Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2005, 07:11   #1
Piet Hein
Minister

Standaard de zilvervloot

Vroeger op school moesten wij veel liedjes leren, maar het liedje dat mij het beste is blijven bijhangen is dat van de zilvervloot. Ik vraag mij al geruime tijd af of wat er in dat liedje voorkomt wel echt gebeurd is.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 07:28   #2
stephen-
Gouverneur

stephen-'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard

De zilvervloot was in de 16e en 17e eeuw een jaarlijks convooi van schepen, waarin kostbaarheden van de Spaanse koloniën in Zuid-Amerika werden verscheept naar Spanje. In Nederland is de zilvervloot vooral bekend van de verovering ervan door Piet Hein in 1628.

Piet Hein maakte namens de West Indische Companie in 1626 een plan om de zilvervloot te kapen, en de kostbaarheden naar de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden te verschepen. De Republiek was op dat moment verwikkeld in de Tachtigjarige Oorlog met Spanje. Zeeroverij in opdracht van een staat was in die jaren heel gebruikelijk.

In 1627 pleegde Piet Hein twee kleinere zeeroven in Allerheiligenbaai, in 1628 veroverde hij de zwaarbewaakte zilvervloot in de Slag in de baai van Matanzas (eiland Cuba). De buit bedroeg 12 miljoen gulden, in die tijd een astronomisch bedrag. Een groot deel van het geld werd gebruikt voor de strijd tegen Spanje. De WIC keerde dat jaar een record van 50% dividend uit.

De verovering van de zilvervloot was niet alleen een financiële, maar vooral ook een morele overwinning van de Republiek. Piet Hein werd geëerd met een eigen lied, gecomponeerd door Johannes Viotta, dat tegenwoordig nog steeds gezongen wordt:

(couplet)

Heb je wel gehoord van de zilvervlootde zilvervloot van Spanje?Die had er veel Spaanse matten aan boordEn appeltjes van Oranje! (refrein)

Piet Hein, Piet Hein, zijn naam is klein,Zijn daden bennen grootZijn daden bennen grootHij heeft gewonnen de zilvervloot,Hij heeft gewonnen, gewonnen de zilvervloot. Het refrein wordt veel gezongen bij voetbalwedstrijden:

In het jaar 1702 werd er door de Nederlanders opnieuw een zilvervloot gekaapt, ditmaal samen met de Engelsen. Dit gebeurde onder leiding van Philips van Almonde vlak voor de Spaanse kust.

(Bron: Wikipedia)
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2005, 08:55   #3
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stephen-
De zilvervloot was in de 16e en 17e eeuw een jaarlijks convooi van schepen, waarin kostbaarheden van de Spaanse koloniën in Zuid-Amerika werden verscheept naar Spanje. In Nederland is de zilvervloot vooral bekend van de verovering ervan door Piet Hein in 1628.

Piet Hein maakte namens de West Indische Companie in 1626 een plan om de zilvervloot te kapen, en de kostbaarheden naar de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden te verschepen. De Republiek was op dat moment verwikkeld in de Tachtigjarige Oorlog met Spanje. Zeeroverij in opdracht van een staat was in die jaren heel gebruikelijk.

In 1627 pleegde Piet Hein twee kleinere zeeroven in Allerheiligenbaai, in 1628 veroverde hij de zwaarbewaakte zilvervloot in de Slag in de baai van Matanzas (eiland Cuba). De buit bedroeg 12 miljoen gulden, in die tijd een astronomisch bedrag. Een groot deel van het geld werd gebruikt voor de strijd tegen Spanje. De WIC keerde dat jaar een record van 50% dividend uit.

De verovering van de zilvervloot was niet alleen een financiële, maar vooral ook een morele overwinning van de Republiek. Piet Hein werd geëerd met een eigen lied, gecomponeerd door Johannes Viotta, dat tegenwoordig nog steeds gezongen wordt:

(couplet)

Heb je wel gehoord van de zilvervlootde zilvervloot van Spanje?Die had er veel Spaanse matten aan boordEn appeltjes van Oranje! (refrein)

Piet Hein, Piet Hein, zijn naam is klein,Zijn daden bennen grootZijn daden bennen grootHij heeft gewonnen de zilvervloot,Hij heeft gewonnen, gewonnen de zilvervloot. Het refrein wordt veel gezongen bij voetbalwedstrijden:

In het jaar 1702 werd er door de Nederlanders opnieuw een zilvervloot gekaapt, ditmaal samen met de Engelsen. Dit gebeurde onder leiding van Philips van Almonde vlak voor de Spaanse kust.

(Bron: Wikipedia)
Om het verhaal even aan te vullen: Spanje was bijzonder afhankelijk van het zilver dat (half)jaarlijks uit Amerika kwam. In de periode dat de Zilvervloot gekaapt werd, zat ze al in nauwe financiële schoentjes, maar dat verlies gaf Spanje een enorme dreun. Omdat er daardoor een tijdlang amper geld naar de Zuidelijke Nederlanden werd gestuurd, bevond het leger zich daar in een erbarmelijke staat. De Republiek buitte de crisis uit door in het voorjaar van 1629 het beleg te slaan rond de belangrijke stad 's-Hertogenbosch, die in september van dat jaar viel, nadat ze in augustus de bijna zo belangrijke vesting Wezel bij verrassing hadden ingenomen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2005, 10:46   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Om het verhaal even aan te vullen: Spanje was bijzonder afhankelijk van het zilver dat (half)jaarlijks uit Amerika kwam. In de periode dat de Zilvervloot gekaapt werd, zat ze al in nauwe financiële schoentjes, maar dat verlies gaf Spanje een enorme dreun. Omdat er daardoor een tijdlang amper geld naar de Zuidelijke Nederlanden werd gestuurd, bevond het leger zich daar in een erbarmelijke staat. De Republiek buitte de crisis uit door in het voorjaar van 1629 het beleg te slaan rond de belangrijke stad 's-Hertogenbosch, die in september van dat jaar viel, nadat ze in augustus de bijna zo belangrijke vesting Wezel bij verrassing hadden ingenomen.
Tja, hadden ze nog maar meer Piet Heintjes gehad...
Oud 28 mei 2005, 11:18   #5
Dimitri

Standaard

Goh, dat ze in Vlaanderen Nederlandse volksliedjes leren. Zit het Wilhelmus daar ook bij of dat toch niet?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2005, 19:24   #6
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Goh, dat ze in Vlaanderen Nederlandse volksliedjes leren. Zit het Wilhelmus daar ook bij of dat toch niet?
Wij zongen dat liedje zelfs nog als studenten in Leuven... Als we dan aan dat dreunende refrein kwamen, was het natuurlijk altijd de sport om het meest extravagante poldernederlands accent aan te nemen: 'Piet Haaaaaain Piet Haaaaaaaain, Piet Haain zaain naam is klaain, saain dââden benne chróóót, saain dââde benne chróóót, haai heëft chewonne te sjilferflóóót!'. Enfin, dat soort dronken onzin...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 28 mei 2005, 19:40   #7
Tantist

Standaard

Citaat:
Wij zongen dat liedje zelfs nog als studenten in Leuven... Als we dan aan dat dreunende refrein kwamen, was het natuurlijk altijd de sport om het meest extravagante poldernederlands accent aan te nemen: 'Piet Haaaaaain Piet Haaaaaaaain, Piet Haain zaain naam is klaain, saain dââden benne chróóót, saain dââde benne chróóót, haai heëft chewonne te sjilferflóóót!'. Enfin, dat soort dronken onzin...

Sounds familiar
Oud 28 mei 2005, 19:42   #8
Tantist

Standaard

Citaat:
Yep, ik heb dat nog meermaals gezongen op een cantus. Merck toch hoe sterck zit daar ook bij en nog wat bazaar waar ik niet meteen op kan komen.
Oud 29 mei 2005, 13:09   #9
Dimitri

Standaard

Citaat:
Klinkt verdacht veel als Amsterdams. En dat bij een lied over de held van Delfshaven, tegenwoordig een deelgemeente van Rotterdam! In het Rotterdams moet dat natuurlijk zijn: Piet Hain! Piet Hain! Piet Hain zain naam is klain. Zain dáde benne graut, zain dáde benne graut, hai heb gewonne de zilvervlaut!
Oud 29 mei 2005, 13:24   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Yep, ik heb dat nog meermaals gezongen op een cantus. Merck toch hoe sterck zit daar ook bij en nog wat bazaar waar ik niet meteen op kan komen.
Die ken ik dan weer niet. Wel een dozijn andere volksliedjes, geleerd op school voor Koninginnedag of bij het kampvuur, zoals daar zijn: Draaiersjongen ("in een blauwgeruite kiel", over Michiel de Ruyter), Hertog Jan, Mijn Nederland ("waar de blanke top der duinen", een alternatief volkslied bijna), Wij willen Holland houen, Liedje van Koppelstok ("in naam van Oranje doe open de poort!", over de inname van Brielle door de Watergeuzen op 1 april 1572), Daar was laatst een meisje loos, Al die willen te kaap'ren varen, enz.

Bron: van deze site de liedjes die ik heb geleerd uit de eerste twee categorieën, afgezien van het Wilhelmus (eerste en zesde couplet) natuurlijk.
Oud 29 mei 2005, 13:37   #11
Tantist

Standaard

Citaat:
Die ken ik dan weer niet. Wel een dozijn andere volksliedjes, geleerd op school voor Koninginnedag of bij het kampvuur, zoals daar zijn: Draaiersjongen ("in een blauwgeruite kiel", over Michiel de Ruyter), Hertog Jan, Mijn Nederland ("waar de blanke top der duinen", een alternatief volkslied bijna), Wij willen Holland houen, Liedje van Koppelstok ("in naam van Oranje doe open de poort!", over de inname van Brielle door de Watergeuzen op 1 april 1572), Daar was laatst een meisje loos, Al die willen te kaap'ren varen, enz.
Hertog Jan zingen we ook vaak. Iedereen maakt er dan een sport van om na de eerste strofe in plaats van "Harba Lorifa zong de hertog" te zingen, "Harba lorifa en zo verder" te kwelen, zoals het in de codex staat
Oud 29 mei 2005, 13:44   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Die ken ik dan weer niet.
Schaam u:

http://www.geerts.com/midi/Volkslied...e%20sterck.MID

Merck toch hoe sterck nu in 't werck sich al steld,
Die 't allen tijd so ons vrijheit heeft bestreden.
Sie hoe hij slaeft, graeft en draeft met geweld,
Om ons goet en ons bloet en onse steden.

Hoor de Spaensche trommels slaen!
Hoor Maraens trompetten!
Siet hoe komt hij trecken aen,
Bergen te bezetten.
Berg op Zoom hout u vroom,
Stut de Spaensche scharen;
Laat 's Lands boom end' sijn stroom
Trouwlijck doen bewaren!

't Moedige, bloedige, woedige swaerd
Blonck en het klonck, dat de vonken daeruijt vlogen.
Beving en leving, opgeving der aerd,
Wonder gedonder nu onder was dan boven;

Door al 't mijnen en 't geschut,
Dat men daeglijcx hoorde,
Menig Spanjaert in sijn hut
In sijn bloed versmoorde.
Berg op Zoom hout sich vroom,
't Stut de Spaensche scharen;
't Heeft 's Lands boom end' sijn stroom
Trouwlijck doen bewaren!

Die van Oranjen quam Spanjen aen boord,
Om uijt het velt als een helt 't geweld te weeren;
Maer also dra Spinola 't heeft gehoord,
Trekt hij flux heen op de been met al sijn heeren.

Cordua kruijd spoedig voort,
Sach daer niet te winnen,
Don Velasco liep gestoord:
't Vlas was niet te spinnen
Berg op Zoom hout sich vroom,
't Stut de Spaensche scharen;
't Heeft 's Lands boom end' sijn stroom
Trouwlijck doen bewaren!
Oud 29 mei 2005, 13:59   #13
Dimitri

Standaard

Citaat:
Schaam u:
Waarom zouden we in Rotterdam een liedje over Bergen op Zoom leren? Ik heb het stadslied van Rotterdam zelf niet eens geleerd op school!
Oud 29 mei 2005, 21:22   #14
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Vroeger op school moesten wij veel liedjes leren, maar het liedje dat mij het beste is blijven bijhangen is dat van de zilvervloot. Ik vraag mij al geruime tijd af of wat er in dat liedje voorkomt wel echt gebeurd is.
Oud 30 mei 2005, 08:52   #15
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja, hadden ze nog maar meer Piet Heintjes gehad...
Om het verhaal helemaal af te maken: ruim een half jaar na zijn grote exploot werd Piet Hein in juni 1629 voor Duinkerke aan gort geschoten door een kaper. Enfin, 'aan gort' weet ik niet zo heel precies, maar een mens-kanonbal-botsing verloopt nu niet altijd even prettig voor eerstgenoemde.
Oud 30 mei 2005, 11:23   #16
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Om het verhaal helemaal af te maken: ruim een half jaar na zijn grote exploot werd Piet Hein in juni 1629 voor Duinkerke aan gort geschoten door een kaper. Enfin, 'aan gort' weet ik niet zo heel precies, maar een mens-kanonbal-botsing verloopt nu niet altijd even prettig voor eerstgenoemde.
Klinkt redelijk pijnlijk. En was piet heyn zelf ook geen kaper.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by axel nort on 30-05-2005 at 12:24
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Klinkt redelijk pijnlijk. En was piet heyn zelf ook geen kaper.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Klinkt redelijk pijnlijk.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Piet Hein : 30 mei 2005 om 11:24.
Oud 30 mei 2005, 12:22   #17
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Klinkt redelijk pijnlijk. En was piet heyn zelf ook geen kaper.
Op dat moment niet meer. Kort na zijn thuiskomst in de Republiek, stapte hij op bij de West-Indische Compagnie (een soort parastatale waar hij 'generaal' annex kaper was) en werd hij luitenant-admiraal van Holland, belast met (onder meer) de acties tegen de Duinkerker kapers.
Oud 31 mei 2005, 08:27   #18
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Op dat moment niet meer. Kort na zijn thuiskomst in de Republiek, stapte hij op bij de West-Indische Compagnie (een soort parastatale waar hij 'generaal' annex kaper was) en werd hij luitenant-admiraal van Holland, belast met (onder meer) de acties tegen de Duinkerker kapers.
Ha de stroper wordt boswachter.
Oud 31 mei 2005, 09:52   #19
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

rrrisssppeeeel rasspel! De woudloper! HOERAAAA DE STROPER IS GEVAT!
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2005, 10:13   #20
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Waarom doet mij dit ZO HARD denken aan In de Gloria? [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Kim on 31-05-2005 at 11:13
Reason:

Waarom doet mij dit ZO HARD denken aan In de Gloria? [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Waarom doet mij dit ZO HARD denken aan In de Gloria?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 31 mei 2005 om 10:13.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be