Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 15 mei 2005, 12:42   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard Splitsing BHV: Wat is het belang ervan voor de burger?

De vraag is duidelijk, me dunkt. Er wordt hier door voor- en tegenstanders druk gediscussieerd over wie welke verantwoordelijkheid ontlopen heeft en wie dringend moet "afgestraft" worden om eens een "lesje in democratie" te krijgen, maar op de eenvoudige vraag wat nu precies het belang van die splitsing voor de burger is, volgt een oorverdovende stilte.

Is er iemand die zich in staat voelt om kort en kernachtig uit te leggen op welke manier de burger baat heeft bij de splitsing van BHV, zonder evenwel te vervallen in allerlei speculaties over de toekomst van België of principiële theorieën van welke aard dan ook. Wat mij interesseert is wat er concreet in het voordeel van de burger is dat deze splitsing zou kunnen rechtvaardigen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 15 mei 2005, 12:47   #2
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Nu ben ik wel eens benieuwd.

*geduldig afwacht*
Oud 15 mei 2005, 12:54   #3
leeuwenhart
Banneling

leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

- Door de verfransing wordt wonen in Vlaams Brabant onbetaalbaar. Doordat het vooral rijke Franstalige zijn die komen wonen in Vlaams brabant.
- Het is hem niet alleen te doen om de kieskring, maar ook voor het gerechtelijk arrondissement. Nu hangt de Vlaamse rand af van het gerecht in Brussel, wat tot menige ergernis leidt bij de bevolking. Zo is de efficiëntie nihil.
Door de splitsing van het gerechtelijk arrondissement, komen 2 rechtbanken bij: in Vilvoorde en in Halle. Dit moet uitmonden in een betere werking van het gerechtelijk apparaat in de Vlaamse rand.
- De verfransing brengt ook veel onnodige kosten met zich mee in de gemeenten. Alles moet dubbel worden georganiseerd. (verkiezingen, administratie enz...)

Laatst gewijzigd door leeuwenhart : 15 mei 2005 om 12:55.
leeuwenhart is offline  
Oud 15 mei 2005, 12:58   #4
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Rechtsgelijkheid, een van de fundamenten van democratie.
Ook zou de (sociale) verdrukking door de francofonen een halt toegeroepen kunnen worden.
Oud 15 mei 2005, 13:00   #5
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ook zou de (sociale) verdrukking door de francofonen een halt toegeroepen kunnen worden.
Door de splitsing van een kiesarrondissement?

Volgens welk mechanisme dan?

Of gelooft u dan een rijke Franstalige zich niet meer in HV zal willen vestigen enkel en alléén omdat hij dan niet meer op de Brusselse lijsten mag stemmen?
Oud 15 mei 2005, 13:04   #6
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Is er iemand die zich in staat voelt om kort en kernachtig uit te leggen op welke manier de burger baat heeft bij de splitsing van BHV, zonder evenwel te vervallen in allerlei speculaties over de toekomst van België of principiële theorieën van welke aard dan ook. Wat mij interesseert is wat er concreet in het voordeel van de burger is dat deze splitsing zou kunnen rechtvaardigen.
In staat, misschien, maar geen goesting meer. BHV splitsen was een laatste redplan voor het Belgisch federalistisch concept. Mislukt.
Wie wil nu nog iemand redden die het zelf niet wil? Weg met die boel dus! Splitsing is van de baan, en België kan verder zijn stralende horizonten tegemoet gaan. Ik wens het veel geluk (en degenen wier jobke ervan afhangt ook).

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:39   #7
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is duidelijk, me dunkt. Er wordt hier door voor- en tegenstanders druk gediscussieerd over wie welke verantwoordelijkheid ontlopen heeft en wie dringend moet "afgestraft" worden om eens een "lesje in democratie" te krijgen, maar op de eenvoudige vraag wat nu precies het belang van die splitsing voor de burger is, volgt een oorverdovende stilte.

Eindelijk een woordje uitleg over de BH van V?
Oud 15 mei 2005, 20:34   #8
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Sociale verdrukking ???? Leg mij dat eens uit.
Pietje is offline  
Oud 15 mei 2005, 20:36   #9
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart
- Door de verfransing wordt wonen in Vlaams Brabant onbetaalbaar. Doordat het vooral rijke Franstalige zijn die komen wonen in Vlaams brabant.
- Het is hem niet alleen te doen om de kieskring, maar ook voor het gerechtelijk arrondissement. Nu hangt de Vlaamse rand af van het gerecht in Brussel, wat tot menige ergernis leidt bij de bevolking. Zo is de efficiëntie nihil.
Door de splitsing van het gerechtelijk arrondissement, komen 2 rechtbanken bij: in Vilvoorde en in Halle. Dit moet uitmonden in een betere werking van het gerechtelijk apparaat in de Vlaamse rand.
- De verfransing brengt ook veel onnodige kosten met zich mee in de gemeenten. Alles moet dubbel worden georganiseerd. (verkiezingen, administratie enz...)
Probeer je ons nu wijs te maken, dat , indien er enkel vlamingen moesten wonen de huur- en/of aankoopprijs van een huis of appartement lager zouden zijn ??? Leg dat eens uit aub.
Pietje is offline  
Oud 15 mei 2005, 20:51   #10
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

