Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juli 2025, 16:49   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.446
Standaard Afstandsregel van 2seconde wordt nieuwe boete cashcow

Val ik hier eventjes van mijn stoel

Dus politie claimt dat 60 percent te dicht rijdt...
Volgens een eigen gefantaseerde 2 SECONDE REGEL

https://www.hln.be/brecht/federale-p...tand~ae515817/


Nu moet je weten rij ik al 200.000km accidentloos met ACC systemen ingesteld op op minder dan 2seconde... Quasi alle ACC staan ingesteld tussen 1-2 seconden. Die 2 seconden uit ervaring is zelfs zodanig ruim dat er meestal moeiteloos een paar auto's tussenkruipt bij fileverkeer

De 2 seconde regel is zelfs de uitzonderlijk geprogrammeerde uiterste versie die ACC hanteert

Dus de politie gaat een systeem dat uitgetest is door autofabrikanten eens penalizeren op basis van hun eigen gefantazeerde veiligheidsnorm waarbij ze al doorhebben dat ze 60 percent van de chauffeurs een boete gaan kunnen geven...

Je gaat dus zelfs boetes geven aan systemen die feilloos werken


Bovendien met een methode waarvan je u afvraagt waar halen ze het uit ? Dus met een drone vliegen ze boven de snelweg en gaan ze auto bekeuren ? Dus je meet geen snelheid, je hebt ook geen enkel benul van het verschil in snelheid tussen twee voertuigen en de dynamiek van voertuigen die dichter komen tijdens het remmen , want de 2 seconde regel impliceert dat de afstand halveert als uw snelheid halveert... En met die gegevens ga je een boete geven... Van he jullie doen er 2 seconden bij dat virtueel lijntje over dan is het OK of nee er zit geen 2 seconde tussen dus tis niet ok. Dus tijdens het heerlijke accordeon effect van een file krijgt iedereen een boete, want uw afstand krimpt tot 1 seconde Tijdens de acceleratie faze krijgt niemand een boete...

En uiteraard moet je als politie niet verwittigen als je met een drone boven een chauffeur hangt en zijn privacy schendt en daar een boete aan hangt voor een overtreding van zijn geautomatiseerde ACC die feilloos werkt

Zijn ze daar weer geil aan het worden van het idee dat ze een soort boete cashcow kunnen installeren in Bxl ?

Als ze nu een dingetje willen doen in bxl dan is het misschien verplichten om ACC te monteren op alle nieuwe auto's inclusief Dacia

En ja in BXL vergeten ze ook, als iedereen verder van elkaar moet rijden voor hun heerlijk 2 seconderegel toe te passen, dan ga je ook nog eens het aantal vakkenop alle filestroken best verdubbelen of anders staat er ipv 100km, 200km file in Belgie

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 juli 2025 om 16:51.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2025, 17:53   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Val ik hier eventjes van mijn stoel

Dus politie claimt dat 60 percent te dicht rijdt...
Volgens een eigen gefantaseerde 2 SECONDE REGEL

https://www.hln.be/brecht/federale-p...tand~ae515817/


Nu moet je weten rij ik al 200.000km accidentloos met ACC systemen ingesteld op op minder dan 2seconde... Quasi alle ACC staan ingesteld tussen 1-2 seconden. Die 2 seconden uit ervaring is zelfs zodanig ruim dat er meestal moeiteloos een paar auto's tussenkruipt bij fileverkeer

De 2 seconde regel is zelfs de uitzonderlijk geprogrammeerde uiterste versie die ACC hanteert

Dus de politie gaat een systeem dat uitgetest is door autofabrikanten eens penalizeren op basis van hun eigen gefantazeerde veiligheidsnorm waarbij ze al doorhebben dat ze 60 percent van de chauffeurs een boete gaan kunnen geven...

Je gaat dus zelfs boetes geven aan systemen die feilloos werken


Bovendien met een methode waarvan je u afvraagt waar halen ze het uit ? Dus met een drone vliegen ze boven de snelweg en gaan ze auto bekeuren ? Dus je meet geen snelheid, je hebt ook geen enkel benul van het verschil in snelheid tussen twee voertuigen en de dynamiek van voertuigen die dichter komen tijdens het remmen , want de 2 seconde regel impliceert dat de afstand halveert als uw snelheid halveert... En met die gegevens ga je een boete geven... Van he jullie doen er 2 seconden bij dat virtueel lijntje over dan is het OK of nee er zit geen 2 seconde tussen dus tis niet ok. Dus tijdens het heerlijke accordeon effect van een file krijgt iedereen een boete, want uw afstand krimpt tot 1 seconde Tijdens de acceleratie faze krijgt niemand een boete...

