Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2023, 11:21   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard Onderbenutte Superchargers van Tesla

Autogids vat de data samen van de laadgewoontes van alle Teslas, vrijgegeven tijdens Investor Day.

ca. 10% of minder dan 1 keer op 9 wordt de snellader of Supercharger gebruikt.

Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/m...tistieken.html

Mobiliteit / De interessante laadstatistieken van de Tesla-rijder

GESCHREVEN DOOR FRÉDÉRIC KEVERS OP 14-03-2023

In 2022 laadden Tesla-rijders hun auto gemiddeld elke 105 kilometer op, goed voor bijna twee miljoen laadsessies per dag. En een gemiddelde oplaadsessie duurde 27,5 minuten. Wat leren de laadstatistieken van Tesla ons nog?


Tijdens de Investor Day van begin maart heeft Tesla belangrijke statistieken onthuld met betrekking tot zijn Supercharger-stations en het opladen van zijn voertuigen. De gegevens leren ons veel over de gewoonten van Tesla-rijders en het gebruik van hun elektrische auto's. Zo blijkt dat ze niet elke dag opladen, maar ook niet wachten tot hun accu leeg is om bij te laden, of dat nu bij een Supercharger is of elders.

Om de 105 km laden

Volgens informatie van Tesla laden gebruikers van een Model S, Model 3, Model X en Model Y hun accu's gemiddeld om de 105 km op. In verhouding tot de gemiddelde dagelijkse afstand van iets meer dan 48 km betekent dit dat ze niet elke dag opladen. Bovendien geeft het ook aan dat klanten hun auto's liever regelmatig opladen dan dat ze tot het einde van hun rijbereik gaan, dat meestal rond de 400 km of meer ligt.

In totaal meldt Tesla dat zijn klanten gemiddeld 1,9 miljoen laadsessies per dag en 1,5 miljoen sessies aan een Supercharger per week uitvoeren. Dat wil zeggen dat minder dan één op de negen laadsessies aan een Supercharger wordt gedaan. Het merendeel van de laadsessies gebeurt dus thuis, op de werkplek of via een laadnetwerk dat niet van Tesla is

129 miljard afgelegde kilometers

Tesla heeft onlangs de grens van 4 miljoen voertuigen overschreden. Volgens de statistieken van de Amerikaanse constructeur heeft de wereldwijde vloot van Tesla’s al liefst 80 miljard mijl afgelegd, of ongeveer 129 miljard km. Dat betekent een gemiddelde van 20.000 mijl of 32.000 km per voertuig, waarbij die laatste tussen 0 en 15 jaar oud zijn. Alle in het verkeer zijnde Tesla’s samen leggen per dag zo’n 123 miljoen mijl of bijna 197 miljoen km af.

Onderbenutte Superchargers

Eind 2022 bestond Tesla's wereldwijde netwerk van Superchargers uit 4.678 stations met in totaal 42.419 individuele oplaadpunten, oftewel 9,1 per station. Tesla meldt dat elk station volgens een ruwe schatting gemiddeld 320 keer per week wordt gebruikt voor 35 wekelijkse sessies per oplaadpunt (5/dag). In totaal leverde het netwerk van Superchargers 9 TWh elektriciteit in het jaar 2022

Volgens die cijfers worden de Supercharger-stations over het algemeen te weinig gebruikt, wat verklaart waarom Tesla onlangs besliste ze in Europa en Noord-Amerika open te stellen voor elektrische modellen van andere merken.

Duur gemiddelde laadsessie?

Een laatste interessant gegeven: de gemiddelde oplaadsessie duurt 27,5 minuten. Die voortdurend afnemende tijd is vooral te danken aan de verhoging van het laadvermogen van de Superchargers en de optimalisering van het laadproces door het voertuig zelf (voorverwarming van de batterij, conditionering van het boordsysteem, enzovoort).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2023 om 11:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 11:23   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Tesla en Elon zijn op hun retour.

Steeds minder mensen hebben vertrouwen in de man en diens producten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 11:27   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Tesla en Elon zijn op hun retour.

Steeds minder mensen hebben vertrouwen in de man en diens producten.
Straffe natte duim heb je.

Eens kijken wat half Europa daarover denkt sinds 2017 tot 2023 1q, enkel de autoverkoop van Tesla
(SpaceX, Starlink, andere ... zie andere draden)

Tesla loopt dus steeds verder uit, zelfs in Europa (grafisch onderaan)

En wereldwijd kan voorlopig enkel BYD concurreren met Tesla. Als Elon het zelf zegt.

Cijfers vinden is geen probleem.
All-time best sellers (showing top 8), cumulative registrations by quarter. Countries: NO ES SE CH DK FR IT NL PT GB AT DE FI IE

Topic: steeds meer BEVs gaan laden aan Teslas laadpalen, Tesla past zelfs zijn snellaadpunten aan, versie V4 reeds in Nederland geopend:
https://electrek.co/2023/03/14/tesla...on-first-look/
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (14).png‎
Bekeken: 483
Grootte:  269,5 KB
ID: 117678  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2023 om 11:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2023, 19:35   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Tesla stelt steeds meer Superchargerstations open voor andere merken.

Ook in Duitsland kwamen er eensklaps een pak bij, in reeds 69 van 153 kunnen niet-Tesla's ook snelladen.

In Europa streeft Tesla naar 50% van hun Sucs open te stellen voor vreemde BEV.
(omgekeerd kunnen Tesla's natuurlijk overal laden, maar zullen het zelden doen, ook wegens de prijs)
Citaat:
https://teslamag.de/news/tesla-super...troautos-57418

Schnelle Öffnung: Fast jeder 2. Supercharger von Tesla in Deutschland für fremde E-Autos
22. März 2023
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 maart 2023 om 19:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2023, 20:21   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla stelt steeds meer Superchargerstations open voor andere merken.
Ook in Duitsland kwamen er eensklaps een pak bij, in reeds 69 van 153 kunnen niet-Tesla's ook snelladen.
Draadstarter samengevat:

- alle Tesla's an sich laden gemiddeld 27,5 minuten lang en maar 5 maal per dag wordt een Suc-laadpunt gebruikt.
- een ganse dag heeft 1440 minuten daarvan wordt maar 137,5 minuten het laadpunt benut dat is minder dan 10% van de tijd.
- wordt de gemiddelde Suc-snellader nog krachtiger en-of kan de batterij(management) nog meer vermogen opnemen gaat dit mogelijk nog minder worden.
- slechts eenmaal op negen keer laden gebruikt de gemiddelde Tesla een snellader. Het meeste wordt natuurlijk thuis bijgeladen (traag en buiten de piekuren).
- er komen wel elk jaar veel Tesla's bij, maar dat wil niet zeggen dat die regelmatig ook verre afstanden gaan afleggen. Die 1 keer op 9 snelladen kan ook 1 op 12 worden.

- Tesla breidt nu steeds verder zijn snellaadnetwerk uit maar om de onderbenutting tegen te gaan stelt Tesla 50% open voor alle andere BEV.

- Uiteraard verdient Tesla daar wat aan, want ze vragen een 14 ct tot 18 ct hogere kWh-prijs voor vreemde BEV

Ik geef een vb van Kerpen (D):
Citaat:
https://chargefinder.com/nl/laadpaal...charger/ymrwgk
Oplaadpunten 19 | 250 kW CCS | Open for all

Member: 0.51 EUR/kWh (0.58 EUR/kWh@16-20)
Drop-In: 0.65 EUR/kWh (0.74 EUR/kWh@16-20)
De Belgische prijzen verschillen niet veel van de Duitse,
Citaat:
Heusden-Zolder 150 kW CCS
Member:0.48 EUR/kWh (0.54 EUR/kWh@16-20)
Drop-In: 0.65 EUR/kWh (0.72 EUR/kWh@16-20)
Lokeren 250 kW:
Member:0.49 EUR/kWh (0.55 EUR/kWh@16-20)
Drop-In:0.66 EUR/kWh (0.73 EUR/kWh@16-20)
Nederland is goedkoper,
Citaat:
Weert: 250 kW
Member:0.45 EUR/kWh (0.52 EUR/kWh@16-20)
Drop-In:0.60 EUR/kWh (0.69 EUR/kWh@16-20)
Urmond: 150 kW
Member:0.43 EUR/kWh (0.49 EUR/kWh@16-20)
Drop-In:0.58 EUR/kWh (0.66 EUR/kWh@16-20)
Lichte prijsverschillen naargelang vermogen 150 kW / 250 kW.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 maart 2023 om 20:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be