![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Latijns Amerika gedraagt zich in de Assange zaak onafhankelijker van de VS dan Europa. Zonder politieke druk geen vrijheid voor Assange. Vrijheid volgt als de blamage voor de VS groter wordt dan het voorbeeld dat men door Assange's gevangenisschap geeft aan andere journalisten en klokkenluiders die de vuile was van de VS durven buiten hangen. Latijns Amerikaanse leiders scharen zich achter Assange. Ook Latijns Amerika leiders weten goed hoe repressief de VS zijn en geweest zijn in Latijns Amerika. De blamage treft ook Europa door medeplichtig stilzwijgen 7 jaar opgesloten in ecuatoriaanse de ambassade en reeds drie jaar tussen moordenaars in het Verenigd Koninkrijk voor het bekend maken van VS oorlogsmisdaden waar tot nu toe nooit iemand voor vervolgd werd. Recent riepen een aantal westerse media (type NYT en Guardian) het Biden regime op de aanklacht tegen Assange te laten vallen. Dit na een decennium stilzwijgen van hun kant ondertussen dat ze wel Wikileaks info verspreid hebben. De blamage begint te groot te worden. Daarom draaien deze media hun hypocriete kar. Niet omdat ze een strijd voor persvrijheid voeren. Laatst gewijzigd door Bach : 30 november 2022 om 01:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Voor wie nog zou twijfelen aan de benaming "politiek gevangene" voor Assange:
"It took 12 years to realize: The EU Council recognized Julian Assange as a political prisoner 88 members of the Council voted in favor of the adoption of the relevant resolution, 13 against, 20 abstained. After 12 years of imprisonment — seven years behind the walls of the Ecuadorian Embassy and five years in a British prison — the Council of Europe's Parliamentary Assembly has voted to confirm that Julian Assange was held as a political prisoner." (Geopolitics live) Europeanen zijn dikwijls onderdanig als het op de VS of het VK aankomt maar soms tonen ze toch nog wat moed en inzicht, en benoemen ze de zaken zoals ze zijn. Welliswaar wat laf want voor Julian maakt het geen verschil nu hij vrij is na zich schuldig verklaard te hebben aan joernalisme zoals hij het zelf samen vat. Latijns Amerika was moediger dan Europa. Het durfde te spreken tijdens de gevangenschap van Assange. Assange werd een embarrassment voor de VS door de aandacht die hij kreeg. Waarschijnlijk liet men hem daarom vrij in plaats van hem te vermoorden zoals Pompeo en zijn criminelen van de CIA wouden. Laatst gewijzigd door Bach : 7 oktober 2024 om 21:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Assange is al even vrij hoor. En iets zegt me dat gezien de richting waarin mensen vluchten die Latijns Amerikaanse democratieën niet het paradijs zijn uit jouw fantastische wereldbeschouwing. Maar dat ligt ongetwijfeld aan de monsterachtige Verenigde Staten dat hen in een harde kapitalistische wereldorde van een onwelkome vooruitgang, welvaart en vrijheid wil dwingen.
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Het bezoek van Assange aan Europa en zijn erkenning als politiek vluchteling is van vorige week. Jammer dat de VRT er geen nieuwsitem aan besteedde anders had u het waarschijnlijk wel geweten. Op sociale media kan u gemakkelijk de persconferentie vinden met interessante onthullingen/beschuldigingen over de CIA onder andere. Laatst gewijzigd door Bach : 8 oktober 2024 om 07:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben enkel tegen het vrij verkeer van personen. Het kan wel zo zijn dat dit de productiviteit verhoogt doordat mensen migreren naar waar ze het meest kunnen verdienen maar de nadelen zijn groter dan dit voordeel. Als de markt voor goederen vrij is dan verhoogt de productiviteit sowieso. Het duurt enkel iets langer. Tragere welvaart, meer welzijn.
