Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2004, 09:44   #1
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard 3000 Vlamingen verhuizen elk jaar uit Halle-Vilvoorde naar Wallonië

.000 inwoners Halle-Vilvoorde verhuizen elk jaar naar Wallonië

[font=Verdana, Helvetica, Arial][size=2]HALLE-VILVOORDE - Gemiddeld 3.000 Vlamingen uit het arrondissement Halle-Vilvoorde verhuizen elk jaar naar Wallonië. De meesten ruilen Vlaanderen voor Oost-Henegouwen of Waals-Brabant. Dat zegt de Vlaamse minister van Wonen, Marino Keulen (VLD).

[/size][size=2]Dat veel streekgenoten hun eigen streek ontvluchten, heeft veel te maken met de hoge grondprijzen in Halle-Vilvoorde. In tien jaar tijd stegen de grondprijzen van gemiddeld 25,63 euro in 1992 tot bijna 77 euro per vierkante meter in 2002. In Wallonië kostte de bouwgrond twee jaar geleden 23,40 euro, dat is drie keer minder. Ook in taalgrensgemeenten is de vergelijking frappant. Bouwgrond aan de Waalse kant is de helft goedkoper dan aan de Vlaamse zijde van de taalgrens.

Minister Keulen benadrukt dat de Vlaamse overheid erop zal toezien dat er meer kavels in de woonzone op de markt komen en dat anderzijds ook het aanbod van bouwgronden zal verhoogd worden door woonuitbreidingsgebieden aan te snijden. Ook wordt er werk gemaakt van snellere procedures voor sociale huisvestingsmaatschappijen en gemeenten om grondreserves aan te spreken.

(idh)

19/10/2004
(idh)
©Copyright De Standaard[/size][/font]
Oud 19 oktober 2004, 09:55   #2
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Tiens, misschien moeten we er dan ook maar faciliteitengemeenten van maken....
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 09:59   #3
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

En weet je wat, Yann? Die verwachten - op hier en daar een gek na misschien- niet om daar in het Nederlands bediend te worden, laat staan dat ze dat zouden eisen en zouden gewagen van discriminatie van minderheden.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 19 oktober 2004 om 09:59.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 10:02   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die Vlamingen kiezen volgens mij voor Wallonië voor verschillende redenen, onder meer deze :

-Walen zijn meer levensgenieters dan Vlamingen, misschien erkennen die Vlamingen zich meer in de Waalse mentaliteit.
-Niet alle Vlamingen zijn nationalist. En het zijn misschien deze Vlamingen die naar Wallonië gaan leven, ver van nationalisme en extremisme. Natuurlijk kan ik niet in de naam van de hele vlaamse bevolking spreken maar ik heb al Vlamingen ontmoet die een zekere schaamte hadden Vlaming te zijn. Omdat ze geen nationalisten of extremisten zijn. Die schaamte dwingt hen misschien Vlaanderen te verlaten.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 10:07   #5
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Die Vlamingen kiezen volgens mij voor Wallonië voor verschillende redenen, onder meer deze :

-Walen zijn meer levensgenieters dan Vlamingen, misschien erkennen die Vlamingen zich meer in de Waalse mentaliteit.
-Niet alle Vlamingen zijn nationalist. En het zijn misschien deze Vlamingen die naar Wallonië gaan leven, ver van nationalisme en extremisme. Natuurlijk kan ik niet in de naam van de hele vlaamse bevolking spreken maar ik heb al Vlamingen ontmoet die een zekere schaamte hadden Vlaming te zijn. Omdat ze geen nationalisten of extremisten zijn. Die schaamte dwingt hen misschien Vlaanderen te verlaten.
het is gemakkelijk van het leven te genieten indien je buur je financieel onderhoudt, moesten alle vlamingen op die manier gaan redeneren zou het snel gedaan zijn met de gezapige levensstijl van de walen.

ik heb van de andere kant ook al walen gehoord die voor hun eigen volk beschaamd zijn omdat deze weigeren nederlands te leren en geen respect hebben voor vlamingen.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 10:10   #6
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

ik heb zelfs al tegen een marokkaan gesproken die zei dat een groot deel van de marokkaanse bevolking makakken waren (zijn woorden, niet de mijne) die elke inburgering weigerden. hij zei er nog bij dat voor zijn part het vlaams blok niet genoeg stemmen kon halen opdat al die profiteurs (alweer zijn woorden) een schop onder hun lui gat zouden krijgen
Oud 19 oktober 2004, 10:25   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
het is gemakkelijk van het leven te genieten indien je buur je financieel onderhoudt, moesten alle vlamingen op die manier gaan redeneren zou het snel gedaan zijn met de gezapige levensstijl van de walen.

ik heb van de andere kant ook al walen gehoord die voor hun eigen volk beschaamd zijn omdat deze weigeren nederlands te leren en geen respect hebben voor vlamingen.
Het is geen kwestie van uw taal weigeren te leren. Meer en meer Walen beseffen dat België geen toekomst meer heeft en denken te emigreren. Daarom de keuze van Engels als twede taal in Wallonië. Denkt u echt dat Waalse leerlingen het Engels kiezen voor een communautaire reden?
Oud 19 oktober 2004, 10:31   #8
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat een onzin.

