Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2013, 10:24   #1
Havanna
Banneling

Standaard Hond mee de operatiekamer in

Fascinerend geval van hand die waarschuwt bij allergie van zijn baasje mag mee tijdens de operatie als 'extra monitor'.

Blindegeleide, drugs, springstof, ... maar van deze had ik nog nooit gehoordNog nooit gehoord.
Citaat:
n een ziekenhuis in het Amerikaanse North Carolina mocht voor het eerst een hondje mee de operatiekamer in. Zevenjarige Kaelyn heeft een zeldzame ziekte waarbij ze plots hevige allergische reacties kan krijgen, en hondje JJ werd opgeleid om voor die aanvallen te waarschuwen.
Toen Kaelyn eergisteren geopereerd werd, deed JJ dienst als 'extra monitor'. Het zou om een primeur gaan.

Kaelyn Krawczyk heeft een zeldzame ziekte genaamd mastocytosis, waardoor ze soms zonder waarschuwing gevaarlijke symptomen kan vertonen die op hevige allergische reacties lijken. Deze kunnen variëren van kortademigheid en misselijkheid tot hevige zwellingen, maar vaak beginnen de symptomen heel subtiel.
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/a...gezellen.dhtml

Laatst gewijzigd door Havanna : 20 december 2013 om 10:25.
Havanna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 10:40   #2
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

hmm dat is ook nieuws voor mij.. overigens ook nog nooit over die ziekte gehoord...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 10:56   #3
Havanna
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
hmm dat is ook nieuws voor mij.. overigens ook nog nooit over die ziekte gehoord...
Citaat:
Mastocytosis can occur in a variety of forms:

Most cases are cutaneous (confined to the skin only), and there are several forms. The most common cutaneous mastocytosis is urticaria pigmentosa (UP), more common in children, although also seen in adults. Telangiectasia macularis eruptiva perstans (TMEP) is a much rarer form of cutaneous mastocytosis that affects adults.[2] UP and TMEP can evolve into indolent systemic mastocytosis. This should be considered if patients develop any systemic symptoms .[3]
Systemic mastocytosis involves the bone marrow in some cases and in some cases other internal organs, usually in addition to involving the skin. Any organ can be involved. Mast cells collect in various tissues and can affect organs where mast cells do not normally inhabit such as the liver, spleen and lymph nodes, and organs which have normal populations but numbers are increased. In the bowel, it may manifest as mastocytic enterocolitis.[4]
http://en.wikipedia.org/wiki/Mastocytosis
Oud 20 december 2013, 17:11   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het lijkt me logisch dat een hond dergelijke aanvallen kan ruiken.

Citaat:
Mestcellen zijn onderdeel van ons immuunsysteem. Ze worden aangemaakt in het beenmerg en verplaatsen zich van daaruit naar weefsels waar ze zich ophouden in de buurt van bloedvaten of zenuwen. Mestcellen worden over het algemeen niet gevonden in het bloed, daarom kan de aanwezigheid van mestcellen alleen worden vastgesteld door middel van een biopsie (bv. in huid of beenmerg) en niet in een bloedmonster. In de mestcellen worden stoffen geproduceerd en opgeslagen (bv. histamine); als deze vrijkomen kan dit leiden tot symptomen.
Mastocytose

Zoals hiervoor al is gezegd zijn mestcellen onderdeel van ieders immuunsysteem, dus ook bij gezonde mensen. Het verschil is dat er bij patiënten met mastocytose een abnormale groei en accumulatie (vermenigvuldiging) van mestcellen in één of meerdere organen (bv. huid, beenmerg, lever, milt) is. Mastocytose is een aandoening die zich in verschillende vormen kan uiten.
Symptomen

Symptomen worden vaak veroorzaakt door degranulatie (vrijkomen) van mediators (hulpstoffen) die zijn opgeslagen in mestcellen. Mestcellen bevatten granules (pakketjes) van chemicaliën zoals histamine die uit de mestcel kunnen vrijkomen. Deze chemische uitstoot kan leiden tot verschillende symptomen: flushing (rood worden), jeuk, diarree, maag- en darmstoornissen, misselijkheid, buikpijn, spierpijn, botpijn, osteoporose (botontkalking), hypotensie (verlaagde bloeddruk), anaphylaxie (bewustzijnsverlies), hartkloppingen, hoofdpijn, concentratieproblemen, extreme vermoeidheid en uitputting, brainfog (sufheid), duizeligheid, irritatie, boosheid, depressie en angst. Er zijn verschillende typen mastocytose en de symptomen kunnen acuut of chronisch zijn. De hevigheid van de symptomen kan mild zijn maar ook ernstig, een acute anaphylaxie is potentieel levensbedreigend, en is afhankelijk van triggers (prikkels) die enorm kunnen verschillen tussen patiënten onderling. In het zeldzame geval van agressieve systemische mastocytose en in mestcel leukemie kunnen symptomen optreden door de verandering en vernietiging van organen door mestcelinfiltratie.
http://www.mastocytosis.eu/countries/netherlands.php
Oud 20 december 2013, 17:27   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar honden allemaal goed voor zijn. Ik begin er zelfs niet aan om de voordelen van het hebben van een hond op een rijtje te zetten want dat is onbegonnen werk.

Ik kan het weten want ik heb er twee. Zoals altijd kies ik altijd voor asielhondjes of hondjes die werden achtergelaten door hun baasje.
Alleen al de aanhankelijkheid en trouw die je van die beestjes krijgt zijn met geen goud te betalen.
Het enige nadeel aan het hebben van hondjes is dat het verschrikkelijk veel verdriet doet als je hen moet laten "inslapen", en je hen heel erg zult missen als ze er niet meer zijn. En wetend dat je heel wat hondjes kunt overleven omdat hen een veel korter leven dan een mensleven gegund is....

Ik kan nog alle namen opnoemen van de honden die ik in mijn leven had. Zelfs de naam van de laatste hond van mijn vader weet ik nog. En dat is 60 jaar geleden.

Gisteren deed dit artikel mijn kart krimpen van medelijden.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...31216_00890071
Oud 20 december 2013, 18:59   #6
Havanna
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het lijkt me logisch dat een hond dergelijke aanvallen kan ruiken.
http://www.mastocytosis.eu/countries/netherlands.php
Leg dat dan eens uit aub?
Oud 20 december 2013, 20:38   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Symptomen worden vaak veroorzaakt door degranulatie (vrijkomen) van mediators (hulpstoffen) die zijn opgeslagen in mestcellen. Mestcellen bevatten granules (pakketjes) van chemicaliën zoals histamine die uit de mestcel kunnen vrijkomen.
Histamine veroorzaakt allergiën. Anti-histamine, cortisone, en middelen tegen afstoting na een transplantatie werken bepaalde ongewenste reacties in het lichaam tegen, of maken ze ongedaan. Zonder die middelen gaat een chemische reactie in het lichaam dus zijn gang. Honden ruiken dat.

Een hond kan zelfs ruiken waar iemand gelopen heeft. Ook buiten in de frisse lucht. Nochtans laten mensen die gewoon ergens buiten lopen minder sporen na dan mensen in wiens lichaam een ongewone chemische reactie plaatsvindt.

Waarom denk je dat honden getraind worden om drugs op te sporen? Aan het verstoppen van drugs wordt nochtans veel aandacht besteed. En tòch vinden honden die er op getraind worden ze zonder veel moeite. Ze hebben dan ook een weergaloze reukzin.

Een hond ruikt zelfs dat iemand schrik voor hem heeft, hij vangt dus zeker geurtjes op die door chemische reacties veroorzaakt worden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be