![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van dit systeem (zie post 1)? | |||
| uitstekend |
|
4 | 13,79% |
| goed |
|
4 | 13,79% |
| aanvaardbaar |
|
3 | 10,34% |
| ik sta er neutraal tegenover |
|
0 | 0% |
| verwerpelijk |
|
18 | 62,07% |
| Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Banneling
|
Waarom vervangen we de Gewesten niet door de provincies? In de oude provincie Brabant hebben we nu bijvoorbeeld drie busmaatschappijen, deze zouden perfect door één kunnen worden vervangen.
In een overgangsfase kunnen we drie Gewesten behouden (een Brabants, een Vlaams -Antwerpen, Limburg, Oost- en West-Vlaanderen en een Waals-Henegouwen, Luik, Luxemburg en Namen). Het probleem van B-H-V wordt zo ook opgelost. Wat de Gemeenschappen betreft kan er voor Brussel eventueel een vierde Gemeenschap gecreeërd worden, zoals onder meer http://www.manifestobru.be voorstelt. De provinciale decreten kunnen qua normenhiërarchie gelijkgeschakeld met de Gewestelijke decreten (of ordonnanties). In een volgende fase kan de status van het Brabants Gewest uitgebreid worden naar de acht andere provincies, die de taken overnemen van de andere Gewesten (buiten zaken van federaal belang zoals buitenlandse handel of ontwikkelingssamenwerking die geherfederaliseerd worden). Op dat moment zal België samengesteld zijn uit negen volwaardige deelgebieden en vier Gemeenschappen. Dan kan de federale, Belgische overheid de bevoegdheid krijgen om in geval van onenigheid tussen provincies, schendingen van de wetsgelijkheid of schendingen van het federaal belang altijd de eindbeslissing te laten vellen. Mogelijk kan men dit doen en toch een aantal exclusieve bevoegdheden (hierin heeft de federatie dan geen zeggingschap) aan de deelgebieden laten zoals ruimtelijke ordening en wegenwerken of een (ruime) fiscale autonomie. De taalgrens kan behouden worden, of men kan terugkeren naar de situatie van voor de jaren 60 waar men de provinciegrenzen heeft laten samenvallen met de taalgrens-behalve in Brabant. (dit laatste zou iets logischer zijn, gezien de oprichting van een Brabants Gewest). De afgeslankte Gemeenschappen (bevoegd voor cultuur, onderwijs en media) kan men in een daaropvolgende fase deterritorialiseren (behalve te Brussel) waardoor de drie Gemeenschappen in héél België scholen, televisiestations enz. op te richten. Daarnaast kan er nog een concurrerend Belgisch ministerie van cultuur, onderwijs en media bestaan dat een eerder coördinerende functie zou krijgen. De Gemeenschappen krijgen of een beperkte Raad, of oefenen hun bevoegdheden uit in de Senaat en binnen de federale (nationale) regering of opereren bij wijze van delegatie in iedere Bestendige Deputatie. Dat lijkt me een goed compromis om een federale struktuur te combineren met een unitaire -een beetje naar Duits model- en om tegelijkheid een sterke federale (nationale) Staat te hebben naast in bevoegheden afgezwakte maar territoriaal versterkte gemeenschappen en lagere besturen, te weten -drie deelgewesten -later: 9 entiteiten als deelgewesten of als provincies |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Lokaal Raadslid
|
Ik ben totaal akkoord met jou Stanislaus. Weet je, in België is er 1 groot probleem: verdeeldheid. We wouden steeds meer zelfstandigheid op kleiner niveau en dat zorgt voor ambras. Kijk bijvoorbeeld naar onderwijs: door de splitsing van het onderwijs wordt de tegenstelling Walen vs. Vlamingen alsmaar groter. De Walen geven weinig geld aan hun onderwijs en het aanleren van de Nederlandse taal wordt te weinig aangemoedigd. dat zorgt voor problemen i.v.m. de taalquestie in belgië.
