staat dat hij veel krijgsgevangenen neemt....

Er is geen "management" nodig bij de NMBS,maar een revolutie.....

pappen en nathouden is geen optie meer...
Er was ooit eens één manager die de NMBS nodig had( nu nog nodig heeft) : Palinck na 7 maand opzijgezet omdat hij vanboven begon te snijden. De opvolgers( Schouppe op kop) versterkten alleen maar de (vetbetaalde) top op aangeven van de (PS/SP) politiek, zoals nu nog
Oud 21 september 2013, 11:11   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Duur? Is dat zo? Kunt u ons dan eens aangeven wat uw wagen bij aankoop kostte en op welke termijn u die wilt afschrijven?
In het volledig plaatje komt veel meer bij natuurlijk, de auto gebruik je dag en nacht, week- zon- en feestdagen op elk mogelijk traject en met vier en vijf personen met bagage.
De NMBS is enkel beschikbaar op bepaalde trajecten en op sommige uren van de dag. En reken de taxi's er maar bij om de bagage naar en van het station te brengen of de dure parkeerplaatsen, je krijgt dan weer een ander beeld van de prijs.
En dan hebben we het nog niet over stakingen en panne's en vertragingen, dat kost u ook geld in werkuren en dergelijke, ga je dat er ook allemaal bijrekenen?
Oud 21 september 2013, 11:15   #18
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Auto gekocht om enkel naar Brussel Airlines te rijden?
Oud 21 september 2013, 12:51   #19
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Auto gekocht om enkel naar Brussel Airlines te rijden?
Minder rijden met de wagen = hogere km kost.
Oud 21 september 2013, 12:57   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gisteren eens getest.

En het parkeren was gratis?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be