Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2022, 11:17   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Ad blue tekort dreigt?

Ook dat nog... dat spul was ik eigenlijk gans vergeten... die dure prijs van Adblue kent wel elke dieselrijder.

Maar die blijven hier muisstil op het forum, bashen op EVs en batterijen is hun belangrijker.

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/advies/diese...Uj4dPph7f3WY7B

Diesel in gevaar omwille van een AdBlue-tekort?

De prijsexplosie van gas zorgt ervoor dat sommige spelers de productie stopzetten van het additief dat noodzakelijk is voor de goede werking van moderne dieselvoertuigen...

Vanhouche Sébastien 12 september 2022

Nee, diesel is niet dood, verre van! Volgens Febiac rijdt bijna de helft van alle Belgische auto's nog op diesel. De meest recente modellen zijn uitgerust met een AdBlue-tank. Met dit additief wordt hun vervuilende uitstoot aanzienlijk verminderd. Een goede zaak, alleen dat in de meeste gevallen de auto niet wil starten als de tank niet goed gevuld is...

Het kluwen rond gas...

Het probleem is dat voor de productie van dit additief grote hoeveelheden gas nodig zijn. De prijs van gas is sterk gestegen door het conflict in Oekraïne, wat een rechtstreeks effect heeft op de rendabiliteit van de AdBlue-productie. Daarom zette het bedrijf SKW, dat bijna de helft van het in Duitsland verbruikte additief maakt, de productie stop.

2,5 miljoen liter per dag!

Jammer genoeg blijft de prijs van gas hoog. In die mate zelfs dat het Duitse bedrijf vreest dat ze haar fabrieken niet snel meer zal kunnen opstarten zonder overheidssteun... Een groot probleem, want vandaag wordt volgens SKW dagelijks bijna 2,5 miljoen liter AdBlue verbruikt! Als er een tekort zou ontstaan, zou de transportsector sterk getroffen worden, en zelfs stil komen te liggen!

Laatst gewijzigd door Micele : 13 september 2022 om 11:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 12:10   #2
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Het tekort aan het noodzakelijke Adblue is ook een manier om (nieuwere) diesel rijden te "ontmoedigen"...dat hebben ze goed uitgekiend.
Oud 13 september 2022, 15:46   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Och zo erg is dat niet.
Er in plassen is even goed.
Oud 13 september 2022, 16:19   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ADAC bevestigt het nieuws dat SKW stil ligt en maakt zich toch wat ongerust, de voorraden slinken.

BASF loopt wel nog op volle toeren.

https://www.adac.de/news/adblue-preis-gestiegen/

De prijs van Adblue zou in Duitsland minstens verdrievoudigd zijn, en nog geen einde in zicht.

Dat wordt alvast doorgerekend aan de consument. Transportkosten.

Want quasi alle zware dieselvoertuigen rijden ermee.
Bij autos vanaf euro 6.

ff ggl-vertalen:

Citaat:
AdBlue duurder door hoge gasprijzen

De hoge gasprijzen zijn verantwoordelijk voor het feit dat AdBlue in Duitsland zo aanzienlijk duurder is geworden en in sommige gevallen zelfs niet op voorraad is.

Omdat er gas nodig is voor de productie van ammoniak, de grondstof voor AdBlue, is bijvoorbeeld SKW-stikstoffabriek Piesteritz uit Wittenberg in Saksen-Anhalt voorlopig gestopt met de productie van het dieseladditief. Bij het bedrijf, dat in Duitsland ruim 40 procent van de AdBlue-behoefte levert, ligt de productie al twee weken stil en zijn de magazijnen leeg.

Een tweede grote leverancier van ureum is BASF in Ludwigshafen. Op verzoek van ADAC zei een woordvoerster echter: "De productie van AdBlue op de locatie in Ludwigshafen loopt momenteel zonder beperkingen."

Prijs is bijna verdrievoudigd sinds januari 2021

Desalniettemin is de Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) eV zeer bezorgd: we hebben ook aangesloten bedrijven waar de inkoopprijzen voor AdBlue al vervijfvoudigd tot zevenvoudig zijn gestegen.

AdBlue: welke auto's hebben het dieseladditief nodig?

Naast de logistieke sector hebben veel bestuurders van nieuwere dieselauto's (voornamelijk met de Euro 6-norm, een paar met de Euro 5-norm) te maken met het AdBlue-probleem, ongeveer 10 procent van alle voertuigen in Duitsland.

Wat kunnen dieselrijders doen?

