![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Deze enquête bewijst eens te meer dat deze twee landsdelen onherroepelijk uit elkaar aan het groeien zijn. De Walen voor het uniitaire België (Grotendeels op kap van de Vlamingen). Zij zijn massaal tegen het VB omdat zij goed weten eens deze mee aan de macht dat ze zeer sterk zullen moeten inbinden. Verder kalft de aanhang voor de monarchie verder af. In Vlaanderen zou deze nog het meeste steun vinden bij de huisvrouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() So? Een overgrote meerderheid van de bevolking in beide landsdelen (meer dan 2/3 meerderheid!!) staat pal achter onze Prins!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() voor de bub ers onder ons is dit weer een hoogdag voor de democratie, grote verschillen in een staat zijn daar voor hen immers inherent aan....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Het zal weer een enquete geweest zijn tussen de huisvrouwen en de oudjes van dagen. Zolang ze niet zeggen op welke manier ze een enquete hou in mijn twijfels hierover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als Waalse Vlaming zijnde ben ik gisteren terug gaan trainen in mijn Waalse dorp. Enorm veel genot gehad om mijn conditie eventjes op peil te houden vooraleer de feestdagen er aankomen. Samen met mijn Waalse en Vlaamse collega's hebben we enorm veel leute gehad. Na de training hebben we gedronken en gepraat over vanalles. Ook over het communautaire, en ik kan u verzekeren dat een overgroot merendeel zich ergert aan de Waalse politiek. Ze voelen ook dat de PS een smet is op België. Walen verschillen niet van Vlamingen. Enkele Walen verschillen van enkele Vlamingen. Zoals enkele West-Vlamingen verschillen van enkele Oost-Vlamingen, enz... Om te zien of ze al dan niet verschillen, komt u gerust maar eens langs.
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn er dan geen vrije verkiezingen in Wallonie ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat overgroot deel is nog altijd niet eens de helft é Bobke.
Ik kan dat wel allemaag geloven hoor Sethmon. Maar je moet toch toegeven dat we op bepaalde vlakken vervreemden van elkaar. Vlamingen kijken meer naar Nederland en Walen kijken meer naar Frankrijk, wat maar al te logisch is gezien dat we de taal delen met die landen. Dat er een enorm mentaliteitsverschil is zou ik nu ook niet durven beweren, maar zelfs al is er zo'n verschil vind ik dat persoonlijk helemaal geen reden om te scheiden (het gaat hier nu eenmaal om een land, niet om een getrouwd koppel ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik deel uw mening intromaniac. Persoonlijk denk ik dat Vlamingen eigenschappen overgehouden hebben van zowel de latijnse (bourgondiërs) als germaanse (hard werken cultuur. Persoonlijk zie ik me weinig meehebben van de Nederlanders en meer van de Fransen, maar dat doet er niet toe. Ik ben Belg.
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja ik ben tegen België maar voor andere redenen dan dit. Moet je dan ofwel tegen alles zijn ofwel voor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is dan wel uw reden om uw land te haten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() Haten is een groot woord hé, ik haat België niet, ik heb het gewoon liever kwijt dan lief.
Allé ik zal eens de redenen geven maar ik zal het kort houden: - Ik heb zelf geen nationaliteitsgevoel, ik ben dus in die zin geen nationalist. Dat een staat uiteenvalt zal me worst wezen, zolang het slechts om de staat gaat. Ik denk dus in het belang van de mensen die er leven, niet aan de staat of enige trouw daar aan. (Dat geldt dus ook voor een eventueel onafhankelijk Vlaanderen). - De houding van verschillende Waalse politici tov Vlaanderen vind ik ronduit beschamend en discriminerend. - Ik ga ervan uit dat er als volk wel enkele fundamentele verschillen bestaan tussen Vlamingen en Walen. Ten eerste de taal, maar ook op vlak van media en achtergrond. Het is nu eenmaal zo dat zeker het grootste deel van de Vlamingen zich uiten als één volk. Een volk roept zichzelf uit, het moet niet per sé om verschillen gaan. - Wallonië en Vlaanderen hebben beiden een ander beleid nodig, er zijn nu eenmaal veel verschillen op economisch en sociaal vlak. Ik vind dat we allebei meer bevoegdheden nodig hebben en dat de inning van bvb belastingen toekomt aan de gewesten, niet aan de federale overheid. We bepalen dus zelf wat we met ons geld doen. - De Belgische staat staat duidelijk nog steeds vooral ten dienste van de franstaligen. Voorbeelden zijn dat de transfers niet in vraag mogen gesteld worden, dat die niet transparant zijn, dat er een oneerlijk verhouding is in vertegenwoordiging en dat hele gedoe rond B-H-V. - In het opzicht hierboven wil ik nog eens aanduiden dat zo Vlamingen en Franstaligen zich profileren als twee verschillende volkeren. - Als volk verdienen we ook onze soevereiniteit; we moeten zelf kunnen beslissen wat we doen in Vlaanderen, daar moeten geen buitenstaanders in tussen komen (behalve als dat gaat over internationale en humane verdragen). - Wallonië zou er beter bij varen als ze los raken van suikertante Vlaanderen. Nu zijn ze geen verantwoording verschuldigd over hun uitgaven, dus hun politici doen wat ze willen. In een Europees verband kan Vlaanderen - en andere landen - Wallonië nog steeds steunen maar dan op een transparante en doelgerichte manier waar de Waalse overheid verantwoording verschuldigd is aan de EU. - Er zijn te veel communautaire twisten die de goede werking van de politiek lam leggen. Ook in een unitaristisch model zullen die twisten blijven bestaan. (dat leert de geschiedenis ons maar al te goed) Je moet dat dus niet zien als haten. Als ik dan iets haat is het blind chauvinisme of patriotisme, zowel bij Vlaams-nationalisten als belgicisten. Laatst gewijzigd door instromaniac : 23 december 2004 om 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |