Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2015, 10:37   #1
Klein Licht
Minister-President

Standaard Katholiek onderwijs wil meer hoofddoeken

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150208_01518524

Citaat:
Boeve maakt er geen geheim van zelf een tegenstander te zijn van een verbod. ‘Uitingen van je levensbeschouwing moeten kunnen,’ vindt hij. ‘Dat willen wegmoffelen is een verkeerd begrepen neutraliteit die de religie uit de publieke ruimte wil weren.
Nou, niet akkoord. De problemen die hiermee gepaard gaan in het onderwijs zijn zeer reëel. In Antwerpen zagen we bijvoorbeeld dat degenen die geen gebruik wensten te maken van hun religieuze privileges hiervoor beledigd werden door hun geloofsgenoten. Meestal dan nog door jongens die zelf nog nooit een hoofddoek gedragen hebben.

Citaat:
‘Als we het afvoeren, moet het in alle scholen en in alle netten gebeuren’, meent Boeve. ‘Anders krijg je een ongewenst aanzuigeffect in de school die de hoofddoek toelaat.’
Dat is natuurlijk helemaal hilarisch. De leerlingen en ouders die zijn mening delen en uitdragen zijn 'ongewenst'?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 11:13   #2
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150208_01518524

Dat is natuurlijk helemaal hilarisch. De leerlingen en ouders die zijn mening delen en uitdragen zijn 'ongewenst'?
Ik word hier gewoon ziek van. Hoe hypocriet (als goede katholiek) kan iemand nog zijn. "‘Als we het afvoeren, moet het in alle scholen en in alle netten gebeuren’, meent Boeve." Doe het dan zoals in het GO. U hebt gekozen voor de regel dat in het katholiek onderwijs de scholen individueel mogen beslissen. Dan moet je niet komen huilen dat:" een ongewenst aanzuigeffect in de school die de hoofddoek toelaat." Gaat Lieven Boeve, directeur-generaal van de koepel van het katholiek onderwijs (VSKO) nu ook de regels opstellen voor het GO, wat ze moeten doen en laten?

Laatst gewijzigd door koppijn : 9 februari 2015 om 11:16.
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 11:23   #3
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Ik word hier gewoon ziek van. Hoe hypocriet (als goede katholiek) kan iemand nog zijn. "‘Als we het afvoeren, moet het in alle scholen en in alle netten gebeuren’, meent Boeve." Doe het dan zoals in het GO. U hebt gekozen voor de regel dat in het katholiek onderwijs de scholen individueel mogen beslissen. Dan moet je niet komen huilen dat:" een ongewenst aanzuigeffect in de school die de hoofddoek toelaat." Gaat Lieven Boeve, directeur-generaal van de koepel van het katholiek onderwijs (VSKO) nu ook de regels opstellen voor het GO, wat ze moeten doen en laten?
Waar is de tijd dat iemand zijn betrekking verloor in het katholiek onderwijs omdat hij of zij uit het echt ging scheiden. Toen was het argument 'dat past niet met het katholiek onderwijsproject wanneer iemand in een katholieke school les komt geven die gescheiden is'. De dag van vandaag mogen er zelfs moslimleraars voor de klas staan in de katholieke scholen, zo las ik enkele dagen geleden. En die kunnen in principe vier vrouwen hebben... Past dat dan wel in het katholiek onderwijsproject??

En nu gaan ze de hoofddoeken toelaten. Fout bezig daar in de katholieke scholen. En dit met het geld van de lekenstaat. Ook met mijn geld dus. Het wordt hoogtijd dat de bisschop zijn scholen zelf gaat betalen!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 februari 2015 om 11:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 11:50   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

De "Guimardstraat, 1" huisvest één grote bende lafaards en onderkruipers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 12:45   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Vanaf welke leeftijd mogen ze de kindvrouwtjes dan verplichten om zich te sexualiseren en dus het maagdelijkheidssymbool zichtbaar moeten dragen?

Laatstleden stapte er nog een kindje van een jaar of negen gehoofddoekt op de tram. Ik vermoed dat ze huwbaar was verklaard, naar het voorbeeld van hun hooggeëerde profeet die een kind van zes huwde en het op haar negende (ACHT maanjaren) penetreerde toen hij 53 was.
Blijkbaar is het dus ondertussen ook noodzakelijk dat deze huwbare kindvrouwtjes hier in Vlaanderen geen aanstoot geven en met hun wilde lokken de piemels van de volgelingen van mohammed in beroering brengen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 13:24   #6
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
"'Als we het afvoeren, moet het in alle scholen en in alle netten gebeuren’, meent Boeve." Doe het dan zoals in het GO. U hebt gekozen voor de regel dat in het katholiek onderwijs de scholen individueel mogen beslissen. Dan moet je niet komen huilen dat:" een ongewenst aanzuigeffect in de school die de hoofddoek toelaat."
Hij bevindt zich in een moeilijke positie. Aan de ene kant moeten ze hun katholieke sponsors paaien door het recht op religieuze outing voor te staan. Aan de andere kant zien ze als praktische dat alle godsdiensfanaten naar jouw net komen. Impliciet moet hij dan toegeven dat die praktiserende godsdienstigen toch niet zo 'gewenst' zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waar is de tijd dat iemand zijn betrekking verloor in het katholiek onderwijs omdat hij of zij uit het echt ging scheiden. [...] De dag van vandaag mogen er zelfs moslimleraars voor de klas staan in de katholieke scholen, zo las ik enkele dagen geleden. En die kunnen in principe vier vrouwen hebben... Past dat dan wel in het katholiek onderwijsproject?
Ik ken iemand die ontslagen is als leerkracht godsdienst uit een katholieke school omdat ze na drie jaar ontdekt hadden dat ze niet gedoopt was. In die drie jaar had ze niets dan lovende evaluaties ontvangen van de directie, "een voorbeeld van hoe godsdienst gegeven zou moeten worden". Maar blijkbaar was het zelf niet katholiek zijn toch een struikelblok. Dat was een vijftal jaar geleden als ik het me goed herinner. Zij ontslagen en iets later moet je horen dat Monseigneur Vangheluwe tot aan zijn dood een dikke pree mag blijven trekken...
Oud 9 februari 2015, 13:39   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij bevindt zich in een moeilijke positie. Aan de ene kant moeten ze hun katholieke sponsors paaien door het recht op religieuze outing voor te staan. Aan de andere kant zien ze als praktische dat alle godsdiensfanaten naar jouw net komen. Impliciet moet hij dan toegeven dat die praktiserende godsdienstigen toch niet zo 'gewenst' zijn.
Sinds wanneer houdt katholieke religieuze outing in dat men hindoeistische leerkrachten in oranje pij moet aanwerven? (of nee, die tellen niet mee misschien?) Zou het dan toch beperkt moeten blijven tot het monotheisme, waarbij Jezus of all people dan maar zijn status moet afgeven en als flutprofeet moet aanzien worden?
ik verschiet van niks nimeer.

Citaat:
Ik ken iemand die ontslagen is als leerkracht godsdienst uit een katholieke school omdat ze na drie jaar ontdekt hadden dat ze niet gedoopt was. In die drie jaar had ze niets dan lovende evaluaties ontvangen van de directie, "een voorbeeld van hoe godsdienst gegeven zou moeten worden". Maar blijkbaar was het zelf niet katholiek zijn toch een struikelblok. Dat was een vijftal jaar geleden als ik het me goed herinner. Zij ontslagen en iets later moet je horen dat Monseigneur Vangheluwe tot aan zijn dood een dikke pree mag blijven trekken...
Dat doopselgedoe was zeker een voorwaarde. Zullen we nu aannemen dat meester Mohammed en juffrouw Kahidjah zich hebben laten dopen?

En nogmaals: wat met de atheistische rolmodellen die nodig zijn om als brug te dienen tussen de atheistische ouders en de atheistische kinderen die zelf kozen om naar een katholieke school te gaan? (worden die trouwens, net zoals de moslimkinderen gevrijwaard van communie's e.d.?).
Mogen we er dan ook van uit gaan dat op sneeuw- en andere buitenschoolse klasse activiteiten er voor iedereen halal vlees zal worden voorzien zoals in sommige Nederlandse scholen? Tenslotte moeten de katholieke kinderen toch leren van zich aan te passen en de andere wang toe te keren nietwaar?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 9 februari 2015, 13:52   #8
Klein Licht
Minister-President

Standaard

In de VS komen steeds leuke reacties boven van mensen die het niet kunnen vinden dat gelovigen privileges vragen én krijgen.

Hoofddoek mag? Ok, dan mag ik met een pastavergiet op mijn kop in de klas zitten.

Christelijke kapel binnen de school? Ok, dan mogen wij aan de andere kant van de gang een Satanistische offerruimte inrichten.

Het is maar zo dat ze het (misschien) zullen leren.
Oud 9 februari 2015, 13:54   #9
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de VS komen steeds leuke reacties boven van mensen die het niet kunnen vinden dat gelovigen privileges vragen én krijgen.

Hoofddoek mag? Ok, dan mag ik met een pastavergiet op mijn kop in de klas zitten.

Christelijke kapel binnen de school? Ok, dan mogen wij aan de andere kant van de gang een Satanistische offerruimte inrichten.

In dat opzicht is het pastafarianisme een educatieve oefening.

Scientology eigenlijk ook, maar dan als bewijs uit het ongerijmde wat betreft het fiscaal statuut van religie in de VS.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 14:02   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

het probleem is dan wel dat men steeds bij het fabeltje moet blijven hangen, zolang men maar "geloooooooft" nietwaar? Weze het in gehaktballen, theepotten of mannen geitenpoten.
Ik zou alvast dan pleiten voor de Bacchusverplichting : dagelijks de dag beginnen met een halve fles rode wijn.
Zien hoelang mijnheer Boeve gaat tegenpruttelen.

Oud 9 februari 2015, 15:05   #11
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Ik zou me alvast vlak na inschrijving bekeren tot Rastafarian

welcome to the Church of Spliff

Oud 9 februari 2015, 15:46   #12
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

De mening van N-VA is in deze al even halfslachtig en besluitloos :

http://www.demorgen.be/binnenland/-l...doek-a2211730/

In gewone omgangstaal heet zoiets "de hete aardappel doorschuiven" , ipv een duidelijke beslissing voor te stellen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 15:49   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Boeve denkt gewoon aan zijn financiën.

Meer moslimkinderen betekent meer subsidies (allochtonen krijgen extra ondersteuning)
Meer hoofddoeken betekent evenzeer meer inschrijvingen.

Alleen: de uitschrijvingen zullen wel massaal zijn.

Oud 9 februari 2015, 16:29   #14
Yordin
Partijlid

Standaard

Citaat:

Eigenlijk wil Boeve met andere woorden van deze leerlingen vanaf maar durft het niet letterlijk zeggen.
Yordin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 16:49   #15
Anna List
Banneling

Standaard

nieuwe richting van de paus zeker ook hé ...

bekijk de borden van de betogers maar eens op deze fotootjes : http://www.hln.be/hln/nl/32542/Aansl...ie-Hebdo.dhtml
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 16:51   #16
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De mening van N-VA is in deze al even halfslachtig en besluitloos :

http://www.demorgen.be/binnenland/-l...doek-a2211730/

In gewone omgangstaal heet zoiets "de hete aardappel doorschuiven" , ipv een duidelijke beslissing voor te stellen.
En wat heeft dat nu met ' vrijheid van onderwijs ' te maken ??? Waar wacht die pipo op om ook het creationisme onder ' vrijheid van onderwijs ' te catalogeren ?? Tjonge, wat een peer.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 16:53   #17
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nieuwe richting van de paus zeker ook hé ...

bekijk de borden van de betogers maar eens op deze fotootjes : http://www.hln.be/hln/nl/32542/Aansl...ie-Hebdo.dhtml
ik vraag me hierbij af: a) welke moslims lezen de kranten en met name wat paus Franciscus te vertellen heeft?
b) welke journalist heeft tussen al die duizenden (toch?) betogers zo slim geweest om net dat jongetje te vinden?

Il faut le faire: een betoging tegen het recht op vrije meningsuiting bejubelen, maar er toch nog in slagen om de paus met de vinger te wijzen!

Oud 9 februari 2015, 21:02   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waar is de tijd dat iemand zijn betrekking verloor in het katholiek onderwijs omdat hij of zij uit het echt ging scheiden. Toen was het argument 'dat past niet met het katholiek onderwijsproject wanneer iemand in een katholieke school les komt geven die gescheiden is'. De dag van vandaag mogen er zelfs moslimleraars voor de klas staan in de katholieke scholen, zo las ik enkele dagen geleden. En die kunnen in principe vier vrouwen hebben... Past dat dan wel in het katholiek onderwijsproject??
Al vele jaren bestaat er geen katholieke onderwijsproject meer. Ondertussen worden de scholen van het "katholieke net" bevolkt door leraren met de meest uiteenlopende levensbeschouwelijke opvattingen. Dan is het ook logisch dat iemand die islamitisch is, ook welkom wordt.

Als in het middelbaar - ik word eventjes heel concreet vanuit de werkelijkheid - een militant anticlericaal wiskunde mag onderwijzen, een naamkatholiek Frans, een overtuigde Zevendedagadventist PO, iemand met sympathie voor het boeddhisme Nederlands en ten slotte een ongelovige katholieke godsdienst... waarom dan geen moslimleraar die bijvoorbeeld fysica en chemie komt geven?! Dat is immers de werkelijkheid van het hedendaags "katholiek" onderwijs...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 21:05   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Vanaf welke leeftijd mogen ze de kindvrouwtjes dan verplichten om zich te sexualiseren en dus het maagdelijkheidssymbool zichtbaar moeten dragen?
Vrij algemeen aanvoelen in de moslimwereld: vanaf de eerste menstruatie.
Oud 9 februari 2015, 21:06   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie mogen dan wel die "katholieke sponsors" zijn?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be