Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2005, 01:51   #1
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard moslims verleenden eerste hulp in Tamil Nadu

Citaat:
Islamic Jamaath verleende eerste hulp in Tamil Nadu

CUDDALORE, 5 JAN. Mohamed Yunoos zag die ochtend dat een groot aantal opgewonden jongens zich hadden verzameld voor de moskee. Het was minuten nadat de tsunami op de bewuste zondag had toegeslagen. ,,De jongens vertelden hoe de zee de visserdorpjes had overvallen. Wij zijn meteen in actie gekomen'', zegt Yunoos, voorzitter van de United Islamic Jamaath, een moslimorganisatie. Hij zit in zijn kantoortje, tegenover de Jamia moskee in Parangipettai, dat onder het Cuddalore-district valt.

De slachtoffers van de tsunami waren hindoes en christenen, hun hulpverleners voornamelijk moslims. In Cuddalore zijn moslims slechts een kleine minderheid, maar waren ze uiteindelijk de grote aanjagers van een enorme hulpverleningsactie voor de aangeslagen visserkolonies. ,,Dit doe je niet om politieke redenen, of om goede sier te maken, zoiets moet je gewoon doen'', zegt Yunoos.

En zo gebeurde het ondenkbare, moslims die dode hindoes cremeerden en christenen begroeven. Zelfs een kruis van bamboe ontbrak niet op de begraafplaats waar de christenen lagen. ,,We wilden de slachtoffers, in zo verre dat mogelijk was, een waardige dood geven'', zegt Yunoos. ,,Er zijn hier honderden doden gevallen.'' Zelf is de moslimgemeenschap niet geraakt: er zijn bijna geen moslims die visser zijn van beroep. ,,Wij leven niet direct aan zee. Moslims hier hebben winkels of zitten in de handel.''

Binnen een half uur had Yunoos op 26 december zijn mannen opgetrommeld. Met trucks, busjes, fietsen en motoren zijn ze naar het strand gegaan, om slachtoffers op te halen en naar het ziekenhuis te brengen. ,,Er waren veel gewonden, oude mannen, vrouwen en kinderen. We hebben ze zo snel als we konden vervoerd naar het ziekenhuis.''

Tegen het middaguur had de Jamaath-organisatie al haar eerste noodkamp opgezet in een school. ,,Aanvankelijk waren er een paar duizend volwassenen, en enkele honderden kinderen en baby's. We hebben melk voor de baby's en eten voor de ouderen geregeld.''

De eerste vier dagen betaalde de organisatie van Yunoos de actie uit eigen zak. ,,We hebben collectes gehouden en ontvingen geld uit het buitenland. Veel mensen uit onze gemeenschap hebben familieleden die in Singapore en de Golfstaten werken. Zij hebben geld opgestuurd.''

In korte tijd had de Jamaath-organisatie vier kampen ingericht. En ook in de moskee was plaatsgemaakt voor een paar honderd hindoes die alles hadden verloren. ,,Daarnaast zijn wij naar dorpen gegaan, waar mensen waren achtergebleven bij hun huizen.''

Met vijfhonderd vrijwilligers heeft Yunoos vervolgens ruim een week lang voor 15.000 slachtoffers gezorgd. Ze kookten drie keer per dag, in de kampen en in de dorpen. ,,Op een gegeven moment hebben we van hulporganisaties rijst en andere voedingsmiddelen gekregen om ons werk voort te kunnen zetten.''

Een visser die in een van de kampen verbleef, is zeer te spreken over de manier waarop hij is opgevangen. ,,Wij zullen de moslims eeuwig dankbaar zijn. We hadden anders geen dak boven ons hoofd gehad. We hopen nu dat de regering met geld komt zodat we netten en boten kunnen kopen, en weer een bestaan kunnen opbouwen.''