- Voordat er daadwerkelijk een wijdverbreid tekort ontstaat en veel dieselrijders niet meer zonder AdBlue kunnen rijden, is de ADAC van mening dat de industrie moet zorgen voor een levering van AdBlue, zelfs als de gasprijzen hoog zijn.

- Getroffen personen die afhankelijk zijn van het ureumsupplement dienen de volgende tips van de ADAC-experts in acht te nemen:

• Kijk regelmatig op het cockpitdisplay of de boordcomputer hoe hoog de AdBlue-voorraad en de actieradius zijn. Chauffeurs krijgen 2000 kilometer van tevoren een waarschuwing dat de AdBlue-tank moet worden bijgevuld.

• Als AdBlue verkrijgbaar is bij benzinestations, vergelijk dan de prijzen voordat u koopt. Het assortiment varieert momenteel van rond de 1,50 tot 4 euro per liter. De prijs van autopompen lijkt veel goedkoper dan gevulde jerrycans.

• Vul indien mogelijk de AdBlue-tank zo veel mogelijk bij. Zo voorkom je een langere bottleneck deze winter.

• Hamsteraankopen zijn niet aan te raden vanwege de soms extreem hoge prijzen voor aanbiedingen in jerrycans, maar een kleine reserve in huis is zeker handig.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 september 2022 om 16:33.
Oud 13 september 2022, 16:37   #5
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Dus adblue dient dus om de vervuilende uitstoot te verminderen. Wat gebeurt er dan als men rijdt zonder adblue? Meer uitstoot? Of rijdt die diesel dan helemaal niet meer? Waarom niet?
Want dan zijn het ook geen diesels meer op diesel brandstof maar adblue's op adblue brandstof?
Oud 13 september 2022, 16:38   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Och zo erg is dat niet.
Jaja, dan dreigt alvast een peperdure herstelling, want de emissierommel geraakt verstopt:

Citaat:
https://www.autobild.de/artikel/adbl...-21018543.html
Adblue selbst herstellen: DIY, Harnstoff, Urin, Katalysator, Hersteller-Garantie

Kann man den Diesel-Zusatz Adblue auch selbst herstellen?

Die Anlage würde verstopfen

Urin ist als Stoffwechselprodukt organischer "Müll", in dem schädliche Substanzen aus dem Körper ausgeschwemmt werden. Ob diese Körperabfälle im Katalysator Schaden verursachen, ist nicht bekannt. Doch mindestens ist davon auszugehen, dass sich Reste davon im Tank, den Leitungen und den feinen Düsen ablagern, mit anderen organischen Stoffen und Luftsauerstoff reagieren, faulen etc. Über kurz oder lang wäre die Anlage verstopft und müsste teuer instand gesetzt oder zumindest gereinigt werden.

Het systeem zou verstopt geraken

Als stofwisselingsproduct is urine organisch "afval" waarin schadelijke stoffen uit het lichaam worden gespoeld. Of dit lichaamsafval schade veroorzaakt in de katalysator is niet bekend. Maar in ieder geval kan worden aangenomen dat er residuen in de tank, de leidingen en de fijne sproeiers terechtkomen, reageren met andere organische stoffen en zuurstof uit de lucht, rotten etc. Vroeg of laat zou het systeem verstopt raken en gerepareerd moeten worden of minst schoongemaakt tegen hoge kosten.
En dit ook nog:
Citaat:
Adblue heeft veel ureum nodig

Helaas is het niet voldoende om een urinemonster te mengen met gedestilleerd water en dit in de Adblue-tank te gieten. De motorelektronica zou korte tijd te slim af zijn omdat de vloeistof in de tank niet automatisch wordt geanalyseerd. Maar valsspelen werkt niet: in Adblue moet de verhouding water tot ureum ongeveer 2:1 zijn. Urine bevat echter slechts twee tot vier procent ureum. Een volwassene scheidt normaal gesproken tot 1,5 liter urine per dag uit, maar deze bevat slechts ongeveer 20 gram ureum!

Dus zelfs vervalste urine Adblue kan de NOx-reductie slechts onvoldoende uitvoeren. Formeel zou het omzeilen van industriële Adblue belastingfraude zijn. Maar wat veel ernstiger is: Urine, zowel van dieren als van mensen, bevat naast water en ureum nog tal van andere stoffen, bijvoorbeeld verschillende eiwitten, maar ook - afhankelijk van de producent - restalcohol, medicijnen, cocaïne, enz. Deze organische verbindingen hebben in de SCR -Kat natuurlijk niets verloren.

Het systeem zou verstopt geraken

Als stofwisselingsproduct is urine organisch "afval" waarin schadelijke stoffen uit het lichaam worden gespoeld. Of dit lichaamsafval schade veroorzaakt in de katalysator is niet bekend. Maar in ieder geval kan worden aangenomen dat er residuen in de tank, de leidingen en de fijne sproeiers terechtkomen, reageren met andere organische stoffen en zuurstof uit de lucht, rotten etc. Vroeg of laat zou het systeem verstopt raken en gerepareerd moeten worden of minst schoongemaakt tegen hoge kosten.
Als je diesel niet meer start kun je nog altijd de bakfiets nemen. Oneindig rijbereik zonder bij te tanken.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 september 2022 om 16:53.
Oud 13 september 2022, 16:54   #7
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dus adblue dient dus om de vervuilende uitstoot te verminderen. Wat gebeurt er dan als men rijdt zonder adblue? Meer uitstoot? Of rijdt die diesel dan helemaal niet meer? Waarom niet?
Want dan zijn het ook geen diesels meer op diesel brandstof maar adblue's op adblue brandstof?
Ik heb voor het laatst met een diesel gereden in 2019 of zo en toen kreeg ik de melding dat ik binnen x aantal km niet meer zou kan starten als ik geen adblue zou toevoegen...Ik vermoed dat zowat elke nieuwere diesel zo in elkaar steekt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 17:13   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb voor het laatst met een diesel gereden in 2019 of zo en toen kreeg ik de melding dat ik binnen x aantal km niet meer zou kan starten als ik geen adblue zou toevoegen...Ik vermoed dat zowat elke nieuwere diesel zo in elkaar steekt.
Je kan ook gewoon water toevoegen om de sensor te ‘bedriegen’. Vaar de rest gaat enkel de uitstoot van stikstofoxiden stijgen.
Oud 13 september 2022, 18:50   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je kan ook gewoon water toevoegen om de sensor te ‘bedriegen’. Vaar de rest gaat enkel de uitstoot van stikstofoxiden stijgen.
Of emissiefraude voor een tiental euro's.

Men betaalt minder taksen met een euro 6, maar men rijdt met pakweg een euro 4.

Bij vrachtwagens is er alvast mobiele controle, boete minimum 2500 €.

Citaat:
https://www.autonieuws.be/nieuws/770...met-meetauto-s

Volgens Europese studies zou het uitlaatemissieregelsysteem bij ongeveer 10 procent van de volledige vrachtwagenvloot gemanipuleerd zijn, stelt de Vlaamse overheid. Volgens minister Diependaele werd zelfs bij 10 tot 20 procent van de controles van VLABEL Controle een defect of manipulatie aan het uitlaatemissieregelsysteem vastgesteld.

Indien bij de interceptie blijkt dat het om een technisch defect gaat is een onmiddellijke inning van € 350 verschuldigd. Wanneer er sprake is van emissiefraude bedraagt de onmiddellijke inning niet minder dan € 2.500. Daarnaast kan emissiefraude wanneer geen onmiddellijke inning wordt betaald en de politierechtbank moet oordelen worden bestraft met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maanden en een geldboete van € 10 tot € 10.000 of een van die straffen alleen.

Met deze eerste controle heeft Vlaanderen het startschot gegeven van een reeks van controles bij vrachtwagens, klinkt het nog bij minister Diependaele.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 september 2022 om 18:58.
Oud 13 september 2022, 19:01   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Adbleu kan je ook uitschakelen of misleiden hoor.

Een paar euros lossen dat op.

Al die rommel.
Oud 13 september 2022, 19:48   #11
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat schijnt ook boerenbedrog te zijn...hij zou wel nog kunnen starten en rijden maar gewoon meer co2 uitstoten...
Liegebeesten en volksverlakkers.
Oud 13 september 2022, 20:01   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of emissiefraude voor een tiental euro's.

Men betaalt minder taksen met een euro 6, maar men rijdt met pakweg een euro 4.

Bij vrachtwagens is er alvast mobiele controle, boete minimum 2500 €.
Ik zeg het maar in geval van schaarste.
Oud 13 september 2022, 21:05   #13
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Wat ga ik nu moeten snuiven ?

