![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() De kachel als splijtzwam tussen buren: ‘Het is gewoon houtstookterrorisme’
https://www.ad.nl/wonen/de-kachel-al...w.google.be%2F
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Er is deze dagen geen wind en blijft uitstoot meer hangen tussen de daken van huizen.
Mijn houtkachel daar zie geen uitstoot van, werkt zoals het moet. Mensen stoken ook verkeerd, smijten maar blokken op. Nieuwe blok moet eronder, dan vertrekt eerst het houtgas om te verbranden met meer blauwe vlam, nadien de houtskool ervan op nieuwe blok. Laatst gewijzigd door Deo : 17 december 2021 om 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ondertussen is de gezondheidschadelijke uitstoot "van houtkachels" al hoger dan die van het voertuigverkeer meldt het milieuministerie van Duitsland.
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 17 december 2021 om 13:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit moet stoppen. De stank en de prikkeling in keel en ogen is soms niet te harden.
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een verplichte filter zou alvast een stap in de goede richting zijn. https://www.haveverwarming.nl/abcat
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maak het goedkoper om uw kot op een andere manier te verwarmen.
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn buren stoken ook hout. En die rook komt hier gewoon in de slaapkamers en de keuken binnengedwarreld. Zelf het overdekte terras achter't huis is amper bruikbaar als de kachel aan is. En dat veroorzaakt massa's problemen en ergernissen. Naast de gezondheidskwestie komen de volgende zaken er nog bij. Als wij was buiten te drogen hangen en de kachel gaat aan kan heel de was opnieuw de wasmachine in. Staat de raam van de slaapkamer open en de kachel gaat aan kan al het beddengoed de wasmachine in en de raam voor de rest van de dag open. En ja, ook als hier bij ons de verwarming op staat. Zitten wij onder ons terras als de kachel aangaat, kunnen we naar binnen verhuizen. Het gaat hier soms zo ver dat wij ooit de was in de voortuin te drogen hangen. 't Is geen gezicht, je onderbroeken naast de straat maar een andere optie is er niet of we moeten al onze was in de droogkast steken. Ook niet direct een profijtelijke optie tegenwoordig. Overleg met de buren? Haalt geen kloten uit. Heb ze er in de twintig jaar (!!) dat wij er naast wonen al tientallen keren over aangesproken. Elke keer krijg je dan van die flauwe excuses en 'oplossingen'. "Ja, sorry, mijn hout was nat geworden." "Volgende week komt de schoorsteenveger." "Zo erg is dat toch niet, dat beetje rook als we de kachel aanmaken." Probleem hier is dat de schouw meters onder het hoogste punt van hun dak zit. En dan zit dat dak ook nog eens voor de schouw in de windrichting. Met als gevolg dat de wind over het dak gaat, dan met de dakhelling naar beneden komt, daar de rook uit de schouw meeneemt en hem dan zo bij ons naar binnen blaast. En dat zelfs al maar bij het lichtste briesje. Hun schouw voldoet aan geen enkel voorschrift qua hoogte en dergelijke maar daar is maar weinig tegen te beginnen. Die voorschriften zijn blijkbaar meer 'raadgevingen' voor architecten dan wettelijk afdwingbare normen. Je kan er mee naar het gerecht trekken maar de kans is groot dat dat een ellenlange lijdensweg wordt en er uiteindelijk niks verandert. Een paar jaar terug hebben de buren dan ook nog eens een verbouwing doorgevoerd. Ik heb toen aangedrongen op het verplaatsen van de schouw naar een hoger punt in het dak (het dak werd vernieuwd dus dat was normaal niet zo'n probleem). Na veel beloftes en toezeggingen is er toen uiteindelijk niks veranderd. Met (wegens het nog hoger gemaakte dak) nog meer rook in onze richting. Toen ik ze daar nogmaals over aansprak (meer rook en niet nagekomen beloftes) kreeg ik op een iets verdoken en heel onvervriendelijke manier te horen dat ik een zagevent was en dat ze ook niet wisten wat ze nog zouden kunnen veranderen. Omdat de houdbaarheidsdatum van mijn geduld ondertussen ruimschoots verlopen was heb ik toen ten einde raad de politie gebeld. Heb die agent toen foto's en filmpjes laten zien. Hem er ook op gewezen dat hun schouw tot een meter onder de uitgang roetzwart zag (wat enkel kan als de rook uit de schouw onmiddellijk naar beneden komt). En oom agent is daarna met die informatie bij de buren aan gaan kloppen. En raar maar waar; toen was er plots wel iets aan te doen. Ze hebben hun schouw dan een meter verhoogd. Wat al een kleine verbetering meebrengt maar nog lang niet het hele probleem oplost. Maar soit, als je al jaren tot aan je nek in de stront staat is het ook een hele verbetering als de stront daarna nog maar tot aan je heupen komt. De schouw nog hoger maken zou nog beter zijn maar dan wordt die zo hoog dat ze bij de eerste de beste storm waarschijnlijk bij ons in de tuin ligt. Hoeft voor mij nu ook weer niet. Ze hadden hun schouw gewoon onder het dak moet verlengen naar de nok. Het is daar onder het dak immers gewoon zolder. Maar waarschijnlijk was de kost van die tien meter dubbelwandige inox schouwpijp net iets te veel van het goeie. Uiteindelijke situatie: nog steeds veel last van hun rook en alle contact verbroken. Ook niet leuk, dagelijks iemand voorbijwandelen of tegenkomen en er geen woord tegen zeggen. Kortom: ze kunnen wat aanrichten, die houtkachels.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 18 december 2021 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() Vraag mij af hoe vroeger mensen omgingen met azijnpissers toen iedereen nog met kolen-en houtkachels verwarmen, spraken die ook niet meer tegen elkaar.
PS. Als er geen wind is zoals laatste dagen, hou dan uw ramen dicht. Is toch maar voor paar dagen, verdraagzaamheid is een deugd. Laatst gewijzigd door Deo : 18 december 2021 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk ook dat u, had u niet met de problematiek geconfronteerd geweest, dit had weggelachen en wellicht het andere kamp had gekozen. Het is immers altijd hetzelfde verhaaltje, veel mensen die zelf niet met de problematiek geconfronteerd worden of ook de houtstokers zelf zien er allemaal geen graten in ... tot ze er zelf eens mee te maken krijgen als benadeelde partij. Het is immers een bijzonder ingrijpend iets, de hele tijd met rookgassen geconfronteerd worden. Nog erger is het bij nieuwe, energiezuinige woningen met geforceerde ventilatie. U kan een raam dicht doen, bij de nieuwe woningen trekt de ventilatie automatisch lucht van buiten in het gebouw. Het toont allemaal aan dat de hele regelgeving hieromtrent compleet achterloopt en er dringend nood is naar maatregelen om in de eerste plaats de vervuiling van houtkachels aan te pakken, bijvoorbeeld door middel van filters zoals in Duitsland. In feite ook de logica zelve.
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb er de jongste dagen ook last van. Met dit weer blijft al die stank hangen. Tot zelfs binnen riek ik het.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.museumoflondon.org.uk/di...ndons-past-air
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Smog_van_1952 Ik denk dat die goeie-oude-giftige-tijd nog altijd heerst in de metropolen en grote steden in Azië. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 17:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men kon zelfs met geladen reiskoffer naar Düsseldorf rijden en dan kijken wat er nog vrij was, of ook van reizigers die hun reis afzegden. Want internet bestond toen nog niet. En naar reisbureaus gaan deed ik niet graag. Ook geld en mobiliteit is een deugd. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door DIBO : 18 december 2021 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Houtstook - hoe recent de ketel ook mag zijn - is het allerschadelijkste om te verwarmen. Zelfs 5 (houtafval) tot 12 maal schadelijker dan een moderne condenserende gasinstallatie.
Milieuschadekosten van verschillende technologieën voor woningverwarming VMM (Sander Devriendt) 25 april 2019 Je woning verwarmen met hout is veel schadelijker voor het milieu dan alle andere verwarmingstypes. Open haarden spannen daarbij de kroon, maar ook recente houttoestellen zijn een stuk schadelijker dan bijvoorbeeld moderne gasinstallaties. Hout als verwarmingsbrandstof is verantwoordelijk voor 60 % van alle directe milieuschadekosten, hoewel maar 20 % van de Vlaamse gezinnen hout gebruikt. Warmtepompen en -netten hebben de laagste schadekosten. De Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) liet deze studie uitvoeren als bijdrage aan de Green Deal Huishoudelijke Houtverwarming. Je woning verwarmen heeft een belangrijke impact op de luchtvervuiling door de uitstoot van fijn stof, CO2, stikstof- en zwavelstofoxiden … Dit leidt tot ziektes aan de luchtwegen, cardiovasculaire aandoeningen, schade aan gebouwen, schade aan ecosystemen, klimaatverandering... Deze schade uitgedrukt in kosten, noemen we de milieuschadekost. Het verschil in totale (direct + indirect) milieuschadekosten is groot tussen verschillende verwarmingstechnieken (zie Figuur 1): - Open haarden zijn het meest schadelijk, ongeveer 250 keer schadelijker dan een moderne condenserende gasinstallatie (1689 €/GJ warmte vs. 6,79 €/GJ warmte). - Ook recentere houttoestellen zijn 5 tot 12 keer schadelijker (33,71 – 80,37 €/GJ warmte) dan een moderne condenserende gasinstallatie (6,79 €/GJ warmte). - Oudere houtgestookte kachels (van voor 2000) hebben een schadekost hoger dan 500 €/GJ warmte, bij oudere cassettes is dit meer dan 350 €/GJ warmte. - Lokale pellets zijn in de meeste gevallen minder schadelijk dan briketten, houtafval, houtkrullen, snoeihout en stukhout. - Van alle houtgestookte verwarmingstechnieken zijn ketels op houtafval het minst schadelijk (33,71 €/GJ warmte). - Warmtenetten (0,26 €/GJ warmte), bodem- (1,04 €/GJ warmte) en luchtwarmtepompen (1,31 €/GJ warmte) hebben de laagste schadekosten. ![]() Figuur 1: Totale schadekosten Hoe werd de schadekost berekend? Om de totale milieuschadekost van een verwarmingstoestel te berekenen, is rekening gehouden met: - De directe uitstoot van verschillende stoffen per verwarmingstoestel aan de schoorsteen. - De indirecte luchtemissies door ontginning, transport en opwerking van de brandstof. - De schadekost per stof. - De geleverde warmte van het toestel. De jaarlijkse totale milieuschadekost in Vlaanderen door de emissies van woningverwarming kan becijferd worden op € 2,6 miljard, waarvan € 2,1 miljard directe schadekosten, voornamelijk door 56 % fijn stof (incl. elementaire koolstof) of € 1,20 miljard (waarvan 1,09 miljard door houtverbranding) en 29 % CO2 of € 612,9 miljoen (waarvan € 80,4 miljoen door houtverbranding) Studie uitgevoerd in opdracht van MIRA, Milieurapport Vlaanderen en kan teruggevonden worden via deze link (download 2,64 mb) Onderzoekers: Sander de Bruyn, Reinier van der Veen, Marisa Korteland, Marijn Bijleveld (CE Delft). https://www.nieuwsbriefmilieuenecono...=36&Itemid=130 https://www.milieurapport.be/publica...ningverwarming https://www.eoswetenschap.eu/natuur-...n-gezelligheid Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 19:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn basisidee blijft:
wij moeten zoveel als mogelijk proper zijn op ons eigen. Zoveel als mogelijk: als we ontdekken dat er iets bepaalds erg vuil is, dan checken we of er wat aan gedaan kan worden. Als er een haalbaar alternatief is: dan gaan we ervoor.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn buren stoken ook hout, ook geen rook zichtbaar, toch zijn mijn witte panelen steeds roetzwart na de winter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |