Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2023, 11:58   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Hulptaken ambassades bij problemen burgers in buitenland

Het gezin uit dit artikel verwijt de Vivaldi-regering dat ze passief blijft bij hulpverlening in het buitenland.
Blijkbaar hebben ze goed het verschil kunnen zien met Nederland.

Nochtans, in sommige omstandigheden, gaan ze wel erg ver, onze ambassades. Liefst natuurlijk om mensen terug te halen uit voormalige kolonies of zo.

Waar zit de grens tussen je eigen verantwoordelijkheid, met je reisbijstand enz., en de verantwoordelijkheid van de staat?

titel: Gezin van Pieter stond doodsangsten uit tijdens noodweer in Slovenië: “Waar bleef de hulp van de Belgische overheid?”
link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...gn=twitterfeed

Citaat:
Menen -

De watersnood in Slovenië zindert nog altijd na. Terwijl u dit leest is een Rekkems gezin onderweg naar huis. Emotioneel en fysiek uitgeput, enkel op zoek naar rust nu. “Geen kwaad woord over het Sloveense volk. Ongelofelijk wat die mensen voor ons gedaan hebben”, zegt Pieter Suestrone. “Maar waar bleef de hulp van de Belgische autoriteiten?”
Kris Vanhee
Donderdag 10 augustus 2023 om 19:06

Het moest een droomvakantie worden voor Mendy Dejonckheere (35), Pieter Suestrone (39), hun twee kinderen van acht en elf en een moeder/schoonmoeder op Camping Menina in Slovenië. Tot het noodlot toesloeg. Modderstromen haalden de camping overhoop. Het werd wereldnieuws, maar ook een nachtmerrie voor het kamperende gezin.

LEES OOK. Er lijkt geen einde te komen aan het noodweer in Europa: “Juli was voorsmaakje van hoe gemiddelde zomer er zal uitzien. In het beste geval”

“Wakker worden midden in de nacht en uit je caravan stappen. Tot aan je enkels in het water staan. Brandweerlui zien toekomen en beseffen dat je weg moet”, blikt Pieter Suestrone (39) terug. “In drie minuten tijd stond het water tien centimeter hoger. We zijn samen met de kinderen, schoonmoeder en onze hond gevlucht, met één tas. In de hoop dat we onze gsm konden redden.”
Doodsangsten

“Mendy nam de twee kinderen bij de pols. Nog nooit neep ze zo hard in iemands polsen. Ikzelf ontfermde me over mijn schoonmoeder en onze hond Violette. Het water kolkte met een waanzinnige snelheid tegen ons aan. Iedere seconde kwam het water hoger te staan. We zagen niets meer. En dan moest je ook alle materiaal dat op je afkwam ontwijken. Loslaten betekende tenonderga gaan.” (lees verder onder de foto)
Bijna niets was te recupereren.

Bijna niets was te recupereren. — © if

Het gezin beleefde doodsangsten. Het was een kwestie van seconden of je werd meegesleurd. “Uiteindelijk zaten we in een noodopvang waar de plaatselijke bevolking alles uit de kast haalde om 800 personen eten te geven en droge kleren”, zegt Pieter. “Ongelofelijk wat deze mensen voor ons hebben gedaan. Ons dorpje was ondertussen volledig omsingeld met water. We hadden geen gsm-bereik, geen elektriciteit.” (lees verder onder de foto)
Modder en nog eens modder. Het was onbegonnen werk om te sorteren.

Modder en nog eens modder. Het was onbegonnen werk om te sorteren. — © if

De camping lijkt vandaag een oorlogsveld. De caravan van het gezin is door behulpzame Nederlanders, samen met de eigenaar van Camping Menina, rechtgezet. “Iets recupereren, was niet mogelijk”, vervolgt Pieter. “Een herinneringsbeer van beste vriend Stefan die overleed in april is erin gebleven. We moeten deze gebeurtenis een plaats kunnen geven.”
Geen teken van leven

Vanop het thuisfront staat zus Sofie vandaag in contact met haar broer en zijn gezin. “Eerst sliepen ze in een schooltje op de grond en op de schoolbanken. Tot het leger kwam met veldbedden en dekens. Ze moesten gegevens noteren om die door te geven aan de Belgische ambassade. Die zou ons melden dat mijn broer en zijn gezin veilig waren. We wachten nog altijd op dit telefoontje.”

LEES OOK. Vlaams gezin dat kon vluchten van noodweer in Slovenië, vindt vermiste hond terug

Daar sta je dan, kilometers ver van huis. Doodop, overal pijn, mentaal kapot, doodmoe. “Ze konden niet slapen door de beelden die voorbij bleven flitsen”, zegt Sofie. “Beelden hoe het water tekeer ging, hoe ze aankwamen aan de noodopvang. Iedere nacht schieten ze wakker op het uur dat ze moesten vluchten.”
Ambassade in Wenen

“Ondertussen belde ik Buitenlandse Zaken, maar ik werd doorverwezen naar de ambassade in Wenen. België heeft geen ambassade in Slovenië. De ambassadeur in Wenen deelde me mee dat ze niet konden helpen. Er kwam ook geen afvaardiging ter plaatse. De reden? De goede respons en de bijstand van de Sloveense reddingsdiensten, de moeilijke bereikbaarheid van de getroffen gebieden en het feit dat ook het zuiden van Oostenrijk getroffen was door overstromingen. Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland waren er echter wel om hun burgers en Slovenië bij te staan. De Nederlandse ambassadeur ging zelfs langs in de crisisopvang.” (lees verder onder de foto)
Het gezin kreeg eerst noodopvang in een school.

Het gezin kreeg eerst noodopvang in een school. — © IF

Geen kwaad woord over de Slovenen. “Er was een zeer gastvrij Sloveens gezin, waar ze enorm goed werden opgevangen”, zegt Sofie Suestrone. “En dat terwijl die zelf familie hebben waarvan hun huis tot de eerste verdieping onderliep. Samen met dat gezin sorteerden ze de spullen op de camping. De campingbaas was hen dankbaar.”
Hartverwarmend

“De terugkeer naar België organiseren, was ondertussen niet simpel. De auto vatte water, het openbaar vervoer ligt stil, vluchten zijn volgeboekt. Donderdag pas konden ze hun terugreis van 15 uur aanvatten. De Nederlandse mensen werden thuisgebracht, hun spullen worden vergoed en gerepatrieerd. Nederland erkent dit als ramp. Een groot verschil dus met ons land. Mijn broer en schoonzus willen hun grote dank uitspreken voor iedereen ter plaatse. Die hulp was wel hartverwarmend.”

LEES OOK. Vlamingen getuigen over code rood in Scandinavische landen: “Meer regen dan ik ooit al gezien heb op één dag”

Bij Buitenlandse Zaken verwijst woordvoerder Wouter Poels naar de wettelijke omgeving voor consulaire bijstand. “Alle begrip voor wat die mensen meemaakten. Onze consulaire bijstand is echter wettelijk omkaderd en bepaalt wat we mogen doen.”

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2023, 13:16   #2
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nochtans, in sommige omstandigheden, gaan ze wel erg ver, onze ambassades. Liefst natuurlijk om mensen terug te halen uit voormalige kolonies of zo.
Negers die u willen doodschieten verschilt wat van een overstroming.
Oud 12 augustus 2023, 13:48   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Negers die u willen doodschieten verschilt wat van een overstroming.
Sterven door een kogel doet (soms of vaak) minder pijn dan sterven door verdrinking.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2023, 23:17   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We hebben ze gelukkig niet nodig gehad, maar eens een avondje met de consul in den bar van het plaatselijke 4 * hotel hangen (rondje netwerken dus) en daarna nog eens een weekendje pinten gaan zuipen op een feestje voor de expats uit de ruime omgeving, wil ook wel schelen natuurlijk. Maar dat is niet voor de toeristen vaneigens.

Al ben ik er zeker van dat ze me daar niet uit den bak hadden gehaald als ik iets had uitgestoken.

En de fluppe had ook niet gebeld om een efforeke te doen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2023, 01:34   #5
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
We hebben ze gelukkig niet nodig gehad, maar eens een avondje met de consul in den bar van het plaatselijke 4 * hotel hangen (rondje netwerken dus) en daarna nog eens een weekendje pinten gaan zuipen op een feestje voor de expats uit de ruime omgeving, wil ook wel schelen natuurlijk. Maar dat is niet voor de toeristen vaneigens.
Al ben ik er zeker van dat ze me daar niet uit den bak hadden gehaald als ik iets had uitgestoken.

En de fluppe had ook niet gebeld om een efforeke te doen.
Ah, toch iemand die de wereld blijkbaar correcter aanschouwd. Consulaire hulp is zwaar overroepen voor de normale commoner. (In vele gevallen zijn ze het trouwens ook niet waard, maar dat is een ander verhaal.)

Anderzijds, wat aan netwerking doen kan nooit kwaad.
Oud 14 augustus 2023, 02:08   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ah, toch iemand die de wereld blijkbaar correcter aanschouwt. Consulaire hulp is zwaar overroepen voor de normale commoner. (In vele gevallen zijn ze het trouwens ook niet waard, maar dat is een ander verhaal.)

Effe opgepoetst...
Oud 14 augustus 2023, 06:24   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ah, toch iemand die de wereld blijkbaar correcter aanschouwd. Consulaire hulp is zwaar overroepen voor de normale commoner. (In vele gevallen zijn ze het trouwens ook niet waard, maar dat is een ander verhaal.)

Die gast toen zag er mij ook zo een typische brusselse windbuil uit, diplomaat ja, wat kunnen die doen, buiten in den bak eens komen kijken of ze u niet doodmartelen, en zelf als ze dat doen, heel braaf zijn.

bij zo een overstroming of geiljk wat zal het zijn, verzekering he, zorg dat ge een goeie vab verzekering of europe assistance hebt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2023, 07:44   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Kim Geybels werd eens onterecht onterecht opgepakt door Thaise politie. Ze belde naar de Senaatsvoorzitter voor het telefoonnummer van de ambassade. Toen haar vlieger lande in Zaventem werd ze gedwongen haar klaargemaakte ontslagbrief als senator te tekenen in het bijzijn van haar partijvoorzitter.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2023, 10:44   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is al maandenlang in het nieuws dat 2023 in grote delen van Europa (gelukkig niet in ons hoekje) zal herinnerd worden als een "raar" jaar qua weerfenomenen...

Wel ja,laat ons dan maar op vakantie gaan en verwachten dat gelijk waar de consuls ons maar uit de str*nt moeten halen.....

Het blijft me verbazen nog niks gehoord te hebben over morons die ergens op de Krim vastgeraakt zijn wegens hevige katoenbloei.
We hebben geluk gehad dit jaar met de morons voorzeker

Laatst gewijzigd door kelt : 15 augustus 2023 om 10:44.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be