![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgend jaar of het jaar erop gaan we waarschijnlijk nog eens een Amerika-reis ondernemen.
De derde is dat. De eerste twee waren vooral gericht op het zuid-westen wegens de vele nationale parken (Yosemite, Death Valley, Grand Canyon, Yellowstone, de sliert tussen Zion en Arches,...) die daar te bezoeken zijn, in combinatie met enkele grote steden aldaar (SF, LA, SLC,...). Dat gedeelte is dus voldoende bezocht en ik zoek nu een ander traject. Voorlopig heb ik twee trajecten die kans maken. De eerste van west naar oost door het noorden. Concreet zou dat gaan over vertrekken in Seattle of Vancouver en dan via Chicago naar New York of Boston. De tweede mogelijkheid is vertrekken in het zuiden (Florida of Louisiana) en dan via de oostkust naar het noorden (Washington, New York of Boston). Iemand ervaringen aangaande die omgevingen? Of andere trajecten die zeer de moeite zijn? De reis wordt gemaakt met een huurauto en zal tussen de 3 a 5 weken duren. We reizen met 2 kinderen die daartegen 14 a 16 jaar zullen zijn. Dank alvast.
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() optie twee heeft mijn voorkeur. Het amerikaanse binnenland is vooral een grote hoop van het grote niets. Als je de kust volgt, ga je toch meer dingen tegenkomen die het waard zijn om te zien. Het zijn ook allemaal de oudste kolonies die langs de oostkust lagen, dus ook al meer tijd gehad om er iets van te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Naar mijn bescheiden mening is min of meer de kust volgend in optie 2 het meest interessante, maar als ik zelf te kiezen had zou ik het traject eerder in omgekeerde zin doen : vertrekkend uit Washington via Virginia, North en South Carolina en Georgia naar Florida. Aldus valt het meest aantrekkelijke en leukste deel van de trip aan het eind, zeker voor zover u in Florida doorreist naar minstens Miami Beach of zelfs Key West.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Ik ben al van Calgary naar Vancouver gereisd, dat was wel de moeite.
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De oostkust zonder enige twijfel: van de swamps in Louisiana, door Dixieland naar Florida, en dan via de Appalachen, de grootsteden. Absolute aanrader.
Als je toch van Seattle vertrekt heb je Olympic NP (onbekend hier, maar de moeite), de vulkanen (Mt Saint Helens, of Mount Hood), Glacier NP (druk!) en dan helemaal niets meer ... Chicago is wel tof. Eventueel kan je wel een ommetje maken via Canada, maar niet alle autovervoermaatschappijen laten toe dat je de grens oversteekt. Of geheel aan de westkust blijven. De prairie is saai, en zou niet meer betekenen dan drie dagen rijden. Aangezien je in de auto zit, zal je echter zelden of nooit een gevoel van verlatenheid hebben, daarvoor hoef je het dus niet te doen.
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Colombia. Parque Nacional Tayrona.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Louisiana... Wil ik ook nog wel eens gaan rondneuzen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat hoor ik van wel meer mensen maar is dat dan echt zo erg? Helemaal niks te zien? Ik dacht tussen Seattle en Chicago bv Yellowstone nog eens te bezoeken. Ben daar al wel geweest maar op vijf dagen kregen wij toen voornamelijk de bekendste bezienswaardigheden te zien. Ik zou er gerust terug een dag of vier naartoe willen. Om dan verder richting Chicago halt te houden in Rapid City om bv Badlands NP te bezoeken, Mount Rushmore even te bekijken en de bekende grotten in die streek aan te doen. Er zullen vast wel ritten zijn van enkele honderden km door de lege prairie maar dat hadden we in het zuidwesten ook. Ik herinner me een rit van pakweg 600-700km van het noorden van Yosemite naar Death Valley. Een hele dag door de leegte maar dat was toch ook een speciale ervaring. Ook de rit van Grand Canyon naar LA (via Lake Havasu City) was er eentje door het uitgestrekte niets maar dat vind ik niet zo'n ramp als je dan uiteindelijk ergens aankomt waar wel iets te zien is. Of is Montana en de Dakota's nog van een andere grootorde als het op leegheid aankomt?
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hoor echter van mensen die er geweest zijn dat Florida in vgl met de rest van de VS weinig voorstelt. Je hebt er de Keys, de Everglades en dat is het dan zowat... Miami wordt mij ook vaak niet echt aangeraden. De stranden en het weer zullen er wel ok zijn, de retro gebouwen in sommige delen van de stad ook maar verder zou er weinig te doen/beleven zijn. Wat maakt voor jou Florida het leukste deel van de reis?
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder dan een bezoek aan Vancouver zou ons Canada-avontuur dus niet reiken. Is Vancouver de moeite om te bezoeken en er de treinreis en eventuele grensformaliteiten bij te nemen?
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedankt voor de tip maar dat ligt een beetje ver van mijn reistraject om even een ommetje te maken vrees ik.
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ook.
![]()
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() New Orleans valt echt tegen.
Daar ga je als je decadent ibiza style wilt gaan op Bourbon street. Voor echte mooie zuidelijke sfeer ga je naar Savannah. Zalig stadje, aan de oostkust. Ook Kennedy Space Center is de moeite als je wat interesse daarin hebt. Wel de extra tour boeken, want die is eigenlijk het beste. Orlando met zijn pretparken is gewoon dolle fun. Alles is daar groter, sneller en beter als hier ![]() De state parks niet vergeten (nationale parken kent iedereen), want die zijn ook heel erg mooi, niet duur en daar kan je een cabin huren midden in het bos. Echte US holiday ervaring ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs sommige grote amerikaanse steden blinken uit het leegheid: ik heb vijf dagen LA gedaan en ik was wat blij dat ik er weg was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had in Louisiana eerder Baton Rouge in gedachten als uitvalsbasis.
Niet dat ik veel van BR verwacht (geen idee eerlijk gezegd) maar het ligt vrij centraal en er is volgens mij in de buurt wel wat te zien. Citaat:
Citaat:
Is dat enkel interessant als je geinteresseerd bent in ruimtevaart of is het bv ook leerzaam voor kinderen die niet echt dol op ruimtevaart zijn maar die bv wel wat willen bijleren over het heelal? Ik bedoel maar, we zijn hier niet echt dol op raketten ed allerlei maar wel geboeid door zwarte gaten, sterrenhopen en allerlei ander galactisch mooi. Of gaat het daar toch voornamelijk over de menselijke (Amerikaanse) verwezenlijkingen ivm ruimtevaart en minder over het heelal op zich? Citaat:
Nu ben ik geen pretpark-fanaat (1 dagje Bobbejaanland of Efteling per jaar volstaan ruimschoots) maar die vijf dagen waren een onovertroffen feest. Zowel voor de kinderen als voor mij en mijn vrouw. Ik kan me geen seconde herinneren dat we ons daar verveeld hebben. Tip voor eventuele bezoekers; boek een Disney hotel. Ze zijn fantastisch in orde, je wordt gratis opgehaald op de luchthaven (je hoeft zelfs je bagage niet af te gaan halen aan 'de band', je kan gebruik maken van een heel frequent rijdende busdienst naar alle parken, je mag 's avonds langer in de parken blijven (elke dag blijft 1 park langer open voor de mensen die in een Disney-hotel verblijven) en als je 1 maal een drinkbeker koopt mag je die gedurende heel je verblijf gratis blijven bijvullen ( ![]() Citaat:
Zo bezochten we in Utah Goblin Valley (ideaal voor een tussenstop van een paar uurtjes) tussen Capitol Reef en Moab en vlak na Bryce Canyon gingen we langs in Kodachrome Basin, wat ook leuk is maar een beetje tekortschiet omdat je net de overweldigende pracht van Bryce achter je gelaten hebt en het daardoor lijkt alsof Kodachrome niet zo bijzonder is. Als je tips hebt aangaande bepaalde State Parks, laat maar horen!
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De afstanden zijn sowieso groot en het is misschien wel leuker wanneer je niet heel de tijd doorheen hetzelfde landschap rijdt maar een hele dag door een mooi bos rijden is niet veel interessanter dan een hele dag door de woesternij. Bovendien rijden wij lang niet elke dag. Wij proberen steeds bij elke stop minstens 3 dagen ter plaatse te blijven. Daardoor zitten wij sowieso niet elke dag honderden km's in de auto en maakt het niet zoveel uit dat er tijdens die ritten niet zoveel te zien is. We reden ooit van San Fransisco, Yosemite, Death Valley, Las Vegas, Grand Canyon naar LA. Dat was met alle rondritten ed een reis van dik 3000 km. Waarvan toch wel ongeveer 2000 km door de woestijn. Niemand horen klagen hier... Om maar te zeggen; ik wil de Grote Leegheid niet ontkennen en ik weet best dat ritten van honderden km's door het niets niet echt de meest spannende bezigheid zijn maar voor ons is dat geen breekpunt. Citaat:
LA kan je eigenlijk ook moeilijk vergelijken met andere steden. Het is meer een gigantisch verstedenlijkt gebied dan een gewone stad. Ook Salt Lake City vonden wij bv niet de meest aan te raden stad.
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn tofste herinneringen heb ik toch aan Las Vegas en San Francisco en NYC. Bryce Canyon vond ik van canyon veruit het beste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn tofste herinneringen lopen namelijk nagenoeg gelijk met de uwe. Ik vond Bryce Canyon bv ook leuker dan Grand Canyon. Ik raad mensen die naar Amerika gaan sindsdien steeds aan om niet de grote omweg te maken langs de Grand Canyon maar om er vanuit Las Vegas naartoe te vliegen. Niet te duur, verschrikkelijk tijdsbesparend en je ziet hem ook eens vanuit de lucht. Er zijn zelfs vluchten die je eerst op de bodem van de canyon afzetten en daarna terug naar de rand vliegen. All in one dus. Reken immers maar een hele dag als je vanaf de 'rim' per ezel ofzo naar de bodem wil afzakken. De Grand Canyon is mooi, zeker wel, maar vanuit welk uitzichtspunt je het ook bekijkt; Het blijft gewoon een heel grote kloof. En dat heb je na 1 dag wel gezien.
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Montana en de andere prairiestaten kan je nog het best vergelijken met rijden door een grote wei. Er is ook niets, maar het voelt niet aan als "niets" en is bovenal verschrikkelijk saai.
![]() |