En uiteraard moet je als politie niet verwittigen als je met een drone boven een chauffeur hangt en zijn privacy schendt en daar een boete aan hangt voor een overtreding van zijn geautomatiseerde ACC die feilloos werkt

Zijn ze daar weer geil aan het worden van het idee dat ze een soort boete cashcow kunnen installeren in Bxl ?

Als ze nu een dingetje willen doen in bxl dan is het misschien verplichten om ACC te monteren op alle nieuwe auto's inclusief Dacia

En ja in BXL vergeten ze ook, als iedereen verder van elkaar moet rijden voor hun heerlijk 2 seconderegel toe te passen, dan ga je ook nog eens het aantal vakkenop alle filestroken best verdubbelen of anders staat er ipv 100km, 200km file in Belgie
Zo vinden ze steeds iets nieuws uit.
Mijne Kuga is perfect in staat om tijdig te remmen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2025, 19:29   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

In Duitsland wordt pas beboet vanaf de gevolgde afstand onder de helft van de snelheid zit. (droog wegdek). Vuistregel halber tacho, boetegeld begint bij 25 Euro, bij snelheden onder de 80 kmu. Boven de 80 kmu begint het bij 75 Euro en 1 strafpunt.

Maar ook de vuistregel 2 seconden bestaat daar, voor mensen die 2 seconden kunnen tellen.

zie: https://www.adac.de/verkehr/recht/ve...standsmessung/

Halber Tacho: dus bij 120 kmu minder dan 60 meter.

120 kmu = 120.000/3600= 33,333333 meter/sec

Aan 120 kmu wordt 60 meter afgelegd in 1,8 sec.
(1,8 sec afgerond is dan die 2 sec vuistregel)

Vanaf 1/4 tacho of vanaf 5/10 van halbe tacho komt er naast een dikkere boete ook nog 1 strafpunt bij, enz...
Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.de/absta...r%20teilnehmen

Een overtreding van de volgafstand bij een snelheid van minder dan 80 km/u levert bijvoorbeeld "slechts" een waarschuwingsboete op van 25 tot 35 euro. Rijdt u harder dan 80 km/u, dan begint de boete voor onvoldoende volgafstand bij 75 euro. Deze overtreding levert ook een strafpunt op uw Flensburgse rijbewijs op.

Als de volgafstand bij 120 km/u minder is dan 3/10 van de helft van de snelheidsmeterstand, dus minder dan 18 meter, dan levert dit een boete op van 160 euro, twee strafpunten op uw Flensburgse rijbewijs en een rijverbod van een maand. De meest vergaande straffen die in de boetecatalogus zijn opgenomen, zijn een boete van 400 euro, twee strafpunten op uw Flensburgse rijbewijs en een rijverbod van drie maanden. Deze straffen worden opgelegd wanneer bestuurders harder rijden dan 130 km/u en de volgafstand minder is dan 1/10 van de helft van de snelheidsmeterstand.

Voor beginnende bestuurders in hun proeftijd voorziet de wet in aanvullende maatregelen als zij geen veilige afstand bewaren. Dergelijk wangedrag bij snelheden boven de 80 km/u wordt beschouwd als een overtreding van klasse A en kan daarom leiden tot een verlenging van de proeftijd tot in totaal vier jaar. Daarnaast moet de beginnende bestuurder een opfriscursus volgen.
De boetes zijn ondertussen veel hoger geworden, hier de tabellen en ook de techniek hoe en waar meestal gemeten wordt (snelwegbruggen, VAMA):
https://www.bussgeldkatalog.de/vama/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2025 om 19:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2025, 19:35   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In Duitsland wordt pas beboet vanaf de gevolgde afstand onder de helft van de snelheid zit. (droog wegdek). Vuistregel halber tacho, boetegeld begint bij 25 Euro, bij snelheden onder de 80 kmu. Boven de 80 kmu begint het bij 75 Euro en 1 strafpunt.

Maar ook de vuistregel 2 seconden bestaat daar, voor mensen die 2 seconden kunnen tellen.

zie: https://www.adac.de/verkehr/recht/ve...standsmessung/

Halber Tacho: dus bij 120 kmu minder dan 60 meter.

