Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 april 2014, 13:24   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard Elektrische auto - even verder gekeken.

OK, het rijdt en is bruikbaar voor sommige bestuurders als de kaarten juist vallen.

Nu even over de realiteit.
Winter en geblokkeerde autosnelwegen.

Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou? Het is geen uitzondering dat wagens geblokkeerd raken in winterse omstandigheden, ik vind dit dus een zeer belangrijke vraag.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 13:28   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.363
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eigenlijk een pertinente vraag. Daar Micele de Tesla als succes in Noorwegen aangeeft. Noorwegen staat niet bekend voor de zachte winters.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 13:32   #3
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk een pertinente vraag. Daar Micele de Tesla als succes in Noorwegen aangeeft. Noorwegen staat niet bekend voor de zachte winters.
Tenzij ze daar de Tesla verkopen als 3de of 4de wagen.
Als de omstandigheden niet optimaal zijn kunnen ze nog steeds auto1 of auto2 nemen. Waarmee we terug naar af zijn.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 april 2014 om 13:32.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 17:34   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk een pertinente vraag. Daar Micele de Tesla als succes in Noorwegen aangeeft. Noorwegen staat niet bekend voor de zachte winters.
Noorwegen geeft dat idd zelf aan. En zeggen ook waarom, namelijk stimuli van de overheid.
Staat ook in de autogids:
Citaat:
http://www.autogids.be/artikel/telex...m#.Uzw6y_l_vg8

Elektrische auto's bestsellers in Noorwegen

04-11-2013

In oktober was de bestverkochte auto in Noorwegen de Nissan Leaf, in september de Tesla Model S. Dat succes is te danken aan stevige (fiscale) stimuli van de overheid.

Nul procent btw, geen rijtaks, geen stadstol, overal herlaadstations, voorbehouden parkeerplaatsen en... het recht om op bus- en taxirijstroken te rijden: Noorwegen is het paradijs voor bestuurders van elektrische auto's. Het gevolg is dat de Nissan Leaf er de bestverkochte was in oktober. Met 716 verkochte exemplaren gaat hij de Toyota Auris (679) en Volkswagen Golf (643) voor. Over het gehele jaar nestelt de elektrische Japanner zich op de vierde plaats in Noorwegen, achter de Volkswagen Golf, Toyota Auris en Mazda CX-5. In september was de Tesla Model S de verkoopstopper met 616 exemplaren. De elektrische luxeberline scoorde vooral erg goed in de statistieken omdat in die maand de eerste, reeds lang op voorhand bestelde exemplaren zowat allemaal tegelijk werden geleverd.
Indien men vragen over de houdbaarheid van Tesla heeft bij koude dat vindt men in de uitgebreide faq van Tesla, er is trouwens ook een engelstalig forum te vinden met uitgebreide ervaringen met de Tesla bij Canadese winters tot -20° - 30°C , wie een beetje moeite doet vindt het snel, in een ander topic # Tesla floreert in de USA -thema Milieu- in ... heb ik zelfs hieruit geciteerd.
# Dit topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=199381 post 46.

Cold conditions Tesla :
Citaat:
http://www.teslamotors.com/forum/for...old-conditions

FORUMS

MODEL S BATTERY PERFORMANCE: EXTREME COLD CONDITIONS
clindon | OCTOBER 28, 2013

Okay, first post for a prospective Model S purchaser.

While I like the concept, looks, features and potential of the Model S, I have a number of concerns about being an “early adopter” here in Canada, not the least of which is the schedule and location for future supercharger installations. Consequently I’ve been reading a number of the forum threads in the hopes a number of my concerns can be allayed.

@Panoz’ thread questioning battery performance in winter strikes a very strong chord with me. I’ll raise his Colorado Winter criteria a significant step as I live in Ottawa, ON, where -20C (-5F) temperatures are the rule throughout Jan and Feb with excursions to -30C (-22F) for several days not being unusual, even in this age of global warming! So is there any experience with these cars in similar weather conditions (other Canadian locations or northern Minnesota/Michigan) and how much performance (range) loss has been experienced? Additionally how well does the battery conditioning handle these temperature extremes? Is a 115Vac 15 amp circuit enough to keep the battery properly conditioned and warm while away from the home based high power charging capabilities? Any anecdotal experience and general engineering discussions would be greatly appreciated.

