Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2005, 13:50   #1
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard Voor wanneer is het Islamitische onderwijs???

Naar aanleiding van de thread, dat Spirit onjuiste informatie wilt voederen aan de jeugd (aanvaarding van ziekelijke homoseksualiteit bijvoorbeeld), vraag ik mij af wanneer er nu eens eindelijk een aparte tak komt in het onderwijs voor moslim-kinderen. Dit soort wantoestanden maakt immers deze kwestie heel actueel.

Het is hoe langer hoe meer overduidelijk dat kinderen, die de Islam aanhangen, niet gebaat zijn met een katholieke opvoeding dat hen de multiculturele samenleving wilt opdringen, dat hen wilt aanleren holebi's te aanvaarden als mensen.... hiernaast zijn vele ouders uit de gemeenschappen niet bereid hun te laten gaan naar staatscholen.

De joodse gemeenschap te antwerpen heeft reeds haar eigen scholen, dus waarom mogen moslims dit dan niet? Gaan de tradionele partijen dan maar eens bevestigen dat Moslims louter 2de rangsburgers zijn in dit land?

Wanneer gaat de SP-A nu eindelijk eens werk maken van haar beloftes, het fameuze compromis-voorstel, van Islamitische vakken op de katholieke scholen voor zij die dat wensen (i.p.v. reguliere godsdienst).... ?

Alsmaar meer wordt het duidelijk dat er nood is aan een duidelijke Islamitische stem in dit land... niet geventileerd via pseudo-allochtonen in de SP-a op het loonlijstje van autochtonen, maar door Allochtonen die trouw zijn aan hun geloof. Een Islamitische partij die de noden van de Vlaamse moslim vertegenwoordigt.
Oud 30 januari 2005, 14:53   #2
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Naar aanleiding van de thread, dat Spirit onjuiste informatie wilt voederen aan de jeugd (aanvaarding van ziekelijke homoseksualiteit bijvoorbeeld), vraag ik mij af wanneer er nu eens eindelijk een aparte tak komt in het onderwijs voor moslim-kinderen. Dit soort wantoestanden maakt immers deze kwestie heel actueel.

Het is hoe langer hoe meer overduidelijk dat kinderen, die de Islam aanhangen, niet gebaat zijn met een katholieke opvoeding dat hen de multiculturele samenleving wilt opdringen, dat hen wilt aanleren holebi's te aanvaarden als mensen.... hiernaast zijn vele ouders uit de gemeenschappen niet bereid hun te laten gaan naar staatscholen.

De joodse gemeenschap te antwerpen heeft reeds haar eigen scholen, dus waarom mogen moslims dit dan niet? Gaan de tradionele partijen dan maar eens bevestigen dat Moslims louter 2de rangsburgers zijn in dit land?

Wanneer gaat de SP-A nu eindelijk eens werk maken van haar beloftes, het fameuze compromis-voorstel, van Islamitische vakken op de katholieke scholen voor zij die dat wensen (i.p.v. reguliere godsdienst).... ?

Alsmaar meer wordt het duidelijk dat er nood is aan een duidelijke Islamitische stem in dit land... niet geventileerd via pseudo-allochtonen in de SP-a op het loonlijstje van autochtonen, maar door Allochtonen die trouw zijn aan hun geloof. Een Islamitische partij die de noden van de Vlaamse moslim vertegenwoordigt.
Kortom, u wil dus een soort van apartheid in het onderwijs?
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 15:37   #3
sinan123
Banneling

Standaard

Typisch voorbeeld van over 1 kam scheren.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 15:52   #4
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Wat zou daar verkeerd aan zijn? ook de Joodse gemeenschap heeft eigen scholen...
Oud 30 januari 2005, 20:19   #5
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wat zou daar verkeerd aan zijn? ook de Joodse gemeenschap heeft eigen scholen...
Zegt veel over u als ge voor apartheid pleit. Bovendien geef je migranten zo de kans niet eens om te integreren.
Wel makkelijk voor het VB natuurlijk. Je richt aparte scholen in zodat migranten niet kunnen integreren, en daarna stuur je ze terug omdat ze niet geïntegreerd zijn.
Oud 30 januari 2005, 20:35   #6
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Zegt veel over u als ge voor apartheid pleit. Bovendien geef je migranten zo de kans niet eens om te integreren.
Wel makkelijk voor het VB natuurlijk. Je richt aparte scholen in zodat migranten niet kunnen integreren, en daarna stuur je ze terug omdat ze niet geïntegreerd zijn.
Als ze niet geïntegreerd zijn, pakken we hen de Belgische nationaliteit af en worden ze verder behandeld als elke andere vreemdeling.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 20:57   #7
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Autochtone arrogantie ten top. Ooit bij stilgestaan dat Islam belangrijker is dan ontvoogding van cultuur in het katholieke/staat scholennet?
Oud 30 januari 2005, 21:14   #8
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Autochtone arrogantie ten top. Ooit bij stilgestaan dat Islam belangrijker is dan ontvoogding van cultuur in het katholieke/staat scholennet?
ik verander dat even in Belgische arrogantie ten top

de enigste vorm hoogmoed die België hier aan dag legt wat dat betreft ditonderwerp is dat eenieder die hier zich komt vestigen zich aan de wet moet houden
dus open zoveel apart schoolnetten als je wilt toch ga je nog met hetzelfde probleem ivm de aanvaarding van homofielen als gelijken opgescheept blijven zitten
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 21:37   #9
Emitzer
Lokaal Raadslid

Emitzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat je het eerder moet zien als onderwijs op maat. Lijkt me best zo'n moslimschool, zal veel bijdragen aan het gevoel van eigenwaarde...Je moet ook altijd denken: Can't get any worse than this. Wat hebben we bereikt met moslims dit soort onderwijs te onthouden? Net datgene wat we vreesden dat we erdoor zouden krijgen, dit onderwijs kan een goede buffer vormen.

[FONT=Trebuchet MS]Oi limonchiki, vi moi limonchiki
vi rastjote v soni na balkonchike[/FONT]

http://www.thetruthseeker.co.uk/
Emitzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 21:50   #10
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wat is hier arrogant aan?
Ik zeg gewoon dat moslimscholen totaal niks bijbrengen aan de integratie, ziemaar naar de Joodse bevolking in België. Die hebben ook aparte scholen en zijn over het algemeen weinig geïntegreerd.
Je mag natuurlijk moslimscholen oprichten, maar verwacht geen steun van de staat hiervoor. Kerk en staat zijn gescheiden. Katholieke scholen staan nu ook éénmaal onder leiding van de guimardstraat.
Oud 30 januari 2005, 21:52   #11
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emitzer
Ik denk dat je het eerder moet zien als onderwijs op maat. Lijkt me best zo'n moslimschool, zal veel bijdragen aan het gevoel van eigenwaarde...Je moet ook altijd denken: Can't get any worse than this. Wat hebben we bereikt met moslims dit soort onderwijs te onthouden? Net datgene wat we vreesden dat we erdoor zouden krijgen, dit onderwijs kan een goede buffer vormen.
Hmm inderdaad, het huidige systeem is zeker niet optimaal. Toch zijn langzaamaan verbeteringen vast te stellen. Het aantal migranten dat aan universiteiten of hogescholen verderstudeert stijgt ieder jaar. Nog even en dat komt helemaal in orde denk ik. Het is een proces van lange adem.
Oud 30 januari 2005, 21:55   #12
Emitzer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Hmm inderdaad, het huidige systeem is zeker niet optimaal. Toch zijn langzaamaan verbeteringen vast te stellen. Het aantal migranten dat aan universiteiten of hogescholen verderstudeert stijgt ieder jaar. Nog even en dat komt helemaal in orde denk ik. Het is een proces van lange adem.

Kerk en staat gescheiden? Sinds wanneer dan: ik dacht dat we net nog een kerstvakantie hadden meegemaakt en binnenkort zelfs een paasvakantie.

Oud 30 januari 2005, 22:00   #13
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Kerk en staat gescheiden? Sinds wanneer dan: ik dacht dat we net nog een kerstvakantie hadden meegemaakt en binnenkort zelfs een paasvakantie.
Probeer eens de moeite te doen om een deftig argument te zoeken. Paas- en kerstvakantie zijn gewoon termen he. Als je wil noem je ze voor mijn part 'zonnewendevakantie'.
Oud 30 januari 2005, 22:03   #14
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is hier arrogant aan?
Ik zeg gewoon dat moslimscholen totaal niks bijbrengen aan de integratie, ziemaar naar de Joodse bevolking in België. Die hebben ook aparte scholen en zijn over het algemeen weinig geïntegreerd.
Je mag natuurlijk moslimscholen oprichten, maar verwacht geen steun van de staat hiervoor. Kerk en staat zijn gescheiden. Katholieke scholen staan nu ook éénmaal onder leiding van de guimardstraat.
HMm; Meia Noite, het Vrij Onderwijs (de correcte term voor het katholiek onderwijs) wordt zeer zwaar gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, zowel wat betreft het onderhoud van de gebouwen, het loon van het personeel, aankoop van didactisch materiaal etc. Ik vermoed trouwens dat de joodse scholen mee in de koepel van het vrij onderwijs zitten. Ze staan 'onder leiding van de Guimardstraat' wat betreft inspectie, opstellen van de leerplannen. Maar het is de overheid die betaalt. De criteria om een nieuw school te beginnen zijn echter heel streng. En dat maakt het kwasi onmogelijk voor het islamitisch onderwijs om van de grond te komen.

Laatst gewijzigd door driewerf : 30 januari 2005 om 22:05.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 22:03   #15
Emitzer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Probeer eens de moeite te doen om een deftig argument te zoeken. Paas- en kerstvakantie zijn gewoon termen he. Als je wil noem je ze voor mijn part 'zonnewendevakantie'.
Heb nochtans heel wat stalletjes gezien met vooral veel jezusjes. En wat doe je met Allerheiligen en Allerzielen? En Pasen is niet overgenomen van de heidenen, toch, volgens mij heeft dat ook weer te maken met...Jezus. Dus ik begrijp niet goed hoe jij in dat opzicht je strikte scheiding tussen Kerk en Staat wil funderen.

Oud 30 januari 2005, 22:10   #16
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Heb nochtans heel wat stalletjes gezien met vooral veel jezusjes. En wat doe je met Allerheiligen en Allerzielen? En Pasen is niet overgenomen van de heidenen, toch, volgens mij heeft dat ook weer te maken met...Jezus. Dus ik begrijp niet goed hoe jij in dat opzicht je strikte scheiding tussen Kerk en Staat wil funderen.
OMFG!

Jij wil dus beweren dat kerk en staat niet gescheiden zijn omdat we nog steeds vakantiedagen gebruiken die een christelijke oorsprong hebben?

1) Het is voor een staat veel simpeler om die traditionele vakantie/feestdagen te behouden, geen rimram derrond om dat allemaal te veranderen.
2) Enkel diepgelovige mensen vieren deze dagen nog als christelijke dag. Of wil je beweren dat de kerstmarkten met stalletjes iets te maken hebben met het katholicisme..? Neen, al die feestdagen zijn intussen seculier gerecupereerd (cadeautjes, commercie,...)
3) De meeste van de feestdagen die jij opsomt zijn niet christelijk in oorsprong, maar heidens. Zelfs Pasen. Zou iets te maken hebben met het in oorsprong heidense carnaval ofzo...ooit iets over gezien in de les.
Oud 30 januari 2005, 22:14   #17
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
HMm; Meia Noite, het Vrij Onderwijs (de correcte term voor het katholiek onderwijs) wordt zeer zwaar gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, zowel wat betreft het onderhoud van de gebouwen, het loon van het personeel, aankoop van didactisch materiaal etc. Ik vermoed trouwens dat de joodse scholen mee in de koepel van het vrij onderwijs zitten. Ze staan 'onder leiding van de Guimardstraat' wat betreft inspectie, opstellen van de leerplannen. Maar het is de overheid die betaalt. De criteria om een nieuw school te beginnen zijn echter heel streng. En dat maakt het kwasi onmogelijk voor het islamitisch onderwijs om van de grond te komen.
Bedankt voor de aanvulling. Het ondergraaft mijn stelling echter niet fundamenteel denk ik, aangezien die strengen begincriteria..
Oud 30 januari 2005, 22:18   #18
Emitzer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
OMFG!

Jij wil dus beweren dat kerk en staat niet gescheiden zijn omdat we nog steeds vakantiedagen gebruiken die een christelijke oorsprong hebben?

1) Het is voor een staat veel simpeler om die traditionele vakantie/feestdagen te behouden, geen rimram derrond om dat allemaal te veranderen.
2) Enkel diepgelovige mensen vieren deze dagen nog als christelijke dag. Of wil je beweren dat de kerstmarkten met stalletjes iets te maken hebben met het katholicisme..? Neen, al die feestdagen zijn intussen seculier gerecupereerd (cadeautjes, commercie,...)
3) De meeste van de feestdagen die jij opsomt zijn niet christelijk in oorsprong, maar heidens. Zelfs Pasen. Zou iets te maken hebben met het in oorsprong heidense carnaval ofzo...ooit iets over gezien in de les.
Een hele paragraaf voor wat je eigenlijk ook in 1 woord had kunnen zeggen: hypocriet.

Oud 30 januari 2005, 22:24   #19
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Een hele paragraaf voor wat je eigenlijk ook in 1 woord had kunnen zeggen: hypocriet.
Ok, wat moeten ze volgens jou dan doen?
Een volledig nieuw systeem van vakantiedagen, waarbij vakanties rond de kerstperiode en paasperiode alvsat niet kunnen?

Dat is geen hypocrisie mijn beste, maar pragmatisme en daar is niks verkeerd mee.
Oud 30 januari 2005, 22:26   #20
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OMFG!

Vreselijk veel dagen zijn christelijk geïnspireerd, hoe ze beleefd worden is een andere zaak. Allerheiligen, kertmis, Pasen, O Heer Hemelvaart, Pinksteren. Maar alleen de katholieke feestdagen worden als feestdag (met de gevolgen voor o.m. het arbeidsreglement) erkend. Niet de orthodoxe (vieren kerstmis en pasen op een andere dag dan de katholieken), niet Yom Kippoer, het loofhuttenfeest of Rosh Hashana van de joden, niet het suikerfeest of het offerfeest van de moslims. (ik heb geen flauw idee welke feesten de hindoes o f boeddhisten vieren ).
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be