Ik denk trouwens dat het veel beter was toen België nog niet federaal was. Sindsdien werd alles steeds maar opgesplitst. Weet je wel hoeveel tijd men nodig heeft voor een simpele beslissing te nemen door al de bureaucratie die daardoor ontstaat??? Lees maar eens in de krant en ge zult direct zien dat vele problemen hierdoor niet of onvoldoende worden aangepakt. Het feit dat we gewesten hebben accentueert niet alleen maar de zelfstandigheid maar ook ons verschil tegenover de Walen en daar spelen partijen als VLAAMS BELANG handig op in. Ze profiteren van de onwetentheid van de meeste mensen om België op te splitsen. HEEFT IEMAND OOIT AL GEMERKT DAT VLAAMSE EN WAALSE MINISTERS PROBEREN SAMEN TE WERKEN ?? NEEN !! Dat is juist het probleem man ! Als beide gemeenschappen elkaar zouden ondersteunen in de plaats van elkaar te negeren dan zouden we veel verder geraken. Ik zeg niet dat alleen de Vlamingen de schuld hebben, de Walen ook maar we kunnen er alleen iets aan doen als we SAMEN werken. 't is zoooo simpel en nochtans is daar zo'n problematiek rond. We moeten dus een goeie defederaliseringsoplossing voor België zoeken. |
|
|
|
|
|
#3 | ||||||||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kijk vriend. Het is een leuk plan waar uw francofone vriendjes u veel schouderklopjes voor zullen geven. Maar ik vind het maar niets. U heeft in uw fransdolle plannen niet één argument gegeven WAAROM dit punt en WAAROM dat punt. Begin daar eens mee. |
||||||||
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Ebde gij wel vrienden want das tot nu toe het meest acsociaal bericht da ik ooit gehoord hebt? kunde gij wel me ander volkeren meeleve? U reacties daarboven das 100% Vlaams Belang Ge noemt me ne kadee in de politiek ma gij zijt gebrainwasht door al die mooie woorden van Vanheckke en de Dewinter. Man toch, weet ge wel wa die partij van plan is? Als er hier ene naïveling is zijde gij da dan wel. Vlaams Belang is gelijk aan Neo-Nazi !!! Zo is't ooit in Duitsland begonne .......misschien moete gij u geschiedenis nikeer herlere |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Wacht, kzal het woord unitair een s voor jou uitleggen: SAMEN iets doen, SOLIDARITEIT, ... Als gij ,zo dom zijt van de eerste goeie stap te zetten dan zal de situatie zoals nu blijven verdomme. En 't is ni 't Vlaams Belang die met de beste oplossing zal komen opdagen. Mensen me ideën gelijk als gij zijn gewoon ziek. Ge zijt net zoals onze huidige ministers van nu: mooie praat me weinig zin, ge zou ze nikeer bezig moete zien in't parlement ....nooit me elkaar samenwerken ... lachwekkend... Laatst gewijzigd door peace in the world : 1 april 2005 om 19:47. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
En trouwens ... ge kunt u maar late begrijpen als ge der hard tegenaan gaat , enfin , toch tege VlaamsBelangers |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Wilde mijn argumenten wete ?? zie nikeer meer naar bove ?? Ebde de moeite wel gedaan om te leze want zo gaat het bij Vlaams Belang: veel kritiek ma weinig doen! En dan nog ... men argumenten zijn veeel te veel uitgebreid. Stuurt nikeer een mail da ge die wilt krijge en ge krijgt al de argumenten die ge maar wilt in't kort en breed. Voor de volgende lezers : Zij die extreem rechts zijn ... liever geen commentaar ... dit onderwerp niet voor jullie geschikt |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
unitair, dat is uw teelballen vegen aan solidariteit, dat is uitzuigen en profiteren van de andere; dat is suprematie van de taal van Molière op de boerentaal; dat is beletten dat een gewenst ekonomisch en sociaal beleid gevoerd wordt, door dwars te liggen enzovoorts, samen te vatten in het Vlaams spreekwoord: veel te goed is half zot. En voor de rest, voor de draadopsteller: ik raad je aan om een beweging op te richten om je doelstellingen na te streven, en ook een politieke partij. Steek daar veel van je vrije tijd in: het zal je deugd doen. Ik voorspel echter dat je weinig mensen zult kunnen bekoren. Misschien is dat wel omdat je voorstel vrij naïef is, ietwat simplistisch, enfin, redelijk dom. (maar je zal me het recht toekennen om me te vergissen, dus .. sukses gewenst met je beweging en je partij).