Thanks and Cheers

Carl
Met een hele bijbel reacties uit eerste hand.

bvb eentje:
Citaat:
marc.marquis@ad... | OCTOBER 29, 2013

Hey Carl. I live in Ottawa as well and have been a proud owner of a model S performance signature edition since mid/late December of 2012.

It is by far the best car purchase I have ever made and last year was a real winter. I can happily say I have never had a car that performed this well in those types of conditions.

If you want to discuss anything, feel free to email me and we can talk. [email protected]
En ook forummer @Bartjeuh rijdt een Tesla Model S, mss heeft die ook al wat ervaring hierover in de laatste Vlaamse winter bij + 1 °C.

En voor de verwarming in de winter:
Citaat:
http://www.teslamotors.com/it_CH/for...m-cold-weather

CLIMATE/HEATING SYSTEM IN COLD WEATHER
markfur | 25 NOVEMBRE 2012
Hello,

Being that a Tesla "store" rep introduced me that the Model S uses inverter coolant (brilliant!) as the heat source for the vehicle instead of electric heat, is there any experience with the heating system in the Model S? I live in a cold climate and there will be plenty of times where the car will cold soak outside un-plugged. How long does it take to feel the heating system to heat up the cabin? Does it ever really reach desired temperatures (unlike the Volt)? And does this car have a feature where if plugged in it will use outside power to get the cabin to desired temperature?

Two, I wish this forum had a search functionality so I can see if my questions have been previously answered.

Now I would like to introduce myself as new and possible prospect buyer to the Tesla brand. Live in NY and frequently travel to VT during the winter. I love everything Tesla stands for and really really hope the company succeeds.

Thank you
Mark
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2014 om 18:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 20:18   #5
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Noorwegen geeft dat idd zelf aan. En zeggen ook waarom, namelijk stimuli van de overheid.
Weeral zo'n epistel..
Micele, ik zoek gewoon een bondig antwoord op volgende vraag.

"Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou?"

Hoelang? In dagen? Uren? Minuten?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 20:28   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Weeral zo'n epistel..
Micele, ik zoek gewoon een bondig antwoord op volgende vraag.

"Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou?"

Hoelang? In dagen? Uren? Minuten?
Citaat:
michiganmodels | 25 NOVEMBRE 2012

@Mark - I live in MIchigan. I've had my Model S for over 3 weeks. From experience, the cabin temperature warms up remarkably well in cold climates. When temperatures were 30F (or below), my Model S took approximately one minute to heat up the cabin temperature to 70F. Heating the battery to its optimal temperature and maintaining the cabin temperature does require approximately 7% of the battery's range/capacity (again at 30F or below).

The Model S will have an iPhone/Android app that will allow you to set the cabin temperature remotely.

The Model S is unlike the Volt, Leaf or any other EV or PEV in terms of its HVAC system. That is the Model S is extraordinarily efficient at warming the cabin relative to it's EV/PEV counterparts (and yes, it does actually reach desired temperatures).

Depending on how far your commute is to VT, you should be fine.

Unfortunately, there is not a useful search function on this forum.

If you have not discovered it yet, www.teslamotorsclub.com is another great forum/Tesla resource.

Hope this helps!
Ga jij het uitrekenen in uren en minuten ? Wat is "beschermen" ? niet doodvriezen ofwat, heb je dekens of een dikke winterjas in de auto ? In de winter normaal wel. Men kan uitstappen en zich warmlopen, men kan bijeenkruipen als men niet alleen is...

Het kost 7 % van de accucapaciteit -om binnenin 21°C (70°F) te houden - vanaf buitentemperatuur 30° Fahrenheit (- 1.1°C) en lager, dus vrieskou (een deel ook om de accu op ideale werktemp° te houden).

In elk geval werkt de verwarming veel beter als in een klassieke auto. Ik ken geen enkele auto waar het op 1 minuut -bij een buitentemperatuur van -1.1°C- op 1 minuut al 21°C kan worden, lijkt me utopie naja het staat daar ~ te lezen.

Maar waarom vraag je zoiets eigenlijk ?

Een klassieke auto die zonder brandstof valt (of kan vallen) wordt ook snel koud hoor. Best dekens meenemen (zeker op lange snelwegstukken waar files door ongevallen kunnen gebeuren en je bent al op reserve, hoelang ga je de motor laten draaien ? Het volgend brandstofstation ligt op euh 35 km... ).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2014 om 20:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 20:55   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar waarom vraag je zoiets eigenlijk ?

Een klassieke auto die zonder brandstof valt (of kan vallen) wordt ook snel koud hoor. Best dekens meenemen (zeker op lange snelwegstukken waar files door ongevallen kunnen gebeuren en je bent al op reserve, hoelang ga je de motor laten draaien ? Het volgend brandstofstation ligt op euh 35 km... ).
Het gaat niet over 'zonder brandstof vallen'.
Winter, sneeuw, ijs en voor uw neus een file die de snelweg blokkeert.
Je kan niets anders doen dan wachten.

"Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou?"

Dat is een logische vraag uit de praktijk die je toch moet kunnen beantwoorden? Als ik na één uur met een platte batterij sta dan heb ik toch niks aan die wagen?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 april 2014 om 20:56.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 21:57   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het gaat niet over 'zonder brandstof vallen'.
Winter, sneeuw, ijs en voor uw neus een file die de snelweg blokkeert.
Je kan niets anders doen dan wachten.

"Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou?"

Dat is een logische vraag uit de praktijk die je toch moet kunnen beantwoorden? Als ik na één uur met een platte batterij sta dan heb ik toch niks aan die wagen?
En met uw gewone brandstofauto als de auto niet meer start wegens platte batterij of celkortsluiting heb je ook niets. En als de brandstof op is ook niets. Want bijtanken in de file gaat niet. Bij schneechaos# gaat ook niets meer. Gewoon wachten op hulpdiensten tot ze je komen halen of met iets opwarmen.
Citaat:
http://www.tagesspiegel.de/weltspieg...n/7508616.html
Chemnitz - Eingeschlossen von Schnee und Eis haben Hunderte Menschen auf einer Autobahn in Sachsen die Nacht verbracht. Ihre Fahrzeuge waren in langen Staus bei Chemnitz eingeschneit. Die völlig zugeschneite Autobahn blieb in der Nacht zum Dienstag für mehr als sechs Stunden für Bergungsarbeiten gesperrt. Der Stau war nach Polizeiangaben vom Dienstag bis zu 20 Kilometer lang. Zwar war die Unfallstelle am späten Abend geräumt, doch dann fiel neuer Schnee, wieder blieben Fahrzeuge stecken. Zusätzliche Probleme entstanden, weil die Rettungsgasse blockiert war. Schließlich blieben auch drei Schneepflüge stecken. Einsatzkräfte des THW, des ASB sowie der Johanniter halfen den steckengebliebenen Reisenden.

Wir haben Tee, Decken, Wasser und gute Zusprüche gebracht“, sagte Johanniter-Helfer Jan Richtsteiger der Nachrichtenagentur dpa. Einige Autofahrer hätten zehn Stunden in ihren Autos verbringen müssen. Ihnen sei auch der Sprit ausgegangen.

„Die Leute waren nervlich am Boden.“ Der Stau löste sich am Dienstag erst in den Morgenstunden auf.
Citaat:
http://ov-zwickau.ov-cms.thw.de/aktu...er-17-stunden/
13.12.2012
Schneechaos auf der Autobahn sorgt für Einsatz über 17 Stunden
enz...
We zijn lid bij ADAC...

Rijdt men met een Tesla komen de Tesla Rangers je halen (en depanneren), als ze jou bereiken...
Citaat:
Tesla Rangers komen bij u

Elk Service Center is een hub voor onze mobiele service-monteurs. Voor een extra vergoeding kunnen Tesla Rangers bij u thuis of op kantoor komen om het meeste onderhoud en reparaties onder garantie uit te voeren.

http://www.teslamotors.com/nl_BE/service
Citaat:
Dat is een logische vraag uit de praktijk die je toch moet kunnen beantwoorden? Als ik na één uur met een platte batterij sta dan heb ik toch niks aan die wagen?
Stel voor je hebt nog 50 kWh over in je accu (tot op het minimum level). En je verwarming heeft nog 2 kWh nodig, dan heb je 25 uur tot de accu echt plat is. Er bestaan electrische verwarminsgtoestellen van ? 1kW ...

In de bovenste link hadden brandstofauto´s na 10 uur een lege tank.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2014 om 22:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 22:21   #9
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard

"Stel voor je hebt nog 50 kWh over in je accu (tot op het minimum level). En je verwarming heeft nog 2 kWh nodig, dan heb je 25 uur tot de accu echt plat is.In de bovenste link hadden brandstofauto´s na 10 uur een lege tank."

Dit is wat u stelt.

Na 10 uur hebben de brandstofauto's een lege tank
en na 25 uur hebben de elektrische wagens een lege batterij.

We veronderstellen ook dat beide zijn volgetankt anders klopt de vergelijking niet. Juist of niet juist.

Niet antwoorden met zes A4 's aub.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 april 2014 om 22:28.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 22:33   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dit is wat u stelt.

Na 10 uur hebben de brandstofauto's een lege tank
en na 25 uur hebben de elektrische wagens een lege batterij.

We veronderstellen ook dat beide zijn volgetankt anders klopt de vergelijking niet. Juist of niet juist.

Niet antwoorden met zes A4 's aub.
Nee, dat is wat die link stelt.
Citaat:
Wir haben Tee, Decken, Wasser und gute Zusprüche gebracht“, sagte Johanniter-Helfer Jan Richtsteiger der Nachrichtenagentur dpa. Einige Autofahrer hätten zehn Stunden in ihren Autos verbringen müssen. Ihnen sei auch der Sprit ausgegangen.
Geef jouw gegevens aub. En dan kan ik ook antwoorden.
Geen vraag met 4 A4´s aub.

Kijk een Tesla 85 kWh heeft 85 kWh volgetankt, bij een verwarmingsbehoefte van 800 W is dat pakweg 100 uur. Ik weet natuurlijk niet wat beschermen tegen de kou voor jou betekend, ik neem aan dat 15 °C vol te houden is met warme kleding, ook een uur of vier. Mss is dan 400 W ook genoeg, kan ik tenslotte precies instellen.

Kijk na 2 uur zijn de Tesla Rangers al daar en ik kan desnoods in een warme afsleepwagen meerijden, de Tesla achterop. Tot op de weg waar het vrij is, dan rij ik verder met de Tesla naar huis.

Nu geef je jouw brandstofauto en jouw gegevens en jouw verbruik per uur in ralenti ofzo ? (warmt dan de auto genoeg ? ). Geen 3 A4 ´s aub. En wie gaat je afslepen als je in panne valt. ?

Citaat:
Dat is een logische vraag uit de praktijk die je toch moet kunnen beantwoorden?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2014 om 22:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 08:55   #11
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee, dat is wat die link stelt.
U gebruikt dus een link waar u zelf niet achter staat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geen vraag met 4 A4´s aub.
Waar heb ik ergens een 'A4' vraag gesteld?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kijk een Tesla 85 kWh heeft 85 kWh volgetankt, bij een verwarmingsbehoefte van 800 W is dat pakweg 100 uur. Ik weet natuurlijk niet wat beschermen tegen de kou voor jou betekend, ik neem aan dat 15 °C vol te houden is met warme kleding, ook een uur of vier. Mss is dan 400 W ook genoeg, kan ik tenslotte precies instellen.
U heeft eigenlijk geen gegevens, u slaat er met de klak naar?
Vergeet niet te vertellen dat het menselijk lichaam ook 100w aan warme oplevert.
Met 4 in de wagen zou je dus volgens jou al geen verwarming meer nodig hebben?
4x100w = 400w. Onzin dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kijk na 2 uur zijn de Tesla Rangers al daar en ik kan desnoods in een warme afsleepwagen meerijden, de Tesla achterop. Tot op de weg waar het vrij is, dan rij ik verder met de Tesla naar huis.
Twee keer mis. Eerst zit je in een situatie waar uw afsleepwagen ook niet doorkomt en ten tweede ga je ervan uit dat jij de enige bent met een Tesla.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nu geef je jouw brandstofauto en jouw gegevens en jouw verbruik per uur in ralenti ofzo
Ergens 1 liter per uur. Lekker warm, zelfs bij -15° en half open venster. Je moet nog wat lucht hebben ook hé.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wie gaat je afslepen als je in panne valt.
Voor de zoveelste keer, niemand staat in panne, het verkeer staat door wintertoestanden stil.
Voor u, naast u, achter u......

Het lijkt er alvast op dat er in de praktijk nog nooit een test is geweest welke aantoont hoe lang een elektrische auto je beschermd tegen vrieskou.
Brengt ons terug naar post 1...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 09:09   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ergens 1 liter per uur. Lekker warm, zelfs bij -15° en half open venster. Je moet nog wat lucht hebben ook hé.
Lekker warm heb je toch niet gevraagd ?

Euh voor lucht aan te voeren heb je een traag draaiende ventilatorstand daar hoeft geen venster voor open te staan. Ontluchting (verdekte plaatsen) is er in de regel genoeg in een normale wagen.

Aha, ergens 1 liter per uur. Toch al iets losgepeuterd.
En hoelang doe je dan met volgetankt pakweg 65 liter ? 65 uur dan.
Zal ik het maar schrijven als jij het niet doet.

En de Tesla doet vermoedelijk 80 uur met volgetankte 85 kWh gis ik maar. Dus ongeveer idem of doet de Tesla ruim beter ?

Euhm die 1 liter per uur, is dat echt een vergelijkbare wagen met het kaliber Tesla Model S ? Zou het ook niet 1,5 l kunnen zijn als die motor pakweg minstens 3000 cc heeft ? Een Tesla S is ook geen dieseltje met een kleine binnenruimte hé.

Kijk een verwarmingstoestel (electrische convector) om zelfs een kleine badkamer pakweg 7 m²** gemakkelijk op temperatuur te houden kan genoeg hebben aan 1000 Watt. Waarom zou een auto zoals een Tesla S meer behoeven voor een veel kleinere binnenruimte. Ik denk zeker van niet, eerder de helft minder.

**
Citaat:
http://bouwinfo.be/forum/threads/181...ctor-van-1000W

MyriamC
Re: Badkamer verwarmen met grote convector van 1000W

Wij hebben een elektrische convector (Thermor) van 2000 watt hangen in onze badkamer (pakweg 7m²). Deze heeft nog nooit helemaal open gestaan. In putje winter staat de thermostaat op 6 (max. is 10).

K.B.
Re: Badkamer verwarmen met grote convector van 1000W

Het hangt gewoon af van uw warmteverliezen ... hoe groot je badkamer is heeft dus onrechtstreeks wel wat invloed maar belangrijker zijn isolatie en omvang van de ramen

In onze nieuwbouw zit een kleine badkamer van ongeveer 7 m² met 2 lopende meter buitenmuur en één raam van 1 m² ... en hier is 1000 watt ruim voldoende.
Citaat:
Het lijkt er alvast op dat er in de praktijk nog nooit een test is geweest welke aantoont hoe lang een elektrische auto je beschermd tegen vrieskou.
Brengt ons terug naar post 1...
En van een brandstofauto ook niet zeker (en die zijn al heel lang op de markt), dus dat brengt ons naar een retourvraag van mij aan jou.

Dus kan men zeggen dat de autoindustrie heeft helemaal geen reden heeft zoiets te testen. Omdat mensen gewoon de middelen hebben zich te laten helpen of gewoon hun plan trekken. Links heb ik gegeven.

Vroeger hadden "voertuigen (dieren)" geen verwarming, de rijders zijn zeker allemaal doodgevroren omdat ze hun plan niet konden trekken...
... de Neanderthalers legden een vuurtje.

Citaat:
Twee keer mis. Eerst zit je in een situatie waar uw afsleepwagen ook niet doorkomt en ten tweede ga je ervan uit dat jij de enige bent met een Tesla.
Gaat het nog ja ? Dus er zitten meerdere Tesla´s in sneeuwstormen ergens in West-Europa op verlaten snelwegen. Dat is zoals 6 in de lotto.

Er zijn meerdere Tesla servicestations hoor, en er zijn zeker veel meer als 1 Tesla Ranger per groot station. Ik dacht dat het Rangers was niet ?

Eigenlijk ben je een grappige gast.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 09:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 13:53   #13
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aha, ergens 1 liter per uur. Toch al iets losgepeuterd.
En hoelang doe je dan met volgetankt pakweg 65 liter ? 65 uur dan.
Zal ik het maar schrijven als jij het niet doet.
Raar hé, als het niet in uw kraam past heb je plots geen info.
Ik zal er zelf voor zorgen.... 0,4 liter bij een warme motor. Zie bijlage.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En de Tesla doet vermoedelijk 80 uur met volgetankte 85 kWh gis ik maar. Dus ongeveer idem of doet de Tesla ruim beter ?
Puur giswerk, ik ben blij dat je het zelf aanhaalt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kijk een verwarmingstoestel (electrische convector) om zelfs een kleine badkamer pakweg 7 m²** gemakkelijk op temperatuur te houden kan genoeg hebben aan 1000 Watt. Waarom zou een auto zoals een Tesla S meer behoeven voor een veel kleinere binnenruimte. Ik denk zeker van niet, eerder de helft minder.[/i]
Een passieve woning doet het zonder verwarming. Wat is nu uw conclusie voor een elektrische wagen is vriesweer? Naar analogie van uw badkamer? Ook niks nodig? Volgens mij vergeet je verluchting en ontbrekende isolatie....
Ik gis 5000w (ik mag ook gissen niet?)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En van een brandstofauto ook niet zeker (en die zijn al heel lang op de markt), dus dat brengt ons naar een retourvraag van mij aan jou.
Bij een draaiende brandstof-motor is de warmte simpelweg aanwezig. Voor verwarming moet je dus geen extra energie voorzien. Dit is helemaal anders bij uw de elektrische wagens.
Een wagen opwarmen vraagt dus energie uit de batterij.
Dus opnieuw, hoe lang kan een elektrische wagen zijn inzittenden beschermen tegen vrieskou?
Met gissen zijn we niks. Is er nog nergens die test uitgevoerd?

Jammer dat de winter voorbij is. We hadden anders één voor één een haardroger in de wagen kunnen leggen tot we wat temperatuur zouden krijgen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Verbruiktraagloop.JPG‎
Bekeken: 143
Grootte:  17,3 KB
ID: 93479  

Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 14:03   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Raar hé, als het niet in uw kraam past heb je plots geen info.
Ik zal er zelf voor zorgen.... 0,4 liter bij een warme motor. Zie bijlage.
Bijlage ? Is dat een klein dieseltje dat eindelijk warm is ?

Ik heb info in overvloed, blijf maar best bij je 1 liter per uur. Zelfs in ons klein spaarzaam benzineautootje is het 0,7 l/hr op de boordcomputer.
Ik kan je bronnen met 1,5 liter/uur geven. Wil je die ?

Citaat:
Puur giswerk, ik ben blij dat je het zelf aanhaalt.
Aha het orakel gist niet, van jou is alles juist.

Citaat:
Een passieve woning doet het zonder verwarming. Wat is nu uw conclusie voor een elektrische wagen is vriesweer? Naar analogie van uw badkamer? Ook niks nodig? Volgens mij vergeet je verluchting en ontbrekende isolatie....
Ik gis 5000w (ik mag ook gissen niet?)
Ik neem zetelverwarming, in serie bij Tesla, laagste stand, ik gis met 400 W dampt uw achterste al voldoende.

Citaat:
Bij een draaiende brandstof-motor is de warmte simpelweg aanwezig.
En bij een Tesla is de electrische verwarming simpelweg steeds aanwezig.
Zelfs de warmte van de accu zelf kan gebruikt worden, of worden accus´s plots niet warmer als ze stroom afgeven ?

Citaat:
Voor verwarming moet je dus geen extra energie voorzien. Dit is helemaal anders bij uw de elektrische wagens.
Een wagen opwarmen vraagt dus energie uit de batterij.
Dus opnieuw, hoe lang kan een elektrische wagen zijn inzittenden beschermen tegen vrieskou?
Met gissen zijn we niks. Is er nog nergens die test uitgevoerd?
Dus opnieuw hoe lang kan een brandstofmotor -neem een auto met pakweg 300 PK- in ralenti draaien vooraleer zijn brandstof op is ?

En natuurlijk de ventilator ook nog in de laagste stand, er moet ook nog wat warme lucht binnenstromen hé. Of ga je ook de zetelverwarming opzetten ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 14:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 14:17   #15
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aha het orakel gist niet, van jou is alles juist.
Ik weet het niet.
Daarom vraag ik hoe lang een elektrische auto zijn inzittenden kan beschermen tegen vrieskou. Meer niet, toch niet moeilijk.

Uw benzine autooke doet het met 0,7 liter - een diesel zal met een pak minder genoegen nemen. Komen we terug bij de 0,4 liter uit het voorbeeld.

Als er geen gegevens beschikbaar zijn dan antwoord je gewoon dat je het niet weet. Simpel toch? Ik weet het ook niet en dan zijn we met twee.

Er een hoop onzin en giswerk op loslaten is wat zielig niet?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 3 april 2014 om 14:19.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 14:35   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik weet het niet.
Daarom vraag ik hoe lang een elektrische auto zijn inzittenden kan beschermen tegen vrieskou. Meer niet, toch niet moeilijk.
En ik vraag wat aan jou, je moogt ook eens wat opzoeken en uitpluizen.