Pas sinds gisteren heeft de overheid de hulpverlening in Parangipettai uit handen genomen van de Jamaath-organisatie. Yunoos: ,,De meeste mensen zijn terug gegaan naar wat over is van hun huizen. Sommigen hebben familie waar bij ze kunnen logeren. Een deel zit nog in kampen.''

Inmiddels is in dit gebied de hulpverlening goed op gang gekomen. De wegen zijn schoongeveegd. Transport is weer mogelijk. Langs de kust rijden jeeps en vrachtwagens van hulpverleners en particulieren. Bedrijven uit het hele land hebben trucks gestuurd met goederen. In elk dorpje zijn militairen gestationeerd om de orde te bewaken. Watertanks van Unicef hebben hun plek gevonden in de kapotte woonwijken.

Op vele plaatsen zijn lange rijen vrouwen zichtbaar. Ze duwen, ze trekken. Ze wachten tot er voedsel, dekens, gasbranders, handdoeken en zeep worden uitgedeeld door hulpverleners. Op sommige plekken liggen hopen kleren, gedumpt door particulieren, tevergeefs te wachten op een nieuwe eigenaar.

In Devanampattinam, eveneens een vissersnederzetting, de grootste in het Cuddalore-district, is de wederopbouw goed zichtbaar. Nieuwe rieten huizen worden opgetrokken uit de grond. Een ziekenhuisbusje is aanwezig voor eerste hulp. De politie en brandweer delen voedsel uit en een hulporganisatie komt met water aanzetten.

,,We hadden het hier vrij snel onder controle'', zegt Ashok Kumar, arts van het lokale ziekenhuis. ,,Er was een goede coördinatie en samenwerking tussen de gemeente en de hulporganisaties. Dan is het ineens een stuk makkelijker om effectief hulp te verlenen.''

bron: NRC
Volgens mij moeten natuurrampen gezien worden als waarschuwingen. De mensen moeten niet al te graag op natuurrampen wachten om samen te leven. Meestal worden de vijanden plots degene die als eerste hulp verlenen. Ik vind dat het verkeerd is.

Wachten de Europeanen op grote natuurrampen om samen met de moslims hand in hand te gaan? Mijn punt is dat er grotere samenwerking moet zijn tussen moslims en niet-moslims in Europa. Een Samenwerking tegen moslimextremisme, zionisme, racisme, fascisme,... kan zeer zeer gebruikelijk zijn.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 10:42   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Wachten de Europeanen op grote natuurrampen om samen met de moslims hand in hand te gaan? Mijn punt is dat er grotere samenwerking moet zijn tussen moslims en niet-moslims in Europa. Een Samenwerking tegen moslimextremisme, zionisme, racisme, fascisme,... kan zeer zeer gebruikelijk zijn.
Blablabla... Of hoe u blijkbaar het leed van mensen gebruikt om in te passen in een politiek discours. Heel verwerpelijk!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 11:12   #3
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blablabla... Of hoe u blijkbaar het leed van mensen gebruikt om in te passen in een politiek discours. Heel verwerpelijk!
Nochtans heb ik hier ook tientallen posts gelezen van mensen die het blijkbaar doodnormaal vonden om de snelle wederopbouw in Thailand tov de (ogenschijnlijke) lethargie in Indonesië te koppelen aan het geloof van de respectievelijke inwoners.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=27069

En wonder boven wonder, jaja, ook uzelf heeft daar een aardige duit in het zakje gedaan:

Citaat:
Me dunkt dat men hier gerust een religieus luik aan mag plaatsen. De moslims geloven immers weldegelijk in het lot: d.i dat alles door Allah is bepaald en dat men zich bijgevolg bij de zaken die zich voordoen moet neerleggen. Mijns inziens verklaart dit wel voor een gedeelte waarom het daar zo troosteloos is in Indonesië en mensen blijkbaar met heel veel moeite de draad oppakken. Die berusting kent men in Thailand niet (nu, er zijn wel moslims maar ze zijn verre van in de meerderheid). Het boeddhisme kent niet die berusting. Bijgevolg zie je ook dat mensen veel gedrevener er tegenaan gaan.
Al vergeten misschien?

