Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juli 2005, 13:17   #1
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard VW Vorst: Het Einde In Zicht ?

Citaat:
Nieuwe topman VW sluit einde Vorst niet uit
12:35:22

BRUSSEL - Wolfgang Bernhard, de nieuwe topman van de Duitse autobouwer Volkswagen, sluit een sluiting van de fabriek in Vorst niet uit. Dat schrijft de Britse krant The Financial Times. De socialistische vakbond ABVV reageert voorzichtig.



ANDERE WEBSITES Artikel in Financial Times "Donkere wolken boven Brusselse vestiging" is de titel van het stuk in The Financial Times. Wolfgang Bernhard, die sinds mei de nieuwe topman van VW is, zegt in zijn eerste interview dat al het noodzakelijke voor de groep moet overwogen worden. Hij sluit daarbij het schrappen van banen en de sluiting van de vestiging in Vorst niet uit, aldus de krant.

Bij VW Vorst, dat de Volkswagen Golf en de Audi A3 bouwt, werken 5.700 mensen. Analisten speculeren geregeld over een eventuele sluiting, aangezien in België de loonlast hoger is dan in Duitsland. Vorst wordt volgens deskundigen beschouwd als de zwakke schakel van de groep.

De socialistische vakbond ABBV Metaal vindt het voorbarig om te reageren. "Ik kan die uitspraken nog niet interpreteren", zegt vakbondsafgevaardigde Jan Vanderpoorten. "We onderhandelen met de directie en hebben al goede voorstellen op tafel gelegd. We verwachten alleszins veranderingen. Maar welke effecten die veranderingen voor Vorst zullen hebben, is nog niet bekend", aldus Vanderpoorten. Donderdag is een vergadering gepland tussen vakbonden en directie.

11/07/2005 - belga
De auto-industrie is de economische ruggegraat van Vlaanderenland. Hoogst waarschijnlijk zal Vorst dichtgaan, om de Duitse banen te redden.

Het begin van het einde ?
Of geloven de uiterst intelligente en bekwame leiders van dit land in de service economy ?

Hoeveel loonsverhoging hebben de rooie rakkers van de metaal voor de volgende jaren afgedwongen ? Het zou wel eens vroegtijdig een dramatische loonsvermindering kunnen zijn.

Gelukkig zijn er de vakbonden en onze goede politieke leiders die het opnemen voor de mensen ![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by /\|cazar on 11-07-2005 at 14:19
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Nieuwe topman VW sluit einde Vorst niet uit
12:35:22

BRUSSEL - Wolfgang Bernhard, de nieuwe topman van de Duitse autobouwer Volkswagen, sluit een sluiting van de fabriek in Vorst niet uit. Dat schrijft de Britse krant The Financial Times. De socialistische vakbond ABVV reageert voorzichtig.



ANDERE WEBSITES Artikel in Financial Times "Donkere wolken boven Brusselse vestiging" is de titel van het stuk in The Financial Times. Wolfgang Bernhard, die sinds mei de nieuwe topman van VW is, zegt in zijn eerste interview dat al het noodzakelijke voor de groep moet overwogen worden. Hij sluit daarbij het schrappen van banen en de sluiting van de vestiging in Vorst niet uit, aldus de krant.

Bij VW Vorst, dat de Volkswagen Golf en de Audi A3 bouwt, werken 5.700 mensen. Analisten speculeren geregeld over een eventuele sluiting, aangezien in België de loonlast hoger is dan in Duitsland. Vorst wordt volgens deskundigen beschouwd als de zwakke schakel van de groep.

De socialistische vakbond ABBV Metaal vindt het voorbarig om te reageren. "Ik kan die uitspraken nog niet interpreteren", zegt vakbondsafgevaardigde Jan Vanderpoorten. "We onderhandelen met de directie en hebben al goede voorstellen op tafel gelegd. We verwachten alleszins veranderingen. Maar welke effecten die veranderingen voor Vorst zullen hebben, is nog niet bekend", aldus Vanderpoorten. Donderdag is een vergadering gepland tussen vakbonden en directie.

11/07/2005 - belga
De auto-industrie is de economische ruggegraat van Vlaanderenland. Hoogst waarschijnlijk zal Vorst dichtgaan, om de Duitse banen te redden.

Het begin van het einde ?
Of geloven de uiterst intelligente en bekwame leiders van dit land in de service economy ?

Hoeveel loonsverhoging hebben de rooie rakkers van de metaal voor de volgende jaren afgedwongen ? Het zou wel eens vroegtijdig een dramatische loonsvermindering kunnen zijn.

Gelukkig zijn er de vakbonden en onze goede politieke leiders die het opnemen voor de mensen ![/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Nieuwe topman VW sluit einde Vorst niet uit
12:35:22

BRUSSEL - Wolfgang Bernhard, de nieuwe topman van de Duitse autobouwer Volkswagen, sluit een sluiting van de fabriek in Vorst niet uit. Dat schrijft de Britse krant The Financial Times. De socialistische vakbond ABVV reageert voorzichtig.



ANDERE WEBSITES Artikel in Financial Times "Donkere wolken boven Brusselse vestiging" is de titel van het stuk in The Financial Times. Wolfgang Bernhard, die sinds mei de nieuwe topman van VW is, zegt in zijn eerste interview dat al het noodzakelijke voor de groep moet overwogen worden. Hij sluit daarbij het schrappen van banen en de sluiting van de vestiging in Vorst niet uit, aldus de krant.

Bij VW Vorst, dat de Volkswagen Golf en de Audi A3 bouwt, werken 5.700 mensen. Analisten speculeren geregeld over een eventuele sluiting, aangezien in België de loonlast hoger is dan in Duitsland. Vorst wordt volgens deskundigen beschouwd als de zwakke schakel van de groep.

De socialistische vakbond ABBV Metaal vindt het voorbarig om te reageren. "Ik kan die uitspraken nog niet interpreteren", zegt vakbondsafgevaardigde Jan Vanderpoorten. "We onderhandelen met de directie en hebben al goede voorstellen op tafel gelegd. We verwachten alleszins veranderingen. Maar welke effecten die veranderingen voor Vorst zullen hebben, is nog niet bekend", aldus Vanderpoorten. Donderdag is een vergadering gepland tussen vakbonden en directie.

11/07/2005 - belga
De auto-industrie is de economische ruggegraat van Vlaanderenland. Hoogst waarschijnlijk zal Vorst dichtgaan, om de Duitse banen te redden.

Het begin van het einde ?
Of geloven de uiterst intelligente en bekwame leiders van dit land in de service economy ?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door /\|cazar : 11 juli 2005 om 13:19.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 13:57   #2
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar

Hoeveel loonsverhoging hebben de rooie rakkers van de metaal voor de volgende jaren afgedwongen ? Het zou wel eens vroegtijdig een dramatische loonsvermindering kunnen zijn.

!
zullen niet alleen de rooie rakkers zijn die opslag gevraagd hebbben hoor
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 14:08   #3
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

goed zo.
toch enkel afstompende kutjobs in die sector.
kan de rva u al niet meer aansmeren dan.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 14:26   #4
Shizie
Banneling
 
 
Shizie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 maart 2004
Locatie: Ergens in Siberie
Berichten: 2.629
Standaard

Vlaanderen onafhankelijk maken. Dan kan de loonlast meteen omlaag

see how easy it all is

Wallonie draagt ons naar onder
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 16:40   #5
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Binnen nu en 15 jaar verdwijnt de volledige autoindustrie uit Vlaanderen.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:02   #6
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Binnen nu en 15 jaar verdwijnt de volledige autoindustrie uit Vlaanderen.
Waarom denkt u dat?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:09   #7
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Waarom denkt u dat?
De autoindustrie is net als bijvoorbeeld de basis-chemische industrie een typische productie die haar hoogdagen kende in de jaren '70, en zich als nieuwe industrieën van de jaren '60 in Vlaanderen vestigden. Nu zijn dit voor het hedendaagse West-Europa verouderde industrieën die liefst lageloonlanden opzoeken.
Dergelijke industrie heeft Vlaanderen welvarend gemaakt, net zoals de oudste generatie aan industrie (staal- en steenkoolproductie, basis-textiel) indertijd Wallonië heeft grootgemaakt. Het is afgetakeld en wallonië heeft niks in de plaats kunnen stellen, met alle gevolgen van dien.

Als men niet bereid is het liberale systeem diepgaand te veranderen en vele liberaal-kapitalistische heilige huisjes plat te gooien, dan verdwijnt die autoindustrie volledig uit Vlaanderen (en het grootste deel van West-Europa) in de komende jaren.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:13   #8
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De autoindustrie is net als bijvoorbeeld de basis-chemische industrie een typische productie die haar hoogdagen kende in de jaren '70, en zich als nieuwe industrieën van de jaren '60 in Vlaanderen vestigden. Nu zijn dit voor het hedendaagse West-Europa verouderde industrieën die liefst lageloonlanden opzoeken.
Dergelijke industrie heeft Vlaanderen welvarend gemaakt, net zoals de oudste generatie aan industrie (staal- en steenkoolproductie, basis-textiel) indertijd Wallonië heeft grootgemaakt. Het is afgetakeld en wallonië heeft niks in de plaats kunnen stellen, met alle gevolgen van dien.

Als men niet bereid is het liberale systeem diepgaand te veranderen en vele liberaal-kapitalistische heilige huisjes plat te gooien, dan verdwijnt die autoindustrie volledig uit Vlaanderen (en het grootste deel van West-Europa) in de komende jaren.
zou het niet helpen de bedrijven want minder belastingen op te leggen zoals minder belastingen op het loon of zo?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:25   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

zelfs al zou onze regering een 0 belasting opleggen, en geen loonlasten eisen. Dan nog is een nieuwe, moderne fabriek in China een betere optie.
Een Chinees werkt namelijk voor een kom rijst, terwijl een Belgische arbeider er vlees ,groenten en zout bij heeft.
Een moderne fabriek met minder veiligheids-, ergonomie- en milieueisen is ook goedkoper dan een oudere fabriek te moderniseren en naar de politiek geinspireerde EU normen halen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:28   #10
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
zelfs al zou onze regering een 0 belasting opleggen, en geen loonlasten eisen. Dan nog is een nieuwe, moderne fabriek in China een betere optie.
Een Chinees werkt namelijk voor een kom rijst, terwijl een Belgische arbeider er vlees ,groenten en zout bij heeft.
Een moderne fabriek met minder veiligheids-, ergonomie- en milieueisen is ook goedkoper dan een oudere fabriek te moderniseren en naar de politiek geinspireerde EU normen halen.
Je kan toch moeilijk verwachten dat wij nu ook voor een kom rijst gaan werken e
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:30   #11
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Niet panikeren... Onze vakbondsleiders weten wat goed is voor het land en zijn arbeiders...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:31   #12
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
zou het niet helpen de bedrijven want minder belastingen op te leggen zoals minder belastingen op het loon of zo?

Neen. Dat is enkel wat oplapwerk. Het is niet diepgaand genoeg. Om te beginnen moet de politiek opnieuw baas worden over de economie. Nu is het omgekeerd.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:37   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Op zijn minst kunnen we de politiek buitenkegelen. Dan zijn we al van die parasieten af.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:44   #14
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Niet panikeren... Onze vakbondsleiders weten wat goed is voor het land en zijn arbeiders...
En wat gaan ze dan doen nog meer loon vragen?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:45   #15
PieterP
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 1.343
Standaard

De metaalvakbonden hebben weken na elkaar de bedrijven plat gelegd op vrijdag om hun 4,5 % opslag te krijgen. In Wolfsburg (GER) hebben de arbeiders een overeenkomst gemaakt: geen opslag in ruil voor werkzekerheid tot 2008.
Als je als directie wil kiezen, wat kies je dan?

Sommigen denken dat ze in Vlaanderen-België -Europa nog op een eiland leven. Ondertussen zijn de eerste Chinese auto's reeds in Antwerpen aangekomen. Intussen is het met onze textiel compleet gedaan.

En dan spreek ik ng niet over de teloorgang van onze logistieke functie waar we een competitief voordeel hebben door onze talenkenneis en onze ligging: Teloorgang: cfr DHL, huidige problemen Zaventem, congestie in haven van Antwerpen omdat het spoor niet volgt, congestie op de wegen
ik heb dit hier enkele maanden geleden reeds herhaaldelijke keren geschreven op dit forum .

Ik heb gepleit en pleit nog altijd voor creativiteit en flexibiliteit. Doch de vakbonden hebben al meer aan jobdestructie gedaan dan aan jobcreatie. Verworven rechten weet je wel.

Dewinter zit ook fout wanneer hij in de Tijd verklaart dat het Vlaams Belang de grootste arbeiderspartij van het land is geworden, en dat er dus niet moet gezeverd worden - Annemans- op het economisch congres en dat er niemand voor de borst mag gestoten worden...

Er is dus nog gigantisch werk aan de winkel en overtuigingskracht nodig vooraleer we opnieuw nieuwe jobs met toegevoegde waarde zullen creëren in Vlaanderen.

De kans is overigens groot dat dit economisch congres een maat voor niets wordt gezien de probabiliteit van verkiezingen meer dan 60 % is.

Het valt te betreuren dat het Blok zo'n ambigue houding heeft gezien er in Vlaanderen wel degelijk een mainstream is voor een rechtse economische politiek, meer jobs, minder verworven rechten, minder sociaal profitariaat.

Ik vrees dat we effectief zullen moeten wachten tot Dewinter burgemeester wordt van Antwerpen alvorens het Blok een coherent sociaal economisch programma zal formuleren, en vooral belangrijk, hieromtrent een consensus zal vinden met andere partners.
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:55   #16
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Binnen nu en 15 jaar verdwijnt de volledige autoindustrie uit Vlaanderen.
ik geef ze zelfs maximum 5-10 jaar, aangezien je de waanzinnige economische groei van China moet anticperen in zulke voorspellingen: de rate van delokalisatie zal alleen maar groter en groter worden. Feit is dus gewoon dat zowat alles mbt productie (en niet enkel autoproductie) zal verdwijnen, geen ontkomen aan. Men zou zich dus beter focussen op die dingen waarin we wel een verschil kunnen maken ipv blijven geld te pompen in zaken die onomkeerbaar zijn...
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 17:58   #17
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
de hoofdzetel van Volkswagen in Wolfsburg wordt het bericht ontkend.
Wat is er nu van waar gaat ze nu sluiten of heeft de rode tv weer te vroeg kabaal gemaakt?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 18:06   #18
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
zelfs al zou onze regering een 0 belasting opleggen, en geen loonlasten eisen. Dan nog is een nieuwe, moderne fabriek in China een betere optie.
Een Chinees werkt namelijk voor een kom rijst, terwijl een Belgische arbeider er vlees ,groenten en zout bij heeft.
Een moderne fabriek met minder veiligheids-, ergonomie- en milieueisen is ook goedkoper dan een oudere fabriek te moderniseren en naar de politiek geinspireerde EU normen halen.
Correct, maar ik denk niet dat we ervan uit moeten gaan dat ze in China voor een kom rijst zullen blijven werken of dat ze ginder alle normen aan hun laars zullen kunnen blijven lappen. 'k Ben er me wel van bewust dat dit ook niet bepaald iets is dat je op enkele jaren tijd zal realiseren, maar 'k denk niet dat dat kostenvoordeel iets is dat absoluut onwrikbaar blijft bestaan. Een groeiende economie zal ook daar de levensstandaard aanzwengelen, en dan zullen de Chinezen ook geen genoegen meer blijven nemen met een kom rijst (ik denk bijvoorbeeld niet dat ze in Peking of Hong Kong bepaald gelukkig zullen zijn met een karig loontje).
Natuurlijk, da's lange termijn denken, maar me dunkt dat de situatie niet zo irreversibel is. Als de loonlasten genoeg dalen, dan wordt het (kosten)voordeel van dicht bij je afzetmarkt te produceren weer belangrijker.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 18:11   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Sfax, je hebt gelijk, maar daar liggen de politici en aandeelhouders niet wakker van.
De winst volgend jaar, die telt.

Maar in de tussentijd, hebben we een jaartje of 15-20 stevig te herpakken. Iets wat we de walen niet zien doen hebben
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2005, 18:18   #20
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Sfax, je hebt gelijk, maar daar liggen de politici en aandeelhouders niet wakker van.
De winst volgend jaar, die telt.

Maar in de tussentijd, hebben we een jaartje of 15-20 stevig te herpakken. Iets wat we de walen niet zien doen hebben
Inderdaad; 't is inderdaad lang termijn; op korte termijn zijn we daar niet veel mee en zal de crash stevig aankomen...
Daarom ook dat ik denk dat een verlaging van de loonlasten er beter zo snel mogelijk komt, kwestie van die te overbruggen periode zoveel mogelijk te reduceren. In tegenstelling tot de politiek beschikt een bedrijf immers meestal wel over een stel visionairen, die zich met de toekomst van een bedrijf bezig houden en die wel een zicht hebben op de toekomstige kosten/baten van verschillende alternatieven. Als daar nu eens een politiek eqivalent tegenover zou staan...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be