Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2005, 08:01   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard Vlaanderen onafhankelijk?

Gisteravond ging dan het debat door over 'Vlaanderen onafhankelijk' in de aula Pieter De Somer te Leuven.
Meer info is hier te vinden: www.vlaanderen-onafhankelijk.be

Vooreerst: het verwonderde mij dat er heel wat geïnteresseerden aanwezig waren. Ik weet niet hoeveel volk er in de aula PDS gaat maar hij was meer dan behoorlijk gevuld. Voor een land dat weer unitair gaat worden, en een op sterven na dood Vlaams-nationalisme, is dit hoogst verwonderlijk. Ja toch?

Moderator Boudewijn Bouckaert leidde alles in goede banen en deed dit met veel humor.
Hugo Coveliers kwam er het beste uit. FDW was vooral FDW, maar hij viel toch beter mee dan ik verwachtte. CD&V-er Hendrik Bogaert probeerde vooral zichzelf te overtuigen van het confederalisme maar slaagde zelfs daar niet al te best in. Het leek wel alsog hij veel te goed wist dat hij een nutteloos tussenstation en een hopeloze zaak aan het verdedigen was.

Een delegatie van bub was eveneens aanwezig en had plaatsgenomen op één van de achterst rijen. Toen ze hun vlag bovenhaalde vloog er een man recht in het publiek die riep dat ze niet moesten beginnen zoals op de IJzerwake. En de bub-jongens, zij kalmeerden meteen, streken hun Belgische vlag, en leken steeds dieper in hun zetels weg te zakken naarmate de avond vorderde. Misschien hebben ze achteraf wel de raad van Boudewijn Bouckaert opgevolgd en hun tranen gedroogd met hun Heilig, Vaderlandsch Symbool, want één ding is in Leuven duidelijk gebleken: er is wel degelijk interesse voor het onafhankelijke Vlaanderen. De vraag is niet meer of het Onafhankelijke Vlaanderen er komt, maar wanneer en hoe.

Ook het Belgisch vorstenhuis is duidelijk niet zo populair meer als de bub zich dat inbeeldt. Toen Coveliers een toespeling maakte op het niet langer betalen ervan door Antwerpen (mocht het zijn inkomsten zelf mogen besteden zoals het dat wilde inplaats van ze in de federale kas te pompen), brak er zelfs spontaan applaus uit.

Ooit pleitte de stichter van de VU voor federalisme: een huis met twee onderdelen waarin de twee huisgenoten elk hun eigen ding zouden kunnen doen. Vandaag is het tijd voor twee aparte huizen omdat het in één huis maar niet wil lukken.

Een dikke proficiat aan de organisators!

Ik moet nu aan de slag.
Wie inhoudelijker wil reageren gaat nu maar zijn gang.
Misschien tot straks,

Knuppel
Oud 4 oktober 2005, 08:16   #2
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Ik was ook van plan te gaan, maar ik moest tappen op een cantus. Het Vlaams bewustzijn (ik ga niet direct spreken van nationalisme) leeft wel degelijk onder de studenten. Gisteren ook. Op cantussen van onze faculteit wordt nooit afgesloten met de Vlaamse Leeuw, dit komt doordat die faculteit van oudsher altijd zeer links geweest is. Zo werd tot over tien jaar elke avond in onze fakbar afgesloten met de Internationale. Voor de Bubbels beginnen te juichen: na het cantus ex wordt steevast de Vlaamse Leeuw ingezet, die de enkeling die zijn Brabançonne brengt steeds overstijgt door geestdrift. Een teken aan de wand?
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2005, 09:22   #3
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
een nutteloos tussenstation
Dit is de nagel in de doodskist van de confederalisten. Het lost niets op en er hangt geen meerwaarde aan. Confederalisme is een lege doos. Het zal België niet redden.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2005, 10:07   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Ik was ook van plan te gaan, maar ik moest tappen op een cantus. Het Vlaams bewustzijn (ik ga niet direct spreken van nationalisme) leeft wel degelijk onder de studenten. Gisteren ook. Op cantussen van onze faculteit wordt nooit afgesloten met de Vlaamse Leeuw, dit komt doordat die faculteit van oudsher altijd zeer links geweest is. Zo werd tot over tien jaar elke avond in onze fakbar afgesloten met de Internationale. Voor de Bubbels beginnen te juichen: na het cantus ex wordt steevast de Vlaamse Leeuw ingezet, die de enkeling die zijn Brabançonne brengt steeds overstijgt door geestdrift. Een teken aan de wand?
Ik heb naar TV gekeken. Waarom zou ik mijn tijd verspillen met zo'n brol?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2005, 10:08   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Gisteravond ging dan het debat door over 'Vlaanderen onafhankelijk' in de aula Pieter De Somer te Leuven.
Meer info is hier te vinden: www.vlaanderen-onafhankelijk.be

Vooreerst: het verwonderde mij dat er heel wat geïnteresseerden aanwezig waren. Ik weet niet hoeveel volk er in de aula PDS gaat maar hij was meer dan behoorlijk gevuld. Voor een land dat weer unitair gaat worden, en een op sterven na dood Vlaams-nationalisme, is dit hoogst verwonderlijk. Ja toch?

Moderator Boudewijn Bouckaert leidde alles in goede banen en deed dit met veel humor.
Hugo Coveliers kwam er het beste uit. FDW was vooral FDW, maar hij viel toch beter mee dan ik verwachtte. CD&V-er Hendrik Bogaert probeerde vooral zichzelf te overtuigen van het confederalisme maar slaagde zelfs daar niet al te best in. Het leek wel alsog hij veel te goed wist dat hij een nutteloos tussenstation en een hopeloze zaak aan het verdedigen was.

Een delegatie van bub was eveneens aanwezig en had plaatsgenomen op één van de achterst rijen. Toen ze hun vlag bovenhaalde vloog er een man recht in het publiek die riep dat ze niet moesten beginnen zoals op de IJzerwake. En de bub-jongens, zij kalmeerden meteen, streken hun Belgische vlag, en leken steeds dieper in hun zetels weg te zakken naarmate de avond vorderde. Misschien hebben ze achteraf wel de raad van Boudewijn Bouckaert opgevolgd en hun tranen gedroogd met hun Heilig, Vaderlandsch Symbool, want één ding is in Leuven duidelijk gebleken: er is wel degelijk interesse voor het onafhankelijke Vlaanderen. De vraag is niet meer of het Onafhankelijke Vlaanderen er komt, maar wanneer en hoe.

Ook het Belgisch vorstenhuis is duidelijk niet zo populair meer als de bub zich dat inbeeldt. Toen Coveliers een toespeling maakte op het niet langer betalen ervan door Antwerpen (mocht het zijn inkomsten zelf mogen besteden zoals het dat wilde inplaats van ze in de federale kas te pompen), brak er zelfs spontaan applaus uit.

Ooit pleitte de stichter van de VU voor federalisme: een huis met twee onderdelen waarin de twee huisgenoten elk hun eigen ding zouden kunnen doen. Vandaag is het tijd voor twee aparte huizen omdat het in één huis maar niet wil lukken.

Een dikke proficiat aan de organisators!

Ik moet nu aan de slag.
Wie inhoudelijker wil reageren gaat nu maar zijn gang.
Misschien tot straks,

Knuppel
Leuk om te lezen!! Spijtig dat ik het gemist heb

En inderdaad, er is wel degelijk interesse voor een zelfstandig Vlaanderen, dat merk ik elke dag meer en meer. En nu met het PS-gesjoemel in Wallonie zal die interesse niet afnemen, wel integendeel.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2005, 10:09   #6
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
't Is ook ver rijden vanuit Frankrijk naar Leuven...
Oud 4 oktober 2005, 10:17   #7
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk kom ik graag nog wel eens onder de mensen, in plaats van iedere dag voor zo'n vierkant doosje te zitten.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Pier den Drol on 04-10-2005 at 11:19
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Persoonlijk kom ik graag nog wel eens onder de mensen, in plaats van iedere dag voor zo'n vierkant doosje te zitten.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Persoonlijk kom ik graag nog wel eens onder de mensen, dan iedere dag voor zo'n vierkant doosje te zitten.[/size]
[/edit]
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello

Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 4 oktober 2005 om 10:19.
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2005, 10:33   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Persoonlijk kom ik graag nog wel eens onder de mensen, in plaats van iedere dag voor zo'n vierkant doosje te zitten.
Ik heb daar niets te maken aangezien ik geen Vlaamsgezind ben. Bovendien ben ik Franstalig. Reden meer om daar niet aanwezig te zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2005, 12:11   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niks nieuws onder de zon dus want dat jij Fransgezind was dat wisten we al langer.

