Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2014, 01:34   #1
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard Latent racisme tov. Aziaten ..

Men zal het niet direct toegeven maar er wordt wel degelijk vanuit een patronizerende houding op ons 'geeltjes' neergekeken.

Hoeveel keer men wel niet in het Engels tegen me is beginnen praten - nog voor ik zelf iets zei, getuigt imo. van zowel onwetendheid als van een latent racisme.

En ik heb dan nog ergens het voordeel van geen Aziatische man te zijn, want die zijn hier wel degelijk de pineut als ze zich buiten de Aziatische gemeenschap begeven.

Anderzijds worden Aziatische vrouwen door Westerlingen maar al te vaak als seksobjecten bekeken.

Mijn zus bvb. die net als ik geadopteerd is (en dus gewoon Belgische is) was eens haar boodschappen aan het inladen in de supermarkt. Terwijl ze dit deed hoorde ze een meisje achter haar in de rij aan iemand zeggen : "Ja zie, dat komt naar hier voor een rijke vent, en dat koopt er maar op los."

En telkens ik naar een Aziatisch restaurant ga of zelfs naar de Chinese wijk alias supermarkt, zijn er blanke mannen die zich als sekstoeristen aan bijna iedere aanwezige Aziatische vrouw vergapen.

Het is tegelijk frustrerend en denigrerend, dat men Aziaten al dan niet bewust in dergelijk hokje duwt.

En om te illustreren dat ik niet de enige ben die zoiets is opgevallen, een quote van een Aziatisch forum:

Citaat:
^ White people believes Koreans loves them for being white, this is because ordinary Koreans think White people are well educated, well-mannered, friendly and open minded, I would blame the Korean media and government for brain washing Koreans, I actually found Asian people are more well-behaved, well mannered and friendly than Whites in general. You must remember, Whites in Korea do like East Asian culture so they're generally well-behaved, wait until Koreans witness Whites in their home country like Australia/Canada/U.S. Sadly only overseas Koreans really knows about Westerners and how they really think about East Asian.
Blanken zijn vind ik in het algemeen inderdaad minder wel gemanierd en opgevoed dan Aziaten. Hoeveel keer dat ik hier wel niet voor "Chinees!" werd uitgemaakt of dat men dingen zoals "Chinese food very good .. etc. etc." naar me riep ... Nu ja, ik zal er maar van uitgaan dat het 'maar om te lachen was' zeker ...

Ik zal blij zijn als ik later definief naar Azië verhuis. Alles is er bijlange ook niet ideaal, maar ik zal dan tenminste minder te maken krijgen met dergelijke uitingen van (latent) racisme.

Ik ben dan wel een banana -> i.e. geel vanbuiten, blank vanbinnen, ik ondervind wel degelijk dat de buitenkant toch steeds schijnt te primeren op de binnenkant vermits men mij hier - in het Westen, als een (soms zelfs vers geïmporteerd) geelke beschouwt, en dit zélfs als men weet heeft dat er adoptie in het spel is.

Bah!

Laatst gewijzigd door bembem : 6 oktober 2014 om 01:42.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 01:50   #2
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Awel eerlijk gesproken: Als ik een probleem heb met iemand ,
dan is dan niet de hele bevolking , maar met een persoon ,
of eventueel enkel een deel van die bevolking , en zeker ....
als het over een ideologie gaat die mij niet aanstaat ,
welke een ideologie volgt/leidt , welke mensen doodt ,
welke anders zijn dan de gedachte van de doder van die ideologie !!
Huidskleur interesseert me geen ruk !!
Aziaten , afrikanen , indianen , enz , het zijn mensen zoals de blanke !!
Wij sterven allemaal , en zullen vergaan !!
Algemeen:
Kom ik dus Aziaten tegen , nou en , ik zie het probleem niet !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 6 oktober 2014 om 01:52.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 04:47   #3
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Het zoveelste "Ik de aandachtshoer" draadje.
Oud 6 oktober 2014, 08:16   #4
Ulrik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Men zal het niet direct toegeven maar er wordt wel degelijk vanuit een patronizerende houding op ons 'geeltjes' neergekeken.
Bij mijn weten is er geen groep immigranten die meer respect afdwingt dan Aziaten net omdat het meestal gaat om dynamische intelligente mensen die zich inzetten in plaats van te wentelen in slachtoffergedrag

Citaat:
Blanken zijn vind ik in het algemeen inderdaad minder wel gemanierd en opgevoed dan Aziaten.
Hier bewijs je dat uiteindelijk IEDEREEN in meer of mindere mate racistisch is en op zich is dat ook niet abnormaal.
Ulrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 08:39   #5
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Hoeveel keer men wel niet in het Engels tegen me is beginnen praten - nog voor ik zelf iets zei, getuigt imo. van zowel onwetendheid als van een latent racisme.

En ik heb dan nog ergens het voordeel van geen Aziatische man te zijn, want die zijn hier wel degelijk de pineut als ze zich buiten de Aziatische gemeenschap begeven.

Anderzijds worden Aziatische vrouwen door Westerlingen maar al te vaak als seksobjecten bekeken.

Mijn zus bvb. die net als ik geadopteerd is (en dus gewoon Belgische is) was eens haar boodschappen aan het inladen in de supermarkt. Terwijl ze dit deed hoorde ze een meisje achter haar in de rij aan iemand zeggen : "Ja zie, dat komt naar hier voor een rijke vent, en dat koopt er maar op los."

En telkens ik naar een Aziatisch restaurant ga of zelfs naar de Chinese wijk alias supermarkt, zijn er blanke mannen die zich als sekstoeristen aan bijna iedere aanwezige Aziatische vrouw vergapen.

Het is tegelijk frustrerend en denigrerend, dat men Aziaten al dan niet bewust in dergelijk hokje duwt.

En om te illustreren dat ik niet de enige ben die zoiets is opgevallen, een quote van een Aziatisch forum:

Blanken zijn vind ik in het algemeen inderdaad minder wel gemanierd en opgevoed dan Aziaten. Hoeveel keer dat ik hier wel niet voor "Chinees!" werd uitgemaakt of dat men dingen zoals "Chinese food very good .. etc. etc." naar me riep ... Nu ja, ik zal er maar van uitgaan dat het 'maar om te lachen was' zeker ...

Ik zal blij zijn als ik later definief naar Azië verhuis. Alles is er bijlange ook niet ideaal, maar ik zal dan tenminste minder te maken krijgen met dergelijke uitingen van (latent) racisme.

Ik ben dan wel een banana -> i.e. geel vanbuiten, blank vanbinnen, ik ondervind wel degelijk dat de buitenkant toch steeds schijnt te primeren op de binnenkant vermits men mij hier - in het Westen, als een (soms zelfs vers geïmporteerd) geelke beschouwt, en dit zélfs als men weet heeft dat er adoptie in het spel is.

Bah!
Ik denk dat het andersom is. Als mensen u in het Engels aanspreken is het uit respect. Ze proberen zich aan u aan te passen. Dat ze zich vergissen is geen teken van racisme. Ik heb ook al een zwarte in het Engels aangesproken, om dan een antwoord in het plat Antwerps te krijgen. Dan verontschuldig ik mij.
In China wordt ik ook in het Engels aangesproken, hoewel ik Chinees spreek. Dat is toch ook geen racisme?

Wat wel een feit is, is de ongelooflijke onwetendheid. De meeste mensen hebben geen flauw benul wat het verschil is tussen bvb. Japan en China.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 08:44   #6
Peche
Banneling

Standaard

Nee Bembem, 't is "Chinese food velly good"
Maar ik denk daar anders over, mijn darmflora vooral.
Belgian food best food, en ge moet de R er niet bij gebluiken.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 11:18   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dat men U in het Engels (of Frans)aanspreekt is geen teken van racisme, integendeel. En dat is snel opgelost, gewoon vriendelijk in het Engels (of Frans) antwoorden dat U ook Nederlands spreekt. Is de aanspreker dan toevallig een Engelstalige (of Franstalige), dan is het nog steeds geen racisme...

Racisten gaan U eerder beledigen in hun eigen taal zonder U aan te spreken.
Net zoals u beschrijft met goudzoekeropmerking.
Oud 6 oktober 2014, 11:34   #8
OMGClayAiken
Partijlid

OMGClayAiken's schermafbeelding

Standaard

Een topic over vermeend racisme en veralgemening, vooroordelen om even later verder te gaan met "de blanken..." Tjah...
OMGClayAiken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 13:54   #9
Lance
Banneling

Standaard

Dat latent racisme zoals ze het noemt is echt wel aanwezig. Alleen geeft ze het naar mijn mening de verkeerde benaming. Ten eerste is het niet latent: de opmerkingen en gedragingen zijn zeer duidelijk en openlijk.