sympathie voor de vlamingen die daar wonen en met die problemen van de arrogante verfransing te maken hebben en dit op vlaams grondgebied is voor mij genoeg om deze splitsing door te voeren.
Ik zelf woon in limburg en ik kan gerust zeggen van "pff dit interesseert mij niet want ik woon daar toch niet"
maar ik heb mijn principes over de belgische politiek en als een politieke partij een belofte maakt en hierdoor verkozen word door het volk is het toch logisch dat men deze belofte waarmaakt want anders is er geen vertrouwen meer en ik vind dit dus meer dan genoeg om dit probleem op te lossen.
ook kunnen we nu beter voor de harde en korte pijn kiezen door eventueel een crisis te krijgen(ben benieuwd of die franstalige wel aan de alamrbel durven trekken als er gestemd word voor bhv.)
dan dat het probleem weer in de frigo verdwijnt en dit probleem niet 1 ,niet 2 maar mischien tientallen keren het land in crisis brengt.
Wat is dan het beste???
ene keer non zeggen en dan misschien een crisis riskeren of gewoon door doen en dat het probleem zoals een boomerang steeds terugkeert
dan kies ik toch voor het eerste, sorry maar dat is mijn mening maar daarom moet jij er niet zo over denken hé
slegie is offline  
Oud 15 mei 2005, 21:04   #11
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij interesseert is wat er concreet in het voordeel van de burger is dat deze splitsing zou kunnen rechtvaardigen.
Wat is er concreet in het voordeel van 95 % vd burgers dat het homohuwelijk wordt toegestaan?
Oud 15 mei 2005, 21:07   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Wat is er concreet in het voordeel van 95 % vd burgers dat het homohuwelijk wordt toegestaan?
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Oud 15 mei 2005, 21:13   #13
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Raak, Stab!

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 21:19   #14
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Raak, Stab!

Egidius
inderdaad, recht in de roos.

de KERN van de BHV kwestie is de verfransing in Vlaams-Brabant. Is uw vraag nu beantwoord Raf? En natuurlijk, de andere provincies zitten er maar wat verveeld bij, daarom dat dit probleem zo rap mogelijk moet opgelost worden. op een correcte manier weliswaar, gewoon de grondwet toepassen, de vlamingen moeten zelfs nog niet eens onderhandelen. Maar zoals we weten is het Verhofstadt en de VLD niet om principes, beloftes, en het volksbelang te doen..

Di Rupo dicteert, Verhofstadt "regeert"

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 15 mei 2005 om 21:20.
Ambiorix is offline  
Oud 15 mei 2005, 21:55   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:

1. de franstaligen krijgen ten onrechte voordelen in een Vlaamse regio

2. de vlamingen krijgen die rechten niet in de franstalige regio !

dus zijn alle belgen niet gelijk voor de wet !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 15 mei 2005, 21:58   #16
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

De strategische blunders zijn niet gebeurd in de aanloop naar de verkiezingen en zelfs niet bij opstellen van het Vlaams regeerakkoord, maar wel bij de dwaze beslissing om hierover te gaan onderhandelen en aan PS en MR te zeggen: NOEM UW PRIJS.

Toen de Franstaligen vragende partij waren inzake het onderwijs, inzake de eentalige rechters in Brussel, inzake de wapenuitvoer en Francorchamps, inzake de Snel-Belg-wet en het vreemdelingenstemrecht, is er NIET onderhandeld over prijzen.

Er waren geen compensaties. Er moeten in dit land alleen maar prijzen betaald worden als de Vlamingen vragende partij zijn. Omdat de Vlaamse politieke leiders niet de moed hebben, niet het zelfrespect hebben om gewoon, als was het maar vijf minuten, even arrogant te zijn als de Waalse politieke leiders.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 15 mei 2005, 22:06   #17
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa

In de faciliteitgemeenten zijn een paar Franstalige schooltjes en die worden zoals de wet het voorschrijft, betaald door het Vlaams gewest maar nu komt de aap uit de mouw, in Wallonié zijn ook een paar Nederlandtalige schooltjes en de Walen weigeren al jaren!!! daar één frank voor te geven alhoewel dit wettelijk zou moeten.
Als de Vlamingen niets doen zal de geldstroom altijd eenrichtingsverkeer blijven.
daiwa is offline  
Oud 15 mei 2005, 22:10   #18
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

[quote=Egidius]
Citaat:
Wat is er concreet in het voordeel van 95 % vd burgers dat het homohuwelijk wordt toegestaan?Raak, Stab!

Egidius
Nee, helemaal niet raak. Verre van zelfs. Het huwelijk is iets wat zich afspeelt tussen twee mensen; daar heeft buiten die twee mensen niemand voor- of nadeel bij. De splitsing van die kieskring raakt heel wat meer mensen. Sommigen worden bevoordeeld, sommigen worden benadeeld. Die vergelijking met het homohuwelijk (die niet meer was dan een krampachtige poging om toch maar weer op de man te spelen) slaat dus als een tang op een varken. Kortom: zowat het complete tegenovergestelde van "raak".
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Raf is offline  
Oud 15 mei 2005, 22:12   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, wat verschrikkelijk...

Citaat:
Gruwelijk...

Citaat:
Dat klopt. Er zijn nog steeds mensen die niet mogen adopteren, bijvoorbeeld...

Citaat:
Raf is offline  
Oud 15 mei 2005, 22:16   #20
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart
Dit is zo. Enkele van mijn collega's zijn al moeten verhuizen omdat het onbetaalbaar werd. En van het moment dat de franstaligen ergens in de meerderheid komen, worden ze onvergraagzaam tegenover de resterende Vlamingen.
Geertje is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be