Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2005, 14:08   #1
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard Nieuw dieptepunt in politieke verhoudingen

Gisteren heeft dikzak Nawijn met Flippo Koud zitten babbelen in de tuin van wijlen Pim Fortuyn. Diezelfde man had een pesthekel aan Vlaams Rechts, juist omdat die gek zo ontzettend kort-door-de-bocht denkt. Hekel aan alles wat niet-vlaams is, dat.
En deze mensen mochten gisteren, van de magnaat die het huis heeft gekocht, rustig hun 'nieuwe, rechts-conservatieve denktank' presenteren. Alsof Nawijn nog in staat is tot denken, maar goed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Volkskrant
Nederland nu gidsland voor ruziënde rechtse krachten
Van onze verslaggever Ron Meerhof

ROTTERDAM - ‘Tot voor kort was Nederland het gidsland voor progressieven’, zegt Filip Dewinter maandag onder het geklater van het fonteintje in de tuin van het Palazzo di Pietro. Een paar meter verder heeft aanhang van de Vlaamse politicus bezit genomen van Pims prieeltje. ‘Nu is het veel meer het gidsland voor rechtse en conservatieve krachten.’

Maar juist allerlei rechtse, conservatieve en fortuynistische krachten vinden dat Dewinter hier nooit had mogen staan.

Pim Fortuyn verbood destijds toenadering tot Dewinter, benauwd als hij was om het etiket extreem-rechts opgeplakt te krijgen. Raadslid Michiel Smit werd later uit Leefbaar Rotterdam gezet omdat hij het toch deed.

Begin dit jaar toog ook Hilbrand Nawijn naar Antwerpen. Onlangs nodigde de voormalige LPF-minister Dewinter uit voor een tegenbezoek in Fortuyns huis in Rotterdam.

LPF'ers als Joao Varela en Gerard van As waren boos en hadden Nawijn waarschijnlijk het liefst geroyeerd als LPF-lid. Maar dat gaat niet, want Nawijn was het eerst boos en zegde zijn lidmaatschap al een tijd terug op.

Marten Fortuyn was ook boos en sprak van lijkenpikkerij. Nawijn zou willen scoren over de rug van zijn broer. Maar Marten Fortuyn heeft het palazzo niet gekocht, dat deed destijds vastgoedmagnaat Thunnessen. En die had geen bezwaar.

En zo presenteerden Nawijn en Dewinter op een snikhete maandag in juni een gezamenlijke denktank ter bewaking van het culturele erfgoed.

Die zou aanvankelijk Willem van Oranje gaan heten. Maar na protesten van koninklijke zijde (ook dat nog) werd de tank maandag vernoemd naar Marnix van Sint Aldegonde (1540-1598), burgemeester van Antwerpen, die in 1585 de benen moest nemen voor Filips II en belandde in Nederland, waar hij en passant nog Het Wilhelmus zou hebben geschreven voor zijn vriend Willem van Oranje.

In hun toespraken benadrukten Dewinter en Nawijn dat het belangrijk was dat iedereen voortaan met elkaar in gesprek zou kunnen.

Michiel Smit, die andere vriend van Dewinter, juichte het initiatief van Nawijn toe. Hij noemde het ‘moedig’ dat deze het cordon sanitaire rondom Dewinter durft te doorbreken en nodigde de ontheemde Nawijn uit tot aansluiting bij zijn NieuwRechts. Dat enthousiasme moest allemaal wel per persbericht, want hij mocht er niet bij zijn. Nawijn: ‘Ik wil niets met Smit te maken hebben.’
Het gaat goed fout daar. Wie beter wil scoren op politiek vlak in Nederland dan die blonde pruik, moet er tegenwoordig al met Flippo Koud komen aanleuren. Blij dat ik ben vertrokken uit dat kikkerlandje..
Oud 21 juni 2005, 14:35   #2
sinan123
Banneling

Standaard

Beatrix
Ik heb die vrouw altijd al bewonderd.

En Pim Fortuyn heeft altijd gezegd tegen het VB te zijn.

Ennuh de LPF is trouwens zo passé. In de peilingen krijgt de LPF maar 2 zetels.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 14:47   #3
Gauss
Burgemeester

Gauss's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Michiel Smit, die andere vriend van Dewinter, juichte het initiatief van Nawijn toe. Hij noemde het ‘moedig’ dat deze het cordon sanitaire rondom Dewinter durft te doorbreken en nodigde de ontheemde Nawijn uit tot aansluiting bij zijn NieuwRechts. Dat enthousiasme moest allemaal wel per persbericht, want hij mocht er niet bij zijn. Nawijn: ‘Ik wil niets met Smit te maken hebben.

Als ik dit stukje zo lees, heb ik de indruk dat het toch niet te serieus moet genomen worden. Wat doen we als niemand naar ons wil luisteren, we richten een denktank op, maar niet zomaar een denktank, een rechts-conservatieve denktank.

Vind niemand anders trouwens dat Wilders, nu we het toch over populisten hebben, zich aan het aanstellen is? Ik heb onlangs het programma 'Dat was het nieuws' gezien met hem erin (fantastisch programma trouwens) en blijkbaar leeft hij nog onder bewaking. Waren de bedreigingen tegen zijn persoon dan zo concreet?

*Disclaimer : Ik geloof niets totdat het op DrudgeReport verschenen is*
[/size]
Gauss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 14:49   #4
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ennuh de LPF is trouwens zo passé. In de peilingen krijgt de LPF maar 2 zetels.[/quote]

Geert Wilders daarentegen
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 14:51   #5
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Beatrix
Ik heb die vrouw altijd al bewonderd.
Jij niet alleen.
Citaat:
En Pim Fortuyn heeft altijd gezegd tegen het VB te zijn.

Ennuh de LPF is trouwens zo passé. In de peilingen krijgt de LPF maar 2 zetels.
Inderdaad!
Oud 21 juni 2005, 14:52   #6
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gauss

Vind niemand anders trouwens dat Wilders, nu we het toch over populisten hebben, zich aan het aanstellen is? Ik heb onlangs het programma 'Dat was het nieuws' gezien met hem erin (fantastisch programma trouwens) en blijkbaar leeft hij nog onder bewaking. Waren de bedreigingen tegen zijn persoon dan zo concreet?
Uhm, hij wordt wel vaak bedreigd ja. En na Pim en Theo moet hij geen enkel risico nemen.

En dat programma heet trouwens ''dit was het nieuws, leuk programma idd, maar dat even terzijde.
Oud 21 juni 2005, 14:55   #7
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Jij niet alleen.

Ze heeft altijd een sympathieke en wijze uitstraling. Ook handelt ze, naar mijn mening heel wijs.
Leve de koningin!
Oud 21 juni 2005, 15:08   #8
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Vlaanderen was tussen 1815 en 1830 met Nederland verenigd

Staat er in het persbericht naar aanleiidng van deze grootse gebeurtenis te lezen.. Kijk voor mensen die de culturele banden van het nederlandstalige deel van europa willen aanhalen getuigt dit van zeer geringe historische kennis..

Overigens geloof ik niet dat wij op mr. Nawijn en Voorbier (sorry De Winter)
hebben moeten wachten om tot de vaststelling te komen dat in het Noorden Van België dezelfde taal wordt gesproken als in het grootste gedeelte van Nederland.

Er bestaat volgens mij trouwens reeds een vereniging vernoemd naar de vermaarde Marnix van St. Aldegonde die niet zomaar een bewoner van
Antwerpen was, maar wel antwerpens' burgemeester...

Dat de politiek dakloze Nawijn een nieuw NSB opricht, heeft hij meteen in Nederland een cordon Sanitaire aan zijn been en kan hij op dezelfde fraaie manier tot grote hoogte doorgroeien : de Nederlandse Kiezer is er klaar voor !
Oud 21 juni 2005, 16:08   #9
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het is nu wel duidelijk dat de LPF uit elkaar gevallen is. Enkel voor de goede orde is het in de Tweede Kamer nog één fractie, maar in feite is de partij inmiddels in drie verschillende blokken uiteengevallen:
- Nawijn, die probeert om voor zichzelf te beginnen en inmiddels vriendjes geworden is met Vlaams Belang. Niet erg tactisch trouwens van Filip Dewinter om met een eenling samen te werken. Het is nog maar helemaal de vraag of Nawijn op zichzelf wel aanslaat.
- de 'Wildersianen', waar in ieder geval Joost Eerdmans er één van is. Wilders is momenteel de enige die uitzicht biedt op een stabiele rechts-conservatieve partij die ook aardig wat zetels kan behalen, dus deze groep is nog wel kansrijk voor de toekomst.
- de restgroep, die nog niet weet of het aan de verkiezingen gaat meedoen en onder welke vlag. De fractie heeft destijds in zijn geheel de LPF-partij verlaten, maar inmiddels zijn er weer een aantal lid geworden. Erg veel kans maakt deze rest-LPF natuurlijk niet meer. De enige aansprekende naam is Mat Herben, maar die zou zich de totale afgang beter kunnen besparen.

