![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [size=5]Leerlingen basisschool De Muze krijgen les in Franstalig college [/size]
DE TROYER ERIK/VAN DAMME SABINE08-04-2005Pag. 13 Gent Vanaf volgend schooljaar zullen de leerlingen van De Muze één of verscheidene keren per week lessen volgen in een Franstalige school. Schepen van Onderwijs Coddens (SP.A) bekijkt of ook andere scholen in het systeem kunnen stappen. «Gent telt één schooltje dat afhangt van de Franse staat: het collège français de Gand aan de Blaisantvest. Het is de bedoeling om elke week leerlingen uit te wisselen. Normaal gezien starten de Franse lessen pas in het vijfde en zesde leerjaar, maar met dit project kunnen we daar veel vroeger mee beginnen», zegt Coddens. Hij stelt zijn plan nu voor aan de commissie onderwijs. Het Collège français de Gand telt zo'n dertig leerlingen. Kinderen kunnen er terecht vanaf de kleuterklas tot het zesde leerjaar. Alle leraars aan de school zijn afkomstig uit Frankrijk en hebben Franse diploma's. Kenzo (5) is één van de leerlingen op de school. «Ik heb mijn zoon naar de Franse school gestuurd omdat ik zelf merkte hoe frustrerend het was om op latere leeftijd nog een taal te moeten leren», zegt Regine Scheerlinck. «Kinderen absorberen verschillende talen veel beter dan volwassenen. Ze kunnen makkelijk vier talen tegelijkertijd leren. Daarom krijgt hij behalve Franse ook Engelse les op school. In zijn vrije tijd geef ik hem zelfs nog les in de Japanse taal.» Princiepakkoord Regine is als lid van de ouderraad één van de bezielers van het project. «Zowel onze kinderen als die van De Muze zullen er wel bij varen. Talen leren kan je niet vroeg genoeg doen.» Het princiepakkoord is er maar hoe het in zijn werk zal gaan, staat nog niet vast. «Misschien houden we eens per week een uitwisselingsvoormiddag, misschien twee keer. Dat is nog afwachten», zegt Coddens. (EDG/VDS) Laatst gewijzigd door jan hyoens : 8 april 2005 om 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() 08.04.2005 - Het is ongetwijfeld zo dat indien er een Nobelprijs voor fransdolheid zou bestaan, deze dit jaar aan het onderwijsbeleid van de Stad Gent zou worden toegekend.
Wij hebben nu al een aantal kleuterscholen waar kindertjes gedeeltelijk in het Frans worden aangepakt. Nu wordt er weer een stap verder gezet. Vanaf volgend schooljaar zullen de leerlingen van één van de scholen die nu reeds gedeeltelijk verfranst zijn, één of verscheidene keren per week lessen moeten volgen in een Franstalige school. Daar Franstalige scholen op dit ogenblik in Vlaanderen wettelijk niet kunnen gesubsidieerd worden, werd er niets beter op gevonden dan de wettelijke bepalingen te omzeilen door het op een akkoord te gooien met het “Collège Français de Gand” dat rechtstreeks van de Franse staat afhangt en waar de leraars allemaal uit Frankrijk afkomstig zijn en uitsluitend over Franse diploma’s beschikken. Het ligt voor de hand dat maatregelen van deze aard de zo moeilijk bevochten Nederlandse ééntaligheid van Vlaanderen steeds meer in het gedrang brengen. Er kan bovendien sterk getwijfeld worden aan de pedagogische waard van dit soort onderwijssysteem. De ervaring leert ons immers dat wie een vreemde taal op degelijke wijze wilt aanleren eerst de eigen moedertaal goed onder de knie moet hebben. Zoniet, wordt men geconfronteerd met het fenomeen waarvoor in Vlaanderen de naam “verbeulemansing” werd uitgevonden. Gemeenteraadslid Wis Versyp, die er dertig onderwijservaring heeft opzitten, zal dan ook in opdracht van de Vlaams Belangfractie tijdens de e.v. zitting van de Commissie Onderwijs Schepen Coddens omtrent één en ander aan de tand voelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [size=4]C/P[/size]
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() kvint dadde koel, zoo inne frankreik en alle
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Francofonie begint altijd met een onschuldig vlekje maar eindigt steevast in een kwaadaardig gezwel.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je pleegt weer plagiaat, Hyoens.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op zich geen slecht idee, maar ik hoop dat ze toch ook eens werk gaan maken van de verbetering van het geschreven Nederlands (en andere talen)... De nadruk ligt nu maar al te vaak op mondelinge vormen van onderwijs.
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() een taal deftig kunnen spreken is vele belangrijker dan ze te kunnen schrijven.
En het is juist belangrijk dat we andere talen leren spreken, zodat we onze plan kunnen trekken in het buitenland.
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Moest de mens nooit het schrift hebben ontwikkeld, dan zouden we nooit tot een dergelijke evolutie van de wetenschappen en kennis zijn gekomen.
![]() |
![]() |
#13 |
Partijlid
|
![]() Ik vind het veel schandalijger dat ik mijn diploma's van het lager en secundair heb kunnen halen met nooitst meer dan 50% voor Frans en dat in een tweetalijg land.
Frans moet er zo vroeg mogelijk 'ingestampt' worden, zolang het ondergeschikt blijft aan de moedertaal is het in éénieders voordeel. (hetzelfde geldt of koers ook in Wallonië) Het is gewoon schandalijg alstookst verschrikkelijk dat franstalijgen op Vlaamse televisie ondertiteld moeten worden. (en omgekeerd)
![]() |
#14 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat kinderen op jonge leeftijd de Franse taal leren, daar heb ik niets op tegen. De vraag die ik me wel stel is of volledig Franstalig basisonderwijs in Vlaanderen een goede zaak is. Sommige kinderen hebben het al zeer moeilijk met de leerstof en onderwijs in een vreemde taal lijkt me voor hen een extra hindernis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Niet kunnen communiceren, is niet kunnen samenwerken. Niet kunnen samenwerken, geen evolutie
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben zeker voorstander voor het leren van vreemde talen op jonge leeftijd, maar begin met engels, dat is nog altijd een taal die veel meer gesproken wordt dan frans.
Na 2jaar kan men dan eventueel er nog frans bijnemen en nog eens 2 jaar later duits.
The words of truth are always paradoxical. Lao Tzu ----------- Those who have knowledge, don't predict. Those who predict, don't have knowledge. Lao Tzu ----------- To lead people walk behind them. Lao Tzu ----------- I know I am intelligent, because I know that I know nothing. Socrates |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Want dat is ook een wereldtaal
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() en waarom is dat zo? 1) het is al niet dat je goed in frans was op de schoolbanken, dat je alles van frans verstaat 2) oudere mensen zijn niet zo lang naar school geweest, en hebben ook niet zo'n goede kennis van de franse taal. ik vind het dus schandalig dat jij dat schandalijg vind
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Ouw zageventen...
|
![]() |
![]() |