Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2023, 09:48   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard Duitse plug-in-hybride-markt "stuikt in mekaar" vanaf 2023

De PHEV "emissie-premie" van 4000 € valt daar vanaf 2023 volledig weg. Ze hebben het daar eindelijk begrepen. Naja ze hebben hun automerken al jarenlang daardoor gesteund, wat eigenlijk evident is.

De BEV-premie is ook 1.500 € minder, maar er blijft nog 3.000 tot 4500 € over naargelang BEV.

Het gaat over particulieren hé, je weet wel een tweederangsvolkje hier in België.

• Dit alles gaf natuurlijk in Duitsland - zoals in Noorwegen - een enorme voorgetrokken piekverkoop einde 2022.

Citaat:
https://cleantechnica.com/2023/02/07...d-in-december/

Duitse EV-markt: kater na pull-forward in december

Duitsland zag het aandeel van plug-in elektrische voertuigen (EV) in januari op een laag pitje staan, slechts 15,1%, van 21,6% op jaarbasis. Het eenmalige lage resultaat komt in de schaduw van het recordaandeel van plug-ins in december, vooruitlopend op verlaagde incentives vanaf 1 januari; de onbalans zal zich in de komende maanden normaliseren. Het totale autovolume bedroeg 179.225 eenheden, slechts 2% lager dan in januari 2022, hoewel nog steeds ver onder de seizoensnormen van vóór Covid. De best verkochte BEV was de Tesla Model Y.

Trendanalyse

BEV's kenden een lichte volumedaling op jaarbasis, van 20.892 eenheden in januari 2022 tot 18.136 eenheden deze keer. Dit weerspiegelt de kater van de pull-forward in december, vooruitlopend op de ongeveer € 1500 afbouw van incentives vanaf 1 januari (zie het rapport van vorige maand voor details). Aangezien dit een bescheiden verandering is en er nog steeds € 3000 tot € 4500 BEV-incentives op tafel liggen, is de kater niet al te dramatisch voor BEV's en zou de markt ergens in het tweede kwartaal gelijk moeten zijn.

PHEV's zagen daarentegen een meer dramatische volledige verlaging van de stimulans. Dit betekent dat een consument die voor eind december een PHEV koopt, ongeveer € 4000 bespaart in vergelijking met een aankoop in januari. De grote kostenverandering zorgde voor een veel sterkere disjunctie tussen pull-forward en daaropvolgende kater.

Als gevolg hiervan had de PHEV-categorie in januari het laagste marktaandeel sinds juni 2020 en bedroegen de volumes slechts 12,7% van die in december. Het zal nog enkele maanden duren voordat we kunnen beginnen te detecteren wat het nieuwe stabiele marktaandeel van PHEV's waarschijnlijk zal zijn. Er kunnen enkele verstorende PHEV-prikkels blijven bestaan in bijvoorbeeld vennootschapsbelastingtarieven en dergelijke (afgezien van simpelweg de lagere CO2-emissies). Geef hieronder een seintje als u hier inzicht in heeft.

Persoonlijk denk ik dat de enige "stimulans" voor PHEV's de intrinsieke besparingen op bedrijfskosten zou moeten zijn die ze opleveren wanneer ze correct worden gebruikt als plug-in, samen met het gemak van een grote batterij (voorconditionering van de cabine, enz.), En de andere ervaringsvoordelen van elektrische aandrijving (soepel, stil, enz.).

Vanwege deze fiscale stimulansen kunnen we niet teveel lezen in het patroon van de verkoop van plug-ins van december tot en met januari, behalve dat de overstap naar EV over het algemeen zal doorgaan. We zullen misschien tegen het einde van het tweede kwartaal, en zeker later in de tweede helft, meer grip krijgen op het plug-intraject van 2023
Beetje pijnlijk voor de Duitse ("premium")merken is wel dat Tesla nu de Duitse stekkermarkt (nog meer) gaat aanvoeren. (zie ook de verkoopaantallen in de link). De ganse VW Group maakt wel ondertussen genoeg BEV om mee te ijveren met Tesla. Maar eigenlijk zouden ze 2-3 maal meer moeten verkopen met hun 5 merken die BEVs maken.

Het model Y wordt trouwens ook op Duitse bodem en door hun werknemers gemaakt. De rest komt van overzee uit China en USA.

De jaren voordien werden de Duitse merken met hun talrijke dure plug-in-modellen in de watten gelegd met een 4000 € premie om de prijs wat te verzachten, die valt nu eensklaps weg. Dus vele PHEV-BEV klanten deden hun pull-forward november-december 2022.

Ik denk dat de PHEV in Duitsland toch langzaam hun aandeel sterk zullen zien verminderen, heropleven gaan die niet meer echt.

De BEV worden immers goedkoper en vooral het aantal snellaadpalen groeiden +121 % op amper 23 maanden (5.763 + 121% = 12.736).
Citaat:
Evolutie aantal openbare (snel) laadpunten Duitsland:

_ _ _ per 01.01. : .2017 | .2018 | .2019 | .2020 | .2021 | .2022 | 1.12.2022 |
Normalladepunkte: 5.966 |9.495 |16.723 |26.040 |35.781 |46.925 |63.806

Schnellladepunkte: 641 | 1.365 | 2.460 | 3.845 | 5.763 | 8.230 | 12.755

https://forum.politics.be/showpost.p...8&postcount=10
ADAC denkt dat ook: https://www.adac.de/news/pkw-bestand-deutschland/

De evolutie BEV en PHEV:
https://de.statista.com/themen/608/e...#topicOverview
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2023 om 10:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be