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Erkend politiek gevangene J. Assange, Straatsburg, Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa, 1 oktober 2024, volledige transcript [machinevertaald], via Wikileaks
= = = “Mijnheer de Voorzitter, geachte leden van de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa, dames en heren. De overgang van jarenlange opsluiting in een zwaar beveiligde gevangenis naar hier staan voor de vertegenwoordigers van 46 landen en 700 miljoen mensen is een diepgaande en onwerkelijke verandering. De ervaring van jarenlange isolatie in een kleine cel is moeilijk over te brengen; het ontdoet je van je gevoel van eigenwaarde, waardoor alleen de rauwe essentie van het bestaan overblijft. Ik ben nog niet volledig toegerust om te spreken over wat ik heb doorstaan - de onophoudelijke strijd om in leven te blijven, zowel lichamelijk als geestelijk, en ik kan ook nog niet spreken over de dood door ophanging, moord en medische verwaarlozing van mijn medegevangenen. Ik verontschuldig me bij voorbaat als mijn woorden haperen of als mijn presentatie niet de glans heeft die je zou verwachten in zo'n vooraanstaand forum. Het isolement heeft zijn tol geëist, die ik probeer af te wikkelen, en mezelf uitdrukken in deze setting is een uitdaging. Maar de ernst van deze gelegenheid en het gewicht van de onderwerpen die aan de orde zijn, dwingen me om mijn bedenkingen opzij te zetten en u rechtstreeks toe te spreken. Ik heb letterlijk en figuurlijk een lange weg afgelegd om hier vandaag voor jullie te staan. Voordat we met elkaar in discussie gaan of eventuele vragen beantwoorden, wil ik PACE bedanken voor zijn resolutie van 2020 (2317), [https://pace.coe.int/en/files/28508/html], waarin werd gesteld dat mijn gevangenschap een gevaarlijk precedent voor journalisten schept en werd opgemerkt dat de speciale VN-rapporteur inzake foltering heeft opgeroepen tot mijn vrijlating. Ik ben ook dankbaar voor de verklaring van PACE uit 2021 [https://pace.coe.int/en/news/8446/pa...-expresses-se] waarin bezorgdheid wordt geuit over geloofwaardige berichten dat Amerikaanse functionarissen mijn moord hebben besproken en waarin opnieuw wordt opgeroepen tot mijn onmiddellijke vrijlating. En ik prijs de Commissie juridische zaken en mensenrechten voor de opdracht aan een gerenommeerde rapporteur, Sunna Ævarsdóttir, om de omstandigheden rond mijn detentie en veroordeling en de daaruit voortvloeiende gevolgen voor de mensenrechten te onderzoeken. Maar zoals zoveel inspanningen in mijn geval - of ze nu afkomstig waren van parlementariërs, presidenten, premiers, de paus, VN-functionarissen en - diplomaten, vakbonden, juristen en medici, academici, activisten of burgers - hadden ze allemaal niet nodig hoeven zijn. Geen van de verklaringen, resoluties, verslagen, films, artikelen, evenementen, geldinzamelingen, protesten en brieven van de afgelopen 14 jaar hadden nodig moeten zijn. Maar ze waren allemaal nodig omdat ik zonder hen nooit het daglicht had gezien. Deze ongekende wereldwijde inspanning was nodig omdat van de wettelijke beschermingen die wel bestonden, velen alleen op papier bestonden of niet effectief waren binnen een redelijk tijdsbestek. Uiteindelijk koos ik voor vrijheid boven onrealiseerbare gerechtigheid, nadat ik jarenlang gevangen had gezeten en een straf van 175 jaar boven het hoofd hing zonder effectief rechtsmiddel. Gerechtigheid voor mij is nu uitgesloten, omdat de regering van de VS in haar pleidooiovereenkomst schriftelijk heeft geëist dat ik geen zaak kan aanspannen bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens of zelfs maar een verzoek kan indienen voor de Freedom of Information Act over wat zij mij heeft aangedaan naar aanleiding van haar uitleveringsverzoek. Ik wil volkomen duidelijk zijn. Ik ben vandaag niet vrij omdat het systeem werkte. Ik ben vandaag vrij omdat ik na jaren opsluiting schuldig heb gepleit aan journalistiek. Ik pleit schuldig aan het zoeken naar informatie van een bron. Ik pleit schuldig aan het verkrijgen van informatie van een bron. En ik heb schuldig gepleit aan het informeren van het publiek over die informatie. Ik heb nergens anders schuld aan bekend. Ik hoop dat mijn getuigenis van vandaag kan dienen om de zwakke punten van de bestaande waarborgen aan te tonen en om diegenen te helpen wier zaken minder zichtbaar zijn, maar die even kwetsbaar zijn. Nu ik uit de kerker van Belmarsh kom, lijkt de waarheid minder waarneembaar, en ik betreur hoeveel terrein er verloren is gegaan in die periode waarin het uiten van de waarheid is ondermijnd, aangevallen, verzwakt en verminderd. Ik zie meer straffeloosheid, meer geheimhouding, meer vergelding voor het vertellen van de waarheid en meer zelfcensuur. Het is moeilijk om geen lijn te trekken van de vervolging van mij door de Amerikaanse regering - het overschrijden van de rubicon door journalistiek internationaal te criminaliseren - naar het onderkoelde klimaat voor vrijheid van meningsuiting nu. Toen ik WikiLeaks oprichtte, werd ik gedreven door een eenvoudige droom: mensen voorlichten over hoe de wereld in elkaar zit, zodat we door begrip iets beters tot stand kunnen brengen. Als we een kaart hebben van waar we zijn, kunnen we begrijpen waar we naar toe kunnen gaan. Kennis stelt ons in staat om de macht ter verantwoording te roepen en gerechtigheid te eisen waar die niet bestaat. We hebben waarheden verkregen en gepubliceerd over tienduizenden verborgen oorlogsslachtoffers en andere ongeziene verschrikkingen, over programma's voor moord, uitlevering, marteling en massasurveillance. We onthulden niet alleen wanneer en waar deze dingen gebeurden, maar vaak ook het beleid, de afspraken en de structuren erachter. Toen we Collateral Murder publiceerden, de beruchte camerabeelden van een Amerikaanse Apache helikopterbemanning die gretig Iraakse journalisten en hun redders aan stukken blies, schokte de visuele realiteit van moderne oorlogsvoering de wereld. Maar we gebruikten de belangstelling voor deze video ook om mensen te wijzen op het geheime beleid voor wanneer het Amerikaanse leger dodelijk geweld mocht inzetten in Irak en hoeveel burgers er gedood mochten worden voordat er toestemming van hogerhand voor was. In feite was 40 jaar van mijn potentiële straf van 175 jaar voor het verkrijgen en vrijgeven van dit beleid. De praktische politieke visie die ik overhield nadat ik ondergedompeld was in 's werelds vuile oorlogen en geheime operaties is simpel: Laten we voor de verandering eens ophouden elkaar de mond te snoeren, te martelen en te vermoorden. Zorg dat deze fundamenten in orde zijn en andere politieke, economische en wetenschappelijke processen zullen de ruimte hebben om voor de rest te zorgen. Het werk van WikiLeaks was diep geworteld in de principes waar deze vergadering voor staat. Journalistiek die vrijheid van informatie en het recht van het publiek om te weten hoog in het vaandel had staan, vond zijn natuurlijke operationele thuis in Europa. Ik woonde in Parijs en we hadden formele bedrijfsregistraties in Frankrijk en IJsland. Onze journalistieke en technische medewerkers waren verspreid over heel Europa. We publiceerden over de hele wereld vanaf servers in Frankrijk, Duitsland en Noorwegen. Maar 14 jaar geleden arresteerde het Amerikaanse leger een van onze vermeende klokkenluiders, soldaat Manning, een Amerikaanse inlichtingenanalist in Irak. Tegelijkertijd startte de Amerikaanse regering een onderzoek tegen mij en mijn collega's. De Amerikaanse regering stuurde illegaal vliegtuigen met agenten naar IJsland, betaalde steekpenningen aan een informant om onze juridische en journalistieke werkproducten te stelen en oefende zonder formele procedure druk uit op banken en financiële diensten om onze abonnementen te blokkeren en onze rekeningen te bevriezen. De Britse regering nam deel aan een deel van deze vergelding. Ze gaf bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens toe dat ze mijn Britse advocaten gedurende deze periode onrechtmatig had bespioneerd. Uiteindelijk was deze intimidatie juridisch ongegrond. Het ministerie van Justitie van president Obama besloot mij niet aan te klagen, omdat hij erkende dat er geen misdaad was gepleegd. De Verenigde Staten hadden nog nooit eerder een uitgever vervolgd voor het publiceren of verkrijgen van overheidsinformatie. Om dat te doen zou een radicale en onheilspellende herinterpretatie van de Amerikaanse grondwet nodig zijn. In januari 2017 zette Obama ook de straf van Manning om, die was veroordeeld omdat hij een van mijn bronnen was. In februari 2017 veranderde het landschap echter drastisch. President Trump was gekozen. Hij benoemde twee wolven met MAGA- hoeden: Mike Pompeo, een congreslid uit Kansas en voormalig leidinggevende uit de wapenindustrie, als CIA-directeur, en William Barr, een voormalig CIA-officier, als procureur-generaal van de VS. In maart 2017 had WikiLeaks de infiltratie van de CIA in Franse politieke partijen onthuld, het bespioneren van Franse en Duitse leiders, het bespioneren van de Europese Centrale Bank, Europese ministeries van Economische Zaken en haar permanente orders om de Franse industrie als geheel te bespioneren. We onthulden de enorme productie van malware en virussen door de CIA, de ondermijning van toeleveringsketens, de ondermijning van antivirussoftware, auto's, smart tv's en iPhones. CIA-directeur Pompeo lanceerde een vergeldingscampagne. Het is nu algemeen bekend dat de CIA onder Pompeo's uitdrukkelijke leiding plannen heeft uitgewerkt om mij te ontvoeren en te vermoorden binnen de Ecuadoraanse ambassade in Londen en toestemming heeft gegeven om achter mijn Europese collega's aan te gaan en ons te onderwerpen aan diefstal, hacking aanvallen en het plaatsen van valse informatie. Mijn vrouw en zoontje waren ook het doelwit. Een CIA medewerker werd permanent toegewezen om mijn vrouw op te sporen en er werden instructies gegeven om DNA te verkrijgen uit de luier van mijn zes maanden oude zoon. Dit is de getuigenis van meer dan 30 huidige en voormalige functionarissen van de Amerikaanse inlichtingendienst die tegenover de Amerikaanse pers hebben gesproken, wat nog eens extra is bevestigd door documenten die in beslag zijn genomen tijdens een rechtszaak tegen enkele van de betrokken CIA-agenten. Het feit dat de CIA mij, mijn familie en mijn medewerkers tot doelwit maakte met agressieve buitengerechtelijke en extraterritoriale middelen geeft een zeldzaam inzicht in hoe machtige inlichtingenorganisaties zich bezighouden met transnationale onderdrukking. Dergelijke onderdrukkingen zijn niet uniek. Wat wel uniek is, is dat we hier zoveel over weten dankzij talloze klokkenluiders en gerechtelijke onderzoeken in Spanje. Deze Vergadering is niet vreemd aan extraterritoriaal misbruik door de CIA. Het baanbrekende verslag van PACE over uitleveringen door de CIA in Europa onthulde hoe de CIA geheime detentiecentra beheerde en onwettige uitleveringen uitvoerde op Europese bodem, waarbij mensenrechten en internationaal recht werden geschonden. In februari van dit jaar werd de vermeende bron van sommige van onze CIA- onthullingen, voormalig CIA-officier Joshua Schulte, veroordeeld tot veertig jaar gevangenisstraf onder omstandigheden van extreme isolatie. Zijn ramen zijn verduisterd en boven zijn deur staat 24 uur per dag een witte ruis machine zodat hij er niet eens doorheen kan schreeuwen. Deze omstandigheden zijn ernstiger dan die in Guantanamo Bay. Transnationale onderdrukking wordt ook uitgevoerd door misbruik te maken van juridische processen. Het gebrek aan effectieve waarborgen hiertegen betekent dat Europa kwetsbaar is voor het feit dat zijn verdragen voor wederzijdse rechtsbijstand en uitlevering gekaapt worden door buitenlandse mogendheden om tegen andersdenkenden in Europa op te treden. In de memoires van Mike Pompeo, die ik in mijn gevangeniscel las, schepte de voormalige CIA-directeur op over hoe hij de Amerikaanse procureur- generaal onder druk zette om een uitleveringszaak tegen mij aan te spannen naar aanleiding van onze publicaties over de CIA. Gevolg gevend aan Pompeo's inspanningen heropende de Amerikaanse procureur-generaal het onderzoek tegen mij dat Obama had gesloten en arresteerde Manning opnieuw, dit keer als getuige. Manning werd meer dan een jaar gevangen gehouden en kreeg een boete van duizend dollar per dag in een formele poging om haar te dwingen een geheime getuigenis tegen mij af te leggen. Uiteindelijk probeerde ze zelfmoord te plegen. We denken meestal aan pogingen om journalisten te dwingen tegen hun bronnen te getuigen. Maar Manning was nu een bron die gedwongen werd om tegen hun journalist te getuigen. In december 2017 kreeg CIA-directeur Pompeo zijn zin en vaardigde de Amerikaanse regering een arrestatiebevel uit tegen het Verenigd Koninkrijk voor mijn uitlevering. De Britse regering hield het bevel nog twee jaar geheim voor het publiek, terwijl zij, de Amerikaanse regering en de nieuwe president van Ecuador de politieke, juridische en diplomatieke basis voor mijn arrestatie vormden. Als machtige naties het recht hebben om individuen buiten hun grenzen aan te vallen, dan maken die individuen geen schijn van kans, tenzij er sterke garanties zijn en een staat bereid is om die af te dwingen. Anders