![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb. Onlangs won Storme de Prijs voor de Vrijheid en werd daarmee door menig academicus gelauwerd voor zijn strijd voor de individuele (private) rechten. Die strijd kwam vooral tot uiting bij het aanvechten van de antidiscriminatiewet. Vorige week in het nieuws, nu in uw forum. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tweeledige vraag
Hoe denkt u over partijsubsidiëring? Gewenst? Raar maar ikzelf heb er gemengde gevoelens over. Enerzijds vind ik dat clubs, belangengroepen zelfbedruipend behoren te zijn. Anderzijds val ik voor het argument dat mits rechtvaardige* subsidiëring, corruptie en de macht van het geld in de politiek enigszins afgezwakt kunnen worden. *Dit brengt ons bij het tweede luik van mijn vraag. Rechtvaardige subsidie. In een ander topic gaf u reeds te kennen dat u de huidige vorm van financieren niet echt koosjer vond. Hierin is heb ik dan wel een duidelijk standpunt: Geen drempels, één bedrag per stem. Mijn argumenten: Partijen zijn ideologische groeperingen. Ideologieën behoren tot de wereld der ideeën, en daarin hoort het meerderheidsprincipe niet te spelen. In de geesteswereld heerst per definitie ongelijkheid. Er zijn nu eenmaal goeie en slechte ideeën. Zelfs één enkel individu kan het in die wereld bij het rechte eind hebben en de meerderheid fout zitten. Koeien kunnen niet vliegen, ook niet bij beslissing van de meerderheid. Een kleine partij daarom volledig uitsluiten van subsidie, lijkt me dus totaal onrechtvaardig. Hun ideeën kunnen perfect valabel zijn. Toch kunnen we moeilijk per partij een gelijk bedrag spenderen. Het landschap zou waarschijnlijk iets te gevuld raken. Maar zelfs proportionele vergoeding zal niet verhinderen dat ook 'foute' ideologieën (altans hun aanhang) poen binnenrijven. De drempels verhinderen zelfs deze rechtvaardige proportionele vergoeding. En wat meer is: er wordt een geweldige discriminatie gehanteerd op basis van partijgrootte. Een stem voor een grote partij wordt gevaloriseerd Een stem voor een kleine partij wordt geannihileerd. Het financiële argument is niet geldig. Er hoeft geen meerkost te zijn. Er is op voorhand geweten hoeveel kiezers er gaan stemmen. Aan de hand daarvan en een vooropgestelde totaaldotatie kan er een bedrag per stem worden vastgelegd. Geen meerkost, maar wel een rechtvaardiger verdeling. Hoe staat u hiertegenover?
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Zoals ik zei, ik ben niet echt voorstander van partijfinanciering, maar vindt het ook niet onaanvaardbaar. Wat niet kan, is het huidige systeem van partijfianciering gekoppeld aan een kiesdrempel van 5 % en gecombineerd met een enorme beperking om andere inkomsten te werven dan vanwege de overheid. Een vergelijkbare combinatie werd in Duitsland reeds ongrondwettig verklaard !
|
![]() |