Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2005, 22:55   #1
amelia
Vreemdeling

amelia's schermafbeelding

Standaard Waarom is België na 175 jaar nog altijd zo unitair?

Vreemd dat velen denken (vrezen, hopen) dat België uit elkaar valt terwijl dit land toch nog steeds een vrij centraal gezag heeft. Landen als Zwitserland, Duitsland, Spanje, Canada en de VS zijn een pak minder unitair dan België! De (deel)staten in die landen hebben veel meer bevoegdheden dan Vlaanderen en Wallonië!
Ik heb het grootste deel van mijn leven in het buitenland gewoond en sinds ik nu een paar jaar in Vlaanderen woon, volg ik de Belgische politiek op de voet. Ik kan maar één ding constateren: hoe is het mogelijk dat dit land nog zo unitair is? Hoe is het mogelijk dat Vlaanderen niet ten minste dezelfde graad van autonomie heeft als Quebec, Catalonië of een eender welke Amerikaanse staat? Hoe is het mogelijk dat nog steeds de meeste buitenlanders denken dat Frans de belangrijkste taal is van België en zelfs niet weten dat hier Nederlands wordt gesproken? Waarom hebben zij altijd zo dociel de discriminatie van de Belgische staat ondergaan i.p.v. een revolutie te ontketenen?
Vlamingen: ofwel het tolerantste volk ter wereld ofwel het stomste !
amelia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 03:39   #2
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amelia
Vreemd dat velen denken (vrezen, hopen) dat België uit elkaar valt terwijl dit land toch nog steeds een vrij centraal gezag heeft. Landen als Zwitserland, Duitsland, Spanje, Canada en de VS zijn een pak minder unitair dan België! De (deel)staten in die landen hebben veel meer bevoegdheden dan Vlaanderen en Wallonië!
Ik heb het grootste deel van mijn leven in het buitenland gewoond en sinds ik nu een paar jaar in Vlaanderen woon, volg ik de Belgische politiek op de voet. Ik kan maar één ding constateren: hoe is het mogelijk dat dit land nog zo unitair is? Hoe is het mogelijk dat Vlaanderen niet ten minste dezelfde graad van autonomie heeft als Quebec, Catalonië of een eender welke Amerikaanse staat? Hoe is het mogelijk dat nog steeds de meeste buitenlanders denken dat Frans de belangrijkste taal is van België en zelfs niet weten dat hier Nederlands wordt gesproken? Waarom hebben zij altijd zo dociel de discriminatie van de Belgische staat ondergaan i.p.v. een revolutie te ontketenen?
vlaanderen is allerminst tollerant maar zeker stom.
Daarenboven is bijna elke Amerikaanse staat groter dan België. Stel hun voor om de VS op te delen in staten zo groot als Vlaanderen omdat dat een beter bestuur zou opleveren. Ze zouden je voor gek verklaren.

Specifieer waarin Quebec en Catalonië meer autonomie hebben, en we kunnen discussieren. Wat u nu doet zijn enkele gratuite uitspraakjes die tot dusver geen steek houden.
Oud 19 februari 2005, 07:58   #3
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jehann
vlaanderen is allerminst tollerant maar zeker stom.
[size=2]Dus voor jou moet België geen samenwerking zijn tussen Vlamingen en Walen die een meerwaarde biedt voor beide volkeren, maar vooral een staatsconstructie die is uitgedokterd om te verhinderen dat dat achterlijke onverdraagzame Vlaams volkje zijn eigen wetgeving kan bepalen of wat?[/size]

[size=2]
Citaat:
Daarenboven is bijna elke Amerikaanse staat groter dan België. Stel hun voor om de VS op te delen in staten zo groot als Vlaanderen omdat dat een beter bestuur zou opleveren. Ze zouden je voor gek verklaren.
[size=2][/size]
[size=2]Nu wil het toeval toch wel niet dat het gemiddelde bevolkingsaantal van een Amerikaanse staat net geen 6 miljoen bedraagt, juist zoals dat van Vlaanderen. Van de 50 Amerikaanse staten zijn er overigens wel 35 met een bevolkingsaantal dat kleiner is dan dat van Vlaanderen, dus een efficiënt bestuur is zelfs op kleinere schaal weldegelijk mogelijk.
[/size][/size]

Laatst gewijzigd door Public energy : 19 februari 2005 om 08:00.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 10:28   #4
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Er zijn in de wereld geen gewesten die méér autonomie hebben dan het Vlaams en het Waals gewest, op Baskenland na misschien. En dan nog doen ze het helemaal niet beter dan België.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 10:38   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Er zijn in de wereld geen gewesten die méér autonomie hebben dan het Vlaams en het Waals gewest, op Baskenland na misschien. En dan nog doen ze het helemaal niet beter dan België.
Ge geeft dus toe dat België het beter doet omdat de gewesten méér autonomie hebben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 10:50   #6
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
[size=2]Dus voor jou moet België geen samenwerking zijn tussen Vlamingen en Walen die een meerwaarde biedt voor beide volkeren, maar vooral een staatsconstructie die is uitgedokterd om te verhinderen dat dat achterlijke onverdraagzame Vlaams volkje zijn eigen wetgeving kan bepalen of wat?[/size]

[size=2][size=2][/size]
[size=2]Nu wil het toeval toch wel niet dat het gemiddelde bevolkingsaantal van een Amerikaanse staat net geen 6 miljoen bedraagt, juist zoals dat van Vlaanderen. Van de 50 Amerikaanse staten zijn er overigens wel 35 met een bevolkingsaantal dat kleiner is dan dat van Vlaanderen, dus een efficiënt bestuur is zelfs op kleinere schaal weldegelijk mogelijk.
[/size][/size]
ik ben voorstander voor een groter mate van samenwerking. Ik ben tegen de huidige constructie waar partijpolitiek ( in de brede zin van het woord) het communautaire hoofdstuk domineert.
Er is een verschil tussen uw eigen wetgeving kunnen bepalen, en een systematische eis ter regionalisering. Zaken als milieu, sport of buitenlandse handel hebben echt geen meerwaarde geregionaliseerd. (onderwijs, cultuur en media dan weer wel)
Nog steeds wacht ik op concrete verschillen over dat verschil in regionalisering in die regio's. Tot dan discussieren we in het ijle. Maar ik verwacht niet dat elke amerikaanse staat zoveel bevoegdheden heeft als de belgische regio's.
Oud 19 februari 2005, 13:56   #7
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen uw eigen wetgeving kunnen bepalen, en een systematische eis ter regionalisering. Zaken als milieu, sport of buitenlandse handel hebben echt geen meerwaarde geregionaliseerd. (onderwijs, cultuur en media dan weer wel)
Akkoord, bevoegdheden als milieu, sociale zekerheid, (humanitair) leger ea horen eerder thuis op een hoger niveau. Maar waarom dan op het (kleine) Belgische niveau en niet direct op het Europese niveau? Dat laatste is veel logischer. Die logica maakt het Belgische tussenniveau evenwel overbodig.
Oud 19 februari 2005, 16:21   #8
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden :

johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 17:29   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amelia
Je waarneming is zeer waardevol.

De onderdanigheid van Vlaanderen heeft wellicht iets te maken met het feit dat onze eigen "elite" (vanaf iemand iets of wat zich omhoogwerkte ...) hij liever Frans ging praten om er verder bij te horen, om er verder bij te kunnen horen.
Doet me denken aan het volgende: de grootste tegenstanders van de afschaffing van de slavernij, waren de bevoorrechte slaven.

De invloed van de Napoleontische staatsorganisatie en rechtsontwikkeling, zal er ook wel iets mee te maken hebben. Frankrijk is nog steeds een zeer centralistische staat.

Maar het blijft verwonderlijk: we zijn erg stom-tolerant. (en ik bedoel dat niet in de zin dat het Vlaams (on)belang intolerant is tegenover vreemdelingen)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 18:03   #10
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden :

kijk anders hier en hier
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be