![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
|
![]() OK, het rijdt en is bruikbaar voor sommige bestuurders als de kaarten juist vallen.
Nu even over de realiteit. Winter en geblokkeerde autosnelwegen. Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou? Het is geen uitzondering dat wagens geblokkeerd raken in winterse omstandigheden, ik vind dit dus een zeer belangrijke vraag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk een pertinente vraag. Daar Micele de Tesla als succes in Noorwegen aangeeft. Noorwegen staat niet bekend voor de zachte winters.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
|
![]() Citaat:
Als de omstandigheden niet optimaal zijn kunnen ze nog steeds auto1 of auto2 nemen. Waarmee we terug naar af zijn. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 april 2014 om 13:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
|
![]() Citaat:
Staat ook in de autogids: Citaat:
# Dit topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=199381 post 46. Cold conditions Tesla : Citaat:
bvb eentje: Citaat:
![]() En voor de verwarming in de winter: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2014 om 18:03. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
|
![]() Citaat:
Micele, ik zoek gewoon een bondig antwoord op volgende vraag. "Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou?" Hoelang? In dagen? Uren? Minuten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Het kost 7 % van de accucapaciteit -om binnenin 21°C (70°F) te houden - vanaf buitentemperatuur 30° Fahrenheit (- 1.1°C) en lager, dus vrieskou (een deel ook om de accu op ideale werktemp° te houden). In elk geval werkt de verwarming veel beter als in een klassieke auto. Ik ken geen enkele auto waar het op 1 minuut -bij een buitentemperatuur van -1.1°C- op 1 minuut al 21°C kan worden, lijkt me utopie naja het staat daar ~ te lezen. Maar waarom vraag je zoiets eigenlijk ? ![]() Een klassieke auto die zonder brandstof valt (of kan vallen) wordt ook snel koud hoor. Best dekens meenemen (zeker op lange snelwegstukken waar files door ongevallen kunnen gebeuren en je bent al op reserve, hoelang ga je de motor laten draaien ? Het volgend brandstofstation ligt op euh 35 km... ).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2014 om 20:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
|
![]() Citaat:
Winter, sneeuw, ijs en voor uw neus een file die de snelweg blokkeert. Je kan niets anders doen dan wachten. "Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou?" Dat is een logische vraag uit de praktijk die je toch moet kunnen beantwoorden? Als ik na één uur met een platte batterij sta dan heb ik toch niks aan die wagen? Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 april 2014 om 20:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
We zijn lid bij ADAC... Rijdt men met een Tesla komen de Tesla Rangers je halen (en depanneren), als ze jou bereiken... Citaat:
Citaat:
In de bovenste link hadden brandstofauto´s na 10 uur een lege tank.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2014 om 22:27. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
|
![]() "Stel voor je hebt nog 50 kWh over in je accu (tot op het minimum level). En je verwarming heeft nog 2 kWh nodig, dan heb je 25 uur tot de accu echt plat is.In de bovenste link hadden brandstofauto´s na 10 uur een lege tank."
Dit is wat u stelt. Na 10 uur hebben de brandstofauto's een lege tank en na 25 uur hebben de elektrische wagens een lege batterij. We veronderstellen ook dat beide zijn volgetankt anders klopt de vergelijking niet. Juist of niet juist. Niet antwoorden met zes A4 's aub. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 april 2014 om 22:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen vraag met 4 A4´s aub. Kijk een Tesla 85 kWh heeft 85 kWh volgetankt, bij een verwarmingsbehoefte van 800 W is dat pakweg 100 uur. Ik weet natuurlijk niet wat beschermen tegen de kou voor jou betekend, ik neem aan dat 15 °C vol te houden is met warme kleding, ook een uur of vier. Mss is dan 400 W ook genoeg, kan ik tenslotte precies instellen. Kijk na 2 uur zijn de Tesla Rangers al daar en ik kan desnoods in een warme afsleepwagen meerijden, de Tesla achterop. Tot op de weg waar het vrij is, dan rij ik verder met de Tesla naar huis. Nu geef je jouw brandstofauto en jouw gegevens en jouw verbruik per uur in ralenti ofzo ? (warmt dan de auto genoeg ? ). Geen 3 A4 ´s aub. En wie gaat je afslepen als je in panne valt. ? Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2014 om 22:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
|
![]() U gebruikt dus een link waar u zelf niet achter staat?
Waar heb ik ergens een 'A4' vraag gesteld? Citaat:
Vergeet niet te vertellen dat het menselijk lichaam ook 100w aan warme oplevert. Met 4 in de wagen zou je dus volgens jou al geen verwarming meer nodig hebben? 4x100w = 400w. Onzin dus. Citaat:
Citaat:
Voor de zoveelste keer, niemand staat in panne, het verkeer staat door wintertoestanden stil. Voor u, naast u, achter u...... Het lijkt er alvast op dat er in de praktijk nog nooit een test is geweest welke aantoont hoe lang een elektrische auto je beschermd tegen vrieskou. Brengt ons terug naar post 1... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
|
![]() Citaat:
Euh voor lucht aan te voeren heb je een traag draaiende ventilatorstand daar hoeft geen venster voor open te staan. Ontluchting (verdekte plaatsen) is er in de regel genoeg in een normale wagen. Aha, ergens 1 liter per uur. Toch al iets losgepeuterd. En hoelang doe je dan met volgetankt pakweg 65 liter ? 65 uur dan. Zal ik het maar schrijven als jij het niet doet. En de Tesla doet vermoedelijk 80 uur met volgetankte 85 kWh gis ik maar. Dus ongeveer idem of doet de Tesla ruim beter ? Euhm die 1 liter per uur, is dat echt een vergelijkbare wagen met het kaliber Tesla Model S ? Zou het ook niet 1,5 l kunnen zijn als die motor pakweg minstens 3000 cc heeft ? ![]() Kijk een verwarmingstoestel (electrische convector) om zelfs een kleine badkamer pakweg 7 m²** gemakkelijk op temperatuur te houden kan genoeg hebben aan 1000 Watt. Waarom zou een auto zoals een Tesla S meer behoeven voor een veel kleinere binnenruimte. Ik denk zeker van niet, eerder de helft minder. ** Citaat:
Citaat:
Dus kan men zeggen dat de autoindustrie heeft helemaal geen reden heeft zoiets te testen. Omdat mensen gewoon de middelen hebben zich te laten helpen of gewoon hun plan trekken. Links heb ik gegeven. Vroeger hadden "voertuigen (dieren)" geen verwarming, de rijders zijn zeker allemaal doodgevroren omdat ze hun plan niet konden trekken... ![]() ... de Neanderthalers legden een vuurtje. ![]() Citaat:
Er zijn meerdere Tesla servicestations hoor, en er zijn zeker veel meer als 1 Tesla Ranger per groot station. Ik dacht dat het Rangers was niet ? Eigenlijk ben je een grappige gast. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 09:38. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
|
![]() Citaat:
Ik zal er zelf voor zorgen.... 0,4 liter bij een warme motor. Zie bijlage. Citaat:
Citaat:
Ik gis 5000w (ik mag ook gissen niet?) Citaat:
Een wagen opwarmen vraagt dus energie uit de batterij. Dus opnieuw, hoe lang kan een elektrische wagen zijn inzittenden beschermen tegen vrieskou? Met gissen zijn we niks. Is er nog nergens die test uitgevoerd? Jammer dat de winter voorbij is. We hadden anders één voor één een haardroger in de wagen kunnen leggen tot we wat temperatuur zouden krijgen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb info in overvloed, blijf maar best bij je 1 liter per uur. Zelfs in ons klein spaarzaam benzineautootje is het 0,7 l/hr op de boordcomputer. Ik kan je bronnen met 1,5 liter/uur geven. Wil je die ? ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zelfs de warmte van de accu zelf kan gebruikt worden, of worden accus´s plots niet warmer als ze stroom afgeven ? Citaat:
En natuurlijk de ventilator ook nog in de laagste stand, er moet ook nog wat warme lucht binnenstromen hé. Of ga je ook de zetelverwarming opzetten ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 14:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
|
![]() Ik weet het niet.
Daarom vraag ik hoe lang een elektrische auto zijn inzittenden kan beschermen tegen vrieskou. Meer niet, toch niet moeilijk. Uw benzine autooke doet het met 0,7 liter - een diesel zal met een pak minder genoegen nemen. Komen we terug bij de 0,4 liter uit het voorbeeld. Als er geen gegevens beschikbaar zijn dan antwoord je gewoon dat je het niet weet. Simpel toch? Ik weet het ook niet en dan zijn we met twee. Er een hoop onzin en giswerk op loslaten is wat zielig niet? Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 3 april 2014 om 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
|
![]() Citaat:
En dan vraag ik eens simpel achter mijn toetsenbord... ben je er nu met je klak naar aan ´t slaan ? ![]() Citaat:
Citaat:
Hier staan ze: http://www.teslamotors.com/nl_BE/models/specs Accu-inhouden en vermogen E-motor: http://www.teslamotors.com/nl_BE/mod...tures#/battery Citaat:
![]() Citaat:
Er bestaat ook zoiets als een ruwe schatting met een bepaalde tolerantie van plusminus 20 % hé. Het grijze dat bijna wit is. Een soort vuistregel.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 14:55. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
|
![]() Citaat:
Bij het aanzetten van de verwarming stijgt het verbruik zo maar eventjes met 100w/minuut. De verwarming vraagt dus 6kW/uur. Dit lijkt onheilspellend hoog maar we weten nog steeds niet of die bij stilstand constant aanstaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
|
![]() Citaat:
Dit is dus terwijl de auto rijdt aan 55 mph = 90 kmh en dat bij Temp -15 ° C tot -20°C, denk eens wat die ijskoude rijwind aan warmte ontneemt - ook - aan het accupack - wel sterk geisoleerd maar toch - dat helemaal onderaan in de Tesla ligt (net boven bodemplaat). Ik heb al dikwijls bij -10°C �* -15 °C gereden op een autosnelweg bij vallende sneeuw, de verwarming moet je dan al vol op de voorruit zetten om condens te vermijden, ruitewissers aan natuurlijk. De rijwind ontneemt zeer veel warmte van de auto bij die snelheden (vooral bij de ruiten). Dus het warmteverlies is rechtevenredig met de buitentemp én de snelheid. Ik weet dat er ooit dieselauto´s in panne vielen op de snelweg (vanaf -15°C) omdat de diesel bevroren was ergens kregen te ongeschutte dieselleidingen teveel rijwind bij die ijskoude temperaturen, ondanks dat ze met winterdiesel reden die temp° tot -27° aankan (wel bij stilstand). Rijwind - dus snelheid - is zeer belangrijk als het om temperatuur gaat. Zo nu rem je de Tesla af en zet je de motor ineens stil. Die accu heeft plots geen afkoelende wind meer. De Accu moet alleen nog wat stroom voor de verwarming voorzien, keus zetelverwarming of warme luchtcirculatie of beide. Tesla zal er heus wel wat bedacht hebben, want autonomie voor een E-wagen maakt dikwijs het verschil. Dus zullen ze -hun systemen- met stroom zuinig omgaan. Citaat:
Ik weet dat bvb de zetelverwarming automatisch afslaat als een bepaalde temperatuur bereikt wordt enkele temperatuursensoren zijn voldoende. Tesla biedt 3 extra zetelverwarmingen achteraan aan als koudweerpakket, dat zal wel zijn redenen hebben, ttz het is dan ook om te gebruiken in geval van nood.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 15:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
|
![]() even aanvullen ...
Citaat:
100 Wh/Mijl = 100 Wh/1,609 km = 6215 Wh/100 km Namelijk 6,21 kWh als men 100 km aflegt (in een uur). Ik kom dan aan ... 5,5 kWh extra aan een snelheid van 55 mph (90 kmh) Maar het is wel degelijk Wh/M(iles) eigenlijk wordt Wh/mi gebruikt Citaat:
http://www.teslamotors.com/blog/road...ency-and-range Trouwens ik had al een bron gegeven in post 6 waar men van dat meerverbruik sprak wanneer men bij koude temperaturen reed en de binnentemperatuur op 21°C wou houden, hoe snel rijden er niet bij, wel de ca. 7 %: Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 16:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Niet zo lang, zo lijkt het me . Verwarmingsapparatuur vreet bijzonder veel energie. En als het berekoud is (bijv.-12°) dan vrees ik dat een electrische wagen het niet bijster lang uithoudt indien hij lang in een file moet staan en nog thuis moet geraken wanneer het barkoud is. En als hij bovendien nog in het donker moet rijden met de lichten aan...
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2014 om 16:25. |
![]() |
![]() |