Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2022, 06:47   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard Wanneer wordt beslist om machinaal te beademen?

Midden in de nacht stormen ze haar kamer binnen en zeggen “we moeten je in coma brengen en kunstmatig beademen, anders ga je dood”. Met alle gevolgen van dien en erg lage overlevingskans vanwege schimmels, bacterie of hartproblemen.

Die machine blaast gewone lucht in de longen onder druk waardoor de longen volledig gebruikt worden. Waarom is dit beter dan zuurstof geven? Kan iemand mij uitleggen waarom en wanneer er wordt overgegaan tot beademing onder coma?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220216_97422631

Er is een onderzoek die aantoont dat de overlevingskansen stijgen hoe langer je wacht met die soort beademing, een stemmetje zegt me dan dat het niet echt helpt, vandaar de vraag.

https://ccforum.biomedcentral.com/ar...54-021-03540-6

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 17 februari 2022 om 06:49.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 12:01   #2
StV
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Midden in de nacht stormen ze haar kamer binnen en zeggen “we moeten je in coma brengen en kunstmatig beademen, anders ga je dood”. Met alle gevolgen van dien en erg lage overlevingskans vanwege schimmels, bacterie of hartproblemen.

Die machine blaast gewone lucht in de longen onder druk waardoor de longen volledig gebruikt worden. Waarom is dit beter dan zuurstof geven? Kan iemand mij uitleggen waarom en wanneer er wordt overgegaan tot beademing onder coma?

Er is een onderzoek die aantoont dat de overlevingskansen stijgen hoe langer je wacht met die soort beademing, een stemmetje zegt me dan dat het niet echt helpt, vandaar de vraag.

Naast de vraag en off-topic en mijn excuses hiervoor maar het moet mij toch van het hart als ik zoiets zie (mijn bloed begint dan lichtjes te borrelen)

Marianne is weer zo'n typisch geval met een BMI van dik (pun intended) boven de 30, dewelke dan een "gezondheidscertificaat" zou krijgen als ze maar gevaccineerd zou zijn (ik weet niet of dit het geval is -> betaalmuur) maar bij covid-19 UITERAARD veel kans heeft om in het ziekenhuis te belanden en zelfs erger, zoals in dit geval, vanwege een ongezonde levenstijl !

Zou Marianne hetzelfde voorgehad hebben met een BMI van 25 ?

En dan zijn er die zagen en klagen over hoe sommige (gezonde sportieve) mensen geen vaccin willen nemen omdat ze de zorg zouden kunnen overbelasten en de oorzaak zouden zijn voor mogelijks uitgestelde zorg .

BS zeg ik !-> Het zijn de Mariannekes en hun levenstijl ! (En dan nog maar zo'n 25% want 75% zijn vooral 65 plussers)

Laatst gewijzigd door StV : 17 februari 2022 om 12:04.
StV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 12:06   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Mogen we dan geen vertrouwen hebben in het medisch personeel ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 12:22   #4
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Ik ben geen dokter, maar ik neem aan dat ze u pas in coma brengen wanneer er orgaanfalen dreigt door gebrek aan zuurstof. Het zuurstofgehalte in het bloed kan men perfect meten.
Wellicht zal men hier dus bepaalde grenswaarden hanteren. Onder een bepaalde waarde of wanneer problemen met bepaalde organen zich manifesteren, kan men dit dan beslissen.
Oud 17 februari 2022, 12:30   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je mag niemand vertrouwen, al zeker niet als het om uw leven gaat.
Oud 17 februari 2022, 13:03   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Naast de vraag en off-topic en mijn excuses hiervoor maar het moet mij toch van het hart als ik zoiets zie (mijn bloed begint dan lichtjes te borrelen)

Marianne is weer zo'n typisch geval met een BMI van dik (pun intended) boven de 30, dewelke dan een "gezondheidscertificaat" zou krijgen als ze maar gevaccineerd zou zijn (ik weet niet of dit het geval is -> betaalmuur) maar bij covid-19 UITERAARD veel kans heeft om in het ziekenhuis te belanden en zelfs erger, zoals in dit geval, vanwege een ongezonde levenstijl !

En dan zijn er die zagen en klagen over hoe sommige (gezonde sportieve) mensen geen vaccin willen nemen omdat ze de zorg zouden kunnen overbelasten en de oorzaak zouden zijn voor mogelijks uitgestelde zorg .

BS zeg ik !-> Het zijn de Mariannekes en hun levenstijl ! (En dan nog maar zo'n 25% want 75% zijn vooral 65 plussers)
Je kunt ook dik worden door ziekte, stofwisseling en medicijnen!

