24 juni 2022, 19:32
|
#1
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
Genk zet zelf laadpalen, en wil eigen prijsregie, Vlaanderen not amused...
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220623_96296062
Genk zet eigen laadpalen, tot onvrede van Vlaanderen
Genk/Brussel - De stad Genk gaat een eigen netwerk van laadpalen uitbouwen. De Vlaamse regering betreurt die keuze, omdat de stad eerder had aangegeven mee te doen aan het Vlaamse laadpalenplan dat deze zomer start.
Donderdag kondigde de stad Genk aan dat het zelf gaat investeren in een eigen netwerk van laadpalen. Tegen 2025 wil de stad het huidige aanbod (een 30-tal laadpalen, nvdr.) uitbreiden met nog eens minimum 51 nieuwe laadpalen. Genk gaat daarvoor in zee met SmartVille, een samenwerkingsverband tussen Cegeka, Crescent, Cipal Schaubroeck en Belfiusdochter The Studio. Met het contract is een bedrag van 1,5 miljoen euro gemoeid. De beslissing werd dinsdag goedgekeurd door de Genkse gemeenteraad.
“Door zelf in laadpalen te investeren willen we de regie in eigen handen houden”, zegt de Genkse burgemeester Wim Dries (cd&v). “Het gaat ons vooral om de flexibiliteit. We kunnen nu zelf de prijzen bepalen en een ander tariefbeleid voeren, zodat eigen inwoners minder moeten betalen dan bezoekers. Tegelijk kunnen we ook zelf beslissen wie de stroom levert.”
Zo is de stad van plan om zoveel mogelijke groene energie zelf op te wekken, met eigen windmolens en zonnepanelen.
Te laat?
Maar in Brussel is niet iedereen onverdeeld gelukkig met die Genkse ambities. De Vlaamse regering werkt al een tijdje aan een eigen laadpalenplan om de gemeentebesturen te ontlasten. Om de uitrol van laadpalen te versnellen, wil Vlaanderen ook komaf maken met het quasi monopolie van Allego.
Ten laatste op 15 juli zal de Vlaamse regering daarom per provincie een aparte laadpaaloperator aanduiden. Vanaf dan zou het snel kunnen gaan. De eerste nieuwe laadpalen zouden al in september in het straatbeeld kunnen verschijnen. Tegelijk wordt ook een digitaal loket geopend waarin burgers een publieke laadpaal kunnen aanvragen in een straal van 250 meter rond de eigen woning.
Als gemeenten niet wilden meedoen aan dat Vlaamse laadpalenplan moesten ze dat tegen 31 december 2021 laten weten aan Vlaanderen. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) waren alleen Antwerpen, Gent en Oostende op tijd. Volgens de Genkse burgemeester Wim Dries gaf Genk op 3 januari 2022 aan meer tijd nodig te hebben om te beslissen. Daarop kwam geen reactie van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Op 7 april liet de stad officieel weten niet te willen meedoen, maar toen was het bestek per provincie al uitgewerkt. De stad Genk won daarop advies in van advocatenkantoor Monard.
“Dat advies bevestigt dat dit laadpalenplan de autonomie van de lokale besturen uitholt”, zegt Dries, die ook voorzitter is van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). “Het kan niet dat Vlaanderen er zomaar van uit gaat dat alle gemeenten meedoen en ons openbaar domein zomaar verkocht wordt aan een privéfirma. Het zou omgekeerd moeten zijn: als we ergens aan willen meedoen, moeten wij dat als gemeenten zelf aangeven.”
Niet op de spits drijven
Dat Genk nu ter elfder ure toch uit het Vlaamse plan stapt, zet hoe dan ook kwaad bloed in Brussel. Bij de opmaak van het businessplan werd namelijk rekening gehouden met de deelname van Genk. Dat de tweede grootste stad van de provincie nu niet meer meedoet, is geen goed nieuws voor de toekomstige operator die een deel van zijn businessplan in het water ziet vallen.
De beslissing van Genk zou ook te maken hebben met het plan om ook in ondergrondse parkeergarages laadpalen te plaatsen. De Vlaamse uitrol houdt daar geen rekening mee, omdat publieke laadpalen in betaalde parkeergarages moeilijker bereikbaar zijn. De redenering is dat burgers niet verplicht kunnen worden om parkeergeld te betalen als ze publiek willen laden.
Minister Peeters zegt de “laattijdige keuze” van Genk dan ook “te betreuren”, maar ze wil het conflict met de stad niet op de spits drijven. “Wat voor ons primeert, is dat de bestuurder het vertrouwen krijgt dat hij dichtbij kan laden. Daarom blijft het doel om tegen 2025 in Vlaanderen naar 35.000 laadpaalequivalenten te gaan. Een standaard publieke laadpaal (met een vermogen van 11 tot 22 kW, nvdr.) komt overeen met 2 laadpaalequivalenten.
|
En wie gaat de steden tegenhouden als het te traag gaat vanuit Brussel?
Bovendien kunnen steden en gemeentes zelf hun (groene) stroom opwekken en opslaan.
Die 51 laadpalen van Genk hebben 2 aansluitingen, dus 102 EVs kunnen er laden. Elke laadpaal zal 2 laadplaatsen hebben. Bovendien gaan de palen slim zijn, geen laadpaalklevers deze keer anders wordt het heel kostelijk.
Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 19:38.
|
|
|