Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2023, 08:50   #1
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard Plastiek vindt zijn weg naar menselijke longen

https://phys.org/news/2022-04-microp...sue-human.html

Nederlands onderzoek. Lijkt me niet gezond. Misschien wat minder een wegwerp maatschappij bevorderen en meer een hergebruik en reparatie maatschappij. Recyclage is een stap in de goede richting maar dat zal een hamburger keten bijvoorbeeld er niet toe brengen drank en voedsel te verkopen in wegwerp bekers en verpakkingen.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 juli 2023 om 08:51.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2023, 08:55   #2
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Het is al veel te laat en het zit ondertussen al overal. De zee is een echt stort van plastiek en dat vergaat allemaal in kleinere deeltjes die worden opgegeten door vissen en zo terug bij de vervuiler terecht komen, namelijk de mens.

Zelfs bij ons, in onze welvarende maatschappij, is er zelf weerstand tegen statiegeld op plastieken drankflesjes en dergelijke teneinde een optimale inzameling te bekomen.

Enfin, na het land, de zee is de mensen u bezig om een nieuw stort te maken in de ruimte met speelgoed van Musk die het goede voorbeeld stelt.
Oud 17 juli 2023, 18:03   #3
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Tot nu toe was het nog niet bewezen dat dat plastiek ook echt terug in de mens terecht kwam.

We zijn onze habitat aan het kapot maken. Neem Fukushima. Het lozen van het gecontamineerd afvalwater is een ecologische ramp. Maar Japan is een bondgenoot en dus zwijgt het westen. Geen sancties of niets. Geopolitiek wordt prioritair gesteld op ecologie. Zelfs door pseudo groene partijen als groen. Zelfs door organisaties Greenpeace.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 juli 2023 om 18:04.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2023, 22:43   #4
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht

Zelfs bij ons, in onze welvarende maatschappij, is er zelf weerstand tegen statiegeld op plastieken drankflesjes en dergelijke teneinde een optimale inzameling te bekomen.
.
Als men het overal doet zoals in het recreatie park De Ster in Sint-Niklaas kan ik het begrijpen dat er weerstand is tegen statiegeld.

Mijn zus, mijn schoonbroer, hun dochter en haar man met hun twee kinderen zijn daar zondag geweest.
Een drankje in een plastieken beker koste 4 euro plus 1 euro statiegeld.
Ze hebben daar twee drankjes gedronken .

Toen ze naar huis gingen bracht mijn schoonbroer de 6 bekertjes terug en dacht dus het statiegeld ten bedrage van 6 euro terug te krijgen.
Niets was minder waar. Daar kreeg hij te horen dat ze die 6 euro niet terug betaalden in geld maar met aankoopbons.
Hij was dus verplicht om niet alles te verliezen van die 6 euro daar nog wat snoep, chips of iets dergelijks te kopen.

Mijn schoonbroer was razend en noemde het terecht pure oplichting !

Laatst gewijzigd door daiwa : 18 juli 2023 om 22:57.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2023, 14:18   #5
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

De elektriciteitswindmolens verliezen massa's microplastics las ik net ...

Bron 1

Bron 2
factcheck.Vlaanderen

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2023, 15:07   #6
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Als men het overal doet zoals in het recreatie park De Ster in Sint-Niklaas kan ik het begrijpen dat er weerstand is tegen statiegeld.

Mijn zus, mijn schoonbroer, hun dochter en haar man met hun twee kinderen zijn daar zondag geweest.
Een drankje in een plastieken beker koste 4 euro plus 1 euro statiegeld.
Ze hebben daar twee drankjes gedronken .

Toen ze naar huis gingen bracht mijn schoonbroer de 6 bekertjes terug en dacht dus het statiegeld ten bedrage van 6 euro terug te krijgen.
Niets was minder waar. Daar kreeg hij te horen dat ze die 6 euro niet terug betaalden in geld maar met aankoopbons.
Hij was dus verplicht om niet alles te verliezen van die 6 euro daar nog wat snoep, chips of iets dergelijks te kopen.

Mijn schoonbroer was razend en noemde het terecht pure oplichting !
Tegen De Ster een klacht van consumentenbedrog indienen bij de economische inspectie voor fraude en diefstal door misleidende handelspraktijken.
"Statiegeld is een klein bedrag dat wordt geheven bij de aankoop van een product en dat wordt terugbetaald als de koper de verpakking van het product na gebruik weer inlevert."
Een aankoopbon is ongeldig als terugbetaling bij inlevering voor statiegeld, dat geld wordt dan eigenlijk van de klant gestolen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be