Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2025, 22:07   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard De Wever eist Europese garanties ivm Euroclear.

En hij heeft groot gelijk. Als hij iets goed doet zeg ik het ook.
Uw mening?

https://www.nieuwsblad.be/politiek/d.../99701712.html

Citaat:
Premier Bart De Wever (N-VA) speelde een hoofdrol op de Europese top donderdag in Brussel. Het hoofdpunt op de agenda waren de miljarden aan Russische tegoeden die bij Euroclear in ons land geblokkeerd staan. Euroclear is een privébedrijf dat effecten (aandelen en obligaties) vanuit de hele wereld beheert en financiële transacties doet. Het beheert ook ongeveer 180 miljard euro aan effecten van de Russische centrale bank, die door de sancties tegen Rusland bevroren zijn. De rente daarop gaat nu als lening naar Oekraïne. Maar dat land heeft dringend geld nodig, en een meerderheid van de Europese landen wil 140 miljard euro van die 180 miljard aan Oekraïne uitlenen.

Maar daartegen kwam dus verzet van De Wever. Hij vreest dat België als enige zal opdraaien voor de kosten als hier later problemen van komen. Hij stelde bij het begin van de top daarom drie voorwaarden. Zo vreest hij schadeclaims vanuit Rusland en hij wil dat de schade daarvan door de hele Unie gedragen wordt. Ook vraagt hij een mechanisme waardoor iedereen meebetaalt als Oekraïne de lening niet kan terugbetalen. Ten slotte vraagt hij dat andere landen bekendmaken hoeveel Russische tegoeden zij op hun grondgebied hebben.
Oud 23 oktober 2025, 22:16   #2
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Uw mening?

Ja, De Wever heeft gelijk. Maar het moet wel gebeuren, en snel.
Oud 23 oktober 2025, 22:29   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Zulke garanties zijn mogelijk evenveel waard als Art. 5
Dat ze zich maar concentreren op hun eigen land, in plaats van zich bezig te houden met een land waar ze geen zaken hebben.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 oktober 2025 om 22:30.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2025, 22:37   #4
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dat ze zich maar concentreren op hun eigen land, in plaats van zich bezig te houden met een land waar ze geen zaken hebben.
Ge bedoelt Rusland dat zich bezighoudt met Oekraine waar het geen zaken mee heeft?
Oud 24 oktober 2025, 05:39   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De argumenten die BDW aanhaalt zijn terecht, en al genoeg in de pers geweest...Overigens ook breed uitgeschreven in de Oekrainse pers (en ik heb de indruk dat de opstellers van die persstukken hem niet eens ongelijk geven)

Ik wil overigens ook aanmerken dat als "de staat" diefstal zou plegen op de middelen die toehoren aan entiteiten van de Russische Federatie (laat ons een kat een kat noemen hé?) er eigenlijk niks meer "de staat" weerhoudt om dat desgewenst ook te doen op de middelen die toebehoren van nederige mier Kelt....

...zelfs als dat allemaal onder het mom van het "verwerven van middelen tot het uitreiken van een lening aan Oekraine" zou betreffen.

En uiteraard zou dat het moment zijn dat het Belgische-,feitelijk het Europese monetaire systeem als plaats van vertrouwen zou ophouden te bestaan....

Historisch...inderdaad...

Laatst gewijzigd door kelt : 24 oktober 2025 om 05:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 05:42   #6
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw mening?
Als land A geld steelt van land B, is dat een Casus Belli.
Oud 24 oktober 2025, 06:52   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw mening?

Voor mij gaat het zelfs minder over de garanties die België eventueel zou krijgen i.v.m. het terugbetalen van het Russisch geld. Voor mij gaat het ook over het geloof in financiële instellingen zoals Euroclair om het bedrijf niet met naam te noemen.

Wie of wat is Euroclair?
Euroclear is een privébedrijf dat effecten (aandelen en obligaties) vanuit de hele wereld beheert en financiële transacties doet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 07:44   #8
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Voor mij gaat het zelfs minder over de garanties die België eventueel zou krijgen i.v.m. het terugbetalen van het Russisch geld. Voor mij gaat het ook over het geloof in financiële instellingen zoals Euroclair om het bedrijf niet met naam te noemen.

Wie of wat is Euroclair?
Euroclear is een privébedrijf dat effecten (aandelen en obligaties) vanuit de hele wereld beheert en financiële transacties doet.
Euroclear is maar een instrument, een mechanisme. De reputatie schade betreft België als veilige haven, ten tweede de EU en daarna de VS. Het zijn die laatsten die Europa aanzetten tot het in beslag nemen van Russisch geld.

De Wever merkt terecht op dat dit een hoog riskante actie is die zelfs in de tweede wereldoorlog niet gebruikt werd.

En hij zegt er bij dat als wij Russische eigendom nemen Rusland dit ook met onze eigendom zal doen.

Het is duidelijk dat De Wever dit liever niet doet. Misschien de historicus in hem die dergelijke maatregel in perspectief kan plaatsen. Of misschien is hij toch iets intelligenter dan veel andere Europese politici en minder gevangen in ideologische haat.

Maar het is ook duidelijk dat De Wever niet sterk en onafhankelijk genoeg is en zal plooien voor de werkelijke macht achter de schermen voor wie Europa een dom vet verblind varkentje is rijp om snee per snee geslacht te worden. Het meeste dat hij zal kunnen bereiken is een verdeling van de risicos over andere Europese staten. Maar dan nog zal in de eerste plaats België gezien worden als het tegenovergestelde van wat het ooit was...een veilige haven, die ons ook rijk gemaakt heeft.

De reputatie schade voor het westen begint al een rol te spelen door de verhoogde vraag in Azië transacties in Yuan te doen. Een imperium dient stabiliteit en betrouwbaarheid te tonen. Wat het westers imperialisme hier doet is chaos tonen. Dit lijkt op een einde imperium maatregel.

Laatst gewijzigd door Bach : 24 oktober 2025 om 07:53.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 08:08   #9
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Maar als De Wever kan weerstaan aan de druk dan zal dat in de toekomst België en zijn delen ten goede komen. Het nieuwe Zwitserland van Europa zou men kunnen beginnen dromen. Hoop doet leven he.

Zowiezo is dat geld slecht goed om de oorlog iets langer dan een jaar te rekken las ik ergens. Het is het niet waard daarvoor onze natie te degraderen tot de reputatie van dief gedurende een eeuw of zo.

Laatst gewijzigd door Bach : 24 oktober 2025 om 08:12.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 08:34   #10
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Bart De Wever I kent veel te weinig respect voor eigendom. Er is ook geen enkel precedent waar tegoeden van buitenlandse banken en buitenlandse centrale banken als borg kunnen dienen voor voorafname van herstelbetalingen. Een deel van het geblokkeerde geld is rechtstreeks of onrechtstreeks ( via banken en de Russische centrale bank) eigendom van private personen en private ondernemingen.

De volgende stap is dat de spaargelden van binnenlandse burgers en bedrijven gaan blokkeren en borg laten staan voor oorlogsleningen om Navo geldsmijterij quota te halen.

Zwitserland en Liechtenstein azen om een internationale vereffeningsbank op hun grondgebied te krijgen als veilig en neutraal alternatief voor Euroclear dat klanttegoeden blokkeert en confisqueert op overheidsbevel.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 24 oktober 2025 om 08:38.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 10:23   #11
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Da's de enige beslissen die ik de keizer van antwerpen den bartholomeus weet nemen die goed te praten valt,
En als ik die oekraïense clown bezig zie en hoor vraag ik mij toch af waar hij al die macht haalt om gans die eurpese klieke zo te kunnen manipuleren, van mij mag hij afgeschoten worden de mislukte acteur.
De fles champagne staat klaar.......
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 10:34   #12
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bart De Wever I kent veel te weinig respect voor eigendom. Er is ook geen enkel precedent waar tegoeden van buitenlandse banken en buitenlandse centrale banken als borg kunnen dienen voor voorafname van herstelbetalingen. Een deel van het geblokkeerde geld is rechtstreeks of onrechtstreeks ( via banken en de Russische centrale bank) eigendom van private personen en private ondernemingen.

De volgende stap is dat de spaargelden van binnenlandse burgers en bedrijven gaan blokkeren en borg laten staan voor oorlogsleningen om Navo geldsmijterij quota te halen.

Zwitserland en Liechtenstein azen om een internationale vereffeningsbank op hun grondgebied te krijgen als veilig en neutraal alternatief voor Euroclear dat klanttegoeden blokkeert en confisqueert op overheidsbevel.
U vergeet één basisprincipe: agressoren hebben geen rechten, en al zeker geen eigendomsrechten.
Oud 24 oktober 2025, 10:36   #13
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Da's de enige beslissen die ik de keizer van antwerpen den bartholomeus weet nemen die goed te praten valt,
Ge vergist u. De Wever is in Europa één van de grootste voorstanders van hulp aan Oekraine tot de finish. Even overtuigd als de Polen, de Esten, de Letten etc.

En maar goed ook.
Oud 24 oktober 2025, 11:12   #14
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Zulke garanties zijn mogelijk evenveel waard als Art. 5

Ga dat maar vertellen tegen Poetin, dat hij geen zaken heeft in Oekraine.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 11:12   #15
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ge bedoelt Rusland dat zich bezighoudt met Oekraine waar het geen zaken mee heeft?
Je was me voor blijkbaar.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 12:30   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Euroclear is maar een instrument, een mechanisme. De reputatie schade betreft België als veilige haven, ten tweede de EU en daarna de VS. Het zijn die laatsten die Europa aanzetten tot het in beslag nemen van Russisch geld.

De Wever merkt terecht op dat dit een hoog riskante actie is die zelfs in de tweede wereldoorlog niet gebruikt werd.

En hij zegt er bij dat als wij Russische eigendom nemen Rusland dit ook met onze eigendom zal doen.

Het is duidelijk dat De Wever dit liever niet doet. Misschien de historicus in hem die dergelijke maatregel in perspectief kan plaatsen. Of misschien is hij toch iets intelligenter dan veel andere Europese politici en minder gevangen in ideologische haat.

Maar het is ook duidelijk dat De Wever niet sterk en onafhankelijk genoeg is en zal plooien voor de werkelijke macht achter de schermen voor wie Europa een dom vet verblind varkentje is rijp om snee per snee geslacht te worden. Het meeste dat hij zal kunnen bereiken is een verdeling van de risicos over andere Europese staten. Maar dan nog zal in de eerste plaats België gezien worden als het tegenovergestelde van wat het ooit was...een veilige haven, die ons ook rijk gemaakt heeft.

De reputatie schade voor het westen begint al een rol te spelen door de verhoogde vraag in Azië transacties in Yuan te doen. Een imperium dient stabiliteit en betrouwbaarheid te tonen. Wat het westers imperialisme hier doet is chaos tonen. Dit lijkt op een einde imperium maatregel.
Ik denk dat de tekst in het rood de nagel op de kop is.
Oud 24 oktober 2025, 12:31   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht

Ge hebt het dus niet begrepen hé.

A.S.
Oud 24 oktober 2025, 12:56   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Commissievoorzitter Von der leyen heeft ook nog eens opgemerkt dat gezocht wordt naar een Internationaal aanvaardbare en legale manier om die gelden vrij te maken....

Sommige kortzichtigen (speciaal de pers) noemen BDW al als "lastiger dan Trump",of "de nieuwe Orban van Europa"....

Een directe confrontatie met de Russische Federatie is niet echt in het belang van Belgie dacht ik zo....We mogen de indruk hebben dat Belgie nog steeds het kleine jongetje op de speelkoer zou zijn dat achterblijft bij een gebroken ruit terwijl de "vriendjes" verdwenen zijn als de meester nadert.....

Een "Oekrains" gevoel als het ware...

Laatst gewijzigd door kelt : 24 oktober 2025 om 12:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 13:23   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
U vergeet één basisprincipe: agressoren hebben geen rechten, en al zeker geen eigendomsrechten.
Als historicus zal Bart De Wever U tegenspreken. Als politicus is Bart De Wever een agressieve zakkenvuller.

Israël heeft geen eigendomsrechten op de Westbank, Oost-Jeruzalem, Gaza, Golanhoogte en Noord Libanon. Dat weerhoudt de EU/UK/USA niet om deze agressor te blijven steunen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 24 oktober 2025, 13:24   #20
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ge hebt het dus niet begrepen hé.

A.S.
Ik waardeer jouw terugkoppeling ten volle. Ik heb al veel bijgeleerd op dit forum. Ik geef toe dat ik niet alles begrijp. Kan je me op weg helpen en wat meer specifiek duiden wat ik niet begrepen heb ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 24 oktober 2025 om 13:25.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be