120 kmu = 120.000/3600= 33,333333 meter/sec

Aan 120 kmu wordt 60 meter afgelegd in 1,8 sec.
(1,8 sec afgerond is dan die 2 sec vuistregel)

Vanaf 1/4 tacho of vanaf 5/10 van halbe tacho komt er naast een dikkere boete ook nog 1 strafpunt bij, enz...
Maar die regel klopt bij constante snelheid maar niet in de ffile, tijdens de accordeon rij je dichter

Het is logisch, je houdt 2 sec afstand, maar wanneer de voorganger remt verkleint de afstand en duurt het enkele millisec vooraleer hij remt dus wordt uw afstand kleiner dan 2 sec een klein moment, het kan zakken tot 1 sec
Op mijn scherm staat geen sec maar meters je ziet een afstand bvb 100m
Maar ben vrij zeker tijdens het remmen zit je dichter

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 juli 2025 om 19:38.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2025, 19:41   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Maar die regel klopt bij constante snelheid maar niet in de ffile, tijdens de accordeon rij je dichter
Logisch.

Citaat:
Het is logisch, je houdt 2 sec afstand, maar wanneer de voorganger remt verkleint de afstand en duurt het enkele millisec vooraleer hij remt dus wordt uw afstand kleiner dan 2 sec een klein moment, het kan zakken tot 1 sec
Op mijn scherm staat geen sec maar meters je ziet een afstand bvb 100m
Maar ben vrij zeker tijdens het remmen zit je dichter
Zodra er geremd wordt of eenderwat iemand invoegt telt de afstandmeting niet meer over een lange afstand, namelijk 700 meter, enz.... Dat kan allemaal vastgesteld worden, ggl op VAMA. Aanvaard door de rechtspraak.

uitleg:
Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.org/blit...smessung-vama/

Hoe werkt de meetmethode?

VAMA is een methode voor het meten van afstanden op een stationaire brug. Twee camera's worden geïnstalleerd op een brug over de snelweg. Deze registreren het verkeer op alle rijstroken. Het gefilmde gebied beslaat 700 meter.

VAMA is een verkeersmonitoringmethode die naast de technologie ook menselijke tussenkomst vereist. Twee politieagenten controleren constant de verkeersstroom in een voertuig dat bij de brug geparkeerd staat. Dit voertuig is uitgerust met een monitor die de video-opnames van de camera's weergeeft. Een snelheidscamera bevindt zich onder de brug. Deze wordt alleen door agenten gebruikt bij een vermoeden van een volgende overtreding of snelheidsovertreding. In een dergelijke situatie is de snelheidscamera ontworpen om een foto van de betreffende bestuurder te maken, zodat deze kan worden geïdentificeerd.

De meting zelf is gebaseerd op markeringen op de weg, zogenaamde meetlijnen. Wanneer een voertuig de gemarkeerde posities bereikt, wordt een stopframe gemaakt en wordt de tijd die op de video wordt weergegeven, afgelezen. Met behulp van een formule die rekening houdt met afstand en tijd, kunnen de afstand en snelheid worden bepaald. Deze analyse wordt uitgevoerd in het laboratorium en vastgelegd in een speciaal evaluatierapport.
ook: https://www.youtube.com/watch?v=hEEpuwOEys8

Als je dwarse witte lijnen op het wegdek (voor autobahnbruggen) tegenkomt awel daar wordt soms gemeten.

Onnodige (agressieve) gatplakkers worden dus wel eens gepakt.

Als men zich afvraagt waarom awel omdat te weinig veiligheidsafstand de grootste oorzaak is van snelwegongevallen.
Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.org/unfa...le%20ausmachen.

Als häufigste Unfallursachen auf der Autobahn gelten ein ungenügender Abstand (8.730), das Fahren mit unangepasster Geschwindigkeit (7.385) und eine eingeschränkte Verkehrstüchtigkeit der Fahrer (1.917). Insgesamt ereigneten sich auf den Autobahnen 20.928 Unfälle mit Personenschaden.

De meest voorkomende oorzaken van ongevallen op de Autobahn zijn onvoldoende afstand tot de voorligger (8.730), rijden met een onaangepaste snelheid (7.385) en verminderde rijvaardigheid (1.917). In totaal vonden er 20.928 ongevallen met persoonlijk letsel plaats op de Autobahn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2025 om 19:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2025, 21:03   #6
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Maar die regel klopt bij constante snelheid maar niet in de ffile, tijdens de accordeon rij je dichter

Het is logisch, je houdt 2 sec afstand, maar wanneer de voorganger remt verkleint de afstand en duurt het enkele millisec vooraleer hij remt dus wordt uw afstand kleiner dan 2 sec een klein moment, het kan zakken tot 1 sec
Op mijn scherm staat geen sec maar meters je ziet een afstand bvb 100m
Maar ben vrij zeker tijdens het remmen zit je dichter
In de nieuwe wegcode staat die 2-secondenregel (art 10.3):

"Iedere bestuurder moet in alle omstandigheden, en rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden. Op openbare wegen waar de maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u komt deze afstand overeen met de afstand die het voertuig heeft afgelegd gedurende een periode van ten minste twee seconden."

Rare regel eigenlijk, als je in file rijdt op een weg met 50 km/h snelheidsbeperking, of in file op de snelweg - ongeacht dat de file even snel 'vooruit' gaat, gelden andere veiligheidsafstanden blijkbaar.

Maar dat de flikken op die regel nu al op beboeten is voorbarig, die nieuwe wegcode treedt maar in voege op 1/9/26.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2025, 22:23   #7
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
In de nieuwe wegcode staat die 2-secondenregel (art 10.3):

"Iedere bestuurder moet in alle omstandigheden, en rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden. Op openbare wegen waar de maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u komt deze afstand overeen met de afstand die het voertuig heeft afgelegd gedurende een periode van ten minste twee seconden."

Rare regel eigenlijk, als je in file rijdt op een weg met 50 km/h snelheidsbeperking, of in file op de snelweg - ongeacht dat de file even snel 'vooruit' gaat, gelden andere veiligheidsafstanden blijkbaar.

Maar dat de flikken op die regel nu al op beboeten is voorbarig, die nieuwe wegcode treedt maar in voege op 1/9/26.
Op het TV journaal sprak men specifiek over boetes voor vrachtwagens, waar de minimumafstand 50 meter is.
Daarvoor heeft men naast de wegen op een aantal plaatsen markeringen aangebracht zodat de afstanden duidelijk te zien zijn op drone beelden.
Voor de personenwagens zal deze actie voor zover ik begrepen heb nu nog niet gelden.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 30 juli 2025 om 22:24.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2025, 22:36   #8
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onnodige (agressieve) gatplakkers worden dus wel eens gepakt.

Als men zich afvraagt waarom awel omdat te weinig veiligheidsafstand de grootste oorzaak is van snelwegongevallen.
En ook een grote oorzaak van files.

Als je 20 wagens hebt die op de snelweg op 1s van elkaar rijden en de eerste remt, dan moet de volgende wagen iets harder remmen. En de volgende nog iets harder totdat de laatste tot stilstand komt.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 05:00   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.040
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Laat in België een gat van 20 meter tot de voorligger, en er kruipt wel een wegpiraat in dat gat.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:00   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
En ook een grote oorzaak van files.

Als je 20 wagens hebt die op de snelweg op 1s van elkaar rijden en de eerste remt, dan moet de volgende wagen iets harder remmen. En de volgende nog iets harder totdat de laatste tot stilstand komt.
je rijdt gewoon 120km/u er voegt iemand tussen uw 2 seconden afstandsregel zone van 60meter tussen... wat denk je dat er gebeurt, gedurende paar honderden meter ben je in overtreding en rij je te dicht. Uw auto remt af naar 100km/u om die afstand terug juist te krijgen... de auto achter u moet ook in de remmen er ontstaat een akkordeon, typisch bij alle opritten..

Je kunt ook iemand hebben die in de file zo lekker tussenvoegt en dan op de remmen moet voor de voorligger omdat de akkordeon remt...
Dus krijg je een verkorte wegstrook kleiner dan 2 seconde, en een remmende auto voor uw neus.... resultaat een noodstopverwittiging... en de auto moet voeluit in de remmen. Kan u garanderen voor een vrachtwagen is dat enorm leuk, de empathie van de chauffeur met het vrachtverkeer is ZERO... De lading in die vrachtwagen verschuift dan heerlijk...


en volgens Micele gaan ze artificieel intelligent corrigeren in Belgie als er file is dat je niet bekeurd wordt;.. Zou die nog eens willen zien... Meestal loopt dat eerst fout in Belgie, heb je een overijverig flikske die zijn boetecijfer met laaghangdende vruchten wilt opkrikken

Laatst gewijzigd door brother paul : Gisteren om 10:03.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 11:37   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en volgens Micele gaan ze artificieel intelligent corrigeren in Belgie als er file is dat je niet bekeurd wordt;.. Zou die nog eens willen zien... Meestal loopt dat eerst fout in Belgie, heb je een overijverig flikske die zijn boetecijfer met laaghangdende vruchten wilt opkrikken
En volgens de Belgische politie hebben ze in 2023 5.485 boetes uitgedeeld voor "bumperkleven".

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12...-blijft-klein/

In jaar tijd 5.485 boetes voor bumperkleven, maar pakkans blijft klein

In heel België hebben in 2023 5.485 automobilisten en bestuurders van bestel- en vrachtwagens een bekeuring gekregen voor onvoldoende afstand houden of bumperkleven. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die VRT NWS van de politie kreeg. Dit verkeersgedrag is gevaarlijk en zelfs asociaal. Toch schrijft de politie relatief weinig boetes uit. Dat komt omdat het erg tijdrovend is om overtreders uit het verkeer te plukken.

Mobiliteitsorganisatie VAB peilde 2 maanden geleden bij haar leden naar de grootste ergernissen die ze in het verkeer ervaren. In de top 3 stonden: mensen die geen richtingaanwijzers gebruiken (1), bumperkleven (2) en onnodig op de linker- of middenrijstrook blijven rijden (3).

VRT NWS vroeg aan de politie hoeveel boetes zij dan uitdeelt voor bumperkleven of onvoldoende afstand houden. Van alle verkeersgedragingen in de top 3 is bumperkleven namelijk de gevaarlijkste. Hou je te weinig afstand tot je voorligger, dan heb je veel minder zicht op de weg. Je ziet letterlijk niet wat er verderop voor je gebeurt. In geval van een plotse file of een obstakel heb je vaak onvoldoende tijd om te remmen en veroorzaak je een kop-staartaanrijding.

Wat zijn de afstandsregels voor auto’s of bestelwagens?

Concrete regels bestaan er niet in de wegcode voor voertuigen die minder dan 7,5 ton wegen. Als weggebruiker moet je je wel houden aan enkele algemene gedragsregels: een bestuurder moet, rekening houdend met zijn of haar snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een “voldoende veiligheidsafstand” houden (art. 10.1.2.). Daarbij moet hij zijn snelheid ook regelen in functie van de aanwezigheid van eventuele kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers, van de weersomstandigheden, de drukte op de weg, hoe zwaar het voertuig geladen is, enzovoort (Art. 10.1.1.).

Rijd je op de snelweg met een snelheid van 120 kilometer per uur en wil je berekenen hoeveel afstand je nodig hebt om bij een noodstop helemaal tot stilstand te komen? Dat kan eenvoudig via deze simulator van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.

Of pas met de auto de 2 seconden regel toe. Kies een duidelijk herkenningspunt langs de weg, bijvoorbeeld een verlichtingspaal of brug. Zodra je voorligger dat punt voorbijrijdt, tel je 2 seconden (“eenentwintig, tweeëntwintig”). Rijd jij zelf na die 2 seconden voorbij datzelfde punt, dan zit je op een veilige afstand. Ben je al eerder dan wanneer de 2 seconden om zijn aan het punt, dan rijd je te dicht achter je voorligger en moet je meer afstand tussen laten.
Het is ook heel logisch dat er invoegers zijn, die de treintjes doorbreken, die laat men ook invoegen/uitvoegen, er zijn nu eenmaal tragere rijdende vrachtwagens (max 85-90 kmh) die men eens wil inhalen. Hoe zou jezelf zijn? Als het rechtrijgebod (art 9.3.1) enigzins gedaan wordt zijn er altijd gaten die vrijkomen.

Op hardnekkige middenvakplakkers werden er gemiddeld 2000 boetes uitgeschreven:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04...t-middenvak-b/

Jaarlijks krijgen 2.000 bestuurders boete omdat ze op middenvak blijven rijden: "Gevaarlijk en verboden"

Jaarlijks krijgen in ons land gemiddeld 2.000 bestuurders een boete omdat ze hardnekkig op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden. Dat blijkt uit cijfers van de politie die bekendgemaakt worden in 'Mens erger je niet', de nieuwe podcast van het consumentenprogramma 'WinWin' op Radio2.

ma 29 apr. 2024

'Mens erger je niet' is de podcast van het consumentenprogramma 'WinWin' op Radio2. Xavier Taveirne en Chaima Saysay delen hun kleine consumentenergernissen met een bekende gast. En ze gaan op zoek naar verklaringen en oplossingen. En da's een WinWin. Zelf een kleine ergernis? Mail naar [email protected].

Middenvakrijden is verboden in ons land. En het wordt wel degelijk beboet: tijdens de eerste 4 maanden van 2023 kregen 967 bestuurders een boete omdat ze op het middenvak van de autosnelweg bleven rijden, terwijl ze op de rechterrijstrook konden rijden. De jaren ervoor werden er jaarlijks gemiddeld 2.000 boetes uitgeschreven. 2019 was een recordjaar met 2.718 overtredingen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 11:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 12:37   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En volgens de Belgische politie hebben ze in 2023 5.485 boetes uitgedeeld voor "bumperkleven".



Het is ook heel logisch dat er invoegers zijn, die de treintjes doorbreken, die laat men ook invoegen/uitvoegen, er zijn nu eenmaal tragere rijdende vrachtwagens (max 85-90 kmh) die men eens wil inhalen. Hoe zou jezelf zijn? Als het rechtrijgebod (art 9.3.1) enigzins gedaan wordt zijn er altijd gaten die vrijkomen.

Op hardnekkige middenvakplakkers werden er gemiddeld 2000 boetes uitgeschreven:
je beseft toch met zo een regels dat je op den duur aan het zeggen bent dat je niet mag invoegen op de snelweg die elke morgen 30 km vaststaat
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 14:39   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Val ik hier eventjes van mijn stoel

Dus politie claimt dat 60 percent te dicht rijdt...
Volgens een eigen gefantaseerde 2 SECONDE REGEL
Ik kende die 2-seconden regel, maar ik dacht dat het een vuistregel was om een veilige afstand te hebben, geen "reglement".

De 2-seconden regel is grotendeels gebaseerd op de menselijke reactie tijd. Het spreekt dus vanzelf dat een automatisch systeem een kortere tijd kan hebben. Het zou dus idioot zijn om daar een wet van te maken die U dat dwingt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 14:45   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Maar die regel klopt bij constante snelheid maar niet in de ffile, tijdens de accordeon rij je dichter
Eigenlijk is daar geen reden toe zou ik denken. Zelfs omgekeerd. Bij accordeon rijden is de snelheid van het voertuig voor U alles behalve constant te verwachten, dus moet je eigenlijk meer opletten dan als je aan constante (maximum) snelheid op een weinig belaste weg rijdt.

Maar natuurlijk vermindert de afstand bij file rijden omdat je trager rijdt.

Het probleem is inderdaad dat als je een veilige afstand houdt, onnozelaars zich invoegen.

Ik probeer bij accordeon rijden juist zodanig veel afstand te laten dat ik niet verplicht ben om altijd aan te passen. Ik laat dus een enorme afstand voor mij (tot grote ergernis van die achter mij ) om nadien aan constante snelheid kunnen te rijden, ook als die voor mij ver weg remt, want hopelijk versnelt die weer voor ik daar aankom

Als dusdanig draag ik bij tot de fluiditeit van het rijden, maar dat beseffen die achter mij niet natuurlijk...

Laatst gewijzigd door patrickve : Gisteren om 14:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 18:26   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je beseft toch met zo een regels dat je op den duur aan het zeggen bent dat je niet mag invoegen op de snelweg die elke morgen 30 km vaststaat
Die regels zijn internationaal, leg uw probleem eens beter uit.

Of wil je hebben off-topic hebben over aanschuivend filerijden?

Het filmpje in de link van uw draadstarter toont zeer vlot en rustig verkeer.

In de regel is dat dus 120-125 kmu op Belgische snelwegen.

Je beseft toch dat men de 2 secondenregel niet gaat/kan toepassen als men pakweg 50 kmu rijdt. In Duitsland geldt daar overigens de 1-seconde-regel of ~ 14 meter. Maar daar wordt in de regel niet of heel zelden gecontroleerd
Citaat:
Abstand innerorts: Ein-Sekunden-Regel

Innerhalb geschlossener Ortschaften, wo in der Regel nur bis zu 50 km/h gefahren werden, sind die Bremswege kürzer und eine Abstandsmessung seltener. Der Abstand innerorts sollte immer mindestens so viel betragen, wie innerhalb einer Sekunde zurückgelegt wird. Bei 50 km/h sind das etwa 15 Meter.
50 kmu is de algemene Vmax in de bebouwde kom bvb, daar zijn ook veel 2+2 wegen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 18:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 07:35   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die regels zijn internationaal, leg uw probleem eens beter uit.

Of wil je hebben off-topic hebben over aanschuivend filerijden?

Het filmpje in de link van uw draadstarter toont zeer vlot en rustig verkeer.

In de regel is dat dus 120-125 kmu op Belgische snelwegen.

Je beseft toch dat men de 2 secondenregel niet gaat/kan toepassen als men pakweg 50 kmu rijdt. In Duitsland geldt daar overigens de 1-seconde-regel of ~ 14 meter. Maar daar wordt in de regel niet of heel zelden gecontroleerd


50 kmu is de algemene Vmax in de bebouwde kom bvb, daar zijn ook veel 2+2 wegen.
Mijn punt is gewoon dat je met ACC kunt een boete krijgen voor een overtreding die de mechanica maakt in contexten die je niet in handen hebt. En die ACC houdt idd 2 seconden afstand maar dat is soms minder
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 11:21   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Mijn punt is gewoon dat je met ACC kunt een boete krijgen voor een overtreding die de mechanica maakt in contexten die je niet in handen hebt. En die ACC houdt idd 2 seconden afstand maar dat is soms minder
Als de ACC 2 seconden houdt, of men stelt die zo in, dan is er geen probleem.

Uw ACC gaat er dus onmiddellijk voor zorgen dat de motor van de gas afgaat, desnoods bijremt ? en dat je langzaam terug op minimum 2 seconden zit. Met one pedal driving een makkie. Alhoewel die men op de vlotte snelweg niet of veel minder gaat gebruiken, best standaard (coasting kan zuiniger zijn bij weinig verkeer)

Wat je niet in handen hebt - dus een plots invoegend voertuig binnen de veiligheidsafstand van 2 sec - dat heeft de videobewaking netjes vastgelegd hoor. Je kunt dan zeker geen boete krijgen. # Waar ben je bang voor ? #

En als jouw wagen zelf frontcameras heeft (onder andere Tesla) kan die dat ook opnemen.

# neem even de definitie van bumperkleven uit wiki-NL # en zet het in het vet:
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bumperkleven

Bumperkleven is het in het verkeer gedurende LANGERE TIJD op een dermate korte volgafstand van een voorganger rijden dat in het geval van een noodstop van de voorganger op tijd stoppen niet meer mogelijk is. Het grootste deel van kop-staartbotsingen in het wegverkeer is een direct gevolg van bumperkleven.

Overtreding

Verschillende verkeersveiligheidsinstanties en de Nederlandse overheid bevelen een minimum volgtijd van 2 seconden aan (tweesecondenregel). De automobilist heeft dan, na een seconde reactietijd, nog kans om te reageren door te remmen.

De praktijk wijst uit dat gedurende capaciteitscondities van een autosnelweg meer dan 2400 voertuigen per uur een rijstrook benutten. Dit betekent gemiddeld een volgtijd van 1,5 seconde (bij 90 km/h een volgafstand van ongeveer 32 meter voor een gemiddelde personenauto). Dergelijke volgtijden en afstanden worden niet bestraft. De politie treedt pas op tegen automobilisten die gedurende een langere tijd (halve minuut) een volgtijd van minder dan een halve seconde handhaven.
Ik neem aan dat de Belgische en Duitse politie niet veel strenger kan of zal optreden. Ze kunnen nu al de overvloed aan snelheidsboetes niet meer aan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 11:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 12:57   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als de ACC 2 seconden houdt, of men stelt die zo in, dan is er geen probleem.

Uw ACC gaat er dus onmiddellijk voor zorgen dat de motor van de gas afgaat, desnoods bijremt ? en dat je langzaam terug op minimum 2 seconden zit. Met one pedal driving een makkie. Alhoewel die men op de vlotte snelweg niet of veel minder gaat gebruiken, best standaard (coasting kan zuiniger zijn bij weinig verkeer)

Wat je niet in handen hebt - dus een plots invoegend voertuig binnen de veiligheidsafstand van 2 sec - dat heeft de videobewaking netjes vastgelegd hoor. Je kunt dan zeker geen boete krijgen. # Waar ben je bang voor ? #

En als jouw wagen zelf frontcameras heeft (onder andere Tesla) kan die dat ook opnemen.

# neem even de definitie van bumperkleven uit wiki-NL # en zet het in het vet:

Ik neem aan dat de Belgische en Duitse politie niet veel strenger kan of zal optreden. Ze kunnen nu al de overvloed aan snelheidsboetes niet meer aan.
niet naief zijn, als ze nu al lyrisch worden dat 60% in overtreding is, betekent dat hun ingesteld algoritme iets detecteert op een of andere basis gemeten die zowat iedereen een overtreding aan zijn been wrijft.. En dat betekent dat ze met binaire en niet met 'context' logica aan het werken zijn. Ze trekken dus een lijntje en meten of er 2 seconden zit tussen twee auto's
Ze meten dus niet een halve minuut want dan moeten ze 120 meter de afstand meten tussen twee auto's... maar ze meten dus eenmalig zoals met een flitsboete...

en nogmaals: ten eerste zie ik nergens die seconden staan in mijn ACC ik zie gewoon een afstand bvb 50m... Ten tweede zie ik dat hij netjes mijn voorligger volgt en soms is die afstand kleiner en soms groter, dus het virtuele lijntje soms komt de auto dichter en soms is hij verder..

