Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Bekijk resultaten enquête: Tot waar willen/zullen de Russen gaan?
Enkel het separatisten gebied 1 4,76%
Het erkende gebied 2 9,52%
Een doorgang tot aan de Krim 4 19,05%
Het volledige gebied tot aan de Dnepr rivier 3 14,29%
Tot aan de pre 1944 grens 2 9,52%
Het complete land 9 42,86%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2022, 08:12   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard Hoe ver zal Rusland Oekraïne veroveren?

Het is zover, Rusland is Oekraïne binnengetrokken maar hoe ver zullen ze gaan?

1) Enkel de gebieden die reeds ingenomen zijn door 'separatisten'

2) Het gebied dat door Rusland erkend werd door de Russische regering, een stukje groter dan het separatisten gebied.

3) Een doorgang tot aan de Krim met het onderste deel van de Dnepr rivier als grens. Heel die strook

4) Het volledige gebied tot aan de Dnepr rivier, van onder tot bovenaan bij Kiev.

5) Tot aan de pre 1944 grens, dus tot aan het deel dat van polen was afgenomen in 1944

6) Het complete land

https://www.csis.org/analysis/russia...vasion-ukraine
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  220113_Jones_UkraineRussia_Map1_0.png‎
Bekeken: 783
Grootte:  663,5 KB
ID: 115801  

Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 08:30   #2
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

De Hamvraag is of ze Kyiv zullen aanvallen, de troepen- en tankbewegingen in Wit-Rusland wijzen wel in die Richting.

Legervoertuigen worden gemarkeerd met een witte Z, sommige met een vierkant , sommige met een driehoek, sommige met een cirkel.

De theorie is dat dat een opsplitsing is op basis van doel :welke Oekraiense stad/regio hun doel is...

parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 08:55   #3
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik twijfel sterk of ze Kiev zullen aanvallen, een ruime doorgang tot de Krim lijkt me de meest logische. Oekraïne zou dan nog een doorgang hebben tot aan de Zwarte Zee, wat een soort van toegift zou zijn.

Als ze Kiev aanvallen kunnen ze evengoed heel het land innemen, wat evengoed heel goed mogelijk is. Met hun ballistische raketten kunnen ze makkelijk het volledige land innemen, elke troepenconcentratie kan met 1 raket uitgeroeid worden.
Oud 23 februari 2022, 08:58   #4
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De Hamvraag is of ze Kyiv zullen aanvallen, de troepen- en tankbewegingen in Wit-Rusland wijzen wel in die Richting.

Legervoertuigen worden gemarkeerd met een witte Z, sommige met een vierkant , sommige met een driehoek, sommige met een cirkel.

De theorie is dat dat een opsplitsing is op basis van doel :welke Oekraiense stad/regio hun doel is...

Ik hou wel van de simpele, effectieve en super goedkope technieken die de Russen gebruiken. Bij de VS zou zoiets simpel 100 miljoen aan technologie kosten.
Oud 23 februari 2022, 09:02   #5
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik twijfel sterk of ze Kiev zullen aanvallen, een ruime doorgang tot de Krim lijkt me de meest logische. Oekraïne zou dan nog een doorgang hebben tot aan de Zwarte Zee, wat een soort van toegift zou zijn.

Als ze Kiev aanvallen kunnen ze evengoed heel het land innemen, wat evengoed heel goed mogelijk is. Met hun ballistische raketten kunnen ze makkelijk het volledige land innemen, elke troepenconcentratie kan met 1 raket uitgeroeid worden.
Putin wil controle en regime-change, dat eerst en vooral.
Kyiv aanvallen zou dus de meest logische stap zijn.
Oud 23 februari 2022, 09:09   #6
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Putin wil controle en regime-change, dat eerst en vooral.
Kyiv aanvallen zou dus de meest logische stap zijn.
Ik ben benieuwd hoe ze het gaan aanpakken, ze hebben jaren kunnen voorbereiden. Kiev innemen lijkt me dan inderdaad logisch bij een regime change, het is wel een grote stad en dat is erg lastig om in te vechten, dat doen ze niet graag.

Gewoon omsingelen lijkt me dan initieel het simpelst en de politiekers tijd geven om te vluchten. Vooral de politiekers een uitweg geven en overdonderen met een grote duidelijke troepenmacht en de dreiging van ballistische superwapens.

De strijd is sowieso erg onevenwichtig, een buurland van Rusland kan niets doen. Kiev kan nog een massa soldaten de dood in sturen maar die gaan zich erg vlug overgeven, er is al veel ervaring met de gevechten van de laatste 10 jaar.
Oud 23 februari 2022, 09:24   #7
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
De strijd is sowieso erg onevenwichtig, een buurland van Rusland kan niets doen. Kiev kan nog een massa soldaten de dood in sturen maar die gaan zich erg vlug overgeven, er is al veel ervaring met de gevechten van de laatste 10 jaar.
Je vergist je totaal, de Oekraieners gaan vechten, voor elk huis, elke straat.
Zelensky heeft voorlopig enkel de reservisten opgeroepen maar een algemene mobilisatie volgt er absoluut het moment dat Russische tanks de Conflictlijn van DNR/LNR overschrijden.

En dan wordt het een bloedbad, aan beide kanten.
Poetin kan dat uiteraard niks schelen, duizenden levens betekenen niks voor hem, minder dan de kleur van het tapijt van de slaapkamers in zijn paleizen.

Maar wat zal de Russische man en vrouw in de straat daarvan denken?
Moeten duizenden russische jonge mannen sterven voor de machtsfantasien van 1 oude man met waan-ideeën?

Laatst gewijzigd door parcifal : 23 februari 2022 om 09:26.
Oud 23 februari 2022, 09:55   #8
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vergist je totaal, de Oekraieners gaan vechten, voor elk huis, elke straat.
Zelensky heeft voorlopig enkel de reservisten opgeroepen maar een algemene mobilisatie volgt er absoluut het moment dat Russische tanks de Conflictlijn van DNR/LNR overschrijden.

En dan wordt het een bloedbad, aan beide kanten.
Poetin kan dat uiteraard niks schelen, duizenden levens betekenen niks voor hem, minder dan de kleur van het tapijt van de slaapkamers in zijn paleizen.

Maar wat zal de Russische man en vrouw in de straat daarvan denken?
Moeten duizenden russische jonge mannen sterven voor de machtsfantasien van 1 oude man met waan-ideeën?
Ik weet niet hoor, 3 dagen terug hebben ze een test gedaan met ballistische raketten die 1500 km ver een target verpulvert. Dat is toch een duidelijk teken.

De Oekrainers hebben aan de andere kant wel veel antitankwapens gekregen van de VS en dat maakt uiteraard ook een verschil. Het hangt er vanaf hoe hard die willen vechten, het zijn geen ISIS fanatiekelingen.

Ik vermoed dat ze enkel een doorgang tot de Krim willen openen, zoiets doe je met een grote overmacht op die plaats en dat lijkt me de situatie van vandaag.
Oud 23 februari 2022, 10:11   #9
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat ze enkel een doorgang tot de Krim willen openen, zoiets doe je met een grote overmacht op die plaats en dat lijkt me de situatie van vandaag.
Zowat de helft van de Russische troepen, een goeie 75 000, staan in Belarus, Bryansk, Kursk, and Belgorod : Nabij het Noorden en Noord-oosten van Oekraiene dus en die bewegen naar de grens.

Dat is niet om een doorgang naar de Krim te openen.

Dit is zowat meest negatieve scenario dat zou kunnen momenteel :

Laatst gewijzigd door parcifal : 23 februari 2022 om 10:22.
Oud 23 februari 2022, 10:27   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Poetin de volledige provincies Donetz en Louchansk in zijn klauwen wil krijgen. Die kerel ontpopt zich tot een kopie van Hitler: alles wat Russisch-talig is “Heim ins Reich”.
Oud 23 februari 2022, 10:38   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoor, 3 dagen terug hebben ze een test gedaan met ballistische raketten die 1500 km ver een target verpulvert. Dat is toch een duidelijk teken.

De Oekrainers hebben aan de andere kant wel veel antitankwapens gekregen van de VS en dat maakt uiteraard ook een verschil. Het hangt er vanaf hoe hard die willen vechten, het zijn geen ISIS fanatiekelingen.

Ik zie niet in wat een doorbraak naar de Krim hen zou opbrengen, ze hebben nu al een direkte verbinding.
En ik twijfel er niet aan dat de Oekrainers gaan vechten, en ze zijn ondertussen zeer waarschijnlijk ook al in het geniep zwaar bewapend. Uiteindelijk hebben ze weinig kans op een overwinning, maar het zal niet mooi worden. Een grondoorlog is altijd een slachtpartij.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 10:44   #12
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik zie niet in wat een doorbraak naar de Krim hen zou opbrengen, ze hebben nu al een direkte verbinding.
En ik twijfel er niet aan dat de Oekrainers gaan vechten, en ze zijn ondertussen zeer waarschijnlijk ook al in het geniep zwaar bewapend. Uiteindelijk hebben ze weinig kans op een overwinning, maar het zal niet mooi worden. Een grondoorlog is altijd een slachtpartij.
Inderdaad er is nu al een brug tussen de Krim en de rest van Rusland.

Als Putin nog wat teveel doordrukt zou hij ook wel eens het slachtoffer kunnen worden van een Paleisrevolutie.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 11:00   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze willen een stevige corridor naar de Krim, omdat dat de enige ijsvrije haven is die ze hebben.

Dat is altijd al de bedoeling geweest. Daarom dat hij zo hardnekkig doorzet.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 11:31   #14
Glennos1
Provinciaal Statenlid

Standaard

Zolang er geen militaire dreiging komt gaat Poetin niet stoppen bij het rebellengebied. Rusland en de rebellen hebben onafhankelijkheid geclaimd over een deel van Dontesk en Luhansk dat ze niet in handen hebben. Dus dat geclaimde hebied gaat hij zowiezo in handen willen nemen.

Door de afscheuring echter van de krim en donetsk en luhansk moet Poetin wel niet meer hopen op een pro-Russische president in Oekraïne.

Kiev en Lviv zou wel heel bloedig kunnen worden aangezien dat daar totaal geen steun onder de bevolking is voor de Russen zoals in de Oostenlijke en Zuidelijke gebieden.

Misschien wil Poetin ook wel een landbrug tot Transnistrie. Er zitten namelijk zowel Russische troepen klaar daar als op de Krim.

Zal vooral van het militaire antwoord afhangen van Oekraïne en het Westen denk ik, sancties deren hem niet. Denkt waarschijnlijk dat de EU en de VS dit toch niet volhouden. Biden had al een pak sancties tegen Rusland afgebouwd die wel geldig waren onder Trump.

Misschien wil Poetin wel zoveel mogelijk nemen om dan in een goede onderhandelingspositie te zitten en dan een beetje land terug te geven in ruil voor verminderen van sancties.

Na Afghanistan heeft de VS opnieuw bewezen onder Biden dat ze veiligheid in de wereld niet kan verzorgen. Hopelijk brengt dit China niet op ideeën voor Taiwan.
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 11:46   #15
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Tot op heden is er nog geen bewijs dat er Russische troepen zijn in de Donbas, aldus de minister van Buitenlandse Zaken van het Verenigd Koninkrijk:

Citaat:
The United Kingdom has not seen “full” evidence Russia has sent troops to eastern Ukraine, British Foreign Secretary Liz Truss told Sky News on Wednesday.

“We've heard from Putin himself that he is sending in troops,” she said. “We don't yet have the full evidence that that has taken place. What we are expecting, and this has been confirmed by the Americans as well as by the United Kingdom, is a full-scale invasion, including potentially of Kyiv.”
https://edition.cnn.com/europe/live-...-22/index.html
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 12:37   #16
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan enorm veel schade aanrichten vanop afstand maar is dat vildoende om controle te krijgen over een gebied? Ik denk het niet.

Als Rusland steden als Kiev binnentrekt zijn we vertrokken voor maanden schermutselingen met Gigantische menselijke verliezen. Ik denk niet dat Rusland dat offer kan/wilt brengen (Putin misschien wel, dat is iets anders)
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 12:59   #17
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Je kan enorm veel schade aanrichten vanop afstand maar is dat vildoende om controle te krijgen over een gebied? Ik denk het niet.

Als Rusland steden als Kiev binnentrekt zijn we vertrokken voor maanden schermutselingen met Gigantische menselijke verliezen. Ik denk niet dat Rusland dat offer kan/wilt brengen (Putin misschien wel, dat is iets anders)
Rusland zal niet binnentrekken zonder de steun van een groot deel van de bevolking, Kiev zelf valt daar dus wat buiten. Dat lijkt me een grens.
Oud 23 februari 2022, 17:49   #18
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Rusland zal niet binnentrekken zonder de steun van een groot deel van de bevolking, Kiev zelf valt daar dus wat buiten. Dat lijkt me een grens.
Bovendien is er ook nog de vraag : als er een grootschalige Russische invasie komt en Oekraiene vraagt bijstand en een interventie aan bij de VN of aan NATO, hoe dat uitspeelt...
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze niets doen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 23 februari 2022 om 17:50.
Oud 23 februari 2022, 18:30   #19
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien is er ook nog de vraag : als er een grootschalige Russische invasie komt en Oekraiene vraagt bijstand en een interventie aan bij de VN of aan NATO, hoe dat uitspeelt...
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze niets doen.
De NAVO kan enkel wapens geven en dat doen ze al, veel antitank materiaal.

Wat Oekraïne zal doen tegen Rusland is maar de vraag, het kan goed zijn dat ze de oostelijke delen gewoon gaan afstaan tot de Krim.
Oud 23 februari 2022, 18:36   #20
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
De NAVO kan enkel wapens geven en dat doen ze al, veel antitank materiaal.
Tot een bepaalde grens. In ex-joegoslavie is NATO op een bepaald punt ook tussengekomen toen het daar de spuigaten uitliep.

Citaat:
Wat Oekraïne zal doen tegen Rusland is maar de vraag, het kan goed zijn dat ze de oostelijke delen gewoon gaan afstaan tot de Krim.
Het kan ook zijn dat alle 40 miljoen oekraieners simultaan Sepukku plegen, die kans is zelfsnog groter dan dat ze die oostelijke delen gewoon afstaan.

Ik denk niet dat jij ooit al met een Oekraiener of Oekraiense gepraat hebt en zeker geen nationalistische.

Laatst gewijzigd door parcifal : 23 februari 2022 om 18:36.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be