Oudere mensen mogen ook wat dikker zijn. Dat is vetreserves!

Gepensioneerden die er nog atletisch uitzien is eerder een uitzondering.

En ps....zie maar dat het vaccin geen obèse veroorzaakt. Dat moet nog afgewacht worden.

Dikmakers
Prednison en andere medicijnen met corticosteroïden

Insuline en glimepiride

Antidepressiva

Middelen tegen hoge bloeddruk

Middelen tegen epilepsie

Overige medicijnen
De lijst van medicijnen die gewichtstoename kunnen veroorzaken, is helaas best lang. Dit zijn er nog meer:

Antipsychotica (lithium, olanzapine, risperidon)
(Zenuw)pijnstillers (pregabaline, amitriptyline)
Mogelijk ook maagzuurremmers (protonpompremmers)
Mogelijk ook middelen tegen allergie (antihistaminica)

En dat komt ook allemaal van de dokters eh?

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 februari 2022 om 13:08.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 13:40   #7
Aenigma
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

BMI zegt zelf niet veel wel omtrek buik
en je kan zo zien dat die ruim boven de 35 zit sowieso

een bodybuilder met bmi van 35+ gaat heus niet slechter af zijn dan een magere

Laatst gewijzigd door Aenigma : 17 februari 2022 om 13:41.
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 14:07   #8
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die maken ook fouten, bijvoorbeeld in de VS zien ze een duidelijke stijging van de doden in de maand dat net afgestudeerd zorgpersoneel begint te werken in ziekenhuizen.

In het begin ging het constant over die beademing en in NY en noord Italië zijn daardoor meer doden gevallen dan elders. Nadien zijn ze terughoudender geweest en vielen minder doden.

Hoe langer je wacht ook hoe beter de overlevingskans dus ja, het lijkt me interessant om weten welke criteria er gebruikt wordt om je geforceerd te beademen als ze weten dat de overlevingskans laag is.
Oud 17 februari 2022, 15:45   #9
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je kunt ook dik worden door ziekte, stofwisseling en medicijnen!

Oudere mensen mogen ook wat dikker zijn. Dat is vetreserves!

Gepensioneerden die er nog atletisch uitzien is eerder een uitzondering.

En ps....zie maar dat het vaccin geen obèse veroorzaakt. Dat moet nog afgewacht worden.

Dikmakers
Prednison en andere medicijnen met corticosteroïden

Insuline en glimepiride

Antidepressiva

Middelen tegen hoge bloeddruk

Middelen tegen epilepsie

Overige medicijnen
De lijst van medicijnen die gewichtstoename kunnen veroorzaken, is helaas best lang. Dit zijn er nog meer:

Antipsychotica (lithium, olanzapine, risperidon)
(Zenuw)pijnstillers (pregabaline, amitriptyline)
Mogelijk ook maagzuurremmers (protonpompremmers)
Mogelijk ook middelen tegen allergie (antihistaminica)

En dat komt ook allemaal van de dokters eh?
Het overmatig gebruik van medicijnen is een belangrijke doodsoorzaak. Deze medicijnen worden gepromoot door de industrie, terwijl er vaak gezondere alternatieven zijn. Bv wilgenbast i.p.v. de reguliere ontstekingsremmers. Het probleem is dat de pharma niet geïnteresseerd is in oplossingen waar ze geen patent op kunnen nemen, met alle gevolgen vandien. We zitten nu zelfs zo ver dat medicatie zonder patent geweerd wordt, een bijzonder problematische evolutie zoals we in de pandemie hebben kunnen waarnemen.
De overheid zou tegengewicht moeten bieden, maar is helaas te licht gewogen om dat nog te kunnen doen. Het gevolg is dat de overheid er niet meer is voor zijn burgers, maar fungeerd als marionet.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 16:00   #10
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb al hetzelfde gedacht wanneer een zwaarlijvige roker een vaccin weigert omdat het ongezond is, maar wel quasi dagelijks pakjes met "Roken is dodelijk" koopt.

Waar komt zo'n kromme redenering uit voort? Paniekzaaiierij en brainwashing van antivaxers zal er voor een deel tussenzitten vermoed ik. Allez, dat denk ik vaak als de logica volledig zoek is.

Het echte probleem blijft bestaan: Ondergefinancierde zorgsector die slecht betaald wordt.

