Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2004, 17:11   #1
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard Flamingantisme verstikt Vlaamse ondernemers

Vandaag op bezoek geweest in een groot bedrijf waar ze enkelwandige tanks fabriceren. De ondernemer en zijn zonen zijn helaas gedwongen om uit te wijken naar Wallonië vermits de VLAREM wetgeving zijn leven verziekt. De gebouwen en de grond worden verkocht. Om een idee te geven: industriegrond in Vlaanderen per m² kost ongeveer 200 Euro, in Wallonië 50 Euro!

Er moet dringend een nationaal beleid komen inzake deze materie. Het kan niet langer dat bedrijven moeten verhuizen omwille van het feit dat de wetgeving in één deel van het land strenger is dan in het andere deel.

Het belooft er alleszins niet op te verbeteren. De wetgeving zal binnenkort NOG meer verstrengd worden, zodoende dat de bedrijven in het beste geval naar Wallonië verhuizen, of in het slechtste geval naar het buitenland. Zou men binnenkort van een bedrijvenvlucht uit Vlaanderen kunnen spreken, zoals men van bv. een stads- of plattelandsvlucht spreekt? Ik denk het wel.

En zeggen dat we dat allemaal te danken hebben aan de splitsingsdrang van enkele Flaminganten! Een nationaal beleid had dit kunnen voorkomen!

Laatst gewijzigd door Yann : 3 september 2004 om 17:27.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 17:12   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Vandaag op bezoek geweest in een groot bedrijf waar ze enkelwandige tanks fabriceren. De ondernemer en zijn zonen zijn helaas gedwongen om uit te wijken naar Wallonië vermits de VLAREM wetgeving zijn leven verziekt. De gebouwen en de grond worden verkocht. Om een idee te geven: industriegrond in Vlaanderen per m² kost ongeveer 200 Euro, in Wallonië 50 Euro!
Wat heeft dat laatste met VLAREM te maken?

Mag ik trouwens eens weten welk "groot bedrijf" in Vlaanderen nog enkelvoudige tanks maakt? Of behoort dat tot de supergeheimen van de belgicisten? Ik geloof u immers niet zomaar. Enkelvoudige tanks mogen immers al enkele jaren niet meer verkocht en/of geplaatst worden.

Enkelvoudige tanks is trouwens gewoon een groot gevaar voor het milieu. Gelukkig is Vlaanderen op dat vlak heel wat strenger dan het lakse Wallonië.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 3 september 2004 om 17:14.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 17:26   #3
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat heeft dat laatste met VLAREM te maken?

Mag ik trouwens eens weten welk "groot bedrijf" in Vlaanderen nog enkelvoudige tanks maakt? Of behoort dat tot de supergeheimen van de belgicisten? Ik geloof u immers niet zomaar. Enkelvoudige tanks mogen immers al enkele jaren niet meer verkocht en/of geplaatst worden.

Enkelvoudige tanks is trouwens gewoon een groot gevaar voor het milieu. Gelukkig is Vlaanderen op dat vlak heel wat strenger dan het lakse Wallonië.
Ik heb het niet over stookolietanks, maar over tanks die worden gebruikt in de voedingsector.

Dat laatste heeft niets met VLAREM te maken, maar ik wilde maar zeggen dat het absurde prijsverschil voor een vierkante meter industriegrond in Vlaanderen met diezelfde vierkante meter in Wallonië opmerkelijk is. Daar kan men toch iets aan doen?
Oud 3 september 2004, 17:27   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over stookolietanks, maar over tanks die worden gebruikt in de voedingsector.
Dan nog blijft de vraag onbeantwoord: over welk bedrijf gaat het?
Oud 3 september 2004, 17:28   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat laatste heeft niets met VLAREM te maken, maar ik wilde maar zeggen dat het absurde prijsverschil voor een vierkante meter industriegrond in Vlaanderen met diezelfde vierkante meter in Wallonië opmerkelijk is. Daar kan men toch iets aan doen?
U begon over VLAREM. Dat de prijzen verschillen heeft te maken met het aanbod van industriegrond. In Vlaanderen is er al heel veel bebouwing, bijgevolg is het aanbod kleiner. Een gewone evolutie op de markt doet de prijzen dan stijgen. Daar is niets aan te doen, tenzij de overheid natuurlijk in de markt ingrijpt. Maar dit is toch geen communistische land, dacht ik zo.
Oud 3 september 2004, 17:47   #6
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Dat de bouwgrond zo goedkoper is in het zuiden is wegens SUBSIDIES van het waals gewest met Vlaams geld ...

Zo kan iedereen zeveren ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 17:48   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Dat de bouwgrond zo goedkoper is in het zuiden is wegens SUBSIDIES van het waals gewest met Vlaams geld ...
De subsidies situeren zich ergens anders. Maar de bouwgronden zijn er nu eenmaal goedkoper, omdat de beschikbare oppervlakte nog veel groter is dan in Vlaanderen.
Oud 3 september 2004, 18:07   #8
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Dit is inderdaad waar, er zijn geen subsidies voor waalse bouwgrond.
De grond is er gewoon goedkoper, door de oudste economische wet van de wereld.
Namelijk vraag en aanbod.
Waar het vlaams geld naar toe gaat weet ik niet. In ieder geval NIET naar bouwgrond en ook NIET naar de gewone waalse Jean met de pet.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 18:12   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
Waar het vlaams geld naar toe gaat weet ik niet. In ieder geval NIET naar bouwgrond en ook NIET naar de gewone waalse Jean met de pet.
Het Waals Gewest biedt allerlei premies aan voor bedrijven die er zich installeren. Ook zijn er formules uitgewerkt waarbij het Waals Gewest bijbetaalt voor de sociale lasten. Daar zitten de subsidies.
Oud 3 september 2004, 18:22   #10
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Uit een peiling van het magazine Trends (hét tijdschrift voor de ondernemer) blijkt dat een meerderheid van de Vlaamse ondernemers en bedrijfsleiders voor meer Vlaamse bevoegdheden hebben, maar dat vergeten we graag, is het niet Yanntje Verbeeck?
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 19:14   #11
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er moet dringend een nationaal beleid komen inzake deze materie. Het kan niet langer dat bedrijven moeten verhuizen omwille van het feit dat de wetgeving in één deel van het land strenger is dan in het andere deel.

Het belooft er alleszins niet op te verbeteren. De wetgeving zal binnenkort NOG meer verstrengd worden, zodoende dat de bedrijven in het beste geval naar Wallonië verhuizen, of in het slechtste geval naar het buitenland. Zou men binnenkort van een bedrijvenvlucht uit Vlaanderen kunnen spreken, zoals men van bv. een stads- of plattelandsvlucht spreekt? Ik denk het wel.

En zeggen dat we dat allemaal te danken hebben aan de splitsingsdrang van enkele Flaminganten! Een nationaal beleid had dit kunnen voorkomen!
Ik vat even samen: 'Alles wat de Vlaamse regering doet is per definitie slecht. De Vlaamse regering legt strengere milieunormen op, ergo milieu is foei'?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 19:17   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ik vat even samen: 'Alles wat de Vlaamse regering doet is per definitie slecht. De Vlaamse regering legt strengere milieunormen op, ergo milieu is foei'?
Dit doet me precies denken aan de communisten: leve de zware industrie, hoe meer hoe beter!
Oud 3 september 2004, 21:43   #13
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Het kan niet dat op zo'n klein territorium als België drie verschillende wetgevingen van kracht zijn. Dat is allesbehalve efficiënt en een schending van artikel 10 van de grondwet (Alle Belgen gelijk voor de wet).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 21:46   #14
Forend
Burger

Forend's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het kan niet dat op zo'n klein territorium als België drie verschillende wetgevingen van kracht zijn. Dat is allesbehalve efficiënt en een schending van artikel 10 van de grondwet (Alle Belgen gelijk voor de wet).
Nagel op de kop!

"Social dialogue, employment and territories. Towards a european politics of capabilities".

Het Volkslied || The Anthem
Forend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 22:03   #15
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Uit een peiling van het magazine Trends (hét tijdschrift voor de ondernemer) blijkt dat een meerderheid van de Vlaamse ondernemers en bedrijfsleiders voor meer Vlaamse bevoegdheden hebben, maar dat vergeten we graag, is het niet Yanntje Verbeeck?
Uit algemene opiniepeilingen blijkt dat de meeste Belgen ertegen zijn.

Dat is trouwens kortetermijndenken van die bedrijsleiders aangezien ze zouden moeten weten dat economie ook snel kan achteruitgaan, zeker als je aan een zwakke regio grenst.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 02:04   #16
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Inderdaad, in een land zou dat niet mogen kunnen. Helaas is het zo dat in het zuiden en het noorden men nogal verschilt van mening over welke wetgeving moet gelden. De logische conclusie is dan ook dat dit land een puur kunstmatige constructie is.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 06:42   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als advocaat zou toch beter moeten weten. Indien de regionalisering immers een schending is van artikel 10 (wat het evenwel niet is), dan zijn de verschillende belastingsschalen, de verschillende gemeentebelastingen, de verschillende pensioenstelsels, de verschillen in werkloosheidsuitkeringen, enzovoort dat ook allemaal.

U verwart echter artikel tien met uw eigen ongrondwettelijke omkering, nl. de wet is gelijk voor alle Belgen.

Dat zegt de Grondwet evenwel niet. Wel, dat bij de toepassing van een welbepaalde wet de gelijkheid van alle burgers geldt. D.i. dat niemand de wet zomaar naast zich neer kan leggen of voor hem een andere toepassing eisen (tenzij er uitzonderingen beschreven zijn in die wet).

Daarom is regionalisering niet in strijd met artikel 10.
Oud 4 september 2004, 06:45   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit algemene opiniepeilingen blijkt dat de meeste Belgen ertegen zijn.
Mag ik dan van u een voorbeeld van zo'n "algemene opiniepeiling" waaruit zou blijken dat "de meeste Belgen" (sic) tegen verdere regionalisering zouden zijn?

Grappig en meelijwekkend tegelijkertijd is trouwens de manier waarop jullie reageren: eerst zouden "de meeste bedrijfsleiders" tegen verdere regionalisering zijn. Meer zelfs, "de meeste bedrijfsleiders" zouden voor een terugkeer naar een unitair België zijn.

Wanneer die stelling als foutief (en dus leugenachtig van jullie kant) wordt aangetoond, begint Hans I de Grote plotseling over "algemene opiniepeilingen" en worden de bedrijfsleiders afgeschilderd als domme nullen die geen lange termijnvisie hebben.
Oud 4 september 2004, 08:49   #19
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Als Hans zo houdt aan het principe "iedereen gelijk voor de wet", waarom is hij dan voorzitter van een partijtje dat Vlaans-Nationalistische partijen anders wenst te behandelen dan andere partijen? Of is het "iedereen gelijk voor de wet zolang het maar in het unitaire kraam past"?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 09:40   #20
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dan nog blijft de vraag onbeantwoord: over welk bedrijf gaat het?
Is dat van belang?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be