Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud Gisteren, 18:09   #1
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard Voorpaginanieuws: Franstalige vrouw moet Nederlands spreken.

Citaat:
Het Zoniënwoud © Kristof Vadino
Franstalige vrouw belt hulpdiensten omdat ze gewonde man wil helpen in Zoniënwoud, maar mag enkel Nederlands spreken
https://www.standaard.be/binnenland/...100103738.html
Nochtans dagelijkse kost voor Nederlandstaligen bij Franstaligen in Brussel en de rand.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : Gisteren om 18:11.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 20:42   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik geloof in het beste geval, dat de Franstalige dame stennis heeft gemaakt dat ze eerst in het Nederlands werd aangesproken.

Of dat het gewoon fake news is. Wie rijd er nu nog met een Segway?
Oud Gisteren, 22:13   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

112 is een Europees noodnummer en in het artikel wordt uitgelegd wat er kan misgelopen zijn.
In ieder geval was het zeer onprofessioneel van die (Vlaamse) 112 operator.

Edit: ik citeer hier even ter duiding

Citaat:
Europees nummer
De situatie kwam afgelopen week ter sprake op de gemeenteraad van Watermaal-Bosvoorde. “Het nummer 112 is een gratis Europees noodnummer in de Europese Unie. Er is nooit bepaald dat een burger zich moet uitdrukken in de taal van het gebied waar hij zich bevindt om recht te hebben op hulp”, zei Laurent Van Steensel (Défi).

Burgemeester David Leisterh (MR) zei dat hij op de hoogte was van de situatie. “Het is inderdaad een schandalige situatie”, zei hij. “Het telefoontje zou moeten worden getraceerd om de betreffende medewerkster te vinden, aangezien we het tijdstip en de dag kennen, en er zou een echte sanctie moeten worden opgelegd omdat er een ernstige fout is gemaakt. Ik wil deze situatie echter niet generaliseren naar alle diensten.”

Damien Dermaux, woordvoerder van de Algemene Directie Burgerlijke Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken, legt aan La Dernière Heure uit dat het mogelijk is dat een noodoproep in een grensgebied tussen twee provincies, opgevangen wordt door een zendmast op het grondgebied van de naburige provincie. In dat geval wordt de oproep doorgeschakeld naar de alarmcentrale 112 die territoriaal bevoegd is voor die provincie. In dit specifieke geval is het dus mogelijk dat de oproep behandeld werd door de centrale in Vlaams-Brabant.

“Een Vlaamse 112-alarmcentrale heeft het Nederlands als administratieve taal. Het is dus normaal dat de operator de beller in het Nederlands te woord staat”, zegt Dermaux. “Om geen tijd te verliezen, zal de operator altijd proberen de beller te helpen door hem te vragen of het mogelijk is het gesprek voort te zetten in de taal van de regio, of door een collega in de centrale die de taal van de beller spreekt te vragen het gesprek over te nemen.”

Taalkeuze
“In noodgevallen telt elke seconde, en juist daarom proberen de operators eerst de oproep binnen hun eigen centrale te behandelen. Als dat niet mogelijk is, wordt er een telefonische conferentie georganiseerd met een 112-operator van een centrale in dezelfde taalregio als die van de beller.” Dat lijkt in dit geval niet gebeurd.

Volgens Dermaux werkt de FOD Binnenlandse Zaken aan de implementatie van een taalfunctie in het selectiemenu van 112. “Met de toevoeging van de taalfunctie zal het, zodra medische hulp of brandweer is geselecteerd, mogelijk zijn om te kiezen om verder te gaan in het Nederlands, het Frans of het Duits. Als u Frans kiest, wordt u doorverbonden met een operator van een Waalse 112-alarmcentrale, waardoor het probleem met de zendmast wordt omzeild.”

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : Gisteren om 22:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 22:46   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is nogal moeilijk om een polyglot aan de telefoon te houden. Kwestie, hoeveel talen zijn gebruikelijk in Brussel, laat staan Europa?

Mijn ervaring (je kan die ergens op't forum terugvinden) met bellen van 112 in het Brusselse, dat zelf Nederlands gebruiken niet de taal is die de vlotste reacties levert.
Oud Vandaag, 00:51   #5
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
... onprofessioneel...
Voila, voor de rest kiezen tussen "geeuwen" of verder zagen.
Oud Vandaag, 08:09   #6
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

en vlamingen moeten zwijgen
Oud Vandaag, 08:33   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
112 is een Europees noodnummer en in het artikel wordt uitgelegd wat er kan misgelopen zijn.

2
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 08:45   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Nochtans dagelijkse kost voor Nederlandstaligen bij Franstaligen in Brussel en de rand.
Ne storm in een glas water.
Het is heel herkenbaar dat de dichtstbijzijnde zendmast het signaal overneemt en dat je dan inderdaad bij een dienst uitkomt die zich in Vlaanderen bevindt, in Vlaanderen is de administratieve taal nog altijd het Nederlands.

Waarom schrijf ik heel herkenbaar?
Hier in de grensstreek is het schering en inslag dat we via een Nederlandse zendmast (de mast met het sterkste signaal) moeten bellen, het is dus heel goed denkbaar dat, als je de 112 belt, je eerst een Nederlandse dienst aan de lijn krijgt. Deze dienst helpt je uiteraard cerder en doet het nodige.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 08:49   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat is er precies onprofessioneel?
Is de dame, die aan de dispatching in Vlaams Brabant zit, verplicht om Frans te spreken?
Is, op het moment van de oproep, bij de dispatching iemand aanwezig die het Frans voldoende machtig is om de Franstalige dame te woord te staan? Want hetgeen die Franstalige dame aanhaalt is evengoed van toepassing op de Nederlandstalige die aan de dispatching zit. Namelijk: "Stel dat ik bepaalde handelingen moest doen ..."!
Oud Vandaag, 11:00   #10
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Nu krijgen de Franstaligen eens een koekje van eigen deeg .

