Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2015, 23:14   #1
demonen
Banneling

Standaard Bracke neemt ontslag

Statutair ambtenaar Bracke houdt het voor gezien nadat de druk op hem te groot werd!
Kamervoorzitter Siegfried Bracke (N-VA) heeft ontslag genomen bij de VRT. Dat bevestigt de politicus aan De Morgen.
"De keuze was al lang gemaakt in mijn hoofd, nu ook op papier. Ik heb een eind gemaakt aan mijn politiek verlof bij de VRT", zegt Bracke.

Levert zo'n "politiek verlof" extra pensioen op voor statutair ambtenaar Bracke?
Is dat nu "uitgesteld loon" of "opgespaarde ziektedagen"?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 23:29   #2
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wij gaan door Bekijk bericht
Vraag het aan je vakbond.
Ik ben geen lid van een netto-ontvangers-bond. Kunt U het niet vragen aan uw partijgenoot Bracke?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 23:49   #3
Stormram
Banneling

Standaard

Dag Sieg-fried,
gekke kik-ker!
Een gouden hand-druk
voor die flik-ker!
Stormram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 01:17   #4
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

De houding van mensen zoals Siegfried Bracke moest voor elke partij een slag met de vlakke hand in het gezicht zijn.
Ik hwb nooit begrepen hoe men dit kon toelaten.
Voor zover ik weet stond/staat hij op de pay-roll van drie werkgevers inclusief de sossen destijds.

Alle drie zijn dus ernstig over de schreef gegaan deontologisch.
De VRT spant de kronen samen met de SPa en NVa, de 2 laatsten in iets geringere mate.

Wat de NVa betreft: los van het feit dat ik De Wever het voordeel van de twijfel persoonlijk blijf gunnen is het wel een partij die ontzettend populair werd voor mensen eerder belust op "joining the winning team" dan uit overtuiging.
Maar dat uiteraard is niks nieuws voor het merendeel van politiekers en andere religieuzen.
Oud 10 juni 2015, 04:50   #5
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
De houding van mensen zoals Siegfried Bracke moest voor elke partij een slag met de vlakke hand in het gezicht zijn.
Ik hwb nooit begrepen hoe men dit kon toelaten.
Voor zover ik weet stond/staat hij op de pay-roll van drie werkgevers inclusief de sossen destijds.

Alle drie zijn dus ernstig over de schreef gegaan deontologisch.
De VRT spant de kronen samen met de SPa en NVa, de 2 laatsten in iets geringere mate.

Wat de NVa betreft: los van het feit dat ik De Wever het voordeel van de twijfel persoonlijk blijf gunnen is het wel een partij die ontzettend populair werd voor mensen eerder belust op "joining the winning team" dan uit overtuiging.
Maar dat uiteraard is niks nieuws voor het merendeel van politiekers en andere religieuzen.
Goudzoekers werken hard in Alaska om iets bijeen te schrapen.
Hier worden ze politicus en schrapen het, moeiteloos, uit je zakken.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 06:04   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mij stoort vooral de volgende zin van zijn brief aan Leo Hellemans : ‘Dat ik nu pas ontslag neem, is niet meer dan een administratieve slordigheid. Ik heb nooit de bedoeling gehad om terug te keren naar de openbare omroep.’

Neemt Broeder Bracke de burger voor een idioot ?
Zijn politiek verlof was -uiteraard- een bewuste zet van hem : het was zijn veiligheidsparachute voor moest er toch iets mislukt zijn in de politiek. Dan kon hij probleemloos terugkeren naar zijn statutaire job. Nu, vijf jaar later is Bracke 62 en is hij totaal uit de gevarenzone. Dit formaliseren van zijn ontslag kost hem nul komma nul. Op het einde van zijn huidig mandaat heeft hij de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.
Gewoon financiële carrièreplanning.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 06:15   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Men kan Bracke moeilijk ongelijk geven. Mocht hij zo gek zijn om terug te keren bij de bloedrode VRT dan vermoorden ze hem daar simpelweg. De frustratie bij de sossen zit ondertussen zo diep.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 06:29   #8
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Mij stoort vooral de volgende zin van zijn brief aan Leo Hellemans : ‘Dat ik nu pas ontslag neem, is niet meer dan een administratieve slordigheid. Ik heb nooit de bedoeling gehad om terug te keren naar de openbare omroep.’