En dan vraag ik eens simpel achter mijn toetsenbord... ben je er nu met je klak naar aan ´t slaan ?

Citaat:
Uw benzine autooke doet het met 0,7 liter - een diesel zal met een pak minder genoegen nemen. Komen we terug bij de 0,4 liter uit het voorbeeld.
Kijk hier een recent forum met stationair verbruik uit eigen ervaring, ik citeer wat en je neemt het gemiddelde ofzo. Denk eraan een Tesla S tot 422 PK... met een vergelijkbare brandstofwagen te vergelijken, dat is geen Honda 4-cilinder, ook geen Golf en ook geen kleine dieselauto ofzo, eerder de zwaarste Audi Q5 die heeft 3000 cc cilinderinhoud....
Citaat:
http://www.audiforum.nl/forum/huiska...op-1-tank.html

# De Ford Ficus van mijn meisje geeft op de boordcomputer een stationair verbruik aan van ongeveer 1,1 liter per uur. Dat is voor een 1,8 liter tddi blokje.
Wel grappig, hij berekent verbruik in liters/100 km zo lang je rijdt, en een verbruik per uur bij stilstand.

# Hangt er van af welke auto je hebt denk ik. Golf VI deed halve liter per uur. De Q5 doet er makkelijk 1,2 tot 1,5 liter per uur mee. Hangt er van af of airco en andere dingen aanzaten. Van de A6 nog niet getest.

# Vuistregel is nog altijd 0,5 liter per liter motorinhoud per uur
1 liter/uur tijdens stationair draaien is eerder aan de te lage kant voor een brandstofauto formaat Tesla S model niet ? Je kent de afmetingen van een Tesla Model S, je kent het motorvermogen enz...
Hier staan ze: http://www.teslamotors.com/nl_BE/models/specs
Accu-inhouden en vermogen E-motor: http://www.teslamotors.com/nl_BE/mod...tures#/battery

Citaat:
Als er geen gegevens beschikbaar zijn dan antwoord je gewoon dat je het niet weet. Simpel toch? Ik weet het ook niet en dan zijn we met twee.
Laten we het daarbij, jij wou tenslotte iets weten over een bepaalde electrische wagen wat je zelf niet weet voor een brandstofwagen.

Citaat:
Er een hoop onzin en giswerk op loslaten is wat zielig niet?
Een hoop onzin zou ik niet zeggen, bronnen genoeg die aangeven dat een E-auto en vergelijkbare brandstofauto nauwelijks gaan verschillen in dat eerder uitzonderlijk opzicht.

Er bestaat ook zoiets als een ruwe schatting met een bepaalde tolerantie van plusminus 20 % hé. Het grijze dat bijna wit is. Een soort vuistregel.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 14:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 14:58   #17
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En ik vraag wat aan jou, je moogt ook eens wat opzoeken en uitpluizen.
Hier heb ik iets gevonden wat bruikbaar kan zijn.
Bij het aanzetten van de verwarming stijgt het verbruik zo maar eventjes met 100w/minuut.

De verwarming vraagt dus 6kW/uur.
Dit lijkt onheilspellend hoog maar we weten nog steeds niet of die bij stilstand constant aanstaat.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  VerwarmingTesla.JPG‎
Bekeken: 433
Grootte:  45,6 KB
ID: 93480  

Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 15:13   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Hier heb ik iets gevonden wat bruikbaar kan zijn.
Bij het aanzetten van de verwarming stijgt het verbruik zo maar eventjes met 100w/minuut.

De verwarming vraagt dus 6kW/uur.
Toch interessant. Daar staat wel Wh/M ik denk wel dat dit het verbruik is per Mile en niet per minuut als hij rijdt.

Dit is dus terwijl de auto rijdt aan 55 mph = 90 kmh en dat bij Temp -15 ° C tot -20°C, denk eens wat die ijskoude rijwind aan warmte ontneemt - ook - aan het accupack - wel sterk geisoleerd maar toch - dat helemaal onderaan in de Tesla ligt (net boven bodemplaat).