Tja, misschien past hieronder dan enkel uw eigen repliek:

Citaat:
Blablabla... Of hoe ikzelf blijkbaar het leed van mensen gebruik om in te passen in een politiek discours. Heel verwerpelijk!

Laatst gewijzigd door Turkje : 7 januari 2005 om 11:12.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 11:34   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Nochtans heb ik hier ook tientallen posts gelezen van mensen die het blijkbaar doodnormaal vonden om de snelle wederopbouw in Thailand tov de (ogenschijnlijke) lethargie in Indonesië te koppelen aan het geloof van de respectievelijke inwoners.
Helder denken is er bij ook niet bij, nietwaar. Men hoeft nu echt geen socioloog te zijn om te weten dat religie weldegelijk een volk vormt. Dus is het weldegelijk zo dat religies een element vormen dat tot uiting kan komen in sociale gedragingen. Is dit politiek? Neen, natuurlijk niet.

In de islam is er weldegelijk zoiets als "het lot". Een van de veelgebruikte uitspraken onder moslims is immers "Allah weet het beter", "Als het Allah belieft". Het fatalisme is heel groot onder moslims, daar Allah immers al alles heeft voorbestemd. Juist dit ontbreekt in het boeddhisme bijvoorbeeld.

Daarom zien we ook een andere reactie in Thailand dan in Indonesië. In Thailand ziet men dynamische mensen weer volop werken aan hun toekomst, terwijl ze daar in Indonesië wat lummelen en wachten tot het Westen weer het zoveelste voedselpakket dropt.

De verschillen zijn echt heel frappant.
Oud 7 januari 2005, 11:43   #5
Nick_
Perm. Vertegenwoordiger VN

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de islam is er weldegelijk zoiets als "het lot". Een van de veelgebruikte uitspraken onder moslims is immers "Allah weet het beter", "Als het Allah belieft". Het fatalisme is heel groot onder moslims, daar Allah immers al alles heeft voorbestemd. Juist dit ontbreekt in het boeddhisme bijvoorbeeld.
Als je niet weet wat boeddhisme inhoudt, dan moet je er ook geen mening over geven. Want ik kan je één ding zeggen: wat je hier in deze quote zegt, houdt geen steek.

In zowel islam, boeddhisme, hindoeïsme en jaïnisme (en ongetwijfeld nog enkele andere godsdiensten) is fatalisme een ingebakken begrip. Dus leuter verder tegen iemand anders.
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 11:48   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
In zowel islam, boeddhisme, hindoeïsme en jaïnisme (en ongetwijfeld nog enkele andere godsdiensten) is fatalisme een ingebakken begrip. Dus leuter verder tegen iemand anders.
Is dat zo? Dan moet u mij eens uitleggen waarom een aantal van die godsdiensten dan stellen dat men door een beter leven te leven in een hogere levensvorm gereïncarneerd wordt?

Dat is volstrekt geen fatalisme, maar juist een oproep om het beter te doen. Wie nu immers goed werkt, kan in een volgend leven hoger op de ladder staan.
Oud 7 januari 2005, 11:52   #7
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is fatalisme een ingebakken begrip in het boeddhisme ??? Niet dat ik boedha pretendeer te kennen maar één van jullie is dus echt aan't leuteren... ik vrees echter dat't Jan niet is... en daar Boedha noch ik een leuteraar ben schiet er maar ééntje over, Nicky ...
Oud 7 januari 2005, 11:54   #8
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jan van Blabla ga is zeggen dat ik gebruik maak van de doden. Ik betwijfel of je betekenis verwerpelekijk wel kent.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 11:59   #9
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet u mij eens uitleggen waarom een aantal van die godsdiensten dan stellen dat men door een beter leven te leven in een hogere levensvorm gereïncarneerd wordt?
Ik ken geen enkele godsdienst die dat stelt. Ondertussen heb ik mijn cursus hindoeïsme en jaïnisme onder de knie, en beter reïncarneren gebeurt allesbehalve door 'een beter leven te leven'.
Oud 7 januari 2005, 12:03   #10
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Dan moet u mij eens uitleggen waarom een aantal van die godsdiensten dan stellen dat men door een beter leven te leven in een hogere levensvorm gereïncarneerd wordt?

Dat is volstrekt geen fatalisme, maar juist een oproep om het beter te doen. Wie nu immers goed werkt, kan in een volgend leven hoger op de ladder staan.
Trouwens: het beter reïncarneren is totaal niet het doel. Het doel is juist van te ontsnappen aan de eindeloze cyclus van reïncarneren (het begrip moksja).
Oud 7 januari 2005, 12:10   #11
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Is fatalisme een ingebakken begrip in het boeddhisme ??? Niet dat ik boedha pretendeer te kennen maar één van jullie is dus echt aan't leuteren... ik vrees echter dat't Jan niet is... en daar Boedha noch ik een leuteraar ben schiet er maar ééntje over, Nicky ...
Jan is dus Boeddha volgens u.
Oud 7 januari 2005, 12:14   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Moslims geloven in het "kadar", het lot dat Allah hen oplegt.

Soera 9,51:

Citaat:
Zeg: "Niets kan ons overkomen, behalve hetgeen Allah voor ons heeft verordend. Hij is onze Beschermer. En in Allah zullen de gelovigen hun vertrouwen leggen."
Zoals het eerste deel duidelijk laat zien, moet een gelovige moslim in rampen, neergang en tegenspoed de hand van Allah erkennen. Hij heeft immers die dingen verordend.

Er zijn ook meerdere hadiths die dit bevestigen. Zo staat er in de verzameling van Boekhari de uitspraak dat Allah reeds alle daden, handelingen, gebeurtenissen... van een mens beschikt heeft toen hij zich nog in de moederschoot bevond.

Een gelijkaardige hadith vinden we Al-Moewatta waarin te lezen staat alles bij "kadar" gebeurt, d.i. bij "goddelijke verordening". Bij Al-Tirmidi staat dan weer een hadith waarin we vernemen dat wanneer er rampspoed gebeurt Allah dit ons overzendt omdat we ongehoorzaam aan Zijn geboden waren.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 januari 2005 om 12:21.
Oud 7 januari 2005, 12:16   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens: het beter reïncarneren is totaal niet het doel. Het doel is juist van te ontsnappen aan de eindeloze cyclus van reïncarneren (het begrip moksja).
En hoe bereikt je dat? Door zuchtend aan de kant te gaan zitten en te prevelen "Dit is Allah's wil"???
Oud 7 januari 2005, 12:19   #14
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe bereikt je dat? Door zuchtend aan de kant te gaan zitten en te prevelen "Dit is Allah's wil"???
Wat heeft Allah te maken met reïncarnatie?
Maar het is redelijk vergelijkbaar.
Volgens islamieten is alles al bepaald door Allah.
Volgens hindoeïsten is alles al bepaald door je karma.
Volgens mijn grootmoeder: que sera, sera.
Oud 7 januari 2005, 12:19   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Jan van Blabla ga is zeggen dat ik gebruik maak van de doden. Ik betwijfel of je betekenis verwerpelekijk wel kent.
Dan heeft u waarschijnlijk mijn berichten niet goed gelezen. Of kent u uw eigen godsdienst dan zo slecht dat u niet weet dat in de islam het lot ("kadaa") en het goddelijk besluit ("kadar") tot een van de pijlers vormt in hoe de islamitische wereldbeschouwing is?
Oud 7 januari 2005, 12:21   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft Allah te maken met reïncarnatie?
Maar het is redelijk vergelijkbaar.
Volgens islamieten is alles al bepaald door Allah.
Volgens hindoeïsten is alles al bepaald door je karma.
Volgens mijn grootmoeder: que sera, sera.
Er is een wereld van verschil. Voor de moslims kan men aan het lot niets veranderen: het is immers nog voor je geboorte al vastgelegd door het goddelijk besluit.