Zijn politiek verlof was -uiteraard- een bewuste zet van hem : het was zijn veiligheidsparachute voor moest er toch iets mislukt zijn in de politiek. Dan kon hij probleemloos terugkeren naar zijn statutaire job. Nu, vijf jaar later is Bracke 62 en is hij totaal uit de gevarenzone. Dit formaliseren van zijn ontslag kost hem nul komma nul. Op het einde van zijn huidig mandaat heeft hij de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.
Wel, je kreeg in ieder geval wel verkozenen, ja?

Verkozen door wie?
De kiezer.

Wie is op het eind de mentaal debiele?
Pardon, wie? ...De kiezer?
Oud 10 juni 2015, 06:32   #9
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Wel, je kreeg in ieder geval wel verkozenen, ja?

Verkozen door wie?
De kiezer.

Wie is op het eind de mentaal debiele?
Pardon, wie? ...De kiezer?
Ja.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 06:57   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vermoed dat ongeveer alle ambtenaren een statuut hebben waar het element "politiek verlof" in opgenomen is. Samen met een paar soortgelijke andere verloven. (bijvoorbeeld voor puike ambtenaren - voor zover niet PS-achtig-uitsluitend-politiek gepiloteerd natuurlijk - om enkele jaren te gaan werken in een internationale instelling die aanleunt bij hun specialiteit/opleiding/ervaring/... )

Dat verlof is niet betaald.
En het betekent enkel dat je je oude job terug kan opnemen, wanneer je te kennen geeft dat je terug aan de slag wilt als ambtenaar.

Dat is ook een voordeel voor de kant van de "werkgever": er moet geen nieuwe kracht volledig opgeleid worden, en de ambtenaar komt terug met een schat aan nieuwe ervaring.

De huidige clash van Bracke en de VRT hield enkel een probleem in omdat Bracke als verkozene het recht heeft om het beleid van de vrt te bekritiseren.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 06:59   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als Bracke aan loopbaanplanning zou willen gedaan hebben, dan kon hij op één been solliciteren om hoofdredacteur te worden van eenderwelke Vlaamse krant, en daar meer verdienen dat wat hij nu binnen rijft.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 juni 2015, 07:00   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alweer gateway time error dinges ....

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 10 juni 2015 om 07:00.
Oud 10 juni 2015, 07:54   #13
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Klopt waarschijnlijk wel wat je zegt. Maar zeg eens eerlijk, zou jij in zijn positie je statuut opgeven als je zo een sprong in het onbekende maakt?
Oud 10 juni 2015, 08:24   #14
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wij gaan door Bekijk bericht
Linkse pensen wel. Die houden van avontuur en dus risico's .
Gaat goed vandaag, beetje spelen met de bevolking moet wel kunnen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 08:25   #15
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als Bracke aan loopbaanplanning zou willen gedaan hebben, dan kon hij op één been solliciteren om hoofdredacteur te worden van eenderwelke Vlaamse krant, en daar meer verdienen dat wat hij nu binnen rijft.

