![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vandaag op bezoek geweest in een groot bedrijf waar ze enkelwandige tanks fabriceren. De ondernemer en zijn zonen zijn helaas gedwongen om uit te wijken naar Wallonië vermits de VLAREM wetgeving zijn leven verziekt. De gebouwen en de grond worden verkocht. Om een idee te geven: industriegrond in Vlaanderen per m² kost ongeveer 200 Euro, in Wallonië 50 Euro!
Er moet dringend een nationaal beleid komen inzake deze materie. Het kan niet langer dat bedrijven moeten verhuizen omwille van het feit dat de wetgeving in één deel van het land strenger is dan in het andere deel. Het belooft er alleszins niet op te verbeteren. De wetgeving zal binnenkort NOG meer verstrengd worden, zodoende dat de bedrijven in het beste geval naar Wallonië verhuizen, of in het slechtste geval naar het buitenland. Zou men binnenkort van een bedrijvenvlucht uit Vlaanderen kunnen spreken, zoals men van bv. een stads- of plattelandsvlucht spreekt? Ik denk het wel. En zeggen dat we dat allemaal te danken hebben aan de splitsingsdrang van enkele Flaminganten! Een nationaal beleid had dit kunnen voorkomen!
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 3 september 2004 om 17:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik trouwens eens weten welk "groot bedrijf" in Vlaanderen nog enkelvoudige tanks maakt? Of behoort dat tot de supergeheimen van de belgicisten? Ik geloof u immers niet zomaar. Enkelvoudige tanks mogen immers al enkele jaren niet meer verkocht en/of geplaatst worden. Enkelvoudige tanks is trouwens gewoon een groot gevaar voor het milieu. Gelukkig is Vlaanderen op dat vlak heel wat strenger dan het lakse Wallonië. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 3 september 2004 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat laatste heeft niets met VLAREM te maken, maar ik wilde maar zeggen dat het absurde prijsverschil voor een vierkante meter industriegrond in Vlaanderen met diezelfde vierkante meter in Wallonië opmerkelijk is. Daar kan men toch iets aan doen?
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Dat de bouwgrond zo goedkoper is in het zuiden is wegens SUBSIDIES van het waals gewest met Vlaams geld ...
Zo kan iedereen zeveren ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Dit is inderdaad waar, er zijn geen subsidies voor waalse bouwgrond.
De grond is er gewoon goedkoper, door de oudste economische wet van de wereld. Namelijk vraag en aanbod. Waar het vlaams geld naar toe gaat weet ik niet. In ieder geval NIET naar bouwgrond en ook NIET naar de gewone waalse Jean met de pet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Uit een peiling van het magazine Trends (hét tijdschrift voor de ondernemer) blijkt dat een meerderheid van de Vlaamse ondernemers en bedrijfsleiders voor meer Vlaamse bevoegdheden hebben, maar dat vergeten we graag, is het niet Yanntje Verbeeck?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Het kan niet dat op zo'n klein territorium als België drie verschillende wetgevingen van kracht zijn. Dat is allesbehalve efficiënt en een schending van artikel 10 van de grondwet (Alle Belgen gelijk voor de wet).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is trouwens kortetermijndenken van die bedrijsleiders aangezien ze zouden moeten weten dat economie ook snel kan achteruitgaan, zeker als je aan een zwakke regio grenst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U verwart echter artikel tien met uw eigen ongrondwettelijke omkering, nl. de wet is gelijk voor alle Belgen. Dat zegt de Grondwet evenwel niet. Wel, dat bij de toepassing van een welbepaalde wet de gelijkheid van alle burgers geldt. D.i. dat niemand de wet zomaar naast zich neer kan leggen of voor hem een andere toepassing eisen (tenzij er uitzonderingen beschreven zijn in die wet). Daarom is regionalisering niet in strijd met artikel 10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Grappig en meelijwekkend tegelijkertijd is trouwens de manier waarop jullie reageren: eerst zouden "de meeste bedrijfsleiders" tegen verdere regionalisering zijn. Meer zelfs, "de meeste bedrijfsleiders" zouden voor een terugkeer naar een unitair België zijn. Wanneer die stelling als foutief (en dus leugenachtig van jullie kant) wordt aangetoond, begint Hans I de Grote plotseling over "algemene opiniepeilingen" en worden de bedrijfsleiders afgeschilderd als domme nullen die geen lange termijnvisie hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Hans zo houdt aan het principe "iedereen gelijk voor de wet", waarom is hij dan voorzitter van een partijtje dat Vlaans-Nationalistische partijen anders wenst te behandelen dan andere partijen? Of is het "iedereen gelijk voor de wet zolang het maar in het unitaire kraam past"?
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |