Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2004, 01:16   #1
thornberrys
Banneling

thornberrys's schermafbeelding

Standaard sterk ras

Artsen kunnen tegenwoordig veel. Wanneer een vrouw zwanger is van een kind, kan de vrucht al vroeg bekeken worden. De gezondheidstoestand is in meerdere facetten te bekijken en te controleren. Soms kan men zelfs positieve dingen doen aan de slechte gezondheidstoestand van een embryo.

Door middel van deze technieken kan men relatief al goed zien, of het kind gezond ter wereld zal komen. De vooruitgang staat niet stil en dit is in een steeds vroeger stadium al waar te nemen. Ouders weten dus soms al ver voor de geboorte dat ze een mongooltje of een zwaar lichamelijk gehandicapt kind gaan krijgen. Dit tot hun verdriet uiteraard. Dit is een zwaar, moeilijk ethisch onderwerp. Maar wel iets waar in principe iedereen mee te maken kan krijgen.

Enkele vragen omtrent dit onderwerp:

- Als jij weet dat je een geestelijk en/of lichamelijk (zwaar?) ongezond kind
zal krijgen, wil je het dan nog hebben? Of laat je het verwijderen?

- Moeten deze ongeboren kinderen per direct (dat wil zeggen zonder invloed
van de ouders zelf hierin) worden gedood bij constatering
van geestelijke en/of lichamelijke (zware?) gebreken?

- Is de samenleving/maatschappij erbij gebaat als dergelijke kinderen niet
meer worden geboren?

- Welke norm hanteer je hierbij? Enkel voor zware gevallen, of voor ALLE
gevallen?

Mijn eigen mening hierover is eigenlijk nauwelijks gevormd. Ik weet dat ik geen gehandicapt kind wil. Onder geen enkele voorwaarde. Gelukkig kom ik uit een geslacht met sterke genen en is zoiets nooit in mijn familie voorgekomen. Dat is voor mij een opluchting. Minder gelukkigen onder ons, hebben soms wel gehandicapte geboortes in hun familie meegemaakt. Zij kunnen het beste vertellen over hun ervaringen en de consequenties dat zoiets met zich meebrengt. Ik ben iemand die 'nooit' 'nooit' zegt en zal dus ook niet beweren dat dit mij onmogelijk kan overkomen. Mocht mij dit later overkomen, zou ik dat zeer gruwelijk vinden. Nogmaals: ik zou GEEN gehandicapt kind willen. In geen enkel geval!!

Hoe denken jullie hierover? In samenverband met de vragen die ik hierboven heb gesteld?
thornberrys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2004, 08:25   #2
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

het zou natuurlijk beter zijn indien er minder gehandicapte kinderen zouden geboren worden aangezien dit een volk aanzienlijk verzwakt. bovendien kost dit de maatschappij enorm veel aan gezondheidszorg. daarom zouden ouders beter voor een abortus kiezen bij een zwaar gehandicapt kind. de natuurlijke selectie is quasi onbestaande in deze zorgstaat, en dit zal op andere manieren gecompenseerd moeten worden vermits zonder selectie een genenpool onverbiddelijk degenereert en verzwakt. daarom ben ik ook voorstander van een humane eugenetica waarbij mannen met sterke genen (intelligent, gezond, geen erfelijk overdraagbare ziektes...) zich opgeven als zaaddonor en sterke vrouwen zich opgeven als draagmoeder (met financiele vergoeding uiteraard). dit ter verhoging van de gemiddelde intelligentie en gezondheid van de bevolking.
koppels die geen kinderen kunnen krijgen kunnen deze kinderen eventueel adopteren zodat ze geen foster-kindje uit timboektoe meer hoeven te bestellen. er zijn genoeg koppels die helaas geen kinderen kunnen krijgen. daarom zou men ook abortussen van gezonde kinderen (bv bij tienerzwangerschappen) kunnen vermijden door deze kinderen te laten adopteren.

ps: het feit dat je uit een geslacht met sterke genen komt geeft je weliswaar meer kans op gezonde nakomelingen, maar geen absolute garantie aangezien genen voortdurend muteren. als je bv rookt, ongezond leeft of in een ongezonde omgeving leeft (uitstoot van auto's, straling, vervuiling) zal de mutatie van genen groter zijn. veel hangt bovendien af van de genetische achtergrond van je partner.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 2 oktober 2004 om 08:33.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2004, 22:59   #3
thornberrys
Banneling

thornberrys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
het zou natuurlijk beter zijn indien er minder gehandicapte kinderen zouden geboren worden aangezien dit een volk aanzienlijk verzwakt. bovendien kost dit de maatschappij enorm veel aan gezondheidszorg. daarom zouden ouders beter voor een abortus kiezen bij een zwaar gehandicapt kind. de natuurlijke selectie is quasi onbestaande in deze zorgstaat, en dit zal op andere manieren gecompenseerd moeten worden vermits zonder selectie een genenpool onverbiddelijk degenereert en verzwakt. daarom ben ik ook voorstander van een humane eugenetica waarbij mannen met sterke genen (intelligent, gezond, geen erfelijk overdraagbare ziektes...) zich opgeven als zaaddonor en sterke vrouwen zich opgeven als draagmoeder (met financiele vergoeding uiteraard). dit ter verhoging van de gemiddelde intelligentie en gezondheid van de bevolking.
koppels die geen kinderen kunnen krijgen kunnen deze kinderen eventueel adopteren zodat ze geen foster-kindje uit timboektoe meer hoeven te bestellen. er zijn genoeg koppels die helaas geen kinderen kunnen krijgen. daarom zou men ook abortussen van gezonde kinderen (bv bij tienerzwangerschappen) kunnen vermijden door deze kinderen te laten adopteren.

ps: het feit dat je uit een geslacht met sterke genen komt geeft je weliswaar meer kans op gezonde nakomelingen, maar geen absolute garantie aangezien genen voortdurend muteren. als je bv rookt, ongezond leeft of in een ongezonde omgeving leeft (uitstoot van auto's, straling, vervuiling) zal de mutatie van genen groter zijn. veel hangt bovendien af van de genetische achtergrond van je partner.
idd ben ik het mee eens
thornberrys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 15:51   #4
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Dr. Bos. Herz.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

Heilijge flikkertjes.

Weetnunizeker of dat het in alle gevallen zo is, maar die gehandicapte peopletjes zien er meestal nogal vrij gelukkijg uit, yup yup yup, of 't zou moeten zijn dat u zo een beetje van plan bent iemand met bv zwemvliezen al bij het groot (of koers klein, maar past anderst niet in de uitdrukkink) huishuil (of koers omdezelfde reden eigenlijkst ziekenhuishuisvuil) te zetten?

Onmens.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be