![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() En intussen zitten we hier dood te gaan door de fijne stofdeeltjes (PM). Nieuwe waarschuwingen voor morgen en dinsdag. Onlangs stond blijkbaar op Teletext dat blootstelling hieraan de levensverwachting met 2 jaar inkort.
http://www.irceline.be Laatst gewijzigd door Katun : 5 december 2004 om 20:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() In Europese regio's met veel industrie, zoals Nederland en België, leven de mensen gemiddeld twee jaar korter door de aanwezigheid van veel kleine stofdeeltjes in de lucht. De Economische Commissie voor Europa, een orgaan van de Verenigde Naties, heeft dit maandag gezegd.
De commissie zegt dat de schadelijke gevolgen van vervuiling door zeer kleine deeltjes tot dusver onderbelicht is gebleven. Pas kort geleden is gebleken dat er een nauw verband bestaat tussen de concentratie kleine deeltjes en gezondheidsklachten zoals hart- en vaatziekten en long- en ademhalingsproblemen. Volgens Markus Amann van een in Wenen gevestigd instituut dat onderzoek doet naar de gevolgen van deeltjesvervuiling kunnen kleine deeltjes chronische hartontsteking veroorzaken en zijn zij daarmee een van de belangrijkste oorzaken van hartaanvallen. Grote deeltjes dalen vrij snel, kleine deeltjes daarentegen kunnen enorme afstanden afleggen voor ze neerdalen, aldus Amann. Ze komen voor in uitlaatgassen en de uitstoot van energiecentrales. Ook worden ze geproduceerd in de staal- en betonindustrie. De situatie is in industriegebieden ernstiger dan landelijke regio's. Terwijl voor Nederland de gemiddelde levensverwachting door de aanwezigheid van kleine deeltjes twee jaar korter is, blijft het effect voor het gemiddelde Europese land beperkt tot acht maanden. Dat is ongeveer evenveel als de tol die het autoverkeer eist. Veel gebieden op de wereld hebben last van vervuiling door kleine deeltjes. Ook Noord-Amerika en delen van Azië kampen met het probleem. Het wetenschappelijk onderzoek ernaar is echter tot dusver beperkt gebleven tot de Verenigde Staten en Europa. De VN-commissie stelt dat alleen een internationale aanpak effect kan hebben. Bron: Gazet van Antwerpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Politiek = eerst verzamelen van feitenmateriaal & daarna akties voorstellen.
Deze deeltjes evenals andere milieŭeffecten storen zich niet aan politieke grenzen - politieke grenzen houden wel noodzakelijke beslissingen tegen : ergo het aantal politieke grenzen moet verkleinen zodat noodzakelijke ingrepen kunnen gebeŭren en effect resorteren. Wat houdt dit tegen ? De angst om bij het scheppen van grotere politieke entiteiten een "democratisch deficit" te scheppen en misschien in nog meerdere mate de angst dat iemands economische welvaart in een grotere entiteit naar beneden zal vergemiddelden. De gezondheid van toekomende generaties kan geen kip iets schelen (zie de verkiezingsuitslagen).
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Toch iemand intelligent op dit forum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() ik ging in Noorwegen wonen of zoiets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Al wie z'n huis moest verlaten en met 10 kilometer rijden het spul kon beginnen ruiken, woont op een gevaarlijke plaats en heeft ontelbare vrije radicalen binnen gesnoven... U heeft evenveel risico op kanker als iemand die z'n heel leven heeft zitten roken, en dat op een week opgelopen! Met dank aan de Paarse regering u niet te verwittigen uiteraard.
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 5 december 2004 om 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Goh, ben ik toch naar het juiste deel van het land verhuisd. Volgens de beelden die vorige maand bekend werden is de lucht in het noorden van Nederland het schoonst en die rond Rotterdam het meest vervuild:
http://esamultimedia.esa.int/images/...rope_hires.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik vertrek volgend jaar naar Zweden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lokaal Raadslid
|
![]() En het blijft maar duren. We zijn nu al twee en een halve week boven de grens waarop men de bevolking vanaf 1 januari 2005 moet waarschuwen. (50 µg/m³). De belangrijkheid van de nieuwe Europese richtlijn kan blijkbaar nu nog niemand een moer schelen.
In de afgelopen dagen zijn in ons land waarden gemeten tot boven de 1000 (duizend) µg/m³. Dagelijks loop ik met een sjaal voor de mond maar het helpt niks. Inademen doet bij iemand als mij al meer dan anderhalve week echt pijn. Gelukkig ben ik zelfstandig of ik tekende ongewild m'n eigen doodvonnis. Ik dank onze regionale zender om op z'n minst nogmaals de mensen te waarschuwen. Morgen wordt weer een zeer zware dag. Fietsen,joggen wordt streng afgeraden, best sluit u de ventilatie in de wagen, maar dit helpt eigenlijk geen sikkepit. Kwaliteitsindex 8 betekent dat de alarmdrempel opnieuw wordt overschreden. Fijn stof is extreem gevaarlijk en het effect ervan is nog nauwelijks onderzocht, wat men gevonden heeft is op zijn minst schrikwekkend. Elke Belg heeft de afgelopen twee weken 2 tot 10 jaar van zijn levensverwachting verloren. Vanaf volgend jaar hadden we dit bij soortgelijke omstandigheden (inversie) dus al 2 weken lang elke dag (verplicht) in het nieuws gekregen. Nu kijken mensen mij raar aan en vragen zich af of ik ziek ben. Ondertussen fietsen ouderen en jongeren hier nog rustig rond. De 24-uur glijdende waarden in mijn stad liggen sinds 2 weken elke dag tussen de 65 en de 200 µg/m³. Een schande. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat wordt daar gezellig....
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Ik verhuis naar hrvatski !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() Ze doen dat expres om de pensioenen betaalbaar te houden
![]() Ik woon in Vilvoorde, de afgelopen weken ben ik braafjes binnengebleven, maar ik vraag me af of dat veel helpt, die stofdeeltjes zijn zo klein dat je er zelfs met een gewoon stofmasker niet aan ontsnapt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je mag je bescherming afzetten ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Op 15/12 lagen de waarden in bvb oost-vlaanderen de hele dag nog altijd tussen 50 en 175 µg/m³. Met ook nog steeds de pieken tot boven 350 µg/m³ in bepaalde steden in de Ardennen. Vandaag, een dag later, is er nog steeds niks veranderd. Nog steeds waarden tussen 50 en 150 µg/m³. De vervuiling duurt dus gewoon voort. U had beter mijn link ook even bekeken. Dan leert u ook eens wat. Vanmorgen berichtte Radio1 trouwens dat de VMM een onderzoek heeft afgerond waaruit blijkt dat de vervuiling voor het jaar 2003 een verkorting van de levensduur van in totaal 36.000 levensjaren aan de Vlamingen heeft veroorzaakt. Dit komt per Vlaming overeen met ofwel 5 maanden ziek, ofwel 5 maanden korter leven. Dit rapport wordt morgen aan de bevoegde minister voorgelegd. Met alle respect, Katun |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() & dan vertelde onze nieŭwe minister voor vlaams milieŭ (van milieŭzaken een reggionale bevoegdheid maken nog zo'n gaffel!) dat hij de regelneverij van de "Groenen" in een vorige regering maar afschaft want dat de bedrijfsleiders verantwoordelijkheidsbesef genoeg hebben om voor het milieŭ zorg te dragen !
De volgende stap is de hervorming van het ministerie van financiëen in die zin dat men de belastingen int op vrijwillige basis : de burgers zullen wel genoeg verantwoordelijkheidsbesef hebben om te weten dat de staat geld nodig heeft en voldoende overschrijven (reken maar eens na hoeveel staatsambtenaren hierdoor weer uitgespaard kunnen worden !).
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Verontreiniging kost Vlaming vijf gezonde levensmaanden
![]() Milieuverontreiniging heeft vorig jaar in Vlaanderen geleid tot het verlies van 36.000 gezonde levensjaren. Dat betekent concreet dat elke Vlaming bij een ongewijzigde milieutoestand gemiddeld vijf gezonde levensmaanden verliest. Dat blijkt uit het tiende Milieu- en Natuurrapport Vlaanderen (MIRA), dat donderdag wordt overhandigd aan Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters. Het rapport brengt de effecten van milieuverontreiniging op de volksgezondheid in Vlaanderen in kaart. Die worden uitgedrukt in aantal verloren gezonde levensjaren, door vroegtijdige sterfte of door een periode van ziekte. Het onderzoek beperkt zich tot zwevende stof, ozon, kankerverwekkende stoffen, lood en lawaaihinder. __________________________________________ typisch, dichte uitlaatgassen, lawaaihinder, afvalberg allemaal gevolg van teveel volk op te kleine oppervlakte. wat wil je met 439 inw/km². schandalig dat sommigen nog durven pleiten voor legale toelating van asielzoekers en migranten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |