Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2025, 21:30   #1
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard Waarom dierlijke producten zoveel problemen veroorzaken

Kijk naar de anatomie van een hier, en dan begrijp je waarom dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren zoveel verschillende ernstige problemen veroorzaken voor het milieu, de volksgezondheid en het dierenwelzijn.

De longen: ideale locatie voor virussen van de luchtwegen, met bijgevolg een verhoogd risico op zoönotische infectieziekten die van dier op mens overspringen en pandemieën veroorzaken. Denk aan corona, vogelgriep en varkensgriep.
De lever: produceert ongezonde verzadigde vetten die zich in het vlees afzetten.
De maag: produceert het zeer krachtige broeikasgas methaan (bij herkauwers zoals koeien) dat sterk bijdraagt aan de klimaatverandering.
De botten: vereist veel fosfor, een steeds schaarser wordende grondstof.
De darmen: ideale voedingsbodem voor schadelijke darmbacteriën die het vlees besmetten. Dit verhoogt het antibioticagebruik en het risico op antibioticaresistente bacteriën.
De aars: veroorzaakt luchtvervuiling door uitstoot van ammoniak.
De voortplantingsorganen: vereisen vaak kunstmatige inseminatie. De lange zwangerschap betekent een langzame voortplanting en dat maakt het moeilijker om op de toekomstige, variabele vleesvraag van consumenten te anticiperen. Bijgevolg een sterke prijsvolatiliteit van het vlees, wat niet zo interessant is voor de boer. De teelballen bij varkens zorgen voor een ongewenste berengeur van het vlees, waardoor biggetjes (vaak zonder verdoving) gecastreerd worden.
De poten: verhogen infecties doordat de dieren in hun eigen uitwerpselen staan.
De huid: is dun, wat meer warmte-energieverlies betekent waardoor de stofwisseling en dus de voederbehoeften en de mestproductie van het dier toenemen.
De staart: vergroot het lichaamsoppervlak, wat ook extra energieverlies betekent, dus nog meer veevoeders en mest.
De ogen, oren, neus,…: totaal overbodig. Nog meer veevoeders en dus ontbossing.
De hersenen: echte energie-veelvraten, dus nog meer stofwisseling, veevoeders en mest. En om het extra sadistisch te maken: hersenen creëren bewuste ervaringen van leed, pijn, angst en stress.

Al deze orgaanveroorzaakte problemen worden met één klap vermeden bij de productie van diervrije eiwitproducten zoals plantaardige vleesvervangers en celkweekvlees, omdat die producten geen dierlijke organen behoeven. Als je minder vlees eet, is dat tegelijk goed voor het milieu (minder ontbossing, vermesting en klimaatverandering), de volksgezondheid (minder zoönotische infectieziektes, luchtvervuiling en chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten, kankers en diabetes) en het dierenwelzijn (minder leed).

Laatst gewijzigd door Deepeco : 19 juni 2025 om 21:31.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2025, 02:17   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dus, als ik het goed begrijp stelt u voor de mensheid te vervangen door intelligente sperzieboontjes?
Oud 20 juni 2025, 09:24   #3
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Kijk naar de anatomie van een hier, en dan begrijp je waarom dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren zoveel verschillende ernstige problemen veroorzaken voor het milieu, de volksgezondheid en het dierenwelzijn.

De longen: ideale locatie voor
………
En om het extra sadistisch te maken: hersenen creëren bewuste ervaringen van leed, pijn, angst en stress.

Al deze orgaanveroorzaakte problemen worden met één klap vermeden bij de productie van diervrije eiwitproducten zoals plantaardige vleesvervangers en celkweekvlees, omdat die producten geen dierlijke organen behoeven.