Ik heb al dikwijls bij -10°C �* -15 °C gereden op een autosnelweg bij vallende sneeuw, de verwarming moet je dan al vol op de voorruit zetten om condens te vermijden, ruitewissers aan natuurlijk. De rijwind ontneemt zeer veel warmte van de auto bij die snelheden (vooral bij de ruiten). Dus het warmteverlies is rechtevenredig met de buitentemp én de snelheid.

Ik weet dat er ooit dieselauto´s in panne vielen op de snelweg (vanaf -15°C) omdat de diesel bevroren was ergens kregen te ongeschutte dieselleidingen teveel rijwind bij die ijskoude temperaturen, ondanks dat ze met winterdiesel reden die temp° tot -27° aankan (wel bij stilstand). Rijwind - dus snelheid - is zeer belangrijk als het om temperatuur gaat.

Zo nu rem je de Tesla af en zet je de motor ineens stil. Die accu heeft plots geen afkoelende wind meer. De Accu moet alleen nog wat stroom voor de verwarming voorzien, keus zetelverwarming of warme luchtcirculatie of beide. Tesla zal er heus wel wat bedacht hebben, want autonomie voor een E-wagen maakt dikwijs het verschil. Dus zullen ze -hun systemen- met stroom zuinig omgaan.

Citaat:
Dit lijkt onheilspellend hoog maar we weten nog steeds niet of die bij stilstand constant aanstaat.
Wslk zoals bij een kamerthermostaat, Teslabezitters kunnen zelfs op afstand hun binnentemperatuur regelen (App).

Ik weet dat bvb de zetelverwarming automatisch afslaat als een bepaalde temperatuur bereikt wordt enkele temperatuursensoren zijn voldoende.

Tesla biedt 3 extra zetelverwarmingen achteraan aan als koudweerpakket, dat zal wel zijn redenen hebben, ttz het is dan ook om te gebruiken in geval van nood.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 15:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 16:17   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

even aanvullen ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Toch interessant. Daar staat wel Wh/M ik denk wel dat dit het verbruik is per Mile en niet per minuut als hij rijdt.
Uw berekening van extra 6KW/uur komt wel (toevallig ?) bijna op hetzelfde neer.
100 Wh/Mijl = 100 Wh/1,609 km = 6215 Wh/100 km
Namelijk 6,21 kWh als men 100 km aflegt (in een uur).
Ik kom dan aan ... 5,5 kWh extra aan een snelheid van 55 mph (90 kmh)

Maar het is wel degelijk Wh/M(iles) eigenlijk wordt Wh/mi gebruikt
Citaat:
http://www.teslamotors.com/fr_CA/for...ur-average-whm
WELL? WHAT IS YOUR AVERAGE WH/M?
TimS | 24 NOVEMBRE 2012
I drove 204 miles as carefully as I could, and managed 348 Wh/mi to get home with 21 miles of range to spare.

My average over 1200 or so miles is closer to 375, and it isn't uncommon to see 400Wh/mi with "normal" driving.
Er zijn veel factoren die het verbruik doen dalen, bij de Tesla Roadster (sinds 2008) is er een heel uitgebreide Blog met alle trukken:
http://www.teslamotors.com/blog/road...ency-and-range

Trouwens ik had al een bron gegeven in post 6 waar men van dat meerverbruik sprak wanneer men bij koude temperaturen reed en de binnentemperatuur op 21°C wou houden, hoe snel rijden er niet bij, wel de ca. 7 %:
Citaat:
michiganmodels | 25 NOVEMBRE 2012

@Mark - I live in MIchigan. I've had my Model S for over 3 weeks. From experience, the cabin temperature warms up remarkably well in cold climates. When temperatures were 30F (or below), my Model S took approximately one minute to heat up the cabin temperature to 70F. Heating the battery to its optimal temperature and maintaining the cabin temperature does require approximately 7% of the battery's range/capacity (again at 30F or below).
7 % van pakweg 80 kWh = 5,6 kWh
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 16:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 16:23   #20
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Weeral zo'n epistel..
Micele, ik zoek gewoon een bondig antwoord op volgende vraag.

"Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou?"

Hoelang? In dagen? Uren? Minuten?
Niet zo lang, zo lijkt het me . Verwarmingsapparatuur vreet bijzonder veel energie. En als het berekoud is (bijv.-12°) dan vrees ik dat een electrische wagen het niet bijster lang uithoudt indien hij lang in een file moet staan en nog thuis moet geraken wanneer het barkoud is. En als hij bovendien nog in het donker moet rijden met de lichten aan...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2014 om 16:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be