Voor veel mensen is het nu eenmaal praktischer om de buurt van hun werk, de Brusselse regio te gaan wonen.

Als de grond er maar de helft kost van aan de Vlaamse kant lijkt mij de keuze ook makkelijk gemaakt.

Maar zoals steeds: Vlamingen respecteren de eigenheid van een volk als ze er komen. Hele dorpen in Wallonië hebben een significante Vlaamse aanwezigheid, maar problemen? Ho maar. Dat zijn alleen die dikke franskiljonse bourgeois uit Brussel.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 10:36   #9
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is geen kwestie van uw taal weigeren te leren. Meer en meer Walen beseffen dat België geen toekomst meer heeft en denken te emigreren. Daarom de keuze van Engels als twede taal in Wallonië. Denkt u echt dat Waalse leerlingen het Engels kiezen voor een communautaire reden?
ik was laastst op een bijeenkomst van franstalige en nederlandstalige studenten, in het begin werd er door beide taalgroepen frans gesproken. op een gegeven moment kwam er van iemand de vraag waarom iedereen eigenlijk frans moest spreken, waarom konden de franstaligen eens niet nederlands spreken? het antwoord was inderdaad wat u zegt, de franstalige studenten zeiden dat voor hen het nederlands niet belangrijk was en dat ze zich meer toespitsten op het engels. vanuit de nederlandse taalgroep kwam dan de ideale oplossing : we zullen deze discussie dan verderzetten in het engels..... de gevolgen lieten zich al raden.... er was geen enkele franstalige student bij die ook maar 5 woorden engels aan mekaar kon hangen....
Oud 19 oktober 2004, 10:49   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
ik was laastst op een bijeenkomst van franstalige en nederlandstalige studenten, in het begin werd er door beide taalgroepen frans gesproken. op een gegeven moment kwam er van iemand de vraag waarom iedereen eigenlijk frans moest spreken, waarom konden de franstaligen eens niet nederlands spreken? het antwoord was inderdaad wat u zegt, de franstalige studenten zeiden dat voor hen het nederlands niet belangrijk was en dat ze zich meer toespitsten op het engels. vanuit de nederlandse taalgroep kwam dan de ideale oplossing : we zullen deze discussie dan verderzetten in het engels..... de gevolgen lieten zich al raden.... er was geen enkele franstalige student bij die ook maar 5 woorden engels aan mekaar kon hangen....
Typische waalse mentaliteit, als je het mij vraagt.
Oud 19 oktober 2004, 10:58   #11
vlaamse wolf
Vreemdeling