Als je minder vlees eet, is dat tegelijk goed voor het milieu (minder ontbossing, vermesting en klimaatverandering), de volksgezondheid (minder zoönotische infectieziektes, luchtvervuiling en chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten, kankers en diabetes) en het dierenwelzijn (minder leed).
Gij meent ook nog dat alle problemen in één klap opgelost worden door geen dierlijke producten meer te eten?
Klimaatverandering opgelost
Stikstofprobleem opgelost
Luchtvervuiling opgelost
Ziektes opgelost, zelfs kanker opgelost
Dierenleed opgelost
Gij maakt de politiekers werkloos...

Awel, vermijd jij dan maar al deze orgaanveroorzaakte problemen en eet enkel nog diervrije eiwitproducten zoals plantaardige vleesvervangers, celkweekvlees en ook nog gebakken sprinkhanen, wormen en insecten maar laat andere mensen eens zelf kiezen wat ze eten, dat doet gij toch ook?

En nog méér gezond dieet voor mens en planeet.
Vtm - 17 juni nieuws:
Citaat:
Hoge gezondheidsraad komt met 17 nieuwe aanbevelingen voor een gezond dieet voor mens en planeet.
Samengevat:
We moeten 300 gr groenten per dag eten en 250gr fruit, meer peulvruchten.
Weinig rood vlees en hooguit een plakje of 3 charcuterie per week - dat wordt dan nog 1 dag charcuterie en de rest van de week choco of droog brood? Blablabla.....en de grammetjes afwegen, hé?

Vtm-vraag van de dag:
Citaat:
Bent u van plan om uw eetgewoonten aan te passen aan de nieuwe adviezen van de hoge gezondheidsraad?
NEE 83,4%
JA 16,6%
Voor vlamingen mogen de aanbevelingen al de vuilbak in.

Wat een onzin, bemoei je nu eens niet met wat ik eet, zorg maar dat jullie je 17 regeltjes volgen of vleesvervangers en insecten eten, dan bepaal ik wel zelf wat en hoeveel er op MIJN bord ligt....

Laatst gewijzigd door Oma : 20 juni 2025 om 09:28.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2025, 10:13   #4
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard eet niets meer

De voedselindustrie gaat niet blij zijn !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2025, 21:25   #5
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Gij meent ook nog dat alle problemen in één klap opgelost worden door geen dierlijke producten meer te eten?
Klimaatverandering opgelost
Stikstofprobleem opgelost
Luchtvervuiling opgelost
Ziektes opgelost, zelfs kanker opgelost
Dierenleed opgelost
Gij maakt de politiekers werkloos...
met orgaanveroorzaakte problemen bedoelde ik de uitstoot van methaan door herkauwers, de uitstoot van reactieve stikstof door de veeteelt, de uitstoot van ammoniak en fijnstof door de veeteelt, de zoonotische ziektes afkomstig van veedieren,... Die problemen worden wel volledig opgelost bij overschakeling naar diervrije voeding. Dat wil niet zeggen dat alle klimaatverandering, luchtvervuiling,... opgelost wordt, want er zijn naast organen van dieren nog andere oorzaken van die problemen.

Citaat:
Awel, vermijd jij dan maar al deze orgaanveroorzaakte problemen en eet enkel nog diervrije eiwitproducten zoals plantaardige vleesvervangers, celkweekvlees en ook nog gebakken sprinkhanen, wormen en insecten
bij eten van insecten gaan we nog wel probleem van dierenleed hebben.

Citaat:
maar laat andere mensen eens zelf kiezen wat ze eten, dat doet gij toch ook?
Je wil dat ik jou zelf laat kiezen om problemen te veroorzaken? Zou jij ook zo anderen zelf laten kiezen om problemen te veroorzaken?
Ik zeg gewoon dat het eten van dieren zorgt voor problemen voor anderen, en als jij dan kiest om nog dieren te eten, dan kies je dus voor het veroorzaken van problemen voor anderen. Dan kun je je de vraag stellen of dat wel verantwoord is.
Mogen mensen volgens jou echt volledig zelf kiezen wat ze eten? Wat als sommigen kiezen om mensen, baby's, honden, katten, chimpansees, dolfijnen,... te eten?

Citaat:
dat wordt dan nog 1 dag charcuterie en de rest van de week choco of droog brood?
waarom enkel die opties? Als je een ding niet meer eet dan zou je enkel nog maar een paar dingen gaan eten? Als je geen appels meer eet ga je enkel nog bananen en druiven eten? Waarom vermeld je niet al het vegan broodbeleg en charcuterie bijvoorbeeld? Ik eet geen dierlijke charcuterie, en denk dat ik toch wel al gauw aan meer dan twintig verschillende dingen kom die ik regelmatig op mijn boterham doe.

Citaat:
Blablabla.....en de grammetjes afwegen, hé?
raadde de hoge gezondheidsraad aan om grammetjes af te wegen? Ik zie dat nergens staan.
Oud 20 juni 2025, 21:26   #6
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
De voedselindustrie gaat niet blij zijn !!
je bedoelt de vee-industrie. De producenten van diervrije voeding behoren ook tot de voedselindustrie, en die daan wel blij zijn.
Oud 21 juni 2025, 04:59   #7
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Deepeeco, serieuze opmerking en niet om te trollen: Ik heb een ganse week zalm gegeten omdat die 1 plus 1 gratis was. De kippenbovenbouten zijn nu ook 1 plus 1 gratis. Daarbij 500 gram kalfsgehat want was in promo.
Wat maakt dat ik een hele week kwaliteitsvlees aan nog geen 50 euro had.

Dat maakt ook dat ik voor relatief weinig geld voldoende voedingsstoffen heb en geen knagend hongergegoel overhoud.

Ga ik vegan, dan kom ik met 50 euro natuurlijk niet toe en moet ik veel meer eten om voldoende binnen te krijgen. Bekijk hoeveel spinazie je moet eten om een steak te evenaren bv.

De manier van kweken kan beter. Maar ik geef hier toch vlees wegens makkelijk en in verhouding goedkoper (zie spinazie voorbeeld).

Waar ik wel vies van werd zijn lijkeneters en beesten die niet kunnen zweten en vol parasieten zitten.
Oud 21 juni 2025, 11:47   #8
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
met orgaanveroorzaakte problemen bedoelde ik de uitstoot van methaan door herkauwers, de uitstoot van reactieve stikstof door de veeteelt, de uitstoot van ammoniak en fijnstof door de veeteelt, de zoonotische ziektes afkomstig van veedieren,... Die problemen worden wel volledig opgelost bij overschakeling naar diervrije voeding. Dat wil niet zeggen dat alle klimaatverandering, luchtvervuiling,... opgelost wordt, want er zijn naast organen van dieren nog andere oorzaken van die problemen.
Dat komt ervan als je met de uitstoot en het afval blijft zitten door megastallen met massa's mest producerende herkauwers voor de export.
Globalisme: anderen voeden en met de shit blijven zitten maar dan zelf geen vlees meer mogen eten.
Citaat:
bij eten van insecten gaan we nog wel probleem van dierenleed hebben.
Ocharme die kakkerlakken.
Citaat:
Je wil dat ik jou zelf laat kiezen om problemen te veroorzaken? Zou jij ook zo anderen zelf laten kiezen om problemen te veroorzaken?
Ik zeg gewoon dat het eten van dieren zorgt voor problemen voor anderen, en als jij dan kiest om nog dieren te eten, dan kies je dus voor het veroorzaken van problemen voor anderen. Dan kun je je de vraag stellen of dat wel verantwoord is.
Ieder mens heeft het recht om zelf te kiezen wat ie eet zonder bemoeienis van betweters die overal problemen menen te zien en mensen opzadelen met een schuldgevoel om hen te dwingen om ook vegetariër of, godbetert vegan, te worden.
Zorg jij nu maar dat gij geen problemen veroorzaakt door anderen te willen dwingen om te eten wat gij eet.
Ieder mens is verantwoordelijk voor zichzelf.
Wat een gezeur over wat anderen zouden mogen eten terwijl je zelf wel kiest wat je eet...een beetje hypocriet, nietwaar?
Citaat:
Mogen mensen volgens jou echt volledig zelf kiezen wat ze eten? Wat als sommigen kiezen om mensen, baby's, honden, katten, chimpansees, dolfijnen,... te eten?
Een beetje wereldvreemd?
Er zijn al landen en culturen waar honden, katten, apen, dolfijnen, krokodillen, slangen etc....op het menu staan.
Er zijn zelfs landen waar je gelyncht wordt als je het loslopend vee, dat orgaanveroorzakend probleem, op straat durft aan te raken want dat zijn heilige dieren, in India bijvoorbeeld.
Ga die een beetje opvoeden, zeg....en ja mensen mogen zelf kiezen wat ze eten, gij doet dat toch ook?
Citaat:
waarom enkel die opties? Als je een ding niet meer eet dan zou je enkel nog maar een paar dingen gaan eten? Als je geen appels meer eet ga je enkel nog bananen en druiven eten? Waarom vermeld je niet al het vegan broodbeleg en charcuterie bijvoorbeeld? Ik eet geen dierlijke charcuterie, en denk dat ik toch wel al gauw aan meer dan twintig verschillende dingen kom die ik regelmatig op mijn boterham doe.
Voor deze vragen moet je bij de hoge gezondheidsraad zijn, het zijn hun 17 nieuwe aanbevelingen.
Citaat:
raadde de hoge gezondheidsraad aan om grammetjes af te wegen? Ik zie dat nergens staan.
Heb je interesse voor de 17 nieuwe aanbevelingen alsof we kleuters zijn?
Zoek het dan eens op, je vindt het vast wel met google.
Ik heb er als volwassene geen boodschap aan en 83,4% van de bevraagde vlamingen ook niet.