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 21:06   #14
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Och zo erg is dat niet.
Juist .....maar wel zonder niersteentjes want ander vliegen die tegen de lak van de EV die achter de diesels rijden
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 21:08   #15
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nog een liter of 4 van dan spul staan ......als ik Michele zijn schrijven lees is dit heel veel geld waard.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2022, 06:00   #16
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Goed zo. Diesel is enkel voor vrachtwagens en tractors geschikt.
Of om te stoken.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 14 september 2022 om 06:00.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2022, 07:06   #17
XenApp
Parlementslid

XenApp's schermafbeelding

Standaard

De voorraden zijn bijvoorbeeld ook nog nijpend in Australie, waar ze ook bijna volledig afhankelijk zijn van importen uit China.
Hier gaan geen tekorten ontstaan. De oplossing die men simpelweg gaat toepassen is meer bieden dan armere landen kunnen/willen geven. Eigen volk eerst principe net zoals recent met gasaankopen en covidmateriaal.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2022, 08:59   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Goed zo. Diesel is enkel voor vrachtwagens en tractors geschikt.
Of om te stoken.
Nochtans ...

TopGear schakelde met de Bovag en de RAI Vereniging om te kijken naar de nieuwverkoop van diesels, de tweedehandsmarkt en de cijfers van de import en export. En opvallend genoeg lijken niet alle kopers zich iets te trekken van de hoge dieselprijzen. Er blijven diesels geïmporteerd worden, de export blijft op hetzelfde niveau en de tweedehandsmarkt zakt maar ietsjes.

https://topgear.nl/autonieuws/nederl...MtH0SJL00L9Wi4

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 september 2022 om 09:00.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2022, 09:46   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nochtans ...

TopGear schakelde met de Bovag en de RAI Vereniging om te kijken naar de nieuwverkoop van diesels, de tweedehandsmarkt en de cijfers van de import en export. En opvallend genoeg lijken niet alle kopers zich iets te trekken van de hoge dieselprijzen. Er blijven diesels geïmporteerd worden, de export blijft op hetzelfde niveau en de tweedehandsmarkt zakt maar ietsjes.

https://topgear.nl/autonieuws/nederl...MtH0SJL00L9Wi4
Je moet wel alles lezen of citeren en niet alleen die onduidelijke zin die geen cijfers weergeeft. Een verdere 30% daling na amper 1 jaar op de occasiemarkt noemen ze echt maar ietsjes in hun inleiding?

"Als ik volgend jaar 30% minder pensioen krijg daalt mijn pensioen maar ietsjes".

De dieselverkoop (nieuwe) in Nederland is namelijk quasi ineengestort, en dus verwaarloosbaar geworden. Heeft slechts 1,9% aandeel qua brandstofsoort in 2022. Hier vind je de recente cijfers nieuwe inschrijvingen per jaar van 2018 (12,7% diesel) tot 2022 (1,9 % diesel), incl. diesel-hybride: https://www.kentekenradar.nl/brandstof/#2022

Blijkbaar ook de verkoop van occasie-dieselwagens.

Citaat:
Worden er nog nieuwe diesels verkocht?

Er zijn tot en met augustus dit jaar 3.593 nieuwe personenauto’s met een dieselmotor verkocht. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog 5.642, maar dat kan ook te maken hebben met de leveringsproblemen. De nieuwverkoop van diesel is al jaren aan het zakken, dus we durven deze daling niet toe te schrijven aan de dieselprijzen.

Willen mensen nog tweedehands diesels kopen?

Er zijn zeker nog mensen die graag een personenauto op diesel rijden. Vorig jaar werden er tot en met augustus 93.613 tweedehands dieselauto’s verkocht en dit jaar staat de teller op 65.112 stuks. Toch wel een daling van 30 procent, maar de verkoop ligt verre van stil, ondanks dat de prijzen van diesel al sinds maart van dit jaar stevig aan het klimmen zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 september 2022 om 10:14.
Oud 14 september 2022, 09:47   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

ADblue is 36% Ureum en de rest gedemineraliseerd water.

Misschien dat sommige merken een sensor ingebouwd hebben die nepperts kan herkennen, maar volgens mij blijft de wagen gewoon rijden als je de tank bijvult met demi water. En gaat die daar geen last van hebben.
Het enige punt is dat er irritant veel meer NOx uitgestoten word.

Maar als iemand de hint wil... Waterzuiveringsstations en gascentrales gebruiken meer geconcentreerd ureum. (de IBC's met 40% ureum, die mag ik regelmatig wisselen)

Maar da's een probleem voor de leefomgeving, niet voor de klojo's die die truk willen gebruiken.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be