heeft geen enkel individu hoop om zich te verdedigen tegen de enorme middelen die een agressor van een staat kan inzetten. Alsof de situatie in mijn geval nog niet erg genoeg was, heeft de Amerikaanse regering een gevaarlijke nieuwe wereldwijde juridische positie ingenomen. Alleen Amerikaanse burgers hebben het recht op vrije meningsuiting. Europeanen en andere nationaliteiten hebben geen recht op vrije meningsuiting. Maar de VS beweert dat de spionagewet nog steeds op hen van toepassing is, ongeacht waar ze zich bevinden. Dus Europeanen in Europa moeten zich houden aan de Amerikaanse geheimhoudingswet zonder enige verdediging wat de Amerikaanse overheid betreft. Een Amerikaan in Parijs kan praten over wat de Amerikaanse overheid van plan is - misschien. Maar voor een Fransman in Parijs is dat een misdaad zonder enig verweer en hij kan net als ik worden uitgeleverd. Nu een buitenlandse regering formeel heeft verklaard dat Europeanen geen recht op vrije meningsuiting hebben, is er een gevaarlijk precedent geschapen. Andere machtige staten zullen onvermijdelijk volgen. Door de oorlog in Oekraïne zijn journalisten in Rusland al gecriminaliseerd, maar op basis van het precedent dat met mijn uitlevering is geschapen, kan niets Rusland, of welke andere staat dan ook, ervan weerhouden om Europese journalisten, uitgevers of zelfs gebruikers van sociale media aan te vallen door te beweren dat hun geheimhoudingswetten zijn geschonden. De rechten van journalisten en uitgevers binnen de Europese ruimte worden ernstig bedreigd. Transnationale repressie mag hier niet de norm worden. Als een van 's werelds twee grote normgevende instellingen moet PACE optreden. De criminalisering van nieuwsgaring is een bedreiging voor onderzoeksjournalistiek overal. Ik ben formeel veroordeeld, door een buitenlandse mogendheid, voor het vragen, ontvangen en publiceren van waarheidsgetrouwe informatie over die mogendheid toen ik in Europa was. De fundamentele kwestie is eenvoudig: Journalisten moeten niet vervolgd worden omdat ze hun werk doen. Journalistiek is geen misdaad; het is een pijler van een vrije en geïnformeerde samenleving. Mijnheer de Voorzitter, geachte afgevaardigden, als Europa een toekomst wil waarin de vrijheid om te spreken en de vrijheid om de waarheid te publiceren geen privileges zijn voor een paar mensen, maar rechten die voor iedereen gegarandeerd zijn, dan moet het ervoor zorgen dat wat er in mijn geval is gebeurd, nooit iemand anders overkomt. Ik wil mijn diepste dankbaarheid uitspreken aan deze vergadering, aan de conservatieven, sociaaldemocraten, liberalen, linksen, groenen en onafhankelijken - die mij tijdens deze beproeving hebben gesteund en aan de ontelbare mensen die onvermoeibaar voor mijn vrijlating hebben gepleit. Het is bemoedigend om te weten dat in een wereld die vaak verdeeld is door ideologie en belangen, er een gedeelde toewijding blijft bestaan voor de bescherming van essentiële menselijke vrijheden. De vrijheid van meningsuiting en alles wat daaruit voortvloeit, bevindt zich op een donker kruispunt. Ik vrees dat als normbepalende instellingen zoals PACE niet wakker worden en de ernst van de situatie niet inzien, het te laat zal zijn. Laten we allemaal ons steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat het licht van de vrijheid nooit zal doven, dat het streven naar de waarheid zal voortleven en dat de stemmen van velen niet het zwijgen wordt opgelegd door de belangen van enkelen.”
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 8 oktober 2024 om 14:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"De VS en de CIA verdedigen de vrije markt."Wat deze entiteiten verdedigen is een systeem dat niet meer werkt.
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou 'dat systeem' niet meer werken ? Wat we meemaken is het gevolg van tientallen grote (en kleine) landen met miljarden inwoners die, na vrije markt en kapitalisme decennia lang afgewezen te hebben, met honderden miljoenen doden tot gevolg, eindelijk tot die vrije markt en het kapitalisme toetreden. Dat dit niet zonder horden en stoten gaat is onvermijdelijk. Maar 'het systeem', kapitalisme/vrije markt en democratie, is het enige werkbare systeem. Dat blijkt keer op keer. En telkens extreem links denkt beter te kunnen en daarvoor de vrije markt (en vervolgens democratie) opzij schuift wordt het een ramp. En dat, cirkelredeneren ze, ligt dan aan de imperialisten.