Ten tweede is het niet echt racisme: want deze idiote mensen hebben met iedereen die anders is een probleem, maar vooral met zichzelf! Een mens die zich goed in z'n vel voelt probeert een ander mens geen slecht gevoel te geven. Zelfs als je van hun eigen 'soort' bent en toevallig een wat raar/afwijkend uiterlijk of bijv. een lelijke kop hebt dan zul je het ook geweten hebben hoor. Zelfde soort opmerkingen, zelfde soort gedrag. Ze hebben een probleem met alles en iedereen die anders is en zwakker lijkt dan hen, afkomst is voor hen enkel een makkelijke manier om hun slachtoffers/pispalen te kiezen, maar niet noodzakelijk.

Mensen die getuige zijn van dit soort taferelen zoals jouw voorbeeld in de supermarkt zouden aan de bullebakken in kwestie moeten duidelijk maken dat zoiets niet sociaal wenselijk is i.p.v. het gewoon te negeren of in groep weg te lachen. Want bembem, de meerderheid keurt dit soort gedrag af, ook al tonen ze het niet. En ja, daar maak ik me zelf soms ook schuldig aan: het allemaal gewoon negeren ipv er tegenin te gaan.

Laatst gewijzigd door Lance : 6 oktober 2014 om 13:54.
Lance is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 15:07   #10
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Bah!
Pffftt. Het was hier 40 jaar geleden toch veel simpeler om te leven. Tegenwoordig moet men constant op de toppen van zijn tenen rondlopen om niemand te benadelen of om niet beschuldigd te worden van racisme. Dank u wel multicultuur. Kunnen onze linkse wereldverbeteraars geen handleiding opstellen: 'hoe zich aanpassen aan de diverse culturen'? Het markante is wel dat er geen enkele buitenlandse cultuur rekening houdt met ONZE cultuur.
Oud 6 oktober 2014, 15:38   #11
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Het zoveelste "Ik de aandachtshoer" draadje.
Ze klaagt toch juist over te veel aandacht?

Overigens is dit wiskundig te verklaren. Als 2% van de blanken die haar zien rare reacties geven en ze komt 500 blanken tegen op een week of op een dag, dan is het er elke week of elke dag één. De anderen vallen niet op. En die éne per dag of per week voegt telkens iets toe aan de verzameling. Dan krijg je de indruk dat iedereen onbeleefd of racistisch is.

Ik heb een Russische gekend die van Zuid-Korea naar Tsjechië verhuisd was, en vurig terugverlangde naar het Oosten omdat de mensen daar zoveel beleefder en aardiger waren. Ze zag er zoals vele Russen een beetje Oosters uit. Ik kan wel geloven dat ze gelijk had. Maar goed, eigenlijk mogen we dat dan ook niet zeggen als we over racisme klagen. Ik klaag niet, want de wiskunde werkt hier in mijn voordeel. Ik heb wel in een land gewoond waar iedereen mij doodgewoon en zonder complexen stelselmatig met "dag blanke!" begroette. En in een ander land waar iedereen mij zonder blikken of blozen aangaapte en meende te moeten aanspreken om kennis te maken, dag in dag uit, en met dezelfde vragen en opmerkingen. Dan weet je hoe die wiskunde functioneert.

Oeps, ik schrijf zomaar "iedereen", en misschien was het, in het geval van dat aanklampen en aanstaren, ook maar een minderheid... Zo werkt dat dus.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 6 oktober 2014 om 15:45.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 16:29   #12
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Nee Bembem, 't is "Chinese food velly good"
Maar ik denk daar anders over, mijn darmflora vooral.
Belgian food best food, en ge moet de R er niet bij gebluiken.
Ik dacht dat wokken net gezond was.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 17:17   #13
Peche
Banneling

Standaard

Als ge ZELF chinees kookt kan je dat zo gezond of ongezond maken als je wenst ja
Oud 6 oktober 2014, 21:16   #14
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempala Bekijk bericht
Hoe ga je dat zweten oplossen in een land met gemiddeld 30 graden?
Bah ...
nooit van airco gehoord?
Oud 6 oktober 2014, 21:17   #15
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge ZELF chinees kookt kan je dat zo gezond of ongezond maken als je wenst ja
het probleem in Chinese keukens is vaak de hygiëne ...