Waarom moeien jullie je dan toch met zaken waar jullie eigenlijk niets mee te maken hebben, zoals de splitsing van een ongrondwettelijke kieskring, bijvoorbeeld?
Oud 4 oktober 2005, 12:15   #10
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar konden die bubnarren het niet laten om een beetje te komen provoceren. [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by daiwa on 04-10-2005 at 13:16
Reason:

Blijkbaar konden die bubnarren het niet laten om een beetje te komen provoceren. [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Blijkbaar konden die bubnarren het niet laten om een beetje te komen provoceren.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door daiwa : 4 oktober 2005 om 12:16.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2005, 12:26   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Provoceren? Ik dacht dat het een debat was?

Overigens liegt Knuppel. De vlag werd op geen enkel moment weggehaald, tenzij toen we vertrokken. Ik had namelijk nog een vergadering.

Ik herinner me vooral het feit dat het moment dat we onze bub-shirts aantrokken we onmiddellijk twee nieuwe aanhangers hadden, en dat wij achteraf overstelpt werden met lofbetuigingen. Overigens vergeet Knuppel ook dat wij een daverend applaus kregen van zowat de helft van de aanwezigen.

En laatste puntje: je hebt me dus gezien, Knuppel. Durfde je me niet aanspreken?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2005, 12:30   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Overigens liegt Knuppel. De vlag werd op geen enkel moment weggehaald, tenzij toen we vertrokken. Ik had namelijk nog een vergadering.

Ik herinner me vooral het feit dat het moment dat we onze bub-shirts aantrokken we onmiddellijk twee nieuwe aanhangers hadden, en dat wij achteraf overstelpt werden met lofbetuigingen. Overigens vergeet Knuppel ook dat wij een daverend applaus kregen van zowat de helft van de aanwezigen.

En laatste puntje: je hebt me dus gezien, Knuppel. Durfde je me niet aanspreken?
LOL
Oud 4 oktober 2005, 12:31   #13
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waart ge er ook Tantist?

Ik had u nog iets tegoed
Oud 4 oktober 2005, 12:34   #14
Tantist

Standaard

Citaat:
Waart ge er ook Tantist?

Ik had u nog iets tegoed
Om Dalida te citeren: "Paroles, paroles"
Oud 4 oktober 2005, 12:36   #15
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:

Dus op een bijeenkomst over het thema van de onafhankelijkheid van Vlaanderen werden jullie overstelpt met lofbetuigingen en kregen jullie daverend applaus van 50% van de aanwezigen? Het is een beetje moeilijk te geloven Patriot.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2005, 12:37   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een debat. Een debat waar normaal gezien tegengestelde meningen aan bod moesten komen. In het panel was dat gisteren niet het geval.
Oud 4 oktober 2005, 12:39   #17
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Dus op een bijeenkomst over het thema van de onafhankelijkheid van Vlaanderen werden jullie overstelpt met lofbetuigingen en kregen jullie daverend applaus van 50% van de aanwezigen? Het is een beetje moeilijk te geloven Patriot.
Ik kan ook moeilijk geloven dat een clubje die voor een unitair Belgié staat applaus zou krijgen van mensen die voor de splitsing zijn.
Oud 4 oktober 2005, 12:44   #18
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een debat. Een debat waar normaal gezien tegengestelde meningen aan bod moesten komen. In het panel was dat gisteren niet het geval.
Was bub uitgenodigd? Of heeft bub zich (weeral) willen opdringen?
Oud 4 oktober 2005, 12:44   #19
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alsof iedereen in de zaal voor de splitsing was! Achteraf, op café, kwamen nog vele mensen naar me toe om te zeggen hoe moedig dat wel was. Als BUB'er zijn we kwa moed wel wat meer gewend, en we wilden niemand provoceren, maar toch
Oud 4 oktober 2005, 12:46   #20
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Was bub uitgenodigd? Of heeft bub zich (weeral) willen opdringen?
Op een vrij debat magf iedereen binnen, in het publiek.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be