Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2022, 14:39   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Werklozen vrezen voor een baan.

Doordat er steeds meer vacatures komen, vrezen werklozen dat ze binnenkort moeten gaan werken.

Dit is uiteraard een Nederlands nieuwsbericht, maar in België is het nog erger.
Ik liet me vertellen dat medewerkers van de VDAB zelfs fysiek bedreigd werden door werklozen.

Er is maar één remedie die echt werkt, en dat is werklozen van den dop gooien na een bepaalde tijd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2022, 15:52   #2
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Zijt ge weer daar met de afbraakpolitiek van ons hele sociale systeem waarvoor we bijdragen omdat politiekers voor electoraal gewin de parasiterende hangmat fraudeurs van het kiesvee er niet wil uithalen en straffen?

Leg het maar eens uit aan je eigen kinderen, die nu werken aan een loon waarvan ze al bijna de helft moeten afgeven om bij te dragen met de hoogste belastingen aan een sociaal stelsel, maar bij onvrijwillige werkloosheid het zouden moeten doen met een schamel ocmw-leefloon omdat er geen sociaal vangnet meer bestaat omdat gij dat wil afschaffen als enige optie tegen de profiteurs van het systeem.

Gij gooit zeker ook de hele mand appelen weg als er éne rotte appel inzit ipv die rotte eruit te halen?
Oud 20 augustus 2022, 16:13   #3
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Wikipedia: Nieuwspaal.

Nieuwspaal is een satirische nieuwswebsite opgericht in 2015. De website wordt soms verward met echt nieuws of met nepnieuws.

K&K a.u.b.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2022, 19:05   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ze moeten de werklozen dan ook niet jaren bezig houden met cursussen eh.
Of ze niet zelf achter werk laten zoeken.
De vdab maakt er zich vanaf met alles in de werkloze zijn handen te steken in plaats als vdab actief werk voor hun te zoeken.

Stel u voor dat je voor een interim werkt om dan zelf werkgevers kunt gaan zoeken?

De vdab is een bullshit bureaucratie met een hoop omhoog gevallen luiaards die best allemaal zelf werkloos zou gemaakt worden.
Oud 20 augustus 2022, 19:10   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze moeten de werklozen dan ook niet jaren bezig houden met cursussen eh.
Er zijn een hoop werklozen die geen bruikbare kennis of ervaring aan een moderne arbeidsmarkt kunnen toevoegen.
Citaat:
Of ze niet zelf achter werk laten zoeken.
Als een werkloze dat niet uit zichzelf doet, is het verloren moeite.
Citaat:
De vdab maakt er zich vanaf met alles in de werkloze zijn handen te steken in plaats als vdab actief werk voor hun te zoeken.
Doen alsof.
Net zoals huidge vakbonden zijn werklozen hun bestaansreden.

Citaat:
Stel u voor dat je voor een interim werkt om dan zelf werkgevers kunt gaan zoeken?
Heb ik ook gedaan. Dat was een misstap uit mijn jonge jaren. Had beter mezelf "als interim kantoor" ingeschreven en mezelf uitgestuurd.

Citaat:
De vdab is een bullshit bureaucratie met een hoop omhoog gevallen luiaards die best allemaal zelf werkloos zou gemaakt worden.
Het zijn bureaupiloot ambtenaren....
Oud 20 augustus 2022, 19:14   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Werklozen vrezen niet voor "een" baan, maar voor "hun" baan. Zij vinden dat hun "prestaties" gelijkstaan met een werk, een beroep.

Mensen die er geen kloten van snappen, denken direct dat als de eeuwigdurende werkloosheid afgeschaft wordt, iedereen slechts een paar maanden dopgeld zou trekken. Wel, dat is nu ook niet de bedoeling.

Verder moet de vdab niet in de plaats gaan staan van de werkzoekende. Ze moeten hem/haar juist maar helpen. Enerzijds door kursussen edm aan te bieden, en anderzijds door hem/haar specifieke jobs aan te bieden, als een werkgever die vacature seint aan de vdab. Om dan bij weigering van die job te aanvaarden, hem/haar met zijn kloten van den dop te zwieren. De werkloze blijft zelf verantwoordelijk voor zijn toestand, en moet actief zoeken. De vdab is "hotel mama" niet voor de werkloze.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2022, 19:41   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er zijn een hoop werklozen die geen bruikbare kennis of ervaring aan een moderne arbeidsmarkt kunnen toevoegen.

Als een werkloze dat niet uit zichzelf doet, is het verloren moeite.

Doen alsof.
Net zoals huidge vakbonden zijn werklozen hun bestaansreden.

Heb ik ook gedaan. Dat was een misstap uit mijn jonge jaren. Had beter mezelf "als interim kantoor" ingeschreven en mezelf uitgestuurd.

Het zijn bureaupiloot ambtenaren....
Het is niet de werkloze die de schuld moet dragen van de diploma's die ze niet hebben.

Ofwel stem je de arbeidsmarkt af aan de arbeiders ofwel digitaliseer en robotiseer je uw bedrijf en kom dan niet klagen dat je geen computernerds vind die de rol van arbeiders ook niet op zich neemt.

Dit terzijde.
Een vdab moet naargelang het profiel van de werkloze jobs weten te vinden die daar bij passen en onderhandelen tussen die bedrijven en de werkloze.

Vroeger deden ze dat.

Nu maken ze er zich vanaf. Ah meneer de werkloze zoek zelf en als dat niet gaat doen we een herscholing en kan je vooraf nog eens opnieuw proberen.

Zo lukt het niet natuurlijk. En het is er aan te zien ook.
Oud 20 augustus 2022, 19:51   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Het is niet de werkloze die de schuld moet dragen van de diploma's die ze niet hebben.
Geen specifieke diploma's tot daar toe, maar met moeite een landstaal machtig of enig benul van basis veiligheids en/of hygiënenormen is wel meegenomen, zelfs voor een vuilniszakwerper.

Citaat:
Ofwel stem je de arbeidsmarkt af aan de arbeiders ofwel digitaliseer en robotiseer je uw bedrijf en kom dan niet klagen dat je geen computernerds vind die de rol van arbeiders ook niet op zich neemt.
Beetje een mix die niet wil. water en olie mengen ook niet.
Citaat:
Dit terzijde.
Een vdab moet naargelang het profiel van de werkloze jobs weten te vinden die daar bij passen en onderhandelen tussen die bedrijven en de werkloze.

Vroeger deden ze dat.
Dat doen uitzendkantoren ook, met meer succes denk ik, want ze blijven bestaan zonder de overheidsruif leeg te vreten.

Citaat:
Nu maken ze er zich vanaf. Ah meneer de werkloze zoek zelf en als dat niet gaat doen we een herscholing en kan je vooraf nog eens opnieuw proberen.

Het is mijn back-up, als ik geen werk naar mijn goesting zou vinden, dan herschool ik wel. Daar heb ik trouwens geen VDAB voor nodig...
Oud 20 augustus 2022, 20:12   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Momenteel kampen we met veel migranten ook die uit een andere cultuur komen.
Geen werkvolk cultuur of achtergrond noch ervaring noch motivatie.

Arabieren zijn koopmannen. Inkoop en verkoop van om het even wat. Zaakjes doen. Dat is hun drive.
Oud 20 augustus 2022, 20:16   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen specifieke diploma's tot daar toe, maar met moeite een landstaal machtig of enig benul van basis veiligheids en/of hygiënenormen is wel meegenomen, zelfs voor een vuilniszakwerper.

Dat doen uitzendkantoren ook, met meer succes denk ik, want ze blijven bestaan zonder de overheidsruif leeg te vreten.

Het is mijn back-up, als ik geen werk naar mijn goesting zou vinden, dan herschool ik wel. Daar heb ik trouwens geen VDAB voor nodig...
Uiteraard doen uitzendkantoren het beter.
Ze benaderen de essentie.
Ze kijken wie binnenkomt en ze zoeken daar gepast werk op.

De vdab kan er veel van leren.
Oud 20 augustus 2022, 20:24   #11
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

De ganse economie zoals ze nu is biedt weinig.
Zelfs als zelfstandige met een webshop beginnen, biedt maar beperkte mogelijkheden en dan moete al uw winst herinvesteren of ze belasten u bijna failliet.
Oud 21 augustus 2022, 06:35   #12
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Verder moet de vdab niet in de plaats gaan staan van de werkzoekende. Ze moeten hem/haar juist maar helpen. Enerzijds door kursussen edm aan te bieden, en anderzijds door hem/haar specifieke jobs aan te bieden, als een werkgever die vacature seint aan de vdab. Om dan bij weigering van die job te aanvaarden, hem/haar met zijn kloten van den dop te zwieren.
Uh dat laatste is de job van de RVA.

Waarom zouden Vlaamse ambtenaren moeten waken over de federale kas?

Zodat er meer geld naar de Walen kan?
Oud 21 augustus 2022, 06:38   #13
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Momenteel kampen we met veel migranten ook die uit een andere cultuur komen.
Geen werkvolk cultuur of achtergrond noch ervaring noch motivatie.
Het enige wat ze moeten kunnen is wiskunde.

Om het verschil uit te rekenen tussen dop + extra steunmaatregelen en loon.

Wiet gaat er in 's hemelsnaam werken voor misschien nog geen euro extra per uur?
Oud 21 augustus 2022, 07:02   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Zijt ge weer daar met de afbraakpolitiek van ons hele sociale systeem waarvoor we bijdragen omdat politiekers voor electoraal gewin de parasiterende hangmat fraudeurs van het kiesvee er niet wil uithalen en straffen?

Leg het maar eens uit aan je eigen kinderen, die nu werken aan een loon waarvan ze al bijna de helft moeten afgeven om bij te dragen met de hoogste belastingen aan een sociaal stelsel, maar bij onvrijwillige werkloosheid het zouden moeten doen met een schamel ocmw-leefloon omdat er geen sociaal vangnet meer bestaat omdat gij dat wil afschaffen als enige optie tegen de profiteurs van het systeem.

Gij gooit zeker ook de hele mand appelen weg als er éne rotte appel inzit ipv die rotte eruit te halen?
En waarom moeten onze kinderen de helft van hun loon afgeven?
Al eens over nafedacht?
Ik denk het niet.
Oud 21 augustus 2022, 07:03   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wikipedia: Nieuwspaal.

Nieuwspaal is een satirische nieuwswebsite opgericht in 2015. De website wordt soms verward met echt nieuws of met nepnieuws.

K&K a.u.b.
Er zit toch waarheid in hetgeen ze schrijven.
Ik relativeer ook in mijn openingspost.
Oud 21 augustus 2022, 07:14   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dit terzijde.

Vroeger deden ze dat.

Ik ben akkoord met een cursus, een cursus op weg naar een job in een bedrijf. En voor mij mag dat zelfs in de vorm van een leercontract, waarbij de werkloze één dag per week les volgt en vier dagen per week werkervaring kan opdoen.

Voorbeeld hoe het zou kunnen gaan.
  • De eerste drie maanden betaald de werkgever de helft van het loon.
  • De werkgever engageert zich om de kandidaat werknemer daarna minsten 2 jaar in dienst te houden, waarbij ie het loon zelf betaald (de dag les uiteraard niet).
  • Een cursus kan lopen van 3 maanden tot twee jaar, afhankelijk van de job.

Het voordeel is dat de werkloze of kandidaat werknemer onmiddellijk ziet wat de job inhoudelijk voorstelt.
De periode van inwerken wordt betaald door de staat.
De werkloze heeft een job voor minstens twee jaar.
Oud 21 augustus 2022, 07:17   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er is wel een ander fenomeen, vooral in de zorgsector.
Daar lokken ze de werknemers weg met de belofte van een hoger loon. Waardoor ze eigenlijk doen aan herverdeling van de beschikbare werknemers, en daarbij de kost van de zorg nog eens ferm opdrijven (hier bestaat een draad over).
Oud 21 augustus 2022, 07:18   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Uh dat laatste is de job van de RVA.

Waarom zouden Vlaamse ambtenaren moeten waken over de federale kas?

Zodat er meer geld naar de Walen kan?
Vandaar dat deze materie volledig naar de gewesten zou moeten gaan.
Oud 21 augustus 2022, 07:19   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Het enige wat ze moeten kunnen is wiskunde.

Om het verschil uit te rekenen tussen dop + extra steunmaatregelen en loon.

Wiet gaat er in 's hemelsnaam werken voor misschien nog geen euro extra per uur?
Klopt, en in dat bedje is België, als bijna enig land in Europa, al jaren ziek.
Oud 21 augustus 2022, 08:25   #20
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

https://www.businessinsider.nl/offsh...erland-450077/

https://m.hbvl.be/cnt/aid669119

https://www.gva.be/cnt/oid336147

https://www.standaard.be/cnt/gs5in02o

Eerst de politiek in termijn beperken zodat ze ooit aan dezelfde arbeidsmarkt onderworpen worden waarin ze ons leidde.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be