Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2004, 20:02   #1
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard Flamingantisme en cijferhypocrisie: een rijmbaar begrip!

Flaminganten goochelen graag met cijfers. Gaat het niet over de doden in Congo, dan gaat het over de opkomst op de Ijzerwake/bedevaart, of de transfers naar Wallonië (soms 3x overschat) of de betoging tegen B-H-V, of ... de kiezers van de B.U.B.

In het topic Uit de oude doos: N-VA: gaat het deze keer over de opkomst van de betogers tegen de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Blijkbaar zijn ze zeer fier met 13 000 man die opkomt voor deze eeuwenoude flaminganteneis. Uit heel Vlaanderenland zakten de flaminganten dan ook 'massaal' af om deze manifestatie bij te wonen. Pijnlijk detail: in Halle en Vilvoorde samen wonen al 70.000 mensen. Bijgevolg kunnen we van een zeer magere opkomst spreken.

De B.U.B. daarentegen, die 50 keer jonger is dan de beruchte (maar niet befaamde) Vlaamse Beweging, wist ... rara ... 13 000 kiezers te overtuigen om voor hen te stemmen.

Ik mis consequentie. U toch ook?

Laatst gewijzigd door Yann : 22 november 2004 om 20:04.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2004, 20:08   #2
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Hoeveel "Belgen" liepen er mee op de betoging van B-plus ter behoud van België op een totaal van 10 000 000 "Belgen"? (volgens B-plus 4 000!)

Aantal betogers voor de splitsing van BHV ten opzichte van (Vlaamse) bevolking: 0.21%
Aantal betogers manifestie B-Plus tegen separatisme tov (Belgische) bevolking: 0.04%

Ten tweede: kiezers met betogers vergelijken gaat al helemaal niet op...
Oud 22 november 2004, 20:08   #3
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

belachelijk... da's appelen met peren vergelijken hé. Proportioneel kan de BUB nóoit aan zoveel betogers geraken. Omgekeerd geld ook: jullie zijn trots op 13000 belgicistische stemmen, maar kijk dan aub ook even naar het aantal vlaamsgezinde stemmen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2004, 20:09   #4
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Hoeveel "Belgen" liepen er mee op de betoging van B-plus ter behoud van België op een totaal van 10 000 000 "Belgen"? (volgens B-plus 4 000!)

Aantal betogers voor de splitsing van BHV ten opzichte van (Vlaamse) bevolking: 0.21%
Aantal betogers manifestie B-Plus tegen separatisme tov (Belgische) bevolking: 0.04%

Goochelaar Fribre aan het woord...

Wie heeft het hier over B-Plus?
Oud 22 november 2004, 20:10   #5
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
belachelijk... da's appelen met peren vergelijken hé. Proportioneel kan de BUB nóoit aan zoveel betogers geraken. Omgekeerd geld ook: jullie zijn trots op 13000 belgicistische stemmen, maar kijk dan aub ook even naar het aantal vlaamsgezinde stemmen.
Was jij op de betoging tegen B-H-V aanwezig?
Oud 22 november 2004, 20:14   #6
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Ergens ben ik akkoord dat je geen betogers met kiezers kan vergelijken. Maar anderzijds is het wel opmerkelijk dat het één als "massaal" wordt voorgesteld, en het ander als "belachelijk weinig". Ik vind 13 000 man die een eeuwenoude flaminganteneis verdedigen belachelijk weinig.

En dat neemt ook niet weg dat de flamingantische partijen overmatig in de media aan bod komen. De B.U.B. is dat voordeel niet gegund. En bijgevolg is 13000 man veel. Ik heb de B.U.B. pas ontdekt toen ze al twee jaar oud was, dat zegt toch genoeg, niet?
Oud 22 november 2004, 20:17   #7
Piet Hein
Minister

Standaard

Bij ons op de splitsing van BHV waren er meer dan 50 000 betogers.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2004, 20:32   #8
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Was jij op de betoging tegen B-H-V aanwezig?
toevallig WEL ja!!
Oud 22 november 2004, 20:38   #9
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

Cijferfetisjisme verwijten jullie de Vlamingen. Logisch, want er zijn nu eenmaal zeer weinig cijfers die in het voordeel van Belziek spreken.
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2004, 20:39   #10
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ergens ben ik akkoord dat je geen betogers met kiezers kan vergelijken. Maar anderzijds is het wel opmerkelijk dat het één als "massaal" wordt voorgesteld, en het ander als "belachelijk weinig". Ik vind 13 000 man die een eeuwenoude flaminganteneis verdedigen belachelijk weinig.

En dat neemt ook niet weg dat de flamingantische partijen overmatig in de media aan bod komen. De B.U.B. is dat voordeel niet gegund. En bijgevolg is 13000 man veel. Ik heb de B.U.B. pas ontdekt toen ze al twee jaar oud was, dat zegt toch genoeg, niet?
Om veel aan bod te komen moet je eerst veel stemmen halen. Het gaat zeker niet andersom.
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2004, 20:41   #11
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Bij ons op de splitsing van BHV waren er meer dan 50 000 betogers.
Dit bedoel ik dus met dat gegoochel...
Oud 22 november 2004, 20:41   #12
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mulder7
Om veel aan bod te komen moet je eerst veel stemmen halen. Het gaat zeker niet andersom.
Toch wel. Dat is de logica zelf.
Oud 22 november 2004, 20:42   #13
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
toevallig WEL ja!!
Ik ken weinig flaminganten die er niet waren. Dus de flaminganten zijn in Vlaanderen met ongeveer 13000. Heeft u al ooit meer flaminganten bij elkaar gekregen? De Ijzerwake en Bedevaart deden bv. slechter.
Oud 22 november 2004, 20:42   #14
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Dit bedoel ik dus met dat gegoochel...
Dat is geen gegoochel dat is gewoon de naakte waarheid.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2004, 20:47   #15
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ik ken weinig flaminganten die er niet waren. Dus de flaminganten zijn in Vlaanderen met ongeveer 13000. Heeft u al ooit meer flaminganten bij elkaar gekregen? De Ijzerwake en Bedevaart deden bv. slechter.
u draait rond de pot. U verwijt de vlaamsgezinden niet veel volk op de baan te kunnen brengen, maar wat kan de BUB verwezenlijken, op straat dan wel te verstaan? Ik wacht af...
Oud 22 november 2004, 20:50   #16
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Toch wel. Dat is de logica zelf.
Welke "logica"? de logica van Yann?

Het is toch uiterst normaal dat kleine partijen zich naar boven moeten werken door stemmen te ronselen, en dat ze pas aandacht krijgen van de media naar mate ze aan belang winnen. En dat ronselen van stemmen moet gebeuren door actieve militanten die de straat optrekken en mensen overtuigen. Niet door twee seconden in het nieuws te komen, dat laatste is immers wat je verdiend hebt na een paar jaar (succesvol) ronselen.
Oud 22 november 2004, 20:51   #17
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Dat is geen gegoochel dat is gewoon de naakte waarheid.
De naakte waarheid? Toon eens aan dat daar 50000 man aanwezig was! Aan de hand van officiële bronnen aub. (flamingantische of niet, maakt me niet uit)
Oud 22 november 2004, 20:53   #18
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke "logica"? de logica van Yann?

Het is toch uiterst normaal dat kleine partijen zich naar boven moeten werken door stemmen te ronselen, en dat ze pas aandacht krijgen van de media naar mate ze aan belang winnen. En dat ronselen van stemmen moet gebeuren door actieve militanten die de straat optrekken en mensen overtuigen. Niet door twee seconden in het nieuws te komen, dat laatste is immers wat je verdiend hebt na een paar jaar (succesvol) ronselen.
En denkt u dat een nieuwe partij na slechts twee jaar boven de kiesdrempel k�*n geraken? Daar is de hulp van de media voor nodig, zoveel is zeker. Wij krijgen helaas nog geen subsidies zoals het voor racisme veroordeelde Blok dat wel krijgt/kreeg! Ik zou ook graag met miljoenencampagnes uitpakken, maar daar zijn helaas de middelen (nog) niet voor.
Oud 22 november 2004, 20:55   #19
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
toevallig WEL ja!!
U was er wel. En was daar, zoals Axel beweert, 50 000 man aanwezig?
Oud 22 november 2004, 20:59   #20
Ambiorix

Standaard

Citaat:
En denkt u dat een nieuwe partij na slechts twee jaar boven de kiesdrempel k�*n geraken? Daar is de hulp van de media voor nodig, zoveel is zeker. Wij krijgen helaas nog geen subsidies zoals het voor racisme veroordeelde Blok dat wel krijgt/kreeg! Ik zou ook graag met miljoenencampagnes uitpakken, maar daar zijn helaas de middelen (nog) niet voor.
Aha, u heeft geld nodig. Wel, de vereisten hiervoor zijn 1) politiek succesvol zijn dus mensen hebben die uw ideologie volgen, en 2) genoeg stemmen daarmee halen.
Met deze stemmen zal u het nieuws halen.

Dit is niet op éen-twee-drie gebeurd. U zal dus ofwel geduld moeten hebben (als er belgicistisch potentieel is, wat ik niet geloof) ofwel hopeloos idealistisch bezig zijn.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be