Overigens nog een leuk weetje over de naam van de denktank: de Marnix van Sint-Aldegondestichting was de naam van het wetenschappelijk bureau van de RPF, de partij die is opgegaan in de ChristenUnie. Huidig fractievoorzitter André Rouvoet was daar het hoofd van. Ik vrees dat Nawijn ook in die hoek geen vrienden heeft gemaakt...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 16:29   #10
sinan123
Banneling

Standaard

Misschien handig.
Oud 21 juni 2005, 16:47   #11
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Pim was misschien niet branderig op een samenwerking met het Vlaams Blok, maar dat is volgens mij enkel te danken doordat onze media laat uitschijnen dat wij zo extremistisch zouden zijn. (hoe weten wij wat in Nederland aan de hand is, ook via de media natuurlijk)

Ik denk dat je sommige uitspraken van Pim eens moet beluisteren. Ik weet niet of hij zoveel anders dacht dan het Vlaams Blok... "we moeten jullie hier niet, ga terug naar je eigen land" bijvoorbeeld.

Toch vind ik persoonlijk dat ze een andere locatie hadden moeten uitkiezen, enkel maar om Pim zijn gedacht te respecteren.
Oud 21 juni 2005, 17:18   #12
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Misschien handig.
SP dote het blijkbaar niet slecht... verdubbelt meer dan het stemmenaantal.
Ik vraag me af of het VB ooit al eens een sprong van 8 % heeft gemaakt tussen twee verkiezingen.
Oud 21 juni 2005, 17:24   #13
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Ik vraag me af of het VB ooit al eens een sprong van 8 % heeft gemaakt tussen twee verkiezingen.
De SP kreeg ook net voor de vorige verkiezingen veel zetels in de peiligen, maar toen het bleek dat de verkiezingen een soort nek-aan-nek race tussen het CDA en de PvdA werden zijn toen veel kiezers overgegaan op de PvdA.

Ook heeft de partij extra stemmers door de ''Nee''campange tegen de grondwet.
Oud 21 juni 2005, 17:54   #14
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Ook heeft de partij extra stemmers door de ''Nee''campange tegen de grondwet.
Zoveel te beter als ze die steun halen op basis van verzet tegen het kapitalisme.
Oud 21 juni 2005, 18:59   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
10 VLAAMS BLOK 24,15% 15,79% +8,36%

het was in 2004 !!

zo kort van geheugen ??? erg hoor [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by ancapa on 21-06-2005 at 20:00
Reason:
--------------------------------

Citaat:
10 VLAAMS BLOK 24,15% 15,79% +8,36%

het was in 2004 !!

zo kort van geheugen ??? erg hoor [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
10 VLAAMS BLOK 24,15%
15,79% +8,36%

het was in 2004 !![/size]
[/edit]
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 21 juni 2005 om 19:00.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 19:02   #16
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis
Pim was misschien niet branderig op een samenwerking met het Vlaams Blok, maar dat is volgens mij enkel te danken doordat onze media laat uitschijnen dat wij zo extremistisch zouden zijn. (hoe weten wij wat in Nederland aan de hand is, ook via de media natuurlijk)

Ik denk dat je sommige uitspraken van Pim eens moet beluisteren. Ik weet niet of hij zoveel anders dacht dan het Vlaams Blok... "we moeten jullie hier niet, ga terug naar je eigen land" bijvoorbeeld.

Toch vind ik persoonlijk dat ze een andere locatie hadden moeten uitkiezen, enkel maar om Pim zijn gedacht te respecteren.
Pim Fortuyn had het Vlaams Blok niet nodig, hij was sterke en groot genoeg !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 21 juni 2005, 19:04   #17
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

ja, het programma en de ideeën lagen niet zover uit elkaar, ze hadden veel meer gemeen, dan ze verschillen van elkaar ! Filip was geen homo... maar voor de rest zaten ze op dezelfde golflengte
Oud 21 juni 2005, 19:29   #18
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gisteren werd in het huis van wijlen Pim Fortuyn de denktank "Marnix van Sint-Aldegonde" boven de doopvont gehouden.

De denktank is een Vlaams-Nederlands initiatief van Filip Dewinter en Nederlands oud-minister Hilbrand Nawijn. Heel wat problemen zijn identiek zowel in vlaaderen als in nederland en is het essentieel dat Vlaanderen en Nederland op verschillende vlakken samenwerken. Deze denktank is een eerste aanzet en zal zich voorlopig focussen op drie klassieke thema's : vreemdelingenzaken en integratie, veiligheid en identiteit.

Het bezoek van Filip Dewinter aan het huis van wijlen Pim Fortuyn en de oprichting van de denktank bracht heel wat commotie te weeg. Maar uit een opiniepeiling op het internet bij de lezers van de Nederlandse krant De Telegraaf valt het op dat onze noorderburen duidelijk minder bekrompen en onverdraagzaam zijn dan hier in België.

Maar liefst 3545 lezers van de Telegraaf namen aan de peiling deel. Een goede 62% van de lezers vindt dat een partij die samenwerkt met het Vlaams Belang niet mag geboycot worden.

Maar liefst 74% van de respondenten stellen dat ‘je met een boycot de burgers negeert die op die partij hebben gestemd.’ En ze vinden een boycot ondemocratisch.

Mocht er uit de denktank een partij zoals het Vlaams Belang in Nederland ontstaan, zou 36% overwegen om voor die partij te stemmen. En dat ook de Nederlanders beseffen dat een samenwerking met Vlaanderen vandaag de dag cruciaal is, blijkt uit volgende cijfers :
42% van de respondenten vindt dat de Nederlandse en Vlaamse cultuur sterk op elkaar gelijken;
53% is van mening dat in een sterker wordend Europa Vlaanderen en Nederland elkaar nodig hebben;
25% van de respondenten willen zelfs dat Vlaanderen en Nederland worden samengevoegd tot een staat.
45% vindt dat Vlaanderen en Nederland hun asiel- en immigratiepolitiek samen zouden moeten regelen.

Toch vrij opmerkelijke resultaten van een opiniepeiling in Nederland. Er is duidelijk nog hoop... Ik zou zo zeggen Nederlands Hoop in bange dagen !!
Oud 21 juni 2005, 21:07   #19
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'SP naar 22 zetels'
Volgens de nieuwste peilingen van Peil.nl van Maurice de Hond komt de Socialistische Partij uit op 22 zetels. De SP zou volgens de peiling de derde partij van het land worden. Vooral de opstelling van de SP bij het referendum spreekt veel kiezers aan. 25 reacties
Oud 21 juni 2005, 21:20   #20
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zeg, Vlaams behanger, eerst luisteren naar wat Pim Fortuyn wist te vertellen en dan pas gaan zeuren over jullie eigen politieke kleur. Want Pim was, in al zijn rechtsheid, stukken helderder, doorzichtiger en briljanter dan die hele maffe Flippo Koud ooit kan worden. Maar goed, die is dan weer geniepiger, NSB'er en anderszins fout..

Het grote verschil was dat Pim zijn woorden verkeerd werden opgepakt, ook al kwam dat de opportunistische Pim goed uit, terwijl die van Flippo Koud ook echt zo bedoeld zijn/waren.

Ik denk dat het enige waarin Pim en Flippo 'gelijken' zijn, hun opportunisme was. Voor de rest is de één een foute gladde aal en de ander een kaaskop.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mephisto on 21-06-2005 at 22:22
Reason:

Citaat:

Zeg, Vlaams behanger, eerst luisteren naar wat Pim Fortuyn wist te vertellen en dan pas gaan zeuren over jullie eigen politieke kleur. Want Pim was, in al zijn rechtsheid, stukken helderder, doorzichtiger en briljanter dan die hele maffe Flippo Koud ooit kan worden. Maar goed, die is dan weer geniepiger, NSB'er en anderszins fout..

Het grote verschil was dat Pim zijn woorden verkeerd werden opgepakt, ook al kwam dat de opportunistische Pim goed uit, terwijl die van Flippo Koud ook echt zo bedoeld zijn/waren.

Ik denk dat het enige waarin Pim en Flippo 'gelijken' zijn, hun opportunisme was. Voor de rest is de één een foute gladde aal en de ander een kaaskop.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Zeg, Vlaams behanger, eerst luisteren naar wat Pim Fortuyn wist te vertellen en dan pas gaan zeuren over jullie eigen politieke kleur. Want Pim was, in al zijn rechtsheid, stukken helderder, doorzichtiger en briljanter dan die hele maffe Flippo Koud ooit kan worden. Maar goed, die is dan weer geniepiger, NSB'er en anderszins fout..[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mephisto : 21 juni 2005 om 21:22.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be