Standaard

De bouwgronden in eigenlijk heel Vlaanderen zijn heel duur, daarom ook logisch dat deze mensen verhuizen. Gelukkig sturen deze mensen hun kids nog naar Nederlandse scholen in bijvoorbeeld Halle, zodat deze kinderen tenminste les krijgen van enig niveau.
Ik wil ook nog effe reageren op een misvatting van Everytime, het is niet gezelliger in Wallonië hoor denk maar aan al die pedofielen in de bosjes daar ... Ook moet je weten dat er ontzettend veel studenten uit Nieuw-Leuven in Leuven uitgaan weet je waarom omdat Leuven duizend maar dan ook duizend keer gezelliger is. Het leuke in Wallonië is het feit dat je er kan onderduiken en je afsluiten van de bewoonde wereld, in een bos kan gaan wonen zonder vergunning,... enz. Leuk steden hebben ze daar ook he (sarcastisch bedoeld) zoals het o zo mooie Charleroi. Jongen jongen ik vind dat je me maar een keer moet uitleggen waarom het zo gezellig is in Wallonië. Neem als voorbeeld(en) dan wel zaken die je niet kan vinden in Vlaanderen he. Ik ben namelijk van menig dat de Waalse methode van leven niet leuker is dan die uit Vlaanderen. En nog één puntje, in Vlaanderen is er eigenlijk heel weinig Nationalisme hoor kijk maar naar de laatste enquête van de VUM-kranten. De enige reden voor het vetrek is de prijs.
Hopelijk besef je dat.
vlaamse wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 11:23   #12
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaamse wolf
De bouwgronden in eigenlijk heel Vlaanderen zijn heel duur, daarom ook logisch dat deze mensen verhuizen. Gelukkig sturen deze mensen hun kids nog naar Nederlandse scholen in bijvoorbeeld Halle, zodat deze kinderen tenminste les krijgen van enig niveau.
Ik wil ook nog effe reageren op een misvatting van Everytime, het is niet gezelliger in Wallonië hoor denk maar aan al die pedofielen in de bosjes daar ... Ook moet je weten dat er ontzettend veel studenten uit Nieuw-Leuven in Leuven uitgaan weet je waarom omdat Leuven duizend maar dan ook duizend keer gezelliger is. Het leuke in Wallonië is het feit dat je er kan onderduiken en je afsluiten van de bewoonde wereld, in een bos kan gaan wonen zonder vergunning,... enz. Leuk steden hebben ze daar ook he (sarcastisch bedoeld) zoals het o zo mooie Charleroi. Jongen jongen ik vind dat je me maar een keer moet uitleggen waarom het zo gezellig is in Wallonië. Neem als voorbeeld(en) dan wel zaken die je niet kan vinden in Vlaanderen he. Ik ben namelijk van menig dat de Waalse methode van leven niet leuker is dan die uit Vlaanderen. En nog één puntje, in Vlaanderen is er eigenlijk heel weinig Nationalisme hoor kijk maar naar de laatste enquête van de VUM-kranten. De enige reden voor het vetrek is de prijs.
Hopelijk besef je dat.
Ik ben zelf Franstalig en besef wel dat Vlamingen en Walen in twee totaal andere werelden leven. Ik heb helemaal niets tegen de Vlamingen, ik ken uw taal maar sorry, Vlaanderen is het buitenland voor mij geworden. En nee, ik steun de TAK, Voorpost en andere Vlaamse Beweging niet. Dat heeft zeker niets met uw Vlaams-Nationalisme te maken, maar wel met wat ik van mijn dagelijkse leven zie. Wat kennen de Vlamingen nog over wat in Wallonië gebeurt. Wat kennen de Franstaligen nog over wat in Vlaanderen gebeurt? Ik heb maanden geleden bij Sitel gewerkt, waar Franstaligen en Vlamingen in dezelfde firma werken. En wat zien we? Franstaligen blijven samen. Vlamingen blijven samen. Bijna geen contact tussen de twee gemeenschappen. Ja, contact : "Goeiedag", "Prettige avond". Verder dan dat, niets.
Oud 19 oktober 2004, 12:17   #13
vlaamse wolf
Vreemdeling

Standaard

Ik geef je groot gelijk ivm het feit dat we eigenlijk heel weinig weten wat er in de andere gemeenschap leeft. Hoe het zo gekomen is weet ik niet precies, maar dat de taal een barrière is ben ik bijna zeker van. Ook het gebrek van respect voor en onderdrukking van Vlamingen in de geschiedenis door Franse rijken heeft er niet op geholpen.

Je kan wel naar RTBF kijken maar toch het lijkt alsof je naar een buitenlandse zender kijkt. We hebben één land maar geen gemeenschappelijke zender. Voeg VRT en RTBF samen (ook al is het effe schrikken als je het leest) en je zal zien, we zullen weten wat er leeft in de verschillende gemeenschappen.

Ik wil ook effe duidelijk stellen dat ik geen Vlaams nationalist ben, want ik heb zo de indruk dat als je zegt ik ben Vlaming je direct als Vlaams nationalist wordt gezien. Dat is dus helemaal verkeerd he. Ik ben wel voor meer autonomie in de verschillende gemeenschappen, maar daardoor ben je nog geen nationalist he. Ik ben akkoord met een federaal beleid. Zolang er maar respect is voor mekaar, wat niet kan gezegd worden van de Brusselse Fransen die in Vlaanderen komen wonen. Totaal respectloos deze mensen.
vlaamse wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 13:15   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Om dezelfde reden verhuizen elk jaar honderden of duizenden Nederlanders naar België en Duitsland, en Duitsers naar België en Frankrijk. Het is er nu eenmaal goedkoper dan in eigen land.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 15:13   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf Franstalig en besef wel dat Vlamingen en Walen in twee totaal andere werelden leven. Ik heb helemaal niets tegen de Vlamingen, ik ken uw taal maar sorry, Vlaanderen is het buitenland voor mij geworden. En nee, ik steun de TAK, Voorpost en andere Vlaamse Beweging niet. Dat heeft zeker niets met uw Vlaams-Nationalisme te maken, maar wel met wat ik van mijn dagelijkse leven zie. Wat kennen de Vlamingen nog over wat in Wallonië gebeurt. Wat kennen de Franstaligen nog over wat in Vlaanderen gebeurt? Ik heb maanden geleden bij Sitel gewerkt, waar Franstaligen en Vlamingen in dezelfde firma werken. En wat zien we? Franstaligen blijven samen. Vlamingen blijven samen. Bijna geen contact tussen de twee gemeenschappen. Ja, contact : "Goeiedag", "Prettige avond". Verder dan dat, niets.

Bij Sitel werken Vlamingen en Walen dus letterlijk samen in dezelfde 'wereld'.
En toch ontwikkelen ze geen greintje interesse voor elkaars leefwereld.
'Living together-apart' ondanks 8 uur samenleven per dag?

De Vlamingen die bij Sitel werken zijn zeker extremisten dat ze zich niet aanpassen aan hun franstalige collega's.
Oud 19 oktober 2004, 15:21   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaamse wolf
Ik geef je groot gelijk ivm het feit dat we eigenlijk heel weinig weten wat er in de andere gemeenschap leeft. Hoe het zo gekomen is weet ik niet precies, maar dat de taal een barrière is ben ik bijna zeker van. Ook het gebrek van respect voor en onderdrukking van Vlamingen in de geschiedenis door Franse rijken heeft er niet op geholpen.

Je kan wel naar RTBF kijken maar toch het lijkt alsof je naar een buitenlandse zender kijkt. We hebben één land maar geen gemeenschappelijke zender. Voeg VRT en RTBF samen (ook al is het effe schrikken als je het leest) en je zal zien, we zullen weten wat er leeft in de verschillende gemeenschappen.

Ik wil ook effe duidelijk stellen dat ik geen Vlaams nationalist ben, want ik heb zo de indruk dat als je zegt ik ben Vlaming je direct als Vlaams nationalist wordt gezien. Dat is dus helemaal verkeerd he. Ik ben wel voor meer autonomie in de verschillende gemeenschappen, maar daardoor ben je nog geen nationalist he. Ik ben akkoord met een federaal beleid. Zolang er maar respect is voor mekaar, wat niet kan gezegd worden van de Brusselse Fransen die in Vlaanderen komen wonen. Totaal respectloos deze mensen.
Citaat:
Je mag dus gerust zijn, Vlaamse Wolf.
Jij bent een brave Belg die niets te verwijten valt.

Terloops gezegd. Ik ben wel Vlaams-nationalist en zelfs separatist maar ik schaam me daar niet voor.
Of moet dat misschien en van wie dan wel?
Oud 19 oktober 2004, 17:23   #17
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Terloops gezegd. Ik ben wel Vlaams-nationalist en zelfs separatist maar ik schaam me daar niet voor.
Of moet dat misschien en van wie dan wel?
Jij moet niks. Maar ik vind het wel onlogisch dat je u daar niet voor schaamt.
Oud 19 oktober 2004, 17:38   #18
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Walen zijn meer levensgenieters dan Vlamingen, misschien erkennen die Vlamingen zich meer in de Waalse mentaliteit.
Vreemd, want volgens wat ik al gelezen heb (van Walen zelf), zijn het de Vlamingen die meer plezier maken.

Trouwens, u bent (schrappen wat niet past) Waals/Brussels/Frans-nationalist. Schaamt u zich?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 17:43   #19
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
En weet je wat, Yann? Die verwachten - op hier en daar een gek na misschien- niet om daar in het Nederlands bediend te worden, laat staan dat ze dat zouden eisen en zouden gewagen van discriminatie van minderheden.
Op wat baseer je u? Ik zeg niet dat je geen ongelijk kunt hebben, maar ik uw stelling is op niets gebaseerd.
Oud 19 oktober 2004, 17:45   #20
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In de eerste plaats ben ik Belg, en daar ben ik fier op.

In de tweede plaats ben ik Vlaming, maar ik kan er helaas niet fier meer op zijn. Het wordt geacossieerd met racisme, extremisme, bekrompenheid... Bovendien vereert een groot deel van de vlaams-nationalisten nazi-collaborateurs. Met hen wil ik zeker niets te maken hebben. En het zijn net zij die ons een Vlaamse identiteit willen opdringen. Het zijn zij die de Vlaamse symbolen besmeurd hebben. Daar neem ik dus afstand van.

Laatst gewijzigd door Yann : 19 oktober 2004 om 17:46.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be