Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2004, 14:11   #1
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard Franse lessen

Kleuterscholen hebben de keuze om franse lessen aan kleuters te geven.
Dit is volstrekt belachelijk. De kleuters kunnen amper schrijven en lezen, laat staan een volledig nieuwe taal leren.
Dit is volgens mij een nieuwe poging van de walen om de Vlaamse taal zo snel mogelijk ten gronde te richten, en van het frans in België de enige taal te maken
Ik ben benieuwd hoe de walen zouden reageren indien de Vlamingen een gelijkaardig voorstel zouden lanceren.

Sorry als dit bericht niet goed is opgesteld. Ik ben hier nl. nieuw
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 14:18   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Vercetti, het is al langer geweten, hoe jonger een kind(met bepaalde ondergrens) ,hoe makkelijker het is om een 2de taal bij te leren.

Maar ja, weerom een halfslachtige politieke poging om het Vlaams te verdringen.
Zelfde regelingen vind je niet aan de andere kant van de taalgrens.
Oud 1 september 2004, 15:04   #3
Starlight
Burgemeester

Starlight's schermafbeelding

Standaard

Soortgelijke wel, ik weet niet precies waar als je bewijzen wil maar kan het wel navragen.
Ik heb gedurende 2 jaar iemand van de VUB gehad die kwam observeren voor haar doctoraat en ze vertelde me dat ze in Wallonië ook ging observeren in lagere scholen waar een project liep waarbij lessen in het Nederlands werden gegeven.
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 15:07   #4
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Dit is volstrekt belachelijk. De kleuters kunnen amper schrijven en lezen, laat staan een volledig nieuwe taal leren.
Dit is volgens mij een nieuwe poging van de walen om de Vlaamse taal zo snel mogelijk ten gronde te richten, en van het frans in België de enige taal te maken
Ik ben benieuwd hoe de walen zouden reageren indien de Vlamingen een gelijkaardig voorstel zouden lanceren.

Slechts een minderheid van kleuters kan lezen en schrijven, het is dus niet zo dat ze 'amper' kunnen lezen en schrijven.
Verder kan het aanleren van een tweede taal vanaf de geboorte.
Ik weet niet waarom je een link legt tussen lezen en schrijven en het leren van een nieuwe taal.
De beste leeftijd om een nieuwe taal te leren is tussen de kleuterleeftijd en 12 jaar. Daarna is het niet zo makkelijk meer.
Op zich vind ik het een prima idee om een tweede taal aan te leren vanaf de kleuterklas.
Oud 1 september 2004, 15:33   #5
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Zou men dan niet beter opteren voor Engels?Engels is de internationale taal bij uitstek,terwijl frans alleen kan gesproken worden tegen fransen en canadezen uit Quebeq en enkele zwitsers.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 15:45   #6
dronyon
Lokaal Raadslid

dronyon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Zou men dan niet beter opteren voor Engels?Engels is de internationale taal bij uitstek,terwijl frans alleen kan gesproken worden tegen fransen en canadezen uit Quebeq en enkele zwitsers.
Tel daar zowat de helft van Afrika maar bij...
Trouwens, als het om de meestgesproken taal gaat, zou men de koters dan geen Chinees moeten aanleren?

'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken'
Soren Kierkegaard
dronyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 16:07   #7
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn dochtertje is 3 , gaat haar eerste vol jaar naar de kleuterschool , spreekt perfect nederlands en nu ook al meer franse woorden dan de meeste vlamingen.
In elk geval verstaat ze alles in het frans .
Ik vind het een goede zaak : het maakt ons als vlaming alleen maar sterker
Laudi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 16:21   #8
Wifi
Vreemdeling

Wifi's schermafbeelding

Standaard

Laat de kinderen kinderen zijn ...

Het is op zich geen slecht idee, kleine kinderen leren veel sneller dan wanneer ze ouder worden, MAAR laat de kleuterklassen toch vooral een plaats zijn waar kinderen ten volle kunnen genieten van hun kind zijn.

Bovendien lijkt het Engels me veel nuttiger dan Frans. (al kun je dan argumenteren dat ze Engels zowiezo wel veel sneller van TV, nieuwe media ed zullen leren)
Wifi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 16:22   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans is een officiele taal in wat, een 60-tal landen?
Oud 1 september 2004, 16:48   #10
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Geen slechte zaak me dunkt... tot halfweg mijn tweede kleuterklasje ben ik opgegroeid in de buurt van Huy, provincie Luik. Heel mijn schoolcarriere lang was mijn frans meer dan gemiddeld (door 1,5 jaar Frans op jonge leeftijd dus). Heel erg handig, ik heb er ook nooit last van gehad. (ja ok, behalve de eerste weken, en dan nog...)
Oud 1 september 2004, 16:51   #11
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dronyon
Tel daar zowat de helft van Afrika maar bij...
Trouwens, als het om de meestgesproken taal gaat, zou men de koters dan geen Chinees moeten aanleren?
De taal van het internet van de toekomst, volgens sommigen.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:14   #12
jorisjeroen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dronyon
ja maar, mandarijn of cantonees?
Oud 1 september 2004, 17:19   #13
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Slechts een minderheid van kleuters kan lezen en schrijven, het is dus niet zo dat ze 'amper' kunnen lezen en schrijven.
Zo bedoel ik het niet, maar lezen en schrijven leer je toch pas vanaf het eerste leerjaar.
Ik wil gewoon zeggen dat je in de kleuterklas dient voor in te spelen, en met elkaar leren omgaan. D�*�*r dient een kleuterklas voor, en niet voor talen te leren.
Dat is de taak van de lagere en middelbare scholen
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:29   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaan we weer.
Een eeuw geleden had u ongetwijfeld de Belgicistische bourgeoisie gesteunt in hun taalpolitiek want toen was Frans de 'wereldtaal.'
Oud 1 september 2004, 17:31   #15
jorisjeroen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Zo bedoel ik het niet, maar lezen en schrijven leer je toch pas vanaf het eerste leerjaar.
Ik wil gewoon zeggen dat je in de kleuterklas dient voor in te spelen, en met elkaar leren omgaan. D�*�*r dient een kleuterklas voor, en niet voor talen te leren.
in de kleuterschool voelt het dan ook niet aan als "leren" (ik spreek uit eigen ervaring) en gaat het bijgevolg ontzettend vlot... toch heb ik me ontzettend vermaakt in de kleuterschool! voor zover ik me kan herinneren natuurlijk...
Oud 1 september 2004, 17:42   #16
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een kleuterschool wordt er veel geleerd hoor. De fijne en grove motoriek, taalvoeling, sociale vaardigheden, elementaire rekenbegrippen.... Daar wordt allemaal flink op getraind.
Oud 1 september 2004, 17:49   #17
Lordrazer
Vreemdeling

Lordrazer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lordrazer
Standaard

Het is eigelijk wel een goede zaak om die kinderen meteen in contact te brengen met de Franse taal. De meeste tieners kunnen zich pas redelijk goed verstaanbaar maken in het Frans eens ze 16/17 jaar zijn. En velen hebben gewoon een afschuw van die taal, ook omdat ze het niet goed kunnen.
Laat gewoon die kleuters af en toe naar een Frans tekenfilmpje ofzo kijken. Als je al een klein beetje de basis meehebt, des te beter het zal gaan in de latere jaren.
En nu nog hopen dat Wallonië hetzelfde systeem wil toepassen met Nederlands.
Oud 1 september 2004, 18:14   #18
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ja, want het Departement Onderwijs van het Ministerie van de VLAAMSE gemeenschap zit vol Walen...

De Walen hebben hier niks mee te maken en kunnen hier niks mee te maken hebben.

Goed initiatief zou ik zo zeggen, al moeten kleuters natuurlijk vooral veel spelen. Zolang dat het spelenderwijs gebeurt goed dus. Jonge kinderen leren veel rapper een taal...
Oud 1 september 2004, 18:40   #19
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar kan ik mij onmiddellijk in vinden. Best is doorheen de ganse EU 1 officiële taal ipv die toren van Babel. Als standaardtaal prefereer ik ook het Engels, technologisch het meest verbreidt.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 19:10   #20
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk vind ik het een slecht idee. Als men nu naar de jeugd ziet stelt men alleen maar vast dat het Nederlands dat ze spreken maar erg belabberd is. Ook de nieuwe generatie politiekers hebben dringend wat lessen standaardtaal nodig. Er zou eens een studie daaromtrend moeten gemaakt worden. Vergelijk dictees van 16-jarigen van 1996 tot 2004 en conclusies kan men al snel maken. Het is belangrijker om eerst de moedertaal goed aan te leren dan twee talen halvelings.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be