.
Hoofdredacteur van een krant is de laatste tien jaar een bijzonder volatiele job, velen halen zelfs geen twee jaar meer. En je gelooft toch zelf niet dat een hoofdredacteur meer verdient dan een parlementsvoorzitter ? Je weet toch dat de parlementsvoorzitter 1/3 meer verdient dan de premier ?
Veeel interessanter om deze dikke wedde te cumuleren met 5 jaar 'noodparachute' voor mocht het toch mislukt zijn. Noodparachute = politiek verlof bij vrt. Nu hij oud genoeg is, is die parachute niet meer nodig en neemt Broeder Bracke formeel ontslag.
Oud 10 juni 2015, 08:27   #16
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoofdredacteur van een krant is de laatste tien jaar een bijzonder volatiele job, velen halen zelfs geen twee jaar meer. En je gelooft toch zelf niet dat een hoofdredacteur meer verdient dan een parlementsvoorzitter ? Je weet toch dat de parlementsvoorzitter 1/3 meer verdient dan de premier ? Veeel interessanter om deze dikke wedde te cumuleren met 5 jaar 'noodparachute' voor mocht het toch mislukt zijn. Noodparachute = politiek verlof bij vrt. Nu hij oud genoeg is, is die parachute niet meer nodig en neemt Broeder Bracke formeel ontslag.
En wat gaat hij nu doen?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 08:28   #17
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Klopt waarschijnlijk wel wat je zegt. Maar zeg eens eerlijk, zou jij in zijn positie je statuut opgeven als je zo een sprong in het onbekende maakt?
Eerlijk ? Neen. Niemand zou dat doen, het maakt nu eenmaal deel uit van de voordelen van dat statuut. Maar ik zou nooit zo een door en door tsjeverige brief schrijven naar Hellemans en die dan zelf naar de pers lekken ook nog. "een administratieve slordigheid..."
Oud 10 juni 2015, 08:44   #18
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ha! Alzheimer aanvalletje omtrent Der Siegfried?
Wat waren zijn 'Noms-De-Plumes' weer in de tijd dat hij tijdens zijn BRT ambtenarijperiode voor de Sossen schreef?
Je weet wel: toen dat dat niet mocht.
Je weet wel: toen hij eerst geen lidkaart had maar later zeer schoorvoetend dan maar een heel kleintje voor een zeer korte tijd toegaf.
En hij doet niet aan loopbaanplanning, juist.

Nog een leuke uit zo gezegde tempore non suspecto:
Als [mijn kinderen] ooit de journalistiek in zouden willen, zal ik dat met alle eigenljke en oneigenlijke middelen proberen te voorkomen. (...) Dat begrijp ik trouwens niet van al die kinderen van politici: ze hebben allemaal dezelfde politieke overtuiging als hun ouders. Da's toch niet te geloven? Krijgen we er alstublieft eens ééntje die zich afzet tegen moeder of vader?
(Siegfried Bracke, geïnterviewd door Griet Op de Beeck in Humo, 26 juni 2007.)

Politiek " do-as-I-say" en maar de verontwaardigde reporter uithangen. Kuifje uit de Petit Vingtieme is er niks naast.
Het wordt vervelend voor zijn kinderen he? Ik zou dit bijna emotionele intimidatie en poging tot toekomstige broodroof noemen voor zijn bloeikes van schapekes.

Dat soort schijheiligheid goedpraten valt me wat tegen van U, Schoof. Maar ik weet het : life is a bitch.
Oud 10 juni 2015, 09:17   #19
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk ? Neen. Niemand zou dat doen, het maakt nu eenmaal deel uit van de voordelen van dat statuut. Maar ik zou nooit zo een door en door tsjeverige brief schrijven naar Hellemans en die dan zelf naar de pers lekken ook nog. "een administratieve slordigheid..."
Ja kijk. Ik ben ook zo iemand die houdt van 'straigt talk'. Daarom zou ik geen goed politieker zijn waarschijnlijk. Ik denk dat het wel pakt bij de mensen.
Oud 10 juni 2015, 09:24   #20
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus tijd om dat "politiek verlof" compleet af te schaffen bij overheidsinstellingen.
Basta ermee.
Hoe komt men erbij "politiek verlof" , dat moet ik niet proberen bij mijn werkgever. Dus ook voor de sossen en de groentjes hé Pandareus.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be