Daar dienen de maatregelen vandaag nog "echt" voor.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 16:50   #11
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik ben geen dokter, maar ik neem aan dat ze u pas in coma brengen wanneer er orgaanfalen dreigt door gebrek aan zuurstof. Het zuurstofgehalte in het bloed kan men perfect meten.
Wellicht zal men hier dus bepaalde grenswaarden hanteren. Onder een bepaalde waarde of wanneer problemen met bepaalde organen zich manifesteren, kan men dit dan beslissen.
Een normale saturatiewaarde van zuurstof in het bloed, ligt tussen 96% en 100%. Daaronder begint met te spreken van hypoxie. Goed getrainde mensen, in die zin, die op regelmatige basis voor meer dan 40 minuten een verhoogde hartslag hebben door inspanning, kunnen voor iets langere periode een saturatie van minder dan 90% verdragen. Echt goed getrainde sportmannen (denk aan bergbeklimmen boven 6500 meter) kunnen zelfs nog lagere saturatie aan.

Uiteraard heeft een te lage saturatie onderliggende oorzaken, waarvan longproblemen de belangrijkste zijn.

In het hospitaal kan van zuivere zuurstof in de longen toedienen, via de eigen ademhaling, of geforceerd door intubatie.

Het minimum is ongeveer 1 liter quasi zuivere zuurstof per minuut, tot 12 liter, in een gewone kamer.
In een IC kamer loopt dat op tot 15 liter, en dan kan men nog "natte" zuurstof toedienen.
Pas dan, als de saturatie nog onvoldoende hoog blijft, kan men overgaan tot intubatie, of het geforceerd toedienen van de zuurstof.

De belangrijkste reden hiervoor is de ademhalingsfunctie, die uiteraard bij zwaarlijvigen, lastiger verloopt, NIET de opnamecapaciteit van de longen. Diep in en uit kunnen ademen, is vaak doorslaggevend om de saturatie op peil te kunnen houden.

Die getrainde mensen waarvan ik hierboven spreek, hebben gewoon een betere ademhalingsfunctie dan dikke mensen. Zelfs leeftijd is van iets minder belang!
Oud 17 februari 2022, 16:53   #12
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik heb al hetzelfde gedacht wanneer een zwaarlijvige roker een vaccin weigert omdat het ongezond is, maar wel quasi dagelijks pakjes met "Roken is dodelijk" koopt.

Waar komt zo'n kromme redenering uit voort? Paniekzaaiierij en brainwashing van antivaxers zal er voor een deel tussenzitten vermoed ik. Allez, dat denk ik vaak als de logica volledig zoek is.

Het echte probleem blijft bestaan: Ondergefinancierde zorgsector die slecht betaald wordt.

Daar dienen de maatregelen vandaag nog "echt" voor.
Eens waren we allemaal niet gevaccineerd. Maar nu is 90% minstens 1 keer gevaccineerd door "de paniekzaaierij en het brainwashen van de antivaxxers."

Komaan, ijsboer. Denk eens na....
Oud 17 februari 2022, 17:38   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Het overmatig gebruik van medicijnen is een belangrijke doodsoorzaak. Deze medicijnen worden gepromoot door de industrie, terwijl er vaak gezondere alternatieven zijn. Bv wilgenbast i.p.v. de reguliere ontstekingsremmers. Het probleem is dat de pharma niet geïnteresseerd is in oplossingen waar ze geen patent op kunnen nemen, met alle gevolgen vandien. We zitten nu zelfs zo ver dat medicatie zonder patent geweerd wordt, een bijzonder problematische evolutie zoals we in de pandemie hebben kunnen waarnemen.
De overheid zou tegengewicht moeten bieden, maar is helaas te licht gewogen om dat nog te kunnen doen. Het gevolg is dat de overheid er niet meer is voor zijn burgers, maar fungeerd als marionet.
Het ligt dikwijls ook gewoon aan de mensen zelf hoor.
Er zijn bv enorm veel mensen die een verslaving opbouwen met dafalgan.
Op het eerste zicht lijkt dat niet zo erg maar je gebruikt ze steeds sneller omdat je door ze te blijven gebruiken steeds sneller pijn en hoofdpijn er van krijgt.

Oude madammen kopen doorlopend dafalgan.
Oud 17 februari 2022, 17:41   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn verschillende reden waarom men iemand in een kunstmatige coma kan brengen.
1) om de pijnen te verzachten.
2) om zwellingen in de hersenpan tegen te gaan.
3) om minder lichamelijke belasting te hebben.
4) om het lichaam tot rust te brengen.
5) om het herstel proces te versnellen en vergemakkelijken.
Bij een kunstmatige coma word er altijd kunstmatig beademd, dit omdat de hersenfunctie ook heel laag staat.

Zuurstof moet enkele gebruikt worden als er een zuurstof te kort is in het bloed.
Als er geen zuurstof te kort is in het bloed, kan het toedienen van extra zuurstof zelfs leiden tot de dood.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 18:12   #15
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Een normale saturatiewaarde van zuurstof in het bloed, ligt tussen 96% en 100%. Daaronder begint met te spreken van hypoxie. Goed getrainde mensen, in die zin, die op regelmatige basis voor meer dan 40 minuten een verhoogde hartslag hebben door inspanning, kunnen voor iets langere periode een saturatie van minder dan 90% verdragen. Echt goed getrainde sportmannen (denk aan bergbeklimmen boven 6500 meter) kunnen zelfs nog lagere saturatie aan.

Uiteraard heeft een te lage saturatie onderliggende oorzaken, waarvan longproblemen de belangrijkste zijn.

In het hospitaal kan van zuivere zuurstof in de longen toedienen, via de eigen ademhaling, of geforceerd door intubatie.

Het minimum is ongeveer 1 liter quasi zuivere zuurstof per minuut, tot 12 liter, in een gewone kamer.
In een IC kamer loopt dat op tot 15 liter, en dan kan men nog "natte" zuurstof toedienen.
Pas dan, als de saturatie nog onvoldoende hoog blijft, kan men overgaan tot intubatie, of het geforceerd toedienen van de zuurstof.

De belangrijkste reden hiervoor is de ademhalingsfunctie, die uiteraard bij zwaarlijvigen, lastiger verloopt, NIET de opnamecapaciteit van de longen. Diep in en uit kunnen ademen, is vaak doorslaggevend om de saturatie op peil te kunnen houden.

Die getrainde mensen waarvan ik hierboven spreek, hebben gewoon een betere ademhalingsfunctie dan dikke mensen. Zelfs leeftijd is van iets minder belang!
Voor Zover ik weet gebruiken ze gewone lucht, dan zou het enkel zijn om je longen beter te vullen. Bij die vrouw in het artikel was het de eerste nacht dus waarschijnlijk te vroeg, ik vermoed dat ze een checklist gebruiken zonder naar de patiënt zelf te kijken.

Uitleg over het systeem
https://wexnermedical.osu.edu/blog/a...t-at-what-cost
Oud 17 februari 2022, 18:22   #16
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar als dan toch zo'n gezonde antivaxer met een juist BMI zich om de een of andere reden aan dient aan een hospitaal dan wordt alarm geslagen (want een ongewoon voorval) en meteen voorbereidingen getroffen voor in coma stelling en dito beademing te einde zeker te spelen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 20:22   #17
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aenigma Bekijk bericht
BMI zegt zelf niet veel wel omtrek buik
en je kan zo zien dat die ruim boven de 35 zit sowieso

een bodybuilder met bmi van 35+ gaat heus niet slechter af zijn dan een magere

Bij mij werken 2 personen type bodybuilder. Die waren bij
de zwaarste gevallen van bij ons op het werk.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 20:26   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik dacht dat bij een man de buikomtrek 98 cm in de taille mag zijn.
Oud 17 februari 2022, 21:56   #19
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik dacht dat bij een man de buikomtrek 98 cm in de taille mag zijn.
Een politicus met een verantwoordelijke goedbetaalde functie en overeenkomstige onkostenregeling heeft best een buikomtrek van 145 cm ten einde het nodige 'gravitas' te bereiken. Anorexia is dodelijk voor een politicus net als Bergen-Belsen, Büchenwald en Sachsenhausen voor ongewenst denkende burgers.
Oud 18 februari 2022, 00:52   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die maken ook fouten, bijvoorbeeld in de VS zien ze een duidelijke stijging van de doden in de maand dat net afgestudeerd zorgpersoneel begint te werken in ziekenhuizen.

In het begin ging het constant over die beademing en in NY en noord Italië zijn daardoor meer doden gevallen dan elders. Nadien zijn ze terughoudender geweest en vielen minder doden.

Hoe langer je wacht ook hoe beter de overlevingskans dus ja, het lijkt me interessant om weten welke criteria er gebruikt wordt om je geforceerd te beademen als ze weten dat de overlevingskans laag is.
Laten we vooral niet zeveren.
Wil je slimmer zijn dan de specialisten.
Als je lucht of zuurstof nodig hebt kan het niet vlug genoeg gebeuren.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be