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Banneling
|
Ik denk niet dat ik in mijn voorstel ergens gewezen heb op een afschaffing van de taalgrens (tenzij hier en daar een paar kleine correcties, om consequent te zijn met de oude indeling in provincies, maar dit is niet noodzakelijk).
De gemeenschappen worden in zekere zin nog versterkt, daar ze alle drie over héél het territorium kunnen opereren (indien ze wensen). |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#14 | ||||||
|
Burgemeester
|
Citaat:
U gelooft dat dat "plots" niet meer het geval zal zijn? Wat is daar dan de reden toe om te geloven? Naïef om dat te denken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie is er nu de naïeveling? Belgicisten en vuile scheldpartijen: twee handen op 1 buik. Wordt gij maar snel lid van de BUB! Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Je moet mij echter niet verkeerd begrijpen: unitair heeft een verkeerde betekenis gekregen omdat het slecht toegepast wordt door onze ministers. Ken je nog communisme? op de basis was het een prachtig idee maar het heeft gewoon een verkeerd quonotie gekregen door de extreme sovjetregimes die er misbruik van maakten. Wat ik nu eigenlijk bedoel met unitair is gewoon dat we meer moeten samenwerken om onze problemen tussen gemeenschappen op te lossen want geef nu zelf toe, onze ministers proberen ZELDEN samen te werken, vooral met die van een andere gemeenschap. Volgens mij moet het hele idee van onze federale staat herdacht worden op een meer praktische en mensvriendelijke manier. Sommigen zeggen dan dat het niet hoeft omdat we het goed hebben.Wel ik zeg aan die mensen dat ze eens dringend hun ogen moeten opendoen ( neem bijvoorbeeld een kijk in Brusselstad ) om te zien hoe er ECHT aan toe gaat. Mijn vraag was dus ofdat we bereid zijn daarvoor samen te werken, sommige offers maken ( zoals een eventuele verdoezeling van de taalgrens ) en de eerste stap te maken naar een opnieuw vlotte unitaire maatschappij waar Fransen en Vlamingen probleemloos kunnen samenleven. |
|
|
|
|
|
|
#17 | ||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#18 | ||||||||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Luister eens goed ... dat je het nu wilt of niet, die 'conclusies' die jij getrokken hebt toen je nog jong was, enz. ... die moet ge DRINGEND herzien! Ik weet niet waar je opgegroeid ben maar zo te zien durf ik wedden dat je zo in een conservatief gezin bent opgegroeid die jou voortdurend heeft gezegd om Fransen te haten omdat ze in de tijd van u ouders de Vlamingen niet respecteerden. Altijd hetzelfde excuus... "ze hebben ons onderwaardeerd en misbruikt! " Die tijd is voorbij !! Wallonië zit nu op de rand van de crisis en de rollen zijn omgekeerd. Gaan wij hetzelfde doen als zij ?? Wees nu slim en zeg mij van niet......maar tja, zo zijt ge ni hé? Nee, ... meneer heeft zijn conclusies al gemaakt ..... misschien zou jij eens een sabat jaar moeten nemen en naar Wallonië gaan, dan zal je zien dat ook zij MENSEN zijn ... niet zoals Vlaams Belang de gewoonte heeft om te zeggen. En over wa ge zij over da nazi-gedoe ..... Hadden Hitler en zijn nazi-slaafjes HUN 'conclusies' niet zo snel getrokken dan waren er meteen enkele miljoenen Joden meer op aarde. |
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Ik heb veel Vlaamse vrienden maar ook veel Waalse mocht je weten. En voor mij zijn ze allemaal even tof. Gaat gij nu u vrienden ook onderscheiden omda ze een andere taal spreke? Ik ben inderdaad al in Wallonië gegaan en het is een prachtige streek Misschien zou je er eens naartoe moeten gaan ... de streek van Nivelles is prachtig ... maar voor zo'n dingen heb jij DUIDELIJK geen begrip ! Laatst gewijzigd door peace in the world : 1 april 2005 om 21:18. |
|
|
|
|