Laatst gewijzigd door bembem : 6 oktober 2014 om 21:17.
Oud 6 oktober 2014, 21:41   #16
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
het probleem in Chinese keukens is vaak de hygiëne ...
amai ge weet het. maar tis soms ook zo vettig dat ge achteraf met ene rol wc papier niet toekomt.
Oud 6 oktober 2014, 21:51   #17
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bah!
Volgens mij heeft u over dit onderwerp al eens gepost, hoeveel aandacht heeft u eigenlijk nodig voor uw persoon?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 22:00   #18
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
amai ge weet het. maar tis soms ook zo vettig dat ge achteraf met ene rol wc papier niet toekomt.
lol, dat schrijf ik eerder toe aan m'n lactose-intolerantie (en m'n wat over the top smetvrees)
Oud 6 oktober 2014, 22:11   #19
Peche
Banneling

Standaard

I know lol Algoed dat er nog wc papier bestaat.
Oud 6 oktober 2014, 22:44   #20
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik denk dat het andersom is. Als mensen u in het Engels aanspreken is het uit respect. Ze proberen zich aan u aan te passen. Dat ze zich vergissen is geen teken van racisme. Ik heb ook al een zwarte in het Engels aangesproken, om dan een antwoord in het plat Antwerps te krijgen. Dan verontschuldig ik mij.
In China wordt ik ook in het Engels aangesproken, hoewel ik Chinees spreek. Dat is toch ook geen racisme?

Wat wel een feit is, is de ongelooflijke onwetendheid. De meeste mensen hebben geen flauw benul wat het verschil is tussen bvb. Japan en China.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat men U in het Engels (of Frans)aanspreekt is geen teken van racisme, integendeel. En dat is snel opgelost, gewoon vriendelijk in het Engels (of Frans) antwoorden dat U ook Nederlands spreekt. Is de aanspreker dan toevallig een Engelstalige (of Franstalige), dan is het nog steeds geen racisme...

Racisten gaan U eerder beledigen in hun eigen taal zonder U aan te spreken.
Net zoals u beschrijft met goudzoekeropmerking.
lol, ik had het over het al dan niet toeschrijven van bepaalde eigenschappen louter op basis van iemand zijn ras, dat is niet noodzakelijk met hostiele (bij)bedoelingen, als men hier in Vlaanderen een zogezegde Chinees in het Engels aanspreekt - ook al loopt die er dan niet bij als een toerist of een pas gestrande illegaal (lol), en zonder dat die zelfs nog maar één woord gezegd heeft, dan is dit in in mijn ogen wel degelijk een uiting van latent racisme, immers zijn Chinezen hier in tegenstelling tot blanken in China reeds relatief aanwezig in de vorm van diaspora enzo ..

dus als men een 35-jarige vrouw van Aziatische origine hier in het Engels aanspreekt alsof zij over dezelfde kennis van de lokale taal zou beschikken als een 1de generatie oudje dat nooit haar Chinatown uitkomt, dan is dit op zijn minst een uiting van onwetendheid, en sta me toe te zeggen zoals met de stripverhalen van Hergé in de tijd, een uiting van paternalistisch en latent racistisch denken, en zeker als het zich aan de kassa van de plaatselijke supermarkt afspeelt en de (gele) persoon in kwestie een aantal Vlaamse tijdschriften zoals de Story en de Humo als aankopen bijheeft, en vooral als diezelfde persoon herhaaldelijk in het Nederlands antwoord geeft?! *rolls eyes* .. of wat zeggen jullie ervan als persoon in kwestie ergens stage doet en van de plaatselijke passerende ruitenwassers meermaals per dag te horen krijgt: "Ej! ze hebben een Chineesje aangeworven! gaan we vanavond Chinees gaan eten?" (+ vettig lachje)" .. Dat hadden ze zeker ook gezegd als het om een blanke van hier ging zeker. Leuk is anders hoor! en dat moet men allemaal maar pikken, want anders is men een 'aandachtshoer' .. pfff!
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be