![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Kies | |||
Ik ben tegen de monarchie |
![]() ![]() ![]() |
20 | 71,43% |
Ik ben voor de monarchie. Maar ik ben wel tegen het Belgische koningshuis. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 17,86% |
Ik ben voor de monarchie |
![]() ![]() ![]() |
3 | 10,71% |
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En met bijhorende poll.
![]() Gewoon even uit curiositeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ik ben voor de monarchie uit principe.
Erken enkel het Huis v Orange-Nassau als wettige vorstenhuis over de Nederlanden, dus ook over, het onder frans taalimperialisme, bezette Zuiden met de vervalse identiteit Belgie. http://users.telenet.be/alexanderc/vl.html Ook uitgebreide informatie hierover in het boek "Het Verloren Vaderland" door K van Overmeire (Uitg Egmomt) Citaat uit... "België heeft geen nationaliteit en gezien het karakter van zijn bevolking, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft Belgie geen politieke reden van bestaan" (Uitspraak van Leopold I)
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben voor een monarchie onder een aantal strikte voorwaarden:
1. geen automatische erfopvolging (keizerrrijk) 2. over een groter gebied (Dietse Rijk of Heilig Roomse Rijk): een koning of keizer voor Vlaanderen alleen draagt niet mijn voorkeur weg. 3. de vorst die moet via referendum ten minste om de tien jaar het vertrouwen vragen aan de bevolking |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weg ermee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() De oude Romeinen van de Republiek beschouwden 'koningschap' en 'koning' als scheldwoorden. Daarin stonden ze serieus vόόr op onze tijden, meen ik. Geen volk heeft een koning nodig om zichzelf te besturen. Erger, een koning is een ongewenste schending van het democratisch principe dat het volk zijn regering kiest en de regering niet zichzelf.
Laatst gewijzigd door respublica : 9 januari 2011 om 13:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik mis een optie "Het kan me niet schelen", zolang het maar werkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals ik al zei: Ik mis de optie, dus ik spreek me niet uit.
Ik ben er niet voor of er niet tegen. Mij maakt het niet uit. Koningshuis of president, zolang het maar werkt. Laatst gewijzigd door Henri1 : 9 januari 2011 om 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Beatrix werkt toch. Kunde da van de Coburgs zeggen?
Logisch dat in belziek niet werkt.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Waarom doe jij niet even haarfijn uit de doeken wat er niet werkt aan het Oranje Koningshuis wat je wél zou mogen verwachten van een Koningshuis?
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Veel Vlamingen zijn anti-monarchistisch. Maar ik vraag me af in hoeverre dat wordt veroorzaakt door de slechte ervaringen met het eigen koningshuis. Een monarchie hoeft namelijk helemaal niet in strijd te zijn met de democratie. 4 van de 5 meest democratische landen in de Democracy Index zijn constitutionele monarchieen.
Mischien zijn het inderdaad alleen de Saksen-Coburgs die de Vlamingen niet lusten. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Ik ben voor de monarchie in het geval van België, maar wel enkel in een protocollaire functie. In veel landen kunnen die nog een verschil maken door hun invloed van afkomst.
Maar als het ooit zo uitdraait dat België ophoudt te bestaan (een Europa van Regio's, wie weet) dan zie ik geen enkele reden meer voor een koningshuis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Moeilijk...
Een aristocratische samenleving heeft als voordeel dat er bekwame mensen aan het hoofd staan die kunnen besturen, maar als nadeel dat het risico voor corruptie veel te groot is. Een democratische samenleving heeft als voordeel dat ieders stem even zwaar doorweegt, maar als nadeel dat de achterlijkste even veel invloed heeft als de intelligentste wat de deur weid openzet voor volksmenners. Een compromis is noodzakelijk, een particratie waar het volk haar eigen elite kiest en beoordeelt is een optie. Een koning kan hierbij één van de aristocratische elementen zijn. Nuttig als je een prince Charles hebt, desastreus als je een prins Filip hebt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ze is veel te bemoeizuchtig met de politiek. Zie haar (gelukkig mislukte) pogingen de afgelopen kabinetsformatie om er ten koste van alles een Paars+ kabinet door te drukken. Als een koninghuis een louter ceremoniële functie zou hebben, kon ik er nog wel vrede mee hebben, maar dat is noch in Nederland, noch in België het geval omdat er genoeg achterdeurtjes zijn waarbij de vorst(in) toch invloed heeft. En dan heb ik het niet eens over de exorbitant hoge bedragen die ze ontvangen omdat ze toevallig uit de juiste k*t gevallen zijn. |
|
![]() |
![]() |