Bij mensen die in reïncarnatie geloven is er geen onveranderlijk lot: men heeft het lot daarbij zelf in eigen handen. Juist door een goed leven te leiden kan men in een hogere levensvorm terechtkomen in een volgend leven. Wie slechte handelingen stelt, daalt naar lagere levensvormen. Totaal verschillend concept dus om het leven te benaderen.
Oud 7 januari 2005, 12:30   #17
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een wereld van verschil. Voor de moslims kan men aan het lot niets veranderen: het is immers nog voor je geboorte al vastgelegd door het goddelijk besluit.

Bij mensen die in reïncarnatie geloven is er geen onveranderlijk lot: men heeft het lot daarbij zelf in eigen handen. Juist door een goed leven te leiden kan men in een hogere levensvorm terechtkomen in een volgend leven. Wie slechte handelingen stelt, daalt naar lagere levensvormen. Totaal verschillend concept dus om het leven te benaderen.
"Zoals reeds aangeduid zit de hindoe gevangen in het rad van de wedergeboorten. De dood is voor hem niet het einde maar een overgang naar een volgend leven. Deze gedachte vult de Indiër niet met vreugde: het betekent namelijk dat mens in de eeuwige kringloop gevangen zit.
Dat verklaart een bekende eigenschap van de Hindoe: verdrraagzaamheid of, fatalistische gelatenheid."
Letterlijk overgenomen. Content?
Oud 7 januari 2005, 12:33   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Zoals reeds aangeduid zit de hindoe gevangen in het rad van de wedergeboorten. De dood is voor hem niet het einde maar een overgang naar een volgend leven. Deze gedachte vult de Indiër niet met vreugde: het betekent namelijk dat mens in de eeuwige kringloop gevangen zit.
Dat verklaart een bekende eigenschap van de Hindoe: verdrraagzaamheid of, fatalistische gelatenheid."
Letterlijk overgenomen. Content?
Dit gaat niet over hindoeïsme. In Thailand is het boeddhisme de dominerende godsdienst.
Oud 7 januari 2005, 12:37   #19
Nick_

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit gaat niet over hindoeïsme. In Thailand is het boeddhisme de dominerende godsdienst.
Juist: we wijken af. Mijn excuses! 8)
Over boeddhisme wacht ik nog even voor ik er iets over zeg. Die cursus heb ik nog niet volledig geblokt, en misschien is mijn bewering dat ook zij fatalistisch door het leven gaan, niet correct. Kom ik later zeker op terug (zelfs als ik ongelijk heb, wees gerust.)
Oud 7 januari 2005, 12:41   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over boeddhisme wacht ik nog even voor ik er iets over zeg. Die cursus heb ik nog niet volledig geblokt, en misschien is mijn bewering dat ook zij fatalistisch door het leven gaan, niet correct. Kom ik later zeker op terug (zelfs als ik ongelijk heb, wees gerust.)
Even opmerken dat HET boeddhisme trouwens niet bestaat. Er bestaat nogal een grote verscheidenheid en andere opvattingen onder de verschillende richtingen.

Bij het boeddhisme is de reïncarnatie weldegelijk een weg naar het betere, en bijgevolg is het de moeite om zich in te zetten. Na een aantal wedergeboorten kan men immers uiteindelijk in het nirwana terecht, een geestelijke staat van verlichting. Dan heeft men het hoogste en eeuwige goed bereikt. Volgens bepaalde boeddhistische leringen kunnen zelfs dieren dit bereiken, vandaar dat er boeddhisten zijn die het doden van dieren ook verwerpen omdat dit een inbreuk is op de cyclus van wedergeboortes die tot dit eeuwig goed moeten leiden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be