Laatst gewijzigd door Oma : 21 juni 2025 om 11:48.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2025, 18:26   #9
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat komt ervan als je met de uitstoot en het afval blijft zitten door megastallen met massa's mest producerende herkauwers voor de export.
en vooral voor de binnenlandse consumptie.

Citaat:
Globalisme: anderen voeden en met de shit blijven zitten maar dan zelf geen vlees meer mogen eten.
waarschijnlijk consumeer jij ook geimporteerde dierlijke producten (of indirect, via geimporteerde veevoeders), waardoor jij ervoor zorgt dat anderen in het buitenland met de shit blijven zitten. Want die shit importeer je niet mee hé.

Citaat:
Ieder mens heeft het recht om zelf te kiezen wat ie eet zonder bemoeienis van betweters die overal problemen menen te zien
de vraag is of iedereen dan ook het recht heeft om problemen te veroorzaken.

Citaat:
en mensen opzadelen met een schuldgevoel
dat is flauw hé. Jij doet iets verkeerds, ik wijs je daarop, en dan ga je klagen dat ik je opzadel met een schuldgevoel. Als je dat schuldgevoel niet wil voelen, stop dan met dat verkeerde te doen. En voel je ook schuldig wanneer je anderen die je terecht wijzen beschuldigt van het opzadelen van schuldgevoelens.

Citaat:
om hen te dwingen om ook vegetariër of, godbetert vegan, te worden.
en ik had geeneens iets gezegd van dwang...
Jij wil anderen (onder wie ik) dwingen om te zwijgen over de problemen die jij veroorzaakt. Dergelijke dwang mag dan weer wel?
Jij wil anderen (dieren, toekomstige generaties,...) dwingen de problemen te ondergaan die jij veroorzaakt. Ook dergelijke dwang mag dan weer wel?

Citaat:
Zorg jij nu maar dat gij geen problemen veroorzaakt door anderen te willen dwingen om te eten wat gij eet.
welke problemen zou ik zo kunnen veroorzaken?

Citaat:
Ieder mens is verantwoordelijk voor zichzelf.
neem dan je verantwoordelijkheid op.

Citaat:
Wat een gezeur over wat anderen zouden mogen eten terwijl je zelf wel kiest wat je eet...een beetje hypocriet, nietwaar?
hoezo hypocriet? Maar het is dan simpel: wat voor mij geldt, geldt ook voor jou. Ik mag geen vlees eten en eet geen vlees en toch kies ik wat ik eet, volgens jou. Dus dan kan voor jou hetzelfde: jij mag geen vlees eten, jij stopt met vlees eten en tegelijk kies je zelf nog wat je eet. Als ik zoiets kan, dan moet jij dat ook kunnen.

Citaat:
Een beetje wereldvreemd?
nee

Citaat:
Er zijn al landen en culturen waar honden, katten, apen, dolfijnen, krokodillen, slangen etc....op het menu staan.
en daarom vind jij dat ik mensen, honden, katten, chimapnsees,.... mag eten?

Citaat:
Ga die een beetje opvoeden, zeg....
dergelijke reactie is erg flauw. Jij doet iets fouts en dan ge je zeggen dat ik me moet bezig houden met anderen die foute dingen doen, zodat jij lekker kunt doorgaan met foute dingen te doen?

Citaat:
en ja mensen mogen zelf kiezen wat ze eten, gij doet dat toch ook?
als ik het doe, en ik ben veganist, dan is het geen probleem: dan kun jij dat evengoed doen en veganist zijn.

Citaat:
Voor deze vragen moet je bij de hoge gezondheidsraad zijn, het zijn hun 17 nieuwe aanbevelingen.
ik heb geen vragen voor hen. Deze vragen waren voor jou. ik hoef ze niet te stellen aan de hoge gezondheidsraad, want ik weet hun antwoorden toch al.

Citaat:
Heb je interesse voor de 17 nieuwe aanbevelingen alsof we kleuters zijn?
Zoek het dan eens op, je vindt het vast wel met google.
ik heb het gelezen, ja. Maar wat ik nergens las in hun rapport, was dat we de grammetjes moeten afwegen. Dus vanwaar haal je dat dan, dat we de grammetjes moeten afwegen? Je hallucineerde?
Oud 21 juni 2025, 20:20   #10
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat dan met dieren die jagen om andere dieren op te eten ??

breedbandwurger 1967

Oud 21 juni 2025, 20:48   #11
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat dan met dieren die jagen om andere dieren op te eten ??
die dieren kweken geen dieren, dus dragen ze niet bij aan de problemen die veroorzaakt worden door het kweken van dieren. Een dier doden om op te eten is ook wel immoreel, want het schendt het recht van de prooi om niet gebruikt te worden als louter middel, en het veroorzaakt leed bij de prooi. Persoonlijk ben ik voorstander van onderzoek doen naar het herbivoriseren van roofdieren. Denk aan de pandabeer: een carnivoor die evolueerde tot planteneter. Op die manier kunnen dieren de rechten van andere dieren respecteren.
Vereenvoudigd uitgelegd in een infographic: https://stijnbruers.wordpress.com/20...s-infographic/
En diepgaander in een academisch artikel dat ik mee schreef: https://stijnbruers.wordpress.com/wp...-predators.pdf
Oud 21 juni 2025, 20:59   #12
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Deepeeco, serieuze opmerking en niet om te trollen: Ik heb een ganse week zalm gegeten omdat die 1 plus 1 gratis was. De kippenbovenbouten zijn nu ook 1 plus 1 gratis. Daarbij 500 gram kalfsgehat want was in promo.
Wat maakt dat ik een hele week kwaliteitsvlees aan nog geen 50 euro had.

Dat maakt ook dat ik voor relatief weinig geld voldoende voedingsstoffen heb en geen knagend hongergegoel overhoud.

Ga ik vegan, dan kom ik met 50 euro natuurlijk niet toe en moet ik veel meer eten om voldoende binnen te krijgen. Bekijk hoeveel spinazie je moet eten om een steak te evenaren bv.

De manier van kweken kan beter. Maar ik geef hier toch vlees wegens makkelijk en in verhouding goedkoper (zie spinazie voorbeeld).

Waar ik wel vies van werd zijn lijkeneters en beesten die niet kunnen zweten en vol parasieten zitten.
Je zou het uitgespaarde geld kunnen doneren aan de effectiefste goede doelen om dierenleed in de veeteelt te verminderen. Die vind je onder andere bij Effectief Geven: https://www.effectiefgeven.be/top-go...edseltransitie
Als je die goede doelen zoals het Good Food Institute steunt, dan krijgen we sneller goedkopere, gezondere diervrije vleesvervangers in de winkels.

Je kunt ook wel goedkoop vegan eten hoor. Peulvruchten zijn goedkoper dan vlees.

Spinazie is geen vleesvervanger. Gemiddelde Belg eet wel te veel vlees en te weinig spinazie, dus een beetje vlees vervangen door spinazie zou wel goed zijn. De rest van het vlees kun je vervangen door plantaardige eiwitrijke vleesvervangers en peulvruchten.

De externe kosten (van dierenleed, ziektes, milieuproblemen) verbonden aan dierlijke producten zijn niet in de prijs verrekend. Mocht je het dierenleed in monetaire kost uitdrukken, dan spreken we van rond de 8000 euro per kilogram kippenvlees (en als allerlaagste schatting toch nog 30 euro per kilogram). https://stijnbruers.wordpress.com/20...nt-literature/
Oud 21 juni 2025, 21:02   #13
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk ben ik voorstander van onderzoek doen naar het herbivoriseren van roofdieren.
Bro , are you serious ????

breedbandwurger 1967

Laatst gewijzigd door cookie monster : 21 juni 2025 om 21:02.
Oud 21 juni 2025, 22:17   #14
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deepeco heeft last van een hitteslag, dat was al duidelijk bij de topic start, er is dringende, mentale verzorging nodig vooral voor de bescherming tegen zichzelf en voor de veiligheid van anderen.
Oud 22 juni 2025, 06:16   #15
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou het uitgespaarde geld kunnen doneren aan de effectiefste goede doelen om dierenleed in de veeteelt te verminderen. Die vind je onder andere bij Effectief Geven: https://www.effectiefgeven.be/top-go...edseltransitie
Als je die goede doelen zoals het Good Food Institute steunt, dan krijgen we sneller goedkopere, gezondere diervrije vleesvervangers in de winkels.

Je kunt ook wel goedkoop vegan eten hoor. Peulvruchten zijn goedkoper dan vlees.

Spinazie is geen vleesvervanger. Gemiddelde Belg eet wel te veel vlees en te weinig spinazie, dus een beetje vlees vervangen door spinazie zou wel goed zijn. De rest van het vlees kun je vervangen door plantaardige eiwitrijke vleesvervangers en peulvruchten.

De externe kosten (van dierenleed, ziektes, milieuproblemen) verbonden aan dierlijke producten zijn niet in de prijs verrekend. Mocht je het dierenleed in monetaire kost uitdrukken, dan spreken we van rond de 8000 euro per kilogram kippenvlees (en als allerlaagste schatting toch nog 30 euro per kilogram). https://stijnbruers.wordpress.com/20...nt-literature/
Mijn punt is eerder dat je uw voedingstoffen vooral uit vlees haalt, en als uw vlees weg valt; dat tekort veel meer groenten dan ik eten kan vraagt om bij te vullen.

(ik schreef dit tijdens mijn eerste koffie met prut in de ogen )
Oud 22 juni 2025, 06:19   #16
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"My dog and cats are vegan."
Oud 22 juni 2025, 07:20   #17
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die dieren kweken geen dieren,
Hoe worden dan kalfjes , kuikens , vissen , insekten geboren ??

Dat iemand vegetarisch is of wordt , doe maar , moet kunnen ,
maar laat anderen vlees of wat ook eten !!
Dode begraven mensen & dode dieren worden door en in de natuur opgegeten ,
moedernatuur doet haar werk zelfs prima , niks gaat zo verloren !!

Citaat:
Deepeco heeft last van een hitteslag,
Het herbivoriseren van roofdieren , dan zouden ze moeten gaan knoeien met dna , nou ....
Werkelijk TE gek om los te lopen !!

breedbandwurger 1967

Oud 22 juni 2025, 10:11   #18
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Mijn punt is eerder dat je uw voedingstoffen vooral uit vlees haalt, en als uw vlees weg valt; dat tekort veel meer groenten dan ik eten kan vraagt om bij te vullen.

(ik schreef dit tijdens mijn eerste koffie met prut in de ogen )
Eigenlijk vereist een gezond veganistisch voedingspatroon minder voeding dan wat een gemiddelde Belg eet. Want die Belg eet te veel. Voor eenzelfde hoeveelheid calorieeen en eiwitten vereist plantaardige voeding ietsje meer (20% ofzo) eten, want plantaardige voeding bevat meer voedingsvezels (die gezond zijn). Maar zelfs als je 1,2 keer zoveel eet als veganist, dan nog kan je goedkoper uitkomen, omdat bv peulvruchten veel goedkoper zijn dan vlees.
Er zijn miljoenen mensen die geen vlees eten en niet meer groeten eten dan wat jij aankunt.
Oud 22 juni 2025, 10:21   #19
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe worden dan kalfjes , kuikens , vissen , insekten geboren ??
rare vraag: ik spreek over kweken van dieren en je doet alsof ik niet weet hoe dieren geboren worden? Als ik weet wat kweken is, dan zal ik ook wel weten hoe dieren geboren worden hé.

Citaat:
Dat iemand vegetarisch is of wordt , doe maar , moet kunnen ,
maar laat anderen vlees of wat ook eten !!
In deze context is dat hetzelfde als zeggen: dat iemand geen problemen veroorzaakt, doe maar , moet kunnen , maar laat anderen problemen veroorzaken !!

Citaat:
Dode begraven mensen & dode dieren worden door en in de natuur opgegeten ,
en dan? Heel vreemd dat je hier iets zegt dat totaal irrelevant is. Planten worden nat in de natuur.

Citaat:
moedernatuur doet haar werk zelfs prima , niks gaat zo verloren !!
en waarom mag men mensen doden en opeten?

Citaat:
Het herbivoriseren van roofdieren , dan zouden ze moeten gaan knoeien met dna , nou ....
Zoals evolutie knoeit met DNA. De pandabeer is geherbivoriseerd, omdat die nu ander DNA heeft. De natuur heeft dus geknoeid met het DNA van de voorouders van de pandabeer. Is dat zo erg? Die evolutie van de pandabeer mocht niet, omwille van DNA geknoei?

Citaat:
Werkelijk TE gek om los te lopen !!
[/quote]
pas als je met goede argumenten afkomt kun je geloofwaardig zeggen dat mijn standpunt te gek is.
Oud 22 juni 2025, 19:09   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is altijd gewoon een kwestie van aantal. Als ge mij een beetje zou volgen, dan zou je weten dat ik voorstander ben om het gros van de mensheid uit te roeien, zodat ik meer Lebensraum heb. In die omstandigheden is het vreten van andere dieren dan ook geen probleem, want er is ruimte genoeg, ge kunt zelfs terug gewoon op jacht gaan.

En tijdens de genocide kunnen we ook mens vreten he, misschien zijn mensensossis niet zo slecht van smaak.

Kortom, we kunnen elkaar vinden. Tijdens het afslachten van 8 miljard mensen of zo, hebben we genoeg mensenvlees om geen massieve veeteelt meer moeten te doen, en nadien zijn we met voldoende weinig om gewoon terug van jacht en visvangst kunnen te leven en moeten we ons niet meer bezig houden met het kweken van beesten voor ons vreten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be