Volgens de Belgicisten was het immers totaal onbelangrijk dat de hulpverleners de taal van het hulpzoekende spreken .

Ben benieuwd wat ze nu zullen zeggen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 11:05   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
en vlamingen moeten zwijgen
Moeten is teveel gezegd, ze verkiezen het vanuit hun slavenmentaliteit.
Oud Vandaag, 11:21   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Moeten is teveel gezegd, ze verkiezen het vanuit hun slavenmentaliteit.
Dankzij de Blokkers?
Oud Vandaag, 14:43   #13
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
2
Een duidelijk voorbeeld van Vlamingenhaat van een Belgicist. Elke Vlaming maakt dit keer op keer mee in Brussel of zelfs Vlaamse gemeenten dat Franstaligen weigeren Nederlands te spreken, vaak op een lompe manier. Ziekenhuizen, openbare diensten, noem maar op. Maar zoiets vind je duidelijk normaal.
Citaat:
Ton Vlaamse Leeuw, je le prends et je chie dessus!!!Ca me servira de papier WC!!!!8)
Of ben je toch wc-papier beginnen te gebruiken? Een mens kan van mening veranderen nietwaar?

Laatst gewijzigd door DewareJakob : Vandaag om 14:45.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 14:47   #14
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dankzij de Blokkers?
A. S.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 15:51   #15
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
112 is een Europees noodnummer
Dus als ik 112 draai in Slovenie of Frankrijk, dan gaan ze me daar in perfect Nederlands antwoorden?
Oud Vandaag, 15:52   #16
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2
Dus als ik 112 draai in Wallonie of Frankrijk, dan gaan ze me daar in perfect Nederlands antwoorden?
Oud Vandaag, 16:55   #17
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Och, ik vind dit hier een eerder steriele discussie. Ik woon nu bijna een jaar in Elsene, wellicht de meest Franstalige Brusselse gemeente. (tijdens de gloriejaren van het FDF maakten die hier reclame met de slogan "Ixelles oasis francophone"). Dat fanatisme is wel voorbij. Toen mijn vrouw en ik ons op de gemeentelijke dienst lieten inschrijven als Nederlandstaligen werden we hoffelijk in het Nederlands (met sterk Frans accent) bediend.

Zowat een paar keer per week doe ik hier boodschappen in een lokale Delhaize en soms ook in een Carrefour. Alle rekken en secties worden met de twee talen aangeduid. Maar nog nooit heb ik hier ook maar één woord Nederlands gehoord. Mijn zoon woont hier reeds sedert 2002. Hij heeft toen ook gepoogd Nederlands te spreken in die warenhuizen. Het resultaat was eerder pijnlijk: toen mijn zoon aan de kassa met wat aandrang iets vroeg in het Nederlands barstte het meisje in tranen uit. Iemand van de plaatselijke directie werd er bij geroepen en die poogde zo goed en zo kwaad als het kon de situatie uit te leggen.
Je wordt hier doodeenvoudig geconfronteerd met een feitelijkheid: de overgrote meerderheid kent geen jota Nederlands. Als je jezelf een hoop gesteggel en ergernis wilt besparen ben je virtueel verplicht Frans te gebruiken.
Gelukkig heb ik in mijn tijd nog lessen Frans gekregen volgens de ouwe methodiek (grammatica + teksten van Franse auteurs) en dat maakt wel een verschil.
Om even aan te sluiten op de situatie die in deze draad wordt besproken: de Franstalige kapster in Overijse hoorde wel te beseffen dat ze zich heeft gevestigd in een Gewest waar de enige voertaal Nederlands is. En voor zover ik weet zijn er in Overijse geen "faciliteiten" voor Franstaligen.

Laatst gewijzigd door quercus : Vandaag om 17:04.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 17:23   #18
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och, ik vind dit hier een eerder steriele discussie. Ik woon nu bijna een jaar in Elsene, wellicht de meest Franstalige Brusselse gemeente. (tijdens de gloriejaren van het FDF maakten die hier reclame met de slogan "Ixelles oasis francophone"). Dat fanatisme is wel voorbij. Toen mijn vrouw en ik ons op de gemeentelijke dienst lieten inschrijven als Nederlandstaligen werden we hoffelijk in het Nederlands (met sterk Frans accent) bediend.
Goed, in Brussel is dat hoe het hoort. Maar heb je dit al eens in Wallonie geprobeerd?
Oud Vandaag, 19:00   #19
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Als ik het goed begrijp wordt er gebeld van een tweetalig gewest (Brussel) naar een eentalig gewest (Vlaanderen) en dan moet de persoon in het eentalig gewest overschakelen naar de taal van de beller uit het tweetalig gewest. Waar zit de logica?
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 20:18   #20
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp wordt er gebeld van een tweetalig gewest (Brussel) naar een eentalig gewest (Vlaanderen) en dan moet de persoon in het eentalig gewest overschakelen naar de taal van de beller uit het tweetalig gewest. Waar zit de logica?
Dat is de logica van de meeste Franstaligen;

Frans moet altijd en overal de eerste rol krijgen in La Belgique.

En dan zijn ze verbaasd dat de Vlamingen hun eigen Nederlandstalige land willen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be