In feite als iemand BLOK in de remmen gaat reageert hij uiteraard maar een ACC gaat nooit BLOK in de remmen zoals een mens in schrikreactie dat doet... een ACC gaat dus maximaal bvb 50% remcapaciteit in de remmen (er is zoiets geprogrammeerd) die auto komt dus dichter en je zit dus op een afstand kleiner dan die 2 seconde regel een moment in overtreding. Maar uw ACC remt hard genoeg en als het niet lukt komt dan het DRIEHOEKJE waarschuwing dat je een 'collision detect' mogelijkheid hebt. Wat uitnodigt om bijkomend te remmen, maar he niet panikeren meestal moet je dat niet doen hij remt hard genoeg om de collision te voorkomen... en gaat dus netjes weer afstand nemen.

Wanneer zie je dat Collision driehoekje als je bumperkleeft.... begint hij dat te tonen... En als je iemand hebt die tussenvoegt op een ongepaste afstand...

Laatst gewijzigd door brother paul : Vandaag om 13:01.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 13:04   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.113
Standaard

Het probleem met die regeltjes is dat we hier waarschijnlijk weer te maken hebben met regels waarvan men het directe nut op ongelukken niet van heeft vastgesteld.

Zijn er studies die een explosie van ongelukken aantonen van zodra de "lege rijtijd" onder de 2 seconden komt ?

Men zou eigenlijk elke verkeersregel moeten kunnen rechtvaardigen met studies die aantonen dat de afwezigheid van die regel tot enorm veel meer doden op de weg leidt.

(en dan nog, dat is ecologisch voordelig, maar die draai heeft onze maatschappij nog niet genomen )
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 14:51   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
niet naief zijn, als ze nu al lyrisch worden dat 60% in overtreding is, betekent dat hun ingesteld algoritme iets detecteert op een of andere basis gemeten die zowat iedereen een overtreding aan zijn been wrijft.. En dat betekent dat ze met binaire en niet met 'context' logica aan het werken zijn. Ze trekken dus een lijntje en meten of er 2 seconden zit tussen twee auto's
Ze meten dus niet een halve minuut want dan moeten ze 120 meter de afstand meten tussen twee auto's... maar ze meten dus eenmalig zoals met een flitsboete...

en nogmaals: ten eerste zie ik nergens die seconden staan in mijn ACC ik zie gewoon een afstand bvb 50m... Ten tweede zie ik dat hij netjes mijn voorligger volgt en soms is die afstand kleiner en soms groter, dus het virtuele lijntje soms komt de auto dichter en soms is hij verder..

In feite als iemand BLOK in de remmen gaat reageert hij uiteraard maar een ACC gaat nooit BLOK in de remmen zoals een mens in schrikreactie dat doet... een ACC gaat dus maximaal bvb 50% remcapaciteit in de remmen (er is zoiets geprogrammeerd) die auto komt dus dichter en je zit dus op een afstand kleiner dan die 2 seconde regel een moment in overtreding. Maar uw ACC remt hard genoeg en als het niet lukt komt dan het DRIEHOEKJE waarschuwing dat je een 'collision detect' mogelijkheid hebt. Wat uitnodigt om bijkomend te remmen, maar he niet panikeren meestal moet je dat niet doen hij remt hard genoeg om de collision te voorkomen... en gaat dus netjes weer afstand nemen.

Wanneer zie je dat Collision driehoekje als je bumperkleeft.... begint hij dat te tonen... En als je iemand hebt die tussenvoegt op een ongepaste afstand...
Ik heb met die afstandregels nooit problemen gehad in Duitsland, ook nog nooit een boete. In Duitsland reed ik veel meer snelwegkms dan in Be. (22 jaar heb ik daar gewoond)

Maar mijn ervaring is wel dat veel Belgen niet fatsoenlijk kunnen rijden qua veiligheidsafstand, begrijpen die dan echt niet waarom? De meeste remtikkers of onnodig oplichtende remlichten vind je wel in Be, gevolg meer harmonica-effect en stokkend verkeer. Het zal ook wel aan de ondermaatse rijopleiding liggen, integendeel tov D.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 14:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be