Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2021, 11:52   #1
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard Hoe de pers bericht over corona

Hoe het binnenkomt bij iemand die snel de artikels leest:

Wat er dan helemaal onderaan staat, en wat (bijna) niemand dus leest:

Citaat:
“Vrezen voor de komst van een nieuwe grote variant zoals delta heeft geen zin, want dat gebeurt gewoon”
En wij ons maar afvragen waarom er een angstpsychose heerst over de maatschappij... !!

Ik vind het schandalig hoe de pers de angstpsychose blijft verspreiden om geld te verdienen.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 12:01   #2
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik vind het schandalig hoe de pers de angstpsychose blijft verspreiden om geld te verdienen.
Absoluut!!

Maar dat mechanisme houdt zichzelf in stand: paniek verkoopt nu eenmaal. Er is geen ruimte voor nuance.

De experts hebben er alle belang bij om deze "epidemie" zo veel en lang mogelijk onder de aandacht te houden. Dit zorgt immers voor extra financiele middelen voor hun onderzoek en/of activiteiten (tests bv). Dat is een volledig te begrijpen fenomeen, dit heeft niets met complotten te maken. Ik kan die experts hierin zelfs niets verwijten, het is des mensens.

Voor politici is het ook handig om deze hysterische toestand te gebruiken om andere moeilijke discussies voor zich uit te duwen. En bovendien wijzen politici maar al te gemakkelijk naar het advies van de experts, ze steken zich weg.

Dus wie gaat die nuance brengen?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 12:09   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Absoluut!!

Maar dat mechanisme houdt zichzelf in stand: paniek verkoopt nu eenmaal. Er is geen ruimte voor nuance.

De experts hebben er alle belang bij om deze "epidemie" zo veel en lang mogelijk onder de aandacht te houden. Dit zorgt immers voor extra financiele middelen voor hun onderzoek en/of activiteiten (tests bv). Dat is een volledig te begrijpen fenomeen, dit heeft niets met complotten te maken. Ik kan die experts hierin zelfs niets verwijten, het is des mensens.

Voor politici is het ook handig om deze hysterische toestand te gebruiken om andere moeilijke discussies voor zich uit te duwen. En bovendien wijzen politici maar al te gemakkelijk naar het advies van de experts, ze steken zich weg.

Ik vraag me ook altijd af waarom daar dan altijd zo een kei grote foto bij moet van iemand die op sterven na dood is ? Alsof we nu nog niet genoeg beelden hebben gezien van IC afdelingen.
Dat is toch pure sensatie.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 12:18   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik vraag me ook altijd af waarom daar dan altijd zo een kei grote foto bij moet van iemand die op sterven na dood is ? Alsof we nu nog niet genoeg beelden hebben gezien van IC afdelingen.
Dat is om de niet gevaccineerden te motiveren.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 12:22   #5
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is om de niet gevaccineerden te motiveren.
Lol, als dat al anderhalf jaar niet werkt, zal het nu ook niet werken.

De statistiek staat nog altijd aan de kant van de meeste niet-gevaccineerden.
Oud 20 oktober 2021, 12:48   #6
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

ONZE OPINIE. “Als een ex-minister de coronaberichtgeving obsessief noemt, dan rammelt er iets”

Citaat:
Niet in het minst omdat hij het ook aandurft om een steen te gooien naar ‘ons’: media en journalisten. Hij noemt de coronaverslaggeving van vorig jaar zonder blozen ‘obsessief’. “Elke dag opnieuw draaide alles rond corona. Het was als een zwart gat dat alle andere nieuws opzoog.” Hij heeft het over het opvoeren van steeds weer dezelfde experts, over het hijgerige sfeertje in de nieuwsuitzendingen en over de waanzin om iedere dag tot in de kleinste gemeente ‘De Cijfers’ te geven. “Die obsessie creëerde een manisch-depressief sfeertje. Stegen de cijfers, dan ontstond er veel te vroeg angst. Daalden ze, dan was er te vroeg euforie.”
Citaat:
Wat De Backer schrijft, is confronterend. Hij houdt media en journalisten een spiegel voor. En hij is niet de enige. In steeds meer analyses over de crisis duikt op dat media niet altijd een fraaie rol hebben gespeeld. Je leest en hoort het van academici, van politici en van zowat iedereen die ventileert op sociale media. Vraag is wat wij - media en journalisten - daarmee doen.
Oud 20 oktober 2021, 13:36   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

De Backer was onlangs te gast in De Afspraak.
Zie Ik focuste op de essentie, niet op wat de kranten schreven
Het was de uitzending met Erika Vlieghe. De volledige uitzending is te zien op VRT NU.
Ik ben niet meer zo zeker of hij werkelijk de media viseerde. Tijdens het debat, ook met Erika Vlieghe, begreep ik vooral dat ze zich bezig waren met de essentie. Er was paniek.
De kwaliteitsmedia, wel ja die interviewden politici en experts, en berichtten daarover.
En ja, er zijn kranten die al eens woorden durven te verdraaien. HLN is daar een voorbeeld van, en nu voelen ze zich geviseerd. Ah

Laatst gewijzigd door Rudy : 20 oktober 2021 om 13:43.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 13:47   #8
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Absoluut!!

In ons uniek land moet je voor de meeste duidelijkheid soms even naar het Frans kunnen overschakelen:

Emmanuel André: "La réduction partielle du risque de transmission qu'offre le vaccin ne peut pas compenser totalement l'augmentation du risque de transmission lié ?* nos activités sociales plus intenses ?* l'intérieur."

Maar dat wisten ze toch vooraf al?

La réduction majeure du risque d'hospitalisation qu'offre le vaccin permettra aux personnes infectées d'avoir moins de risques de formes sévères. Mais au niveau de la société, le nombre de personnes hospitalisées sera toujours +- lié au nombre de personnes fragiles infectées.

Dat er geen totale loskoppeling was dat wisten we toch ook al deze zomer?

Dans l'absolu, il est donc tout ?* fait possible que l'on doive de nouveau adapter nos règles de "vivre ensemble" d'ici quelques semaines, pour infléchir une tendance et retrouver un équilibre.

Het loslaten van de maatregelen was dus om bewust om de situatie in onevenwicht te brengen, wellicht zodat na de speeltijd de terugkeer van maatregelen makkelijker te verkopen zou zijn?

On peut dès aujourd'hui faire attention en veillant ?* maintenir une bonne aération des espaces communs et en portant le masque lorsque tous les principes de prévention ne peuvent être maintenus.

Er wordt geschoten op straat en we laten dat liefst nog even begaan tot de berg lijken elke dag nog een stuk hoger worden. Zolang het er minder zijn dan in de vorige golven zitten we in eigenlijk een zetel en kunnen we de schuld op de niet-gevaccineerden steken, vergeet dus uw paraplu niet mee te nemen, u hebt het allemaal zelf in de hand, beste burgers.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 14:23   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Emmanuel André: "La réduction partielle du risque de transmission qu'offre le vaccin ne peut pas compenser totalement l'augmentation du risque de transmission lié ?* nos activités sociales plus intenses ?* l'intérieur."
Tiens, en als ik dat hier zeg, dan vertelt mij dat 99.9% van de wetenschappers dat tegenspreken.

Citaat:
Maar dat wisten ze toch vooraf al?
Nee. Ze dachten echt dat het vaccin 95% effectief was tegen besmetting en dus transmissie, en dat dat lang ging duren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 14:23   #10
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
2!

Ik vind dat die vraag officieel gesteld moet worden en dat de redactie daar een reactie op moet geven, zelfs al hebben ze er geen antwoord op. Dan zeggen ze maar "ik kan hier helaas geen antwoord op bedenken".

De media blijven vaak buiten schot, maar ze zijn volgens mij 1 van de belangrijkste redenen dat er zaken zijn als bange mensen, boze mensen, tweedracht tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden, enz...

En wat die foto betreft: Zo'n foto kan je elk moment van elke dag ergens ter wereld gaan trekken voor de komende 1000 jaar.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 15:10   #11
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
In ons uniek land moet je voor de meeste duidelijkheid soms even naar het Frans kunnen overschakelen:

La réduction majeure du risque d'hospitalisation qu'offre le vaccin permettra aux personnes infectées d'avoir moins de risques de formes sévères. Mais au niveau de la société, le nombre de personnes hospitalisées sera toujours +- lié au nombre de personnes fragiles infectées.
Voila: daar staat de essentie. Nu dat besef daar is zou het dan ook moeten volstaan om die zwakkere groepen daar over te informeren, hen de mogelijkheid te bieden zich te beschermen (vaccins), eventueel wat extra covid capaciteit te voorzien in de ziekenhuizen (extra,dus niet het vervangen van de gewone zorg) en de de rest van de bevolking zo veel mogelijk met rust te laten.
Oud 20 oktober 2021, 15:15   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila: daar staat de essentie. Nu dat besef daar is zou het dan ook moeten volstaan om die zwakkere groepen daar over te informeren, hen de mogelijkheid te bieden zich te beschermen (vaccins), eventueel wat extra covid capaciteit te voorzien in de ziekenhuizen (extra,dus niet het vervangen van de gewone zorg) en de de rest van de bevolking zo veel mogelijk met rust te laten.
Voila. En aangezien het bovenstaande redelijk en logisch is, gaan we perfect het omgekeerde doen Zo gaat het namelijk bij de zotten...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 15:23   #13
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tiens, en als ik dat hier zeg, dan vertelt mij dat 99.9% van de wetenschappers dat tegenspreken.

Nee. Ze dachten echt dat het vaccin 95% effectief was tegen besmetting en dus transmissie, en dat dat lang ging duren.
Daar was toch heel de vaccinatie campagne toch op gebaseerd, dat u zich moet vaccineren om andere te beschermen.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 15:25   #14
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voila. En aangezien het bovenstaande redelijk en logisch is, gaan we perfect het omgekeerde doen Zo gaat het namelijk bij de zotten...
Inderdaad. En dat er bepaalde zotten zijn die daar voor ijveren dat vind ik zelfs niet zo erg. Maar dat we er met zijn allen weer in gaan lopen en denken dat het maar voor efkes zal zijn, dat het daarna magischerwijs allemaal zal opgelost zijn: dat is veel frustrerender.
Oud 20 oktober 2021, 15:29   #15
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yup.

Maar in een democratie mag je geen minderheden onderdrukken. Verboden.

Buiten als je dat linkt aan een religie ofzo. Dan mag het wel.

Dus scheiding kerk en staat.

Maar als je dat verder trekt. Een zaken "tycoon" is ook een minderheid. Zeer zieke mensen zijn ook een minderheid. LGBT is ook een minderheid.

Dus de meerderheid kan niet bepalen.

We moeten de meerderheid iets geven om ze te kalmeren, dat kan zijn drugs, religie, tv, entertainment, seks, weet ik veel wat.

De minderheid mag een beetje zagen en meer rechten hebben die niet....
Oud 20 oktober 2021, 15:40   #16
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Nog ene, de hele tijd lullen ze over antivaxxers die de ziekenhuizen in Nederland overbelasten maar ze geven geen cijfers over het aantal bedden, niets.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211020_95051318

Strenggelovige antivaxers brengen Nederlandse ziekenhuizen in de problemen, gewone operaties moeten worden uitgesteld
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 15:52   #17
discuz
Minister

Standaard

Citaat:

Klopt niet, lees goed wat er staat, die twee zijn niet verenigbaar. Men is in de meeste landen bewust doorgegaan met het versoepelen van de maatregelen terwijl men uit Israël - waar ze het snelst hebben geprikt hebben - al goed wist dat bijna alle maatregelen loslaten niet kon met dit vaccin.

Men heeft - goed wetende dat de rem er op een bepaald punt toch weer op zou moeten - bewust de keuze gemaakt om meer mensen snel te besmetten. En dit zowel als drukkingsmiddel om zoveel mogelijk mensen te vaccineren EN om Delta nog voor de winter goed zijn gangen te laten gaan bij de kinderen en via die weg ook bij de rest van de (gevaccineerde) bevolking, in de plaats van een dure boostercampagne die misschien toch maar een klein deel zou bereiken.

Grotendeels dezelfde strategie als begin vorig schooljaar, dus. Met voorbedachte rade doden uitlokken, het kan aan mij liggen maar ethisch zuiver en proper lijkt dat toch allemaal niet hoor, zeker niet als er zoveel theater en volksverlakkerij voor nodig is.

Laatst gewijzigd door discuz : 20 oktober 2021 om 16:05.
Oud 20 oktober 2021, 16:00   #18
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nog ene, de hele tijd lullen ze over antivaxxers die de ziekenhuizen in Nederland overbelasten maar ze geven geen cijfers over het aantal bedden, niets.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211020_95051318

Strenggelovige antivaxers brengen Nederlandse ziekenhuizen in de problemen, gewone operaties moeten worden uitgesteld
Hier een factcheck van de MSM leugens:

https://threadreaderapp.com/thread/1...564738567.html

Draad - Dat Urk het onwijs goed doet, ondanks een hele lage injectiegraad is voor de media en de overheid een ongemakkelijke waarheid. Vandaag staan de media weer bol van corona hel en verdoemenis in de #Biblebelt. Zullen we ff een rondje Biblebelt doen?

We beginnen natuurlijk bij #Urk. Hier zijn gisteren 4 positieve testen (paniek!), 0 ziekenhuisopnames sinds eind augustus en 0 coronagerelateerde overlijdens sinds eind mei (!) te bespeuren. En dat met 30% injecties. #BibleBelt

In #Staphorst gaan ze klaarblijkelijk op zondag massaal naar de teststraat, gisteren waren daar 31 positieve testen. De afgelopen 4 weken zijn er 3 mensen + positieve test opgenomen in het ZH. Er zijn sinds 1 juni geen overlijdens meer gemeld. Zou het leger al ingezet worden?

Dan hebben we #Uddel, wat valt onder de gemeente Apeldoorn. Van de 163.818 inwoners uit deze gemeente hebben 30 personen gisteren positief getest. De afgelopen 3 weken zijn er 2 ZH opnames gemeld. Sinds 7 september is er 1 coronagerelateerd overlijden geweest.

En dan nog #Elspeet, wat valt onder de gemeente Nunspeet. 27.481 inwoners. Ja, daar loopt het de spuigaten uit hoor. Met gisteren 4 positieve testen, 0 ziekenhuisopnames sinds 13 september en 5 doden sinds 2 mei.

Zullen we dan in #Barneveld een echte corona ramp aantreffen? 59.082 inwoners en op zondag testten daar 24 mensen positief. De afgelopen twee weken zijn daar 2 mensen opgenomen in het ZH met een positieve test. Sinds 23 juni is hier geen overlijden meer gemeld.

Om niet teveel in herhaling te vallen zal ik als laatste #Scherpenzeel uit de Biblebelt als voorbeeld aanhalen. 9.880 inwoners en op zondag 4 positieve testen. Sinds 9 mei is hier 1 ziekenhuisopname gemeld met een positieve test. Sinds 24 januari geen enkel overlijden.

Feiten checken is niet meer van belang bij de media.
Een positieve test = geen ziektegeval of aangetoonde besmettelijkheid. Het is ordinaire propaganda om de heilige vaccinatiegraad omhoog te brengen, terwijl er niets aan de hand is in de #BibleBelt.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 16:04   #19
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Hier een factcheck van de MSM leugens:

https://threadreaderapp.com/thread/1...564738567.html

Draad - Dat Urk het onwijs goed doet, ondanks een hele lage injectiegraad is voor de media en de overheid een ongemakkelijke waarheid. Vandaag staan de media weer bol van corona hel en verdoemenis in de #Biblebelt. Zullen we ff een rondje Biblebelt doen?

We beginnen natuurlijk bij #Urk. Hier zijn gisteren 4 positieve testen (paniek!), 0 ziekenhuisopnames sinds eind augustus en 0 coronagerelateerde overlijdens sinds eind mei (!) te bespeuren. En dat met 30% injecties. #BibleBelt

In #Staphorst gaan ze klaarblijkelijk op zondag massaal naar de teststraat, gisteren waren daar 31 positieve testen. De afgelopen 4 weken zijn er 3 mensen + positieve test opgenomen in het ZH. Er zijn sinds 1 juni geen overlijdens meer gemeld. Zou het leger al ingezet worden?

Dan hebben we #Uddel, wat valt onder de gemeente Apeldoorn. Van de 163.818 inwoners uit deze gemeente hebben 30 personen gisteren positief getest. De afgelopen 3 weken zijn er 2 ZH opnames gemeld. Sinds 7 september is er 1 coronagerelateerd overlijden geweest.

En dan nog #Elspeet, wat valt onder de gemeente Nunspeet. 27.481 inwoners. Ja, daar loopt het de spuigaten uit hoor. Met gisteren 4 positieve testen, 0 ziekenhuisopnames sinds 13 september en 5 doden sinds 2 mei.

Zullen we dan in #Barneveld een echte corona ramp aantreffen? 59.082 inwoners en op zondag testten daar 24 mensen positief. De afgelopen twee weken zijn daar 2 mensen opgenomen in het ZH met een positieve test. Sinds 23 juni is hier geen overlijden meer gemeld.

Om niet teveel in herhaling te vallen zal ik als laatste #Scherpenzeel uit de Biblebelt als voorbeeld aanhalen. 9.880 inwoners en op zondag 4 positieve testen. Sinds 9 mei is hier 1 ziekenhuisopname gemeld met een positieve test. Sinds 24 januari geen enkel overlijden.

Feiten checken is niet meer van belang bij de media.
Een positieve test = geen ziektegeval of aangetoonde besmettelijkheid. Het is ordinaire propaganda om de heilige vaccinatiegraad omhoog te brengen, terwijl er niets aan de hand is in de #BibleBelt.
Daarom durven ze er geen cijfers bij plaatsen, zoals verwacht zijn de cijfers erg laag.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 16:15   #20
discuz
Minister

Standaard

Ziek en coronatest nodig? Binnenkort hoef je niet meer langs de huisarts

Wie ziek is, hoeft binnenkort niet meer langs de huisarts voor een coronatest, maar zal rechtstreeks naar een testcentrum kunnen. Dat hebben de ministers van